Buggar i forumet sen serverbytet

Kommentera artiklar, ge förslag, kritisera eller rosa vårt arbete på 64bits.
Post Reply
User avatar
Bad_and_ugly
Posts: 2295
Joined: 2004-05-16 21:46:13
Contact:

Buggar i forumet sen serverbytet

Post by Bad_and_ugly »

Jag är kanske ensam om problemet, men jag har råkat ut för en del buggar forumet :-/

Problemen yttrar sig i form av att forum som fått nya trådar eller nya inlägg inte alltid visas med "orange symbol" som när de blivit uppdaterade etc. vilket gör att man istället går in i de aktuella forumen för att själv se om det kommit nåt nytt.

Nyss råkade jag ta det för givet att det inte uppdaterats på så vis, surfade runt på köp & sälj och allmänt prat på min gamla 400 jag sparkat igång, allt var "up to date" men modforumet var inte markerat som något nytt skrivits, så jag gick in där och då var det en hel massa trådar jag inte nyligen sett men någonstans kände igen, tänkte inte mer på det och svarade på en, och när den senare låstes p.g.a bump, så uppdaterades hela modforumet till dagens trådar, det visade sig att alla trådar som visades var från november, senast jag var inne med den datorn.

Kan det vara webcachet på den datorn som är mongo och orsakat detta eller är det forumet i sig? jag har ju råkat ut för tidigare nämnda buggar (fast inte i samma grad eftersom denna datorn (primära) uppdaterats oftare).

Jag har hittills haft överseende med detta och helt enkelt inte brytt mig annat än ändrat lite på rutinerna förän nu när det drabbade mig på mindre angenämt vis.

Är det fler som råkat ut för konstigheter med forumet?

Och slutligen på frågan alla kommer ställa svarar jag:

-Jo, jag kör IE, men eftersom det yttrat sig på bägge datorerna så blir jag mer och mer fundersam på vart felet ligger.
Kan inget om mycket
User avatar
lither
Hedersbit
Posts: 9507
Joined: 2002-03-09 21:12:13
Location: Göteborg
Contact:

Post by lither »

Jag har inte sett av problemet på några av mina datorer alls, både med IE och Firefox. Vad jag vet gäller det cachen.

Flyttar till Respons när vi ändå är igång.
1. Nigger guy, two words which by themselves are harmless, but when combined they form a verbal missile of hate.
2. Vivaldi
3. Buffalos ...
User avatar
Cappuccino
Posts: 674
Joined: 2004-01-25 2:20:00
Location: Göteborg

Post by Cappuccino »

Ja faktiskt, men jag hade ett liknande problem på alla sidor jag besökte under en viss period. Fenomenet höll i sig i ungefär en vecka när jag, mitt geni till följd, klickade på uppdatera-knappen. 8) Inga sidor uppdaterades automatiskt när jag besökte dem. Det kändes ett tag som Twilight-Zone.
- Är det bara jag som överlevt kärnkraftolyckan? tänkte jag.
Abit K9N - AMD Athlon 64 X2 4600+, 2048MB PC4600 - SB XFi Extreme Gamer - sata 160Gb/ide 80Gb/ - dvd/cdrw - Radeon 1950Pro 512MB - Xp.proSP2 - Vista Ultimate 64 -
User avatar
fisk
Posts: 7485
Joined: 2003-03-18 21:09:30
Location: Örebro / Sverige
Contact:

Post by fisk »

Jag har inte samma problem, jag gissar på att det är dina cookies/alt. cache som spökar.
Aotearoa - tino rangatiratanga
User avatar
Bad_and_ugly
Posts: 2295
Joined: 2004-05-16 21:46:13
Contact:

Post by Bad_and_ugly »

Alla inställningar är mer eller mindre default, så det verkar skumt att inte fler märkt något, men det kanske är mina datorer som spökar.
Kan inget om mycket
staretsen
Avstängd
Posts: 5647
Joined: 2004-03-26 8:35:14

Post by staretsen »

Samma sak händer för mig ibland. Irriterande när man inte vet vilka trådar som skrivits i nyligen.
Life's a joke, yuk it up.
User avatar
Gnuet
Posts: 3736
Joined: 2003-04-06 14:20:38
Location: Savannen, Stockholm
Contact:

Post by Gnuet »

No problem 'ere, och jag kör Safari :p
iDon't care about your problems.
User avatar
linc
Administratör
Posts: 7602
Joined: 2002-02-13 22:22:11
Location: Skåneland
Contact:

Post by linc »

Jag kör iofs enbart firefox, men jag har inte råkat ut för det du beskriver iaf.
hej.
User avatar
Jonas Lundh
Hedersbit
Posts: 2513
Joined: 2002-03-07 22:43:22
Contact:

Post by Jonas Lundh »

En teori: Din det var ett tag sen du sufade eller du har stängt webbläsaren när det inträffar.

Det du har råkat ut för då är att din session har stängts. Det händer antingen på grund av en idle-timeout eller att webbläsaren stängs. De trådar som fortfarande var orange när din session stängdes kommer vara vitmarkerade när du startar en