30 000 döda.

Här får ni fråga, tipsa eller prata om det mesta.
Locked
User avatar
Hanzaq
Posts: 155
Joined: 2003-02-15 17:35:40
Location: Göteborg

Post by Hanzaq »

fisk wrote:
Hanzaq wrote:Vågorna kom ju många timmar efter själva skalvet. Man hade ju kunnat evakuera? Eller är jag helt ute och cyklar?
Vågorna slog i land på morgonen i Phuket, 30 minuter efter skalvet, "många timmar", det är någ lite svårt att evakuera hela indiens östkust (som drabbades hårdast (enligt nuvarande siffror)
5-7 timmar efter skalvet enligt aktuellt... Så siffrorna varierar tydligen en hel del... Vart ifrån fick du dina?

Edit: Thailändsk media hann faktiskt få med en varning om stora vågor i den katastrofdagens upplagor. Det tyder på att man visste, men inte brydde sig om att göra något åt saken. Det är ju bara att skicka dit gormande militärer och få folket att fly bort från havet, det hade ju räckt med nån kilometer för att spara många liv...

Iaf, att det han stå med i tidningar tyder ju på att det var mer än 30 min iaf..
XP 2100+ Palomino, Ti4200 64 Mb, 80 GB Barracuda IV, 256 Mb PC3200 Twinmos, Sony Trinitron 200sf, DFI Pro AD77 Mobo... 3d-mark03 p=524:(
User avatar
fisk
Posts: 7485
Joined: 2003-03-18 21:09:30
Location: Örebro / Sverige
Contact:

Post by fisk »

06.48 (lokal tid) ägde jordskalvet rum med en våghastighet om 500km/tim
07.30 (lokal tid) rapporterades de första stora vågorna slå in på stränderna (dessa hade dock inte Tsunami-karaktär).
10.00 (lokal tid) förstördes hotell, bilar, människor, etc. av 10 meter höga vågor.

(källa: http://news.bbc.co.uk)
Aotearoa - tino rangatiratanga
User avatar
Gnuet
Posts: 3736
Joined: 2003-04-06 14:20:38
Location: Savannen, Stockholm
Contact:

Post by Gnuet »

tre timmar och tolv minuter. usch. man hinner inte göra mycket på den tiden tyvärr :/
iDon't care about your problems.
staretsen
Avstängd
Posts: 5647
Joined: 2004-03-26 8:35:14

Post by staretsen »

Vågorna slog in på Sumatra efter 10-15 minuter, ja, det är dock inte lika långt till Sumatra som till Thailand.
Life's a joke, yuk it up.
User avatar
fisk
Posts: 7485
Joined: 2003-03-18 21:09:30
Location: Örebro / Sverige
Contact:

Post by fisk »

Gnuet wrote:tre timmar och tolv minuter. usch. man hinner inte göra mycket på den tiden tyvärr :/
Huruvida rapporter om något jordskalv inkommit kan vi (såvitt jag vet) bara spekulera. Höga vågor är nog ett tämligen normalt inslag i de trakterna.
Aotearoa - tino rangatiratanga
User avatar
XitArS
Posts: 1726
Joined: 2002-03-08 16:45:54
Location: Göteborg

Post by XitArS »

Invoker wrote:Finnarna var redan idag nere med militärplan och tre stycken extrainsatta större flygplan för att ta hem sina medborgare.

Vad gör Persson? Inte ett skit. Han funderar på om han skall göra något. Dessutom talas det om EN MILJARD i bistånd till länderna där nere. Va fan. Ge dessa pengar till de hemlösa här i Svea Rike istället.
finns väl 100 pers som är hemlösa i Göteborg. Säg kanske 1000 pers i sverige och de ska få dela på en miljard :). Dags att flytta ut på gatan då ;)
Man föredrar att tro på det man helst håller för sant.
User avatar
Ghlargh
Posts: 10236
Joined: 2002-07-27 18:34:53
Location: Stockholm/Bromma
Contact:

Post by Ghlargh »

Gnuet wrote:tre timmar och tolv minuter. usch. man hinner inte göra mycket på den tiden tyvärr :/
I sverige hade man dock kunnat dra igång flyglarmet och sen varna i radion, alla hade väl inte räddats, men en stor del hade ju slagit på radioapparater och hört att det var smått farligt att vara nära havet...

