30 000 döda.

Här får ni fråga, tipsa eller prata om det mesta.
Locked
User avatar
egar
Hedersbit
Posts: 4192
Joined: 2002-02-18 0:01:59
Location: Göteborg
Contact:

Post by egar »

Tydligen ska experter ha känt till jättevågen bara någon minut efteråt men inte tagit några åtgärder eftersom de ville skydda turismnäringen.

Lillebrorsans allra bästa vän och hans familj saknas, polarens flickvän och hennes familj saknas och tydligen är Mieszko Talarczyk från Nasum också saknad. Vet inte ifall min chef från sommarjobbet fortfarande är saknad, det var länge sedan jag hörde något på den fronten.
A fair judgement!
Two-way mirror in the hall
They like to watch everything you do
Transmitters hidden in the walls
So they know everything you say is true
User avatar
Hanzaq
Posts: 155
Joined: 2003-02-15 17:35:40
Location: Göteborg

Post by Hanzaq »

egar wrote:Tydligen ska experter ha känt till jättevågen bara någon minut efteråt men inte tagit några åtgärder eftersom de ville skydda turismnäringen.

Lillebrorsans allra bästa vän och hans familj saknas, polarens flickvän och hennes familj saknas och tydligen är Mieszko Talarczyk från Nasum också saknad. Vet inte ifall min chef från sommarjobbet fortfarande är saknad, det var länge sedan jag hörde något på den fronten.
Hörde också precis att thailändare visste men sket i att berätta. Jävligt illa om det stämmer.

Och som någon sa, man hinner jävligt långt på 1 timme. Man kan jogga 3 kilometer på 10 min. Man kan rusa i panik ganska långt på kort tid. Det hade ju inte krävts så många meter för att rädda många liv. Skicka ut lite gormande militärer bara, få upp folk från stranden, man räddar inte alla men många.

Och att man bryr sig om 28 000 andra döda mer än 2000 svenskar är för de flesta inte sant, för att vara ärlig. Ju närmre det kommer, desto verkligare blir det...
XP 2100+ Palomino, Ti4200 64 Mb, 80 GB Barracuda IV, 256 Mb PC3200 Twinmos, Sony Trinitron 200sf, DFI Pro AD77 Mobo... 3d-mark03 p=524:(
User avatar
Cappuccino
Posts: 674
Joined: 2004-01-25 2:20:00
Location: Göteborg

Post by Cappuccino »

ballkula wrote:
Cappuccino wrote:De reste till sol och bad, förmodligen en massa sprit, lössläppthet och i övrigt dekadent leverne (ja, charterturister...), över JUL!!!!
Hade det varit Kanada eller något ställe med mycket snö då hade jag haft större sympati för dem.

Nu är det oförlåtligt, på sailor moon-japanska. 8)


Not: Medierapportering ifrån, i princip, enbart ett "turistparadis" och "svenskön" i Thailand rättfärdigar min bristande empati. Visa mig den journalist som frivilligt åker till fattiga och "oattraktiva" indiska byar utan att samtidigt onanera till sin egen godhet och engagemang så skall jag ägna denna "kvällstidnings-kollektiva-sympatihysteri" åtminstone en minuts ansträngd eftertanke.
De svenska barn som nu är döda eller är saknade, de åkte också till ett liv i dekadens och deras död är alltså inte föremål för någon större empati då? Det här handlar om vanliga människor som förlorat barn, föräldrar, anhöriga, bekanta. Sen att dessa har haft råd att åka på semester till ett "turistparadis" spelar väl ingen som helst jävla roll? Eller når den svenska äckliga avundsjukan så djupt ner så att de som har råd att åka på semester på vintern får skylla sig själva ifall de dör?

Kanske läge att börja tycka typ "Jaså, en hel familj körde ihjäl sig i en ny Merca? Jaja, då var det inte så synd om dem..."
Hur kommer det sig att det nio gånger av tio är självgoda, egoistiska människor som söker hävda sig själva som tjatar om och hänvisar till "den svenska avundsjukan"? Kan det kanske vara så att denna "avundsjuka" är "den allmänna rättsuppfattning", "känslan för rättvisa", "artens fortsatta överlevnad"?

