explorer.exe stängs ner vid filmvisning

Avdelningen för spel och annan vardaglig mjukvara.
Post Reply
User avatar
lither
Hedersbit
Posts: 9507
Joined: 2002-03-09 21:12:13
Location: Göteborg
Contact:

explorer.exe stängs ner vid filmvisning

Post by lither »

Det underligaste problemet jag varit med på år och dagar.
När jag browsar runt i Windows (XP, svensk) i kataloger som innehåller filmer, eller klickar på en film-fil, vill explorer.exe stängas ner ("Explorer.EXE har stött på ett problem och måste avslutas"-syndromet). Det händer inte direkt, tar en liten stund, men grymt enerverande att behöva öppna filer via mediaspelaren.

Någon som har en idé om vad felet kan vara?
1. Nigger guy, two words which by themselves are harmless, but when combined they form a verbal missile of hate.
2. Vivaldi
3. Buffalos ...
User avatar
nva
Hedersbit
Posts: 2517
Joined: 2002-03-07 23:34:21
Location: Skåneland
Contact:

Post by nva »

Det är säkert förhandsgranskningsfelet igen, sök lite på det.
The three most dangerous things in the world are a programmer with a soldering iron, a hardware type with a program patch and a user with an idea.

In theory, there is no difference between theory and practice. But, in practice, there is.
User avatar
lither
Hedersbit
Posts: 9507
Joined: 2002-03-09 21:12:13
Location: Göteborg
Contact:

Post by lither »

Det närmsta jag hittade var detta, men det gäller bara Windows 2000.
1. Nigger guy, two words which by themselves are harmless, but when combined they form a verbal missile of hate.
2. Vivaldi
3. Buffalos ...
User avatar
<skalman>
Posts: 2302
Joined: 2003-04-02 19:02:49

Post by <skalman> »

jag kan skicka en fil som tar bort preview om du vill, det löste problemet för mej. Om du vill ha den så adda mej på msn
Last edited by <skalman> on 2005-01-02 19:01:33, edited 1 time in total.
Stacker:X2 4200+/DFI ultra-D/1024mb/37gb raptor/7800gt/1TB
User avatar
ADiS
Posts: 5732
Joined: 2003-04-04 22:24:03
Location: Gävle
Contact:

Post by ADiS »

Har exakt samma problem, hände igår o ja tänkte fråga här om någon visste va det var men orkade inte, va så sent. Jävligt jobbigt!
http://www.buildlog.eu - Din egna bygglogg på nätet
User avatar
lither
Hedersbit
Posts: 9507
Joined: 2002-03-09 21:12:13
Location: Göteborg
Contact:

Post by lither »

Hittade lite till (vill helst inte ta bort förhandsgranskningen):

http://support.microsoft.com/default.aspx?kbid=255758

och
Daniel wrote:så här löste jag problemet: leta reda på nvtuicpl.cpl och döp om den till nvtuicpl.old eller liknande. voila! problemet löst utan så mycket som en omstart!!
1. Nigger guy, two words which by themselves are harmless, but when combined they form a verbal missile of hate.
2. Vivaldi
3. Buffalos ...
User avatar
Anzy
Posts: 2271
Joined: 2004-12-29 16:22:34
Location: Skellefteå

Post by Anzy »

Har oxå de problemet! Något irriterande!
Man har ju inte haft nå sånt problem tidigare, åsså uppstår det utan vidare!? :[
User avatar
<skalman>
Posts: 2302
Joined: 2003-04-02 19:02:49

Post by <skalman> »

för mej hände det mest när jag haddde mycket filmfiler i en mapp.
Stacker:X2 4200+/DFI ultra-D/1024mb/37gb raptor/7800gt/1TB
User avatar
nva
Hedersbit
Posts: 2517
Joined: 2002-03-07 23:34:21
Location: Skåneland
Contact:

Post by nva »

lither wrote:Det närmsta jag hittade var detta, men det gäller bara Windows 2000.
Här är en, även jag har en registernyckel som har löst problemet för några av mina vänner. Det är inte säkert att det löser ditt, men det kan ju vara värt att prova, glöm inte backupen först bara :). Du kan ladda ner den här.
The three most dangerous things in the world are a programmer with a soldering iron, a hardware type with a program patch and a user with an idea.

In theory, there is no difference between theory and practice. But, in practice, there is.
User avatar
lither
Hedersbit
Posts: 9507
Joined: 2002-03-09 21:12:13
Location: Göteborg
Contact:

Post by lither »

Gjorde som Daniel sade plus en Ad Aware-scan och nu funkar det utmärkt! Ett tips för er andra som hade detta problem alltså, lyssna inte på MS, lyssna på anti-spyware-programvaror och Daniel. ;)
1. Nigger guy, two words which by themselves are harmless, but when combined they form a verbal missile of hate.
2. Vivaldi
3. Buffalos ...
User avatar
lither
Hedersbit
Posts: 9507
Joined: 2002-03-09 21:12:13
Location: Göteborg
Contact:

Post by lither »

Trodde jag ... :-X
1. Nigger guy, two words which by themselves are harmless, but when combined they form a verbal missile of hate.
2. Vivaldi
3. Buffalos ...
User avatar
Cappuccino
Posts: 674
Joined: 2004-01-25 2:20:00
Location: Göteborg

Post by Cappuccino »

lither wrote:Trodde jag ... :-X
Och det är i det här läget som du behåller lugnet ...inget gapande och skrikande, inget lipande och överdramatiskt och meningslöst känslosvall, bara handling i bästa Clintan-anda. Och då måste jag fråga: Har du både Xvid och ffdshow installerat?

