Nyår, vad görs?

Här får ni fråga, tipsa eller prata om det mesta.
User avatar
Bad_and_ugly
Posts: 2295
Joined: 2004-05-16 21:46:13
Contact:

Post by Bad_and_ugly »

Datorintresset wrote:var köper man eltändare?
Jag bygger egna av tunn tråd (vanligtvis en av kardelerna ur en enkel kopplingstråd) som jag lindar runt stubinen som glödtråd och senare kopplar på ström. Ghlargh använder fotoblixtar på nåt vis vad jag vet för att få en mer direktverkande tändning och skjuter iväg pjäsen direkt vid tändning.
Kan inget om mycket
User avatar
Explorer
Posts: 2285
Joined: 2004-09-19 22:33:07
Location: Vimmerby

Post by Explorer »

Bad_and_ugly wrote:
Datorintresset wrote:var köper man eltändare?
Jag bygger egna av tunn tråd (vanligtvis en av kardelerna ur en enkel kopplingstråd) som jag lindar runt stubinen som glödtråd och senare kopplar på ström. Ghlargh använder fotoblixtar på nåt vis vad jag vet för att få en mer direktverkande tändning och skjuter iväg pjäsen direkt vid tändning.
ok hur stor strömstyrka behövs?
PC#1: Intel E6750, Asus P5K-E/WIFI-AP iP35, PNY 8800gts 640mb, 3x500gb sata Samsung 1x74gb WD raptor sata 1x 640gb sata Samsung 4x1gb Corsair CL4
User avatar
Bad_and_ugly
Posts: 2295
Joined: 2004-05-16 21:46:13
Contact:

Post by Bad_and_ugly »

inte större än att en vanlig strömbrytare eller ett relä klarar strömmen, beror helt på hur grov tråd man använder. men de jag gjort klarar sig på 2-4Ampere i peakström ungefär, ett kraftigt batteri klarar den strömmen.
Kan inget om mycket
User avatar
andersson
Posts: 1144
Joined: 2004-10-24 21:48:34

Post by andersson »

Bad_and_ugly wrote:
Ghlargh wrote:Fördelen med nyår är att man kan spränga saker utan att folk ringer polisen när dom hör ljudet...
Hehe, har du också upptäckt det? Jag brukar spränga diverse saker jag inte har användning för och ändå tänkt slänga, tillsammans med några kompisar och kanske lite öl.
Okej, en sak är att spränga saker man inte behöver och kanske en kompis eller två.. Men att gå på bärsan.. Det är ju helt vansinnigt!!? :D
User avatar
Explorer
Posts: 2285
Joined: 2004-09-19 22:33:07
Location: Vimmerby

Post by Explorer »

rewind wrote:
Bad_and_ugly wrote:
Ghlargh wrote:Fördelen med nyår är att man kan spränga saker utan att folk ringer polisen när dom hör ljudet...
Hehe, har du också upptäckt det? Jag brukar spränga diverse saker jag inte har användning för och ändå tänkt slänga, tillsammans med några kompisar och kanske lite öl.
Okej, en sak är att spränga saker man inte behöver och kanske en kompis eller två.. Men att gå på bärsan.. Det är ju helt vansinnigt!!? :D
håller med dig slösa på bärs på det sättet varför inte dricka det medans man gör d istället ;)
PC#1: Intel E6750, Asus P5K-E/WIFI-AP iP35, PNY 8800gts 640mb, 3x500gb sata Samsung 1x74gb WD raptor sata 1x 640gb sata Samsung 4x1gb Corsair CL4
User avatar
Explorer
Posts: 2285
Joined: 2004-09-19 22:33:07
Location: Vimmerby

Post by Explorer »

