Söker bokstäver lik som gnuggisar

Avdelningen för modifiering samt generell elektronik och teknik.
User avatar
Ghlargh
Posts: 10236
Joined: 2002-07-27 18:34:53
Location: Stockholm/Bromma
Contact:

Post by Ghlargh »

theLofD wrote:Blir det inte spegelvänt då?
Jo, men man skriver ut spegelvänt...
Ghlargh ska inte hållas lagligen eller annars ansvarig om en 64bitare eller dennes utrustning dör eller skadas allvarligt efter att ha följt Ghlarghs tips, tipsen är avsedda endast som vägledning och inte som en exakt instruktion. Kan du inte, rör inte!
User avatar
theLofD
Posts: 510
Joined: 2004-08-01 13:31:40
Location: Herrö/Västerås

Post by theLofD »

DUH! ;D
******************************************
* Bravely Goes Where Every Man Has Gone Before. *
******************************************
User avatar
ADiS
Posts: 5732
Joined: 2003-04-04 22:24:03
Location: Gävle
Contact:

Post by ADiS »

funkar det??? ska fan testa!
http://www.buildlog.eu - Din egna bygglogg på nätet
0ri0n^
Posts: 13
Joined: 2004-11-29 23:33:53
Location: Göteborg

Post by 0ri0n^ »

Ghlargh: Under 3mm vet jag går bra, det beror mkt på kvalitén på kniv/maskin samt vilken hastighet man kör den i. Som du skrev så är det en plottermaskin.
//0ri0n^
User avatar
MadModder
Posts: 3297
Joined: 2002-03-20 19:43:10
Location: Madland
Contact:

Post by MadModder »

adis wrote:funkar det??? ska fan testa!
Ja, sålänge du inte tar på texten någon gång...
User avatar
ADiS
Posts: 5732
Joined: 2003-04-04 22:24:03
Location: Gävle
Contact:

Post by ADiS »

fan funkar det tro med laser? hade ingen färg här så jag tänkte skriva ut i skolan men det är laser.

0ri0n^ vad kostar de där?
http://www.buildlog.eu - Din egna bygglogg på nätet
0ri0n^
Posts: 13
Joined: 2004-11-29 23:33:53
Location: Göteborg

Post by 0ri0n^ »

Jag har hört nu och det skall tydligen gå att göra mkt liten text, 1mm i tjocklek är inga problem. Jag kan fixa det mot någon symbolisk summa om du är intresserad. Skicka isf uppg. om font, storlek samt önskad färg med pm.
//0ri0n^
0ri0n^
Posts: 13
Joined: 2004-11-29 23:33:53
Location: Göteborg

Post by 0ri0n^ »

Laser bränner ju in pigment så det går nog inte, hur mkt ger du? Jag kan fixa något annat på samma gång som kanske är värt mer än 1cm2 folie. Porto får du självklart betala, men jag har inget pris för det andra, men någon symbolisk summa eller något.
//0ri0n^
User avatar
Ghlargh
Posts: 10236
Joined: 2002-07-27 18:34:53
Location: Stockholm/Bromma
Contact:

Post by Ghlargh »

0ri0n^ wrote:Jag har hört nu och det skall tydligen gå att göra mkt liten text, 1mm i tjocklek är inga problem. Jag kan fixa det mot någon symbolisk summa om du är intresserad. Skicka isf uppg. om font, storlek samt önskad färg med pm.
Men hur hållbart blir det? är det inte vanlig klisterplast man skär mönstren i?
Ghlargh ska inte hållas lagligen eller annars ansvarig om en 64bitare eller dennes utrustning dör eller skadas allvarligt efter att ha följt Ghlarghs tips, tipsen är avsedda endast som vägledning och inte som en exakt instruktion. Kan du inte, rör inte!
0ri0n^
Posts: 13
Joined: 2004-11-29 23:33:53
Location: Göteborg

Post by 0ri0n^ »

Ja, det är folie, alltså plast-tejp. Det håller mkt bra, det varierar självklart från olika foliemärken. Det är vad som används för alla skyltar, typ vad som står på ljuslådor och metallskyltar. Det sitter rätt bra. Man tvättar ytan sedan gnuggar man på texten.