Men: Jag syftade på den lite cyniska och vridna mediabilden vi matas med här i Sverige. Eruku sa' det bäst i sitt citat "jaaaaaa, folk har ju fått sin semester förstörd". Självklart är det synd om alla inblandade. Skulle jag babbla om solsemester över Jul och Sailor Moon om någon närstående till mig dött på det här viset? Nej. Och? Det är inte jag som uppfunnit det mänskliga psyket. Vet du hur mycket jag brydde mig när 63 personer dog i en diskoteksbrand här i Göteborg för några år sedan, när lärare och elever lipade i klassrummen och korridorerna? Jo, jag var glad att jag slapp göra några läxor under ett par veckor. Det var allt.

Big_Bird: Du har helt rätt. Att påstå något annat vore att hyckla (JAG bryr mig mer om 2000 svenskar än "28000 andra"). Jag har till och med argumenterat samma ståndpunkt med andra människor tidigare. Mitt första inlägg hade dock en egen poäng, även om den kan sägas motsäga en del av det vi båda egentligen är överens om.
Abit K9N - AMD Athlon 64 X2 4600+, 2048MB PC4600 - SB XFi Extreme Gamer - sata 160Gb/ide 80Gb/ - dvd/cdrw - Radeon 1950Pro 512MB - Xp.proSP2 - Vista Ultimate 64 -
User avatar
Cappuccino
Posts: 674
Joined: 2004-01-25 2:20:00
Location: Göteborg

Post by Cappuccino »

schon wrote:Tänker på grabbarna som jobbade direkt på Patong Beach (Phuket) som jag och min tjej fick bra kontakt med när vi var där för ca 1 år sen. Vi jugglade och drack bira ju! Hoppas att dom klarade sig hyfsat men chansen är ju inte så stor antar jag ;(

Kommer iaf att skänka en slant via: http://www.redcross.se/ nu, hoppas fler gör det!
I går på nyheterna hörde jag att Svenska Röda Korset bestämt sig för att skicka en miljon kronor (siffran kanske stiger) till nödhjälp i Thailand. Detta är det bästa exemplet, om något, på min poäng. Chefen för Svenska Röda Korset tjänar nämligen mer än så varje år. Ett dåligt skämt? Nej, det är så vårt samhälle ser ut i dag. Jag skulle inte skänka ett endaste öre till Röda Korset om jag så fick betalt för det.
Abit K9N - AMD Athlon 64 X2 4600+, 2048MB PC4600 - SB XFi Extreme Gamer - sata 160Gb/ide 80Gb/ - dvd/cdrw - Radeon 1950Pro 512MB - Xp.proSP2 - Vista Ultimate 64 -
User avatar
nem
Hedersbit
Posts: 4678
Joined: 2002-04-12 15:48:33
Location: Lund

Post by nem »

egar wrote:Tydligen ska experter ha känt till jättevågen bara någon minut efteråt men inte tagit några åtgärder eftersom de ville skydda turismnäringen.
Det där visade sig väldigt snart inte stämma.

2002 var det ett likadant skalv som mätte 8.1 på Richterskalan, och det resulterade inte i någon tsunami överhuvudtaget. När meterologerna som nu fick reda på skalvet bestämde sig för att inte gå ut med någon varning så pekade alla uppgifter på att detta skalv också var i häraden runt 8.0. Troligen hade det då inte blivit någon flodvåg och en varning hade gjort mer skada, monetärt och mänskligt, än om man inte hade varnat. Nu var skalvet närmare 9.0...

I mina ögon gjorde de helt rätt efter omständigheterna, men det är klart att det i efterhand vore bättre om de hade gått ut med en varning.
"Rightful liberty is unobstructed action according to our will within limits drawn around us by the equal rights of others."- Thomas Jefferson
User avatar
Eruku
Posts: 2650
Joined: 2002-10-16 15:43:26
Location: Stockholm
Contact:

Post by Eruku »

Jag hörde en interjuv med en tjej som var i thailand, hon hade en sådan otrolig förtvivlan och despressation i rösten att jag ryste. Hon berättade att thailändarna hade börjat bränna liken på stränderna eftersom de börjat ruttna, väldigt många människor kommar aldig få vet var deras familjer eller barn tagit vägen. Denna katastrof är nog så stor att vi som inte sett det med egna ögon aldig kommer förstå allt lidande.
Visst gör jag fel, men det är jävligt mycket mer jag gör rätt.
_______

