Kommer inte åt hårddisken

Avdelningen för spel och annan vardaglig mjukvara.
Post Reply
User avatar
Åkesson
Posts: 102
Joined: 2003-10-23 14:48:58
Location: Malmö

Kommer inte åt hårddisken

Post by Åkesson »

Min systemdisk pajjade så jag fick köpa en ny, installerade Windows och drivrutiner och allt sånt, så långt allt bra. Pluggade in min andra hårddisk, den jag har alla mina grejer på, men jag kommer inte åt den. Den finns med under "den här datorn" men för söker jag öppna den så står det att jag måste formatera den, dessutom står det att den är på 128gb men den är 300gb. Jag har tittat i diskhanteraren och den är aktiverad och verkar funka som den ska. Hjälp snälla nån
User avatar
XitArS
Posts: 1726
Joined: 2002-03-08 16:45:54
Location: Göteborg

Post by XitArS »

har ett liknande problem med en IDE Maxtor 120GB. I mitt nya system som består av ett MSI K8N nForce3 Ultra S939 och tre st S-ATA diskar så går inte ens Maxtorn att formatera, det står bara att formateringen misslyckades och den går inte att använda. Dock så fungerar hårddisken på en av mina äldre datorer...
Man föredrar att tro på det man helst håller för sant.
User avatar
Åkesson
Posts: 102
Joined: 2003-10-23 14:48:58
Location: Malmö

Post by Åkesson »

Jag har också provat att formatera men det funkar inte. Tycker det är mycket konstigt. Jag gick in i DOS för att se om man kunde se ifall filerna fanns kvar iallafall men jag kom inte åt disken det hållet heller.
User avatar
XitArS
Posts: 1726
Joined: 2002-03-08 16:45:54
Location: Göteborg

Post by XitArS »

Åkesson wrote:Jag har också provat att formatera men det funkar inte. Tycker det är mycket konstigt. Jag gick in i DOS för att se om man kunde se ifall filerna fanns kvar iallafall men jag kom inte åt disken det hållet heller.
ifall du formaterar disken så kommer du inte kunna komma åt filerna igen. Men pröva disken i ett annat datorsystem, och se ifall den fungerar där, har du en brännare så är det ju bara att bränna över filerna du vill spara.

Ifall du kommer på hur du får ordning på disken så kan du väl berätta det, då jag gärna tar emot den informationen.
Man föredrar att tro på det man helst håller för sant.
User avatar
ADiS
Posts: 5732
Joined: 2003-04-04 22:24:03
Location: Gävle
Contact:

Post by ADiS »

det där att den bara är 128gb och inte 300, hade samma problem.
läs denna tråd där jag fick hjälp och löste det snabbt.
http://www.buildlog.eu - Din egna bygglogg på nätet
User avatar
Åkesson
Posts: 102
Joined: 2003-10-23 14:48:58
Location: Malmö

Post by Åkesson »

det konstiga är att det fungerade ju innan. det enda jag gjort är att byta ut min seagate systemdisk som inte fungerade längre till en ny likadan med samma operativsystem. kan det verkligen hjälpa att flasha bios.
När jag går in i diskhanteraren så är disken uppdelad i två partitioner, en som är 128gb och en som är 151,47gb det är på den större partitionen som alla mina filer finns. det står också att den partitionen är Unallocated.
Fluffy
Hedersbit
Posts: 7384
Joined: 2002-02-13 23:56:00

Post by Fluffy »

Åkesson wrote:det konstiga är att det fungerade ju innan. det enda jag gjort är att byta ut min seagate systemdisk som inte fungerade längre till en ny likadan med samma operativsystem. kan det verkligen hjälpa att flasha bios.
När jag går in i diskhanteraren så är disken uppdelad i två partitioner, en som är 128gb och en som är 151,47gb det är på den större partitionen som alla mina filer finns. det står också att den partitionen är Unallocated.
Gör det adis pekar till så löser sig problemet. (Windows är smått idiotiskt.)
Post Reply