Bad_and_ugly wrote:inte större än att en vanlig strömbrytare eller ett relä klarar strömmen, beror helt på hur grov tråd man använder. men de jag gjort klarar sig på 2-4Ampere i peakström ungefär, ett kraftigt batteri klarar den strömmen.
ok kommer köra med den här kabeln tror att jag har ca 40m sån kabel så det borde räcka
duger det med ett 4,5v batteri? lr kanske två sådana?
PC#1: Intel E6750, Asus P5K-E/WIFI-AP iP35, PNY 8800gts 640mb, 3x500gb sata Samsung 1x74gb WD raptor sata 1x 640gb sata Samsung 4x1gb Corsair CL4
User avatar
Bad_and_ugly
Posts: 2295
Joined: 2004-05-16 21:46:13
Contact:

Post by Bad_and_ugly »

Datorintresset wrote:
rewind wrote:
Bad_and_ugly wrote:
Ghlargh wrote:Fördelen med nyår är att man kan spränga saker utan att folk ringer polisen när dom hör ljudet...
Hehe, har du också upptäckt det? Jag brukar spränga diverse saker jag inte har användning för och ändå tänkt slänga, tillsammans med några kompisar och kanske lite öl.
Okej, en sak är att spränga saker man inte behöver och kanske en kompis eller två.. Men att gå på bärsan.. Det är ju helt vansinnigt!!? :D
håller med dig slösa på bärs på det sättet varför inte dricka det medans man gör d istället ;)
Det är inte direkt några större sprängladdningar eller mängder bärs det handlar om :P

Kabeln blir nog utmärkt för ändamålet, kan hända att du kanske behöver parallellkoppla 2 eller fler batterier för att få stötströmmen som behövs för att tända glödtråden, annars kanske en rejäl kondensator kan vara bra.
Kan inget om mycket
User avatar
Ghlargh
Posts: 10236
Joined: 2002-07-27 18:34:53
Location: Stockholm/Bromma
Contact:

Post by Ghlargh »

Tidigare använde jag eltändare med blixtlampor ur blixtkuber, dessa lampor ger ett ljus starkt nog för att tända svartkrut. Dessa finns dock inte att få tag på längre, så jag har byggt upp en ny modell där jag använder glödlampor ur billiga ljusslingor (2,4v 56mA) som jag nyper toppen av, fyller med krut och tejpar igen.

Har inte kunnat fulltesta dena modell än, men jag har inte fått några blindgångare än på c:a 20 provskott med vettigt krut, så det verkar lovande.
Ghlargh ska inte hållas lagligen eller annars ansvarig om en 64bitare eller dennes utrustning dör eller skadas allvarligt efter att ha följt Ghlarghs tips, tipsen är avsedda endast som vägledning och inte som en exakt instruktion. Kan du inte, rör inte!
User avatar
tkh
Hedersbit
Posts: 3901
Joined: 2002-03-08 0:41:22
Location: Landskrona (Umeå)
Contact:

Post by tkh »

Ni kan väl ta och ta denna diskussion i teknikforumet? Detta är en tråd om hur/var folk ska fira nyår..

Själv ska jag och min kusin (som jag fortfarande bor med) dra ihop lite folk och spendera kvällen i lägenheten. Finmiddag först, och sedan invänta lite mer folk. Min lillasyster och hennes folk. Sedan lär vi vara här tills vi blir less... :)

När det nya året kommer så går vi ned till älven (här i Umeå) och tittar på stadens fyverkeri. Vi bor så pass bra till att vi har älvens bredd mellan oss och fyverkerierna = ser bättre jämfört med att stå och titta rakt uppåt.

Detta är tredje året i rad vi firar här i lägenheten, börjar nästan bli tradition :)

edit: visst ska det drickas också! Men helst inte en upprepning av förra nyårsaftonen...
"Just because you are unique does not mean you are useful."
User avatar
Bad_and_ugly
Posts: 2295
Joined: 2004-05-16 21:46:13
Contact:

Post by Bad_and_ugly »

Jag har nyligen blivit inbjuden till nyårsfest av det lite halvstädade slaget i Kalmar, trevligt folk, alkoholhaltiga drycker, fyrverkerier och kanske en cigarr?
Kan inget om mycket
Post Reply