How to ask a question
User avatar
ballkula
Posts: 2473
Joined: 2002-05-03 23:42:04
Location: Västerbotten

Post by ballkula »

Cappuccino wrote:I går på nyheterna hörde jag att Svenska Röda Korset bestämt sig för att skicka en miljon kronor (siffran kanske stiger) till nödhjälp i Thailand. Detta är det bästa exemplet, om något, på min poäng. Chefen för Svenska Röda Korset tjänar nämligen mer än så varje år. Ett dåligt skämt? Nej, det är så vårt samhälle ser ut i dag. Jag skulle inte skänka ett endaste öre till Röda Korset om jag så fick betalt för det.
Iofs så håller jag med om att det oftast är helt meningslöst att skänka pengar till Röda Korset m.fl, eftersom de gång på gång avslöjas med att bränna pengar på s.k "administration". Sen så tycker jag att det är trist att såna som du alltid dyker upp i såna här trådar för att gång på gång tala om hur lite ni bryr er. Ok, om du inte bryr dig så är det bara så, det är ditt val och står du för det så är det ok. Frågan är bara varför du och andra ska racka ned på andras sorg, bedrövelse sorg i såna här trådar? Det tillför ju ingenting positivt, låt hellre bli.

Jag har själv mycket personliga band med Thailand, och är själv svensk - alltså känns det som hände/händer där mer nära än vad som hände i t.ex Indonesien. Inget konstigt med det, och det betyder ju inte att jag för den sakens skull rankar indonesiers död och sorg lägre på nåt sätt. Känns jävligt mysko att se bilder från för mig bekanta miljöer, gator och stränder, och nu ser det ut som Beirut 1982...
Processor: Core 2 Quad QX9650
Grafikkort: Asus Geforce 8800GTS 512MB
Minne: 8192MB DDR2-800MHz
HD: 2xRaptor 150GB, 2x1TB Samsung F1
Moderkort: Asus P5E X38
User avatar
lither
Hedersbit
Posts: 9507
Joined: 2002-03-09 21:12:13
Location: Göteborg
Contact:

Post by lither »

1. Nigger guy, two words which by themselves are harmless, but when combined they form a verbal missile of hate.
2. Vivaldi
3. Buffalos ...
User avatar
egar
Hedersbit
Posts: 4192
Joined: 2002-02-18 0:01:59
Location: Göteborg
Contact:

Post by egar »

nem sa ju att det inte stämde, att det bara var ett rykte.
A fair judgement!
Two-way mirror in the hall
They like to watch everything you do
Transmitters hidden in the walls
So they know everything you say is true
User avatar
Eruku
Posts: 2650
Joined: 2002-10-16 15:43:26
Location: Stockholm
Contact:

Post by Eruku »

egar wrote:nem sa ju att det inte stämde, att det bara var ett rykte.
Det var som det står, dom visste om att det hade varit ett jordskalv, dom kunde bara spekulera i om det hade skappat en tsunami eller inte.
Visst gör jag fel, men det är jävligt mycket mer jag gör rätt.
_______

How to ask a question
User avatar
xianze
Posts: 1350
Joined: 2002-03-08 15:02:08
Location: Göteborg
Contact:

Post by xianze »

Jag var där förra året, i Unawatuna precis i närheten av Galle, lärde känna flertalet urinvånare där som jag är väldigt orolig för nu.
Har även pratat med många flera som saknar sina vänner familj och släkt, så min spontana reaktion är att jag är mycket ledsen och vill utbilda mig som hjälparbetare i framtiden för att kunna hjälpa till på sådana här platser.. EU tillsammans skänkte 37 miljoner... 37 miljoner kan låta mycket.. men det är ingenting.. räcker till några dagars arbetskostnader...
Sverige skickar ner filtar... vad fan skall man ha filtar till om inte annat än att kasta över dom döda... jag tycker det är skitdåligt av hela EU att inte skicka mer pengar...
Okej om vi har det jävligt fattigt i sverige ändå... men det borde finnas en kriskassa i alla länder i världen som man kan använda till sådant här..
Och USA bryr sig inte som vanligt men men...