Det är alltså inget material som kemiskt reagerar på ytan och fräter in :D. Så det går även att ta bort med en vass kniv och om det har suttit ett tag, värmepistol.
Last edited by 0ri0n^ on 2004-12-19 17:29:11, edited 1 time in total.
//0ri0n^
User avatar
Ghlargh
Posts: 10236
Joined: 2002-07-27 18:34:53
Location: Stockholm/Bromma
Contact:

Post by Ghlargh »

0ri0n^ wrote:Ja, det är folie, alltså plast-tejp. Det håller mkt bra, det varierar självklart från olika foliemärken. Det är vad som används för alla skyltar, typ vad som står på ljuslådor och metallskyltar. Det sitter rätt bra. Man tvättar ytan sedan gnuggar man på texten.
Jo, men jag menar. Hur bra håller detaljer som bara är någon millimeter eller mindre?
Ghlargh ska inte hållas lagligen eller annars ansvarig om en 64bitare eller dennes utrustning dör eller skadas allvarligt efter att ha följt Ghlarghs tips, tipsen är avsedda endast som vägledning och inte som en exakt instruktion. Kan du inte, rör inte!
0ri0n^
Posts: 13
Joined: 2004-11-29 23:33:53
Location: Göteborg

Post by 0ri0n^ »

Om du stöter i bokstäver som är små och bräkliga med någon vass kant så kommer folien till viss del att töjas och ändra form.
//0ri0n^
User avatar
Biograf
Posts: 362
Joined: 2003-12-13 16:21:19

Post by Biograf »

gör som jag sa... blir bra.... billigt... och går fort..
User avatar
zewz
Posts: 247
Joined: 2004-09-12 21:55:49
Location: sunne, värmland

Post by zewz »

...beror väl på hur man printar ut ::)
Fast hur helsike fixar man så att det skrivs ut spegelvänt?, borde finnas nåt programm för det....
You may stop this individual, but you can't stop us all... after all, we're all alike.
User avatar
ADiS
Posts: 5732
Joined: 2003-04-04 22:24:03
Location: Gävle
Contact:

Post by ADiS »

till och med i paint, eller aa utskriftsinstellnigarn då kan man välja spekelvänd osv ;)
http://www.buildlog.eu - Din egna bygglogg på nätet
User avatar
zewz
Posts: 247
Joined: 2004-09-12 21:55:49
Location: sunne, värmland

Post by zewz »

jo det har du rätt i, min trötta hjärna tänkte nog bara att man skulle skriva ut från typ word eller nåt.... 8)
You may stop this individual, but you can't stop us all... after all, we're all alike.
User avatar
Bad_and_ugly
Posts: 2295
Joined: 2004-05-16 21:46:13
Contact:

Post by Bad_and_ugly »

Gör man som Biograf sa kan man väl "konservera" bokstäverna med klarlack? Lacka hela fronten i klarlack efter att ha satt dit bokstäverna.
Kan inget om mycket
User avatar
Biograf
Posts: 362
Joined: 2003-12-13 16:21:19

Post by Biograf »

Bad_and_ugly wrote:Gör man som Biograf sa kan man väl "konservera" bokstäverna med klarlack? Lacka hela fronten i klarlack efter att ha satt dit bokstäverna.
Jepp... jag brukar lägga på ett lager klarlack.. man får dock vara lite försiktig när man gör det. Men sen när lacken har torkat så ser det ut hur bra som helst.
User avatar
ADiS
Posts: 5732
Joined: 2003-04-04 22:24:03
Location: Gävle
Contact:

Post by ADiS »

har snackat med 0ri0n^ och de han erbjuder är mkt bra, men ska testa de där med
http://www.buildlog.eu - Din egna bygglogg på nätet
User avatar
Wooe
Posts: 108
Joined: 2004-04-14 14:31:53
Location: Jönköping
Contact:

Post by Wooe »

Finns det inte något som kallas för Screentryck? Läste i bilsport där en hade lackat om sin stereo i bilen och sedan satt dit ny text med hjälp av screentryck, eller något liknande. Det såg iaf ut som om texten alltid hade suttit där. Och texten som brukar sitta på bilstereon är ju sällan jättestor.
- MSI K8N Neo-FSR - AMD Athlon64 Newcastle 3000+, Freezer64 - 1024Mb DDR PC3200 - Radeon X800GTO agp - Maxtor DiamondMax 120Gb, Seagate Baracuda 200Gb SATA -
User avatar
Ghlargh
Posts: 10236
Joined: 2002-07-27 18:34:53
Location: Stockholm/Bromma
Contact:

Post by Ghlargh »

Wooe wrote:Finns det inte något som kallas för Screentryck? Läste i bilsport där en hade lackat om sin stereo i bilen och sedan satt dit ny text med hjälp av screentryck, eller något liknande. Det såg iaf ut som om texten alltid hade suttit där. Och texten som brukar sitta på bilstereon är ju sällan jättestor.
Du behöver dock en del utrustning för screentryck.

Du behöver en ram med ett fint tunnt nylonnät spännt i,
en fotokänslig smet som härdas av ljus (fotoresist)
en utskrift av det du ska trycka
en gummiskrapa
i det här fallet en rigg för att hålla ramen på plats då det inte är en helt slät yta.
rätt typ av färg.
Ghlargh ska inte hållas lagligen eller annars ansvarig om en 64bitare eller dennes utrustning dör eller skadas allvarligt efter att ha följt Ghlarghs tips, tipsen är avsedda endast som vägledning och inte som en exakt instruktion. Kan du inte, rör inte!
Post Reply