Vi har väl lite mer utvecklat varningssystem.
Ghlargh ska inte hållas lagligen eller annars ansvarig om en 64bitare eller dennes utrustning dör eller skadas allvarligt efter att ha följt Ghlarghs tips, tipsen är avsedda endast som vägledning och inte som en exakt instruktion. Kan du inte, rör inte!
User avatar
XitArS
Posts: 1726
Joined: 2002-03-08 16:45:54
Location: Göteborg

Post by XitArS »

men tyvärr så kunde dom nog inte ha gjort någonting. Tänk er att vi i Sverige får larm om att en jättevåg (troligen) kommer att drabba västkusten om 2 timmar. Vad ska man göra? Låta katastroflarmet ljuda längs hela västkusten och sända EMB-meddelanden på TV och radio som lyder "Hoppa in i bilen och åk så långt österut du bara kan, go go go".
Man föredrar att tro på det man helst håller för sant.
User avatar
Marabou_Man
Posts: 1328
Joined: 2002-03-08 14:07:58
Location: Henån

Post by Marabou_Man »

Jag hade tagit fram surfbrädan. Har ju bra läge o allt.
(19:31:08) <Punisher> argh. satans buggigt bajs..
(19:31:41) <Marabou_Man> :(
(19:33:18) <Punisher> *svär*
User avatar
Ghlargh
Posts: 10236
Joined: 2002-07-27 18:34:53
Location: Stockholm/Bromma
Contact:

Post by Ghlargh »

XitArS wrote:men tyvärr så kunde dom nog inte ha gjort någonting. Tänk er att vi i Sverige får larm om att en jättevåg (troligen) kommer att drabba västkusten om 2 timmar. Vad ska man göra? Låta katastroflarmet ljuda längs hela västkusten och sända EMB-meddelanden på TV och radio som lyder "Hoppa in i bilen och åk så långt österut du bara kan, go go go".
ja?

Massor hade antagligen räddats bara dom inte vistats inom nån kilometer från stranden.

"räddningstjänsten rekomenderar att alla invånare omedelbart beger sig så långt inåt land man bara kan"

Vissa dör säkert iallafall, men inte lika många.
Ghlargh ska inte hållas lagligen eller annars ansvarig om en 64bitare eller dennes utrustning dör eller skadas allvarligt efter att ha följt Ghlarghs tips, tipsen är avsedda endast som vägledning och inte som en exakt instruktion. Kan du inte, rör inte!
User avatar
XitArS
Posts: 1726
Joined: 2002-03-08 16:45:54
Location: Göteborg

Post by XitArS »

Ghlargh wrote:ja?

Massor hade antagligen räddats bara dom inte vistats inom nån kilometer från stranden.

"räddningstjänsten rekomenderar att alla invånare omedelbart beger sig så långt inåt land man bara kan"

Vissa dör säkert iallafall, men inte lika många.
Tror nog inte att man hade utfärdat någon sådan varning. Tänk vilket jävla kaos. 1 miljon människor får reda på att dom kanske kommer att drunkna ihjäl om 2 timmar... Sedan så hade vägarna blivit igenkorkade såpass snabbt att det hade gått åt helvete i vilket fall.

Och sedan , ifall dom inte skulle vara 100% säkra, vilket man egentligen aldrig kan vara? Vem skulle ta på sig ansvaret för en sådan masshysteri i onödan?
Man föredrar att tro på det man helst håller för sant.
User avatar
fisk
Posts: 7485
Joined: 2003-03-18 21:09:30
Location: Örebro / Sverige
Contact:

Post by fisk »

Jag kan göra det, skyll på mig!
Aotearoa - tino rangatiratanga
User avatar
Ghlargh
Posts: 10236
Joined: 2002-07-27 18:34:53
Location: Stockholm/Bromma
Contact:

Post by Ghlargh »

XitArS wrote:Tror nog inte att man hade utfärdat någon sådan varning. Tänk vilket jävla kaos. 1 miljon människor får reda på att dom kanske kommer att drunkna ihjäl om 2 timmar... Sedan så hade vägarna blivit igenkorkade såpass snabbt att det hade gått åt helvete i vilket fall.