var inne och läste lite på lokala tidningar i Galle och i närheten av Colombo... Unawatuna eller Galle finns inte längre.. så jag antar att min vän Ajid ligger begravd i någon massgrav någonstans...
men men R.I.P tack för kokosnötterna, rökat och den goda fisken.
Workstation: Intel C2D 3ghz, 4gb ram, 20" pivot, 80gb ssd + 2x320gb raid1. Win 7
AtomRoger: Intel Atom 1,66ghz, 2gb ram, 250gb raid1, 2tb lagring, debian.
Laptop: Macbook sötnos (Felicia) 2,4 ghz C2D
User avatar
nem
Hedersbit
Posts: 4678
Joined: 2002-04-12 15:48:33
Location: Lund

Post by nem »

eruku wrote:
egar wrote:nem sa ju att det inte stämde, att det bara var ett rykte.
Det var som det står, dom visste om att det hade varit ett jordskalv, dom kunde bara spekulera i om det hade skappat en tsunami eller inte.
Aftonbladet representerar nu för mig den allra lägsta formen av journalistik. De lyfter fram delar av historien och får det att verka som om verkligheten är helt annan än vad den är. Dessutom har de mage att lyfta fram idiotiska, ogrundade citat ryckta ur sitt sammanhang. Sedan syr de ihop detta till en sensationsinriktad artikel.

De har alla pusselbitar på plats, alla delar av informationen som säger att det här är en icke-nyhet. Läser man noga så står det också i artikeln, ändå lurar det många, däribland Lither. Det står uttryckligen att de trodde att skalvet var 8.1, ett sådant har tidigare aldrig skapat någon tsunami utan havet har varit stilla. Skulle de varna folk då?

Jag känner djup avsmak för den här formen av journalistik. Det är fruktansvärt att de försöker lägga skuld på någon som absolut inte förtjänar det. Någon borde skicka ett mycket argt brev till den ansvariga utgivaren, och anmäla det till granskningsnämnden. På den nivån är det, inte för att det hade blivit dömt...
"Rightful liberty is unobstructed action according to our will within limits drawn around us by the equal rights of others."- Thomas Jefferson
User avatar
xianze
Posts: 1350
Joined: 2002-03-08 15:02:08
Location: Göteborg
Contact:

Post by xianze »

Cappuccino wrote:De reste till sol och bad, förmodligen en massa sprit, lössläppthet och i övrigt dekadent leverne (ja, charterturister...), över JUL!!!!
Hade det varit Kanada eller något ställe med mycket snö då hade jag haft större sympati för dem.

Nu är det oförlåtligt, på sailor moon-japanska. 8)


Not: Medierapportering ifrån, i princip, enbart ett "turistparadis" och "svenskön" i Thailand rättfärdigar min bristande empati. Visa mig den journalist som frivilligt åker till fattiga och "oattraktiva" indiska byar utan att samtidigt onanera till sin egen godhet och engagemang så skall jag ägna denna "kvällstidnings-kollektiva-sympatihysteri" åtminstone en minuts ansträngd eftertanke.

Jag håller med om att svenska tidningar suger... men har du kollat lokala tidnignar? där får man veta något.... även bbc är ganska duktiga på detta... på aftonbladet finns det typ att läsa "göran perssons mammas hund blev rädd när vågen kom, bägge överlevde" ... prova lokala tidningar.. mycket bättre
Workstation: Intel C2D 3ghz, 4gb ram, 20" pivot, 80gb ssd + 2x320gb raid1. Win 7
AtomRoger: Intel Atom 1,66ghz, 2gb ram, 250gb raid1, 2tb lagring, debian.
Laptop: Macbook sötnos (Felicia) 2,4 ghz C2D
User avatar
Big_Bird
Posts: 7003
Joined: 2002-03-08 21:44:32
Location: Göteborg
Contact:

Post by Big_Bird »

Grattis gnuet, du funkar annorlunda än cirka 96% av jordens befolkning. Det är ju roligt, för dig. Det påverkar inte världens nyhetsbevakning nämnvärt dock.
Till den det berör: det som du ser skrivet ovan är min åsikt. Den är inte nödvändigtvis sann, objektiv eller absolut. Jag skiter fullständigt i vad du tycker om hur den är formulerad.
User avatar
lither
Hedersbit
Posts: 9507
Joined: 2002-03-09 21:12:13
Location: Göteborg
Contact:

Post by lither »

nem wrote:
eruku wrote:
egar wrote:nem sa ju att det inte stämde, att det bara var ett rykte.
Det var som det står, dom visste om att det hade varit ett jordskalv, dom kunde bara spekulera i om det hade skappat en tsunami eller inte.
Aftonbladet representerar nu för mig den allra lägsta formen av journalistik. De lyfter fram delar av historien och får det att verka som om verkligheten är helt annan än vad den är. Dessutom har de mage att lyfta fram idiotiska, ogrundade citat ryckta ur sitt sammanhang. Sedan syr de ihop detta till en sensationsinriktad artikel.

