Ominstallation av Windows XP

Avdelningen för spel och annan vardaglig mjukvara.
Post Reply
Spader
Posts: 18
Joined: 2005-01-05 11:25:53

Ominstallation av Windows XP

Post by Spader »

Jag har nyligen uppgraderat processor, moderkort och chassi på min dator. Installationen av hårdvaran gick relativt smidigt och när strömmen sätts på känner systemet igen cd-rom, cd-rw, hårddiskar osv. Problemet är att när jag försöker installera Windows XP så fastnar datorn i en oändlig loop med filkopiering och omstarter. Installationsprogrammet påstår att omstarten är en del av installationsprocessen och att installationen kommer fortsätta efteråt, men istället försöker den starta om installationen från början igen. Vad kan vara fel och hur kan det åtgärdas? :)

Jag har prövat följande utan resultat:

- Flashat BIOS och uppgraderat den till senaste versionen.
- Ändrat BIOS-inställningarna så att den bootar från CD-ROMen först
- Ändrat BIOS-inställningarna så att den bootar från hårddisken först

Datorn består bl a av:
ASUS A8V Deluxe moderkort
AMD Athlon 64 3500+ 1000 MHz processor
512 Mb of 266 MHz DDR SDRAM
-Jocke-
Posts: 17
Joined: 2004-01-10 17:51:27
Location: Göteborg
Contact:

Post by -Jocke- »

vad händer om du tar ut cd när den startar om?
Spader
Posts: 18
Joined: 2005-01-05 11:25:53

Post by Spader »

Får felmeddelandet "improper boot device". Man får valet att antingen starta om och byta boot device i BIOS, eller så sätter man i CDn igen - då börjar ominstallationen om från början.

Det verkar som om setup för Windows inte kommer ihåg att den redan har påbörjat installationen. ?!?
User avatar
Jalle64
Posts: 3026
Joined: 2004-04-27 12:29:24
Location: Skåne

Post by Jalle64 »

Vad kör du minnena i för hastighet? Hittar bios både dvd:n och hdd:n? Hur har du byglat hdd:n?
Vem f.n fann upp fanér?
User avatar
Fenix
Hedersbit
Posts: 6236
Joined: 2002-03-08 2:55:18
Location: Mölndal
Contact:

Post by Fenix »

byter du moderkort så är det stor chans att du får just en sådan blåskärm.

Bootordningen bör vara:

1. CD
2. HD0

Du kan antingen installera över den gamla installationen utan att formatera (du sparar ev. dokument och dyl.) men det kan bli lite instabilare.
eller så formaterar du disken och gör en ren installation.

efter installationen e klar så kommer det upp en ruta att du skall ta ur ev. cd eller diskett och då gör du det och sen låter du datorn starta om.. och då bör Windows boota ordentligt
What is Odyssey5?

www.roaddogs.se
Spader
Posts: 18
Joined: 2005-01-05 11:25:53

Post by Spader »

Jalle64 wrote:Vad kör du minnena i för hastighet? Hittar bios både dvd:n och hdd:n? Hur har du byglat hdd:n?
BIOS hittar alla komponenter utan problem. Det är en CD-ROM, en CD-RW och två hårddiskar. Alla slave/master-inställningar stämmer också och uppfattas rätt av BIOS. Körs inte minnena automatiskt i 266 MHz?

En sak jag funderar på är att det oftast kommer upp ett meddelande när man har startat datorn och Windows XP-cdn är i: "Press any key to boot from CD" eller dylikt. Det meddelandet dyker aldrig upp för mig. Konstigt.
User avatar
animation
Posts: 2
Joined: 2005-01-05 20:58:12
Location: Göteborg

Post by animation »

En kompis hade exakt samma problem när jag försökte fixa det, den började bara om från början.... Har fortarande inte hittat lösning till det
:-/
AMD Athlon XP 2800+, Asus Nforce2 Socket A, 768MB RAM, 80GBHDD, Connect 3D Radeon 9600XT 128MB, Colorcase X-Dreamer Black 400W
User avatar
Jalle64
Posts: 3026
Joined: 2004-04-27 12:29:24
Location: Skåne

Post by Jalle64 »

Det verkar som om datorn har något Bios bootfel?! :P Testa att byta bios ?!?
Vem f.n fann upp fanér?
xxx_08
Posts: 5
Joined: 2005-01-09 12:09:43
Location: Åkersberga

Post by xxx_08 »

har oxå samma fel på min nya dator.kan det vara ett fabriks fel så det går på garantin
Post Reply