Och sedan , ifall dom inte skulle vara 100% säkra, vilket man egentligen aldrig kan vara? Vem skulle ta på sig ansvaret för en sådan masshysteri i onödan?
Du kan GÅ flera kilometer innåt landet på 2 timmar... det skulle räcka för att rädda väldigt många liv.
Ghlargh ska inte hållas lagligen eller annars ansvarig om en 64bitare eller dennes utrustning dör eller skadas allvarligt efter att ha följt Ghlarghs tips, tipsen är avsedda endast som vägledning och inte som en exakt instruktion. Kan du inte, rör inte!
User avatar
jb
Posts: 1076
Joined: 2002-08-08 3:39:12
Location: Karlshamn
Contact:

Post by jb »

adis wrote:javisst, många var det! men en 5 meters våg är väl inte mycket.
Det var väl inte en våg, det blir väl många vågor? Och när dom åker fram i några hundra km/h så är det ju helt ofarligt ::)
Ny låt ---> Jallabert - KRS3
User avatar
schon
Posts: 689
Joined: 2004-08-12 0:56:18
Location: Sölvesborg
Contact:

Post by schon »

Tänker på grabbarna som jobbade direkt på Patong Beach (Phuket) som jag och min tjej fick bra kontakt med när vi var där för ca 1 år sen. Vi jugglade och drack bira ju! Hoppas att dom klarade sig hyfsat men chansen är ju inte så stor antar jag ;(

Kommer iaf att skänka en slant via: http://www.redcross.se/ nu, hoppas fler gör det!
itchy: Intel Core Duo 2,0ghz | 2048mb | 100gb | 13,3" | Mac OS X 10.4
apu: Intel Pentium 4 3,2ghz | 768mb | 760gb | FreeBSD 6.2
homer: Intel Celeron 667mhz | 256mb | 100gb | FreeBSD 6.2
krusty: VIA Nehemiah 1.0ghz | 256mb | 3,2gb | OpenBSD 4.0
User avatar
Cappuccino
Posts: 674
Joined: 2004-01-25 2:20:00
Location: Göteborg

Post by Cappuccino »

De reste till sol och bad, förmodligen en massa sprit, lössläppthet och i övrigt dekadent leverne (ja, charterturister...), över JUL!!!!
Hade det varit Kanada eller något ställe med mycket snö då hade jag haft större sympati för dem.

Nu är det oförlåtligt, på sailor moon-japanska. 8)


Not: Medierapportering ifrån, i princip, enbart ett "turistparadis" och "svenskön" i Thailand rättfärdigar min bristande empati. Visa mig den journalist som frivilligt åker till fattiga och "oattraktiva" indiska byar utan att samtidigt onanera till sin egen godhet och engagemang så skall jag ägna denna "kvällstidnings-kollektiva-sympatihysteri" åtminstone en minuts ansträngd eftertanke.
Abit K9N - AMD Athlon 64 X2 4600+, 2048MB PC4600 - SB XFi Extreme Gamer - sata 160Gb/ide 80Gb/ - dvd/cdrw - Radeon 1950Pro 512MB - Xp.proSP2 - Vista Ultimate 64 -
pync
Avstängd
Posts: 3018
Joined: 2002-09-23 19:54:01
Contact:

Post by pync »

Cappuccino wrote:De reste till sol och bad, förmodligen en massa sprit, lössläppthet och i övrigt dekadent leverne, över JUL!!!!
Ja, detta är guds sätt att rensa jorden på syndare!
...min första kärlek var kanske inte direkt så lyckad, sade hon och pratade om mig.

Senast ändrad av sin omgivning den 08:32:15 - 10/14, ändrad totalt 4 gånger
User avatar
fisk
Posts: 7485
Joined: 2003-03-18 21:09:30
Location: Örebro / Sverige
Contact:

Post by fisk »

Jag trodde det var amerika som gjorde det jobbet.
Aotearoa - tino rangatiratanga
User avatar
lillis
Hedersbit
Posts: 6841
Joined: 2002-03-08 18:03:45

Post by lillis »

fisk wrote:Jag trodde det var amerika som gjorde det jobbet.
Säger du att jättevågen var skapad av USA för att rensa indien på syndare? Precis som HIV?
User avatar
fisk
Posts: 7485
Joined: 2003-03-18 21:09:30
Location: Örebro / Sverige
Contact:

Post by fisk »

lillis wrote:Säger du att jättevågen var skapad av USA för att rensa indien på syndare? Precis som HIV?
Ja-ja! Det var för övrigt USA som var nazisterna, egentligen!
Aotearoa - tino rangatiratanga
User avatar
Eruku
Posts: 2650
Joined: 2002-10-16 15:43:26
Location: Stockholm
Contact:

Post by Eruku »

ballkula wrote:Ehm..? Allt det du räknar upp finns, och fungerar sedan mycket länge. Dock så är denna region runt Indiska Oceanen så fattig så de har inte ett sådant system. Japan har ett väl utbyggt system som gör att de ofta har flera timmar på sig att evakuera innan tsunamin anländer.
Nu handlade det om 30minuter. Jag vet att det finns utrustning som kan ligger på havsbotten om kan mäta trycket och på så vis upptäcka om en 5meters våg drar förbi, men att ens hinna få ut en varning på 30minuter till dom drabbade områderna i 5 länder under 30minuter är nog omöjligt.
Visst gör jag fel, men det är jävligt mycket mer jag gör rätt.
_______

How to ask a question
User avatar
ballkula
Posts: 2473
Joined: 2002-05-03 23:42:04
Location: Västerbotten

Post by ballkula »

Cappuccino wrote:De reste till sol och bad, förmodligen en massa sprit, lössläppthet och i övrigt dekadent leverne (ja, charterturister...), över JUL!!!!
Hade det varit Kanada eller något ställe med mycket snö då hade jag haft större sympati för dem.

Nu är det oförlåtligt, på sailor moon-japanska. 8)


Not: Medierapportering ifrån, i princip, enbart ett "turistparadis" och "svenskön" i Thailand rättfärdigar min bristande empati. Visa mig den journalist som frivilligt åker till fattiga och "oattraktiva" indiska byar utan att samtidigt onanera till sin egen godhet och engagemang så skall jag ägna denna "kvällstidnings-kollektiva-sympatihysteri" åtminstone en minuts ansträngd eftertanke.
De svenska barn som nu är döda eller är saknade, de åkte också till ett liv i dekadens och deras död är alltså inte föremål för någon större empati då? Det här handlar om vanliga människor som förlorat barn, föräldrar, anhöriga, bekanta. Sen att dessa har haft råd att åka på semester till ett "turistparadis" spelar väl ingen som helst jävla roll? Eller når den svenska äckliga avundsjukan så djupt ner så att de som har råd att åka på semester på vintern får skylla sig själva ifall de dör?

Kanske läge att börja tycka typ "Jaså, en hel familj körde ihjäl sig i en ny Merca? Jaja, då var det inte så synd om dem..."
Processor: Core 2 Quad QX9650
Grafikkort: Asus Geforce 8800GTS 512MB
Minne: 8192MB DDR2-800MHz
HD: 2xRaptor 150GB, 2x1TB Samsung F1
Moderkort: Asus P5E X38
User avatar
Eruku
Posts: 2650
Joined: 2002-10-16 15:43:26
Location: Stockholm
Contact:

Post by Eruku »

Jag blev anningen äklad när en kärring på fridtidsresor säger "jaaaaaa, folk har ju fått sin semester förstörd" eller nått i den stilen, inte en tanke alla som förlorat sitt liv eller sin familj.
Visst gör jag fel, men det är jävligt mycket mer jag gör rätt.
_______

How to ask a question
User avatar
Big_Bird
Posts: 7003
Joined: 2002-03-08 21:44:32
Location: Göteborg
Contact:

Post by Big_Bird »

cirka 2000 svenskar är saknade, mest troligt döda, i Thailand och något miffo vill ha rapportering från Bangladesh? Så funkar inte media.
Något som läsarna kan relatera till kommer alltid ha övertaget.
Många svenskar har varit i Thailand, många svenskar känner någon som var där nere just nu, få svenskar kan ens stava till Bangladesh eller för den delen hitta det på en karta över Bangladesh och Indien.

Men vad fan väntar ni er? Vill ni ha lika nyhetsrapportering över alla döda och saknade, vad sägs om en minut per person? 45 dygns oavbrutna nekrologer?

Det är vare sig särskilt konstigt, upprörande eller ens fel att rapporteringen ser ut som den gör.
Till den det berör: det som du ser skrivet ovan är min åsikt. Den är inte nödvändigtvis sann, objektiv eller absolut. Jag skiter fullständigt i vad du tycker om hur den är formulerad.
User avatar
Gnuet
Posts: 3736
Joined: 2003-04-06 14:20:38
Location: Savannen, Stockholm
Contact:

Post by Gnuet »

2'000 svenskar gör mig inte lika mycket som 28'000 andra.
iDon't care about your problems.
Locked