De har alla pusselbitar på plats, alla delar av informationen som säger att det här är en icke-nyhet. Läser man noga så står det också i artikeln, ändå lurar det många, däribland Lither. Det står uttryckligen att de trodde att skalvet var 8.1, ett sådant har tidigare aldrig skapat någon tsunami utan havet har varit stilla. Skulle de varna folk då?

Jag känner djup avsmak för den här formen av journalistik. Det är fruktansvärt att de försöker lägga skuld på någon som absolut inte förtjänar det. Någon borde skicka ett mycket argt brev till den ansvariga utgivaren, och anmäla det till granskningsnämnden. På den nivån är det, inte för att det hade blivit dömt...
Mig veterligen är det inte bara Aftonbladet som grävt fram den här informationen. Har sett den på ett flertal ställen, SVT:s text-tv bland annat.
1. Nigger guy, two words which by themselves are harmless, but when combined they form a verbal missile of hate.
2. Vivaldi
3. Buffalos ...
User avatar
Marabou_Man
Posts: 1328
Joined: 2002-03-08 14:07:58
Location: Henån

Post by Marabou_Man »

(19:31:08) <Punisher> argh. satans buggigt bajs..
(19:31:41) <Marabou_Man> :(
(19:33:18) <Punisher> *svär*
Fluffy
Hedersbit
Posts: 7384
Joined: 2002-02-13 23:56:00

Post by Fluffy »

Tackar!
Sådant man (iaf jag) vill se då det har varit en katastrof, bild på hur det var där och inte bara speciella urklipp som visas om och om och om och om och om igen på alla kanaler.

Fler på inkommande?


Runt 15:30 så var det över 50 000 offer enligt Rapport. Troligen stigit ytterliggare då 12:00 så var det 30 000 offer, då också enligt Rapport.


EDIT!
Rapport sa nu 60 000 döda.
Last edited by Fluffy on 2004-12-28 20:09:12, edited 1 time in total.
User avatar
lither
Hedersbit
Posts: 9507
Joined: 2002-03-09 21:12:13
Location: Göteborg
Contact:

Post by lither »

svt.se wrote:En sammanställning som nyhetsbyrån Reuters gjort vid middagstid i dag visar att 50.907 människor dödades av flodvågorna efter annandagens kraftiga skalv på havsbotten utanför Sumatra.

[...]

Antalet döda i respektive land: Sri Lanka: 18.700, Indien: 11.500, Thailand: 1.500, Indonesien: 19.000, Malaysia: 65, Maldiverna: 55, Somalia: 38, Burma: 36, Tanzania 10, Bangladesh: 2 och Kenya 1.
:-/
1. Nigger guy, two words which by themselves are harmless, but when combined they form a verbal missile of hate.
2. Vivaldi
3. Buffalos ...
User avatar
xianze
Posts: 1350
Joined: 2002-03-08 15:02:08
Location: Göteborg
Contact:

Post by xianze »

jewlar :( någon som har hittat fler filmer/bilder från sri lanka?
Workstation: Intel C2D 3ghz, 4gb ram, 20" pivot, 80gb ssd + 2x320gb raid1. Win 7
AtomRoger: Intel Atom 1,66ghz, 2gb ram, 250gb raid1, 2tb lagring, debian.
Laptop: Macbook sötnos (Felicia) 2,4 ghz C2D
User avatar
ballkula
Posts: 2473
Joined: 2002-05-03 23:42:04
Location: Västerbotten

Post by ballkula »

Fick mail av en bekant i Phuket, som är bosatt där. Han har varit runt med förvirrade och förtvivlade människor till de "kriscentra" som ambassaden m.fl påstods ha upprättat. Det visade sig dock vara en "överdrift" (läs: lögn), i varjefall då ambassaden och UD påstod sig ha ordnat detta. Hur kan man vara så cynisk att man påstår nåt sånt innan det har inträffat? Jag misstänker att det är för att lugna folk här hemma, men jag tycker det stinker...