Om ja: Vilket installerade du först? Är det gamla versioner?
Abit K9N - AMD Athlon 64 X2 4600+, 2048MB PC4600 - SB XFi Extreme Gamer - sata 160Gb/ide 80Gb/ - dvd/cdrw - Radeon 1950Pro 512MB - Xp.proSP2 - Vista Ultimate 64 -
User avatar
lither
Hedersbit
Posts: 9507
Joined: 2002-03-09 21:12:13
Location: Göteborg
Contact:

Post by lither »

Ja, båda är installerade. Vet inte vilket som kom först faktiskt, var så länge sen jag installerade och de kom väldigt tätt inpå varandra.

ffdshow vet jag inte vilken version det är, men XviD är "XviD-24062003-1 _ALPHA_ Release" om det säger dig något.
1. Nigger guy, two words which by themselves are harmless, but when combined they form a verbal missile of hate.
2. Vivaldi
3. Buffalos ...
User avatar
Branstrom
Hedersbit
Posts: 3487
Joined: 2002-02-22 16:46:37
Location: Härnösand
Contact:

Post by Branstrom »

Man behöver väl inget annat än ffdshow för DivX och Xvid?
Fredrik Bränström. Blogg + portfolio, så småningom.
User avatar
fisk
Posts: 7485
Joined: 2003-03-18 21:09:30
Location: Örebro / Sverige
Contact:

Post by fisk »

Jag älskar det här forumet vid tillfällen som detta. :)
Aotearoa - tino rangatiratanga
User avatar
Cappuccino
Posts: 674
Joined: 2004-01-25 2:20:00
Location: Göteborg

Post by Cappuccino »

Xvid och ffdshow kan orsaka konflikter men bara om xvid installeras efter ffdshow (detta har jag aldrig upplevt själv men det kan vara värt att nämna).

En ffdshow-version finns som påstås lösa detta problem (fungerade inte för mig men värt att nämna).
Länk: http://sourceforge.net/project/showfile ... _id=274595


Steg 1: gå till http://www.koepi.org/xvid.shtml och ladda ner "XviD-Dec-1.0-Beta3.exe" (ja, varför inte?) Installera.

Steg 2: Pröva att avinstallera/ominstallera både xvid och ffdshow (installera xvid först).

Steg 3: Det finns ett steg tre men det innebär i princip samma sak (registerändringar) som redan länkats till i den här tråden.

Steg 4: Det tragikomiska steget: att ändra startsökväg i boot.ini (ja, hur desperat får man bli?)

Steg 5: Det mest fruktansvärda av alla steg: Fråga någon annan.

Steg 1 till 5 är oberoende av varandra.
Abit K9N - AMD Athlon 64 X2 4600+, 2048MB PC4600 - SB XFi Extreme Gamer - sata 160Gb/ide 80Gb/ - dvd/cdrw - Radeon 1950Pro 512MB - Xp.proSP2 - Vista Ultimate 64 -
User avatar
Branstrom
Hedersbit
Posts: 3487
Joined: 2002-02-22 16:46:37
Location: Härnösand
Contact:

Post by Branstrom »

fisk wrote:Jag älskar det här forumet vid tillfällen som detta. :)
Är vi exceptionella på något sätt?
Fredrik Bränström. Blogg + portfolio, så småningom.
User avatar
Anzy
Posts: 2271
Joined: 2004-12-29 16:22:34
Location: Skellefteå

Post by Anzy »

Cappuccino wrote:Xvid och ffdshow kan orsaka konflikter men bara om xvid installeras efter ffdshow (detta har jag aldrig upplevt själv men det kan vara värt att nämna).

En ffdshow-version finns som påstås lösa detta problem (fungerade inte för mig men värt att nämna).
Länk: http://sourceforge.net/project/showfile ... _id=274595


Steg 1: gå till http://www.koepi.org/xvid.shtml och ladda ner "XviD-Dec-1.0-Beta3.exe" (ja, varför inte?) Installera.

Steg 2: Pröva att avinstallera/ominstallera både xvid och ffdshow (installera xvid först).

Steg 3: Det finns ett steg tre men det innebär i princip samma sak (registerändringar) som redan länkats till i den här tråden.

Steg 4: Det tragikomiska steget: att ändra startsökväg i boot.ini (ja, hur desperat får man bli?)

Steg 5: Det mest fruktansvärda av alla steg: Fråga någon annan.

Steg 1 till 5 är oberoende av varandra.
Lite OT... Men, saker man skriver i "steg" brukar väl vara beroende av varandra? Skriv hellre Alt 1, Alt 2...osv...
Post Reply