Är grafikkort eller skärm trasigt?

Här passar allt hårdvarurelaterat som inte faller under en annan kategori.
Post Reply
J
Posts: 14
Joined: 2004-11-18 16:37:25

Är grafikkort eller skärm trasigt?

Post by J »

Jag har en packard Bell skärm 17" som kan köra 1024/768/85 i vanliga fall men när jag kopplade in den till mitt nya grafikkort (leadtek 6800le) så börjar den bete sig märkligt. Skärmen dör(läs: svartnar och kalibrerar sig) i ca en sekund varje gång grafikkortet laddar ngt exempelvis när drivrutinerna laddas vid windowsstart eller när jag går in på nVidia-delen i de avancerade bildskärmsinställningarna.

Det har alltid fungerat förut med 85hz och den upplösningen. Om jag går ner till 75hz nu så fungerar det bättre men inte helt bra. Datorn fryser fortfarande vid samma tillfällen men skärmen håller sig (nästan) stabil.

Vad kan det vara? Grafikkortet eller skärmen?

Kan tillägga att jag inte modifierat mitt grafikkort något och kör senaste drivrutinerna (men har även testa två, tre andra för att se om det blev bättre).
User avatar
madr
Posts: 998
Joined: 2004-08-24 11:12:39
Contact:

Post by madr »

Låter som ett värmeproblem i mina öron. Blir kortet för varmt kan helt sjuka saker hända.
antlion: 3,2 GHz i7 | 32GB | 180GB+120GB SSD SATA III | 2TB SATA III | Dell u2410 | GF 5600ti Arch linux + Win 7
J
Posts: 14
Joined: 2004-11-18 16:37:25

Post by J »

Idlar 53C... borde inte vara värmen alltså? eller? Är det troligast att det är grafikkortet? Fick det precis, bara någon vecka sen, så det går ju t o m inom 14dagars returrätten isånafall....
zzplutozz
Posts: 57
Joined: 2004-04-10 18:23:48

Re: Är grafikkort eller skärm trasigt?

Post by zzplutozz »

J wrote:Jag har en packard Bell skärm 17" som kan köra 1024/768/85 i vanliga fall men när jag kopplade in den till mitt nya grafikkort (leadtek 6800le) så börjar den bete sig märkligt. Skärmen dör(läs: svartnar och kalibrerar sig) i ca en sekund varje gång grafikkortet laddar ngt exempelvis när drivrutinerna laddas vid windowsstart eller när jag går in på nVidia-delen i de avancerade bildskärmsinställningarna.

Det har alltid fungerat förut med 85hz och den upplösningen. Om jag går ner till 75hz nu så fungerar det bättre men inte helt bra. Datorn fryser fortfarande vid samma tillfällen men skärmen håller sig (nästan) stabil.

Vad kan det vara? Grafikkortet eller skärmen?

Kan tillägga att jag inte modifierat mitt grafikkort något och kör senaste drivrutinerna (men har även testa två, tre andra för att se om det blev bättre).
Det du nämner sitter bara i drivrutinen ....Tanka ner drivare 66.81 så försvinner dina problem...Du kan hitta dom här http://www.gainward.com/html/download/v ... f6/gf6.htm
Lycka till!!
zzplutozz
Posts: 57
Joined: 2004-04-10 18:23:48

Re: Är grafikkort eller skärm trasigt?

Post by zzplutozz »

zzplutozz wrote:
J wrote:Jag har en packard Bell skärm 17" som kan köra 1024/768/85 i vanliga fall men när jag kopplade in den till mitt nya grafikkort (leadtek 6800le) så börjar den bete sig märkligt. Skärmen dör(läs: svartnar och kalibrerar sig) i ca en sekund varje gång grafikkortet laddar ngt exempelvis när drivrutinerna laddas vid windowsstart eller när jag går in på nVidia-delen i de avancerade bildskärmsinställningarna.

Det har alltid fungerat förut med 85hz och den upplösningen. Om jag går ner till 75hz nu så fungerar det bättre men inte helt bra. Datorn fryser fortfarande vid samma tillfällen men skärmen håller sig (nästan) stabil.

Vad kan det vara? Grafikkortet eller skärmen?

Kan tillägga att jag inte modifierat mitt grafikkort något och kör senaste drivrutinerna (men har även testa två, tre andra för att se om det blev bättre).
Det du nämner sitter bara i drivrutinen ....Tanka ner drivare 66.81 så försvinner dina problem...Du kan hitta dom här http://www.gainward.com/html/download/v ... f6/gf6.htm
Lycka till!!
Ps ...Det sitter i när drivaren känner av direktx ..
Inget är trasigt vare sig kort eller skärm
J
Posts: 14
Joined: 2004-11-18 16:37:25

Post by J »

Jag har kört 66.81, inga skillnader. Har testat 3-4 olika drivrutiner utan skillnad.... 66.81:an var dock bättre rent allmänt än 67.03.
Post Reply