Även resebolagen m.fl har skrikit efter hjälp från regeringen, en regering som påstår att de är redo bara förfrågan kommer..? Verkar bli ett Estonia #2, så vi kanske ska förvänta oss en kommitté och en utredning om vad regeringen bör göra, så kanske de kan agera någon gång till våren...
Processor: Core 2 Quad QX9650
Grafikkort: Asus Geforce 8800GTS 512MB
Minne: 8192MB DDR2-800MHz
HD: 2xRaptor 150GB, 2x1TB Samsung F1
Moderkort: Asus P5E X38
User avatar
xianze
Posts: 1350
Joined: 2002-03-08 15:02:08
Location: Göteborg
Contact:

Post by xianze »

ballkula wrote:Fick mail av en bekant i Phuket, som är bosatt där. Han har varit runt med förvirrade och förtvivlade människor till de "kriscentra" som ambassaden m.fl påstods ha upprättat. Det visade sig dock vara en "överdrift" (läs: lögn), i varjefall då ambassaden och UD påstod sig ha ordnat detta. Hur kan man vara så cynisk att man påstår nåt sånt innan det har inträffat? Jag misstänker att det är för att lugna folk här hemma, men jag tycker det stinker...

Även resebolagen m.fl har skrikit efter hjälp från regeringen, en regering som påstår att de är redo bara förfrågan kommer..? Verkar bli ett Estonia #2, så vi kanske ska förvänta oss en kommitté och en utredning om vad regeringen bör göra, så kanske de kan agera någon gång till våren...
ahh jag blir totalt fruktansvärt galen på sådant här :(
varför kan saker och ting bara inte fungera som det skall? samma sak överallt.... men men.. får be för de skadade saknade osv. även om jag nu inte tror på gud.... men jag bryr mig om de människor som bor där nere.. skrik till om ni hittar några fler filmer.
Workstation: Intel C2D 3ghz, 4gb ram, 20" pivot, 80gb ssd + 2x320gb raid1. Win 7
AtomRoger: Intel Atom 1,66ghz, 2gb ram, 250gb raid1, 2tb lagring, debian.
Laptop: Macbook sötnos (Felicia) 2,4 ghz C2D
User avatar
Pinto
Posts: 4539
Joined: 2002-07-29 15:40:54

Post by Pinto »

Enligt tv4 nyheterna så är det ca 58.000 personer som har omkommit och siffran fortsätter att stiga.
We dance to all the wrong songs
scoby
Posts: 982
Joined: 2002-12-02 16:56:48

Post by scoby »

Jag tycker det är enormt fascinerande.
User avatar
kajs
Posts: 1025
Joined: 2003-12-29 13:34:00

Post by kajs »

söndagen hade jag klarat mig bra utan, fast nu visar det sig att jag har haft det hyffsat enkelt som redan samma dag fått kontakt med alla jag knner personligen där. en av dem hade varit ute och dykt när första vågen kom. där de bodde och det är helt borta och de fick sova bland bergen. där har jag haft många "tänk om".
fast nu är det värre, har läst resedagbok från en kompis syrra som var i khao lak och som överlevde. hon skrev om hur de gick på gatorna där sen, vilka kantades av människor, där långt ifrån alla levde. man klarar sig bra utan att veta sånt.

EDIT: det rä egentligen bara det jag vill ta åt mig. elelr jag vill inte ta åt mig nått, men det som rör folk jag känner kan jag inte annat än suga i mig. jag brukar vilja göra allt sånt här till en pocketbok med liten text och utan illustrationer, en sån bok jag inte orkar läsa. men det går inte denna gången. en förbannad spelfilm är det. inte ens serie kan det nöja sig med att vara
Last edited by kajs on 2004-12-28 23:39:25, edited 1 time in total.
User avatar
lillis
Hedersbit
Posts: 6841
Joined: 2002-03-08 18:03:45

Post by lillis »

.veronica. wrote:Jag tycker det är enormt fascinerande.
Jag kan bara säga det samma.
Det är sjukt men jag är så otroligt fascinerad av naturens krafter när den äger flera rundor med människorna som tror att de på allvar är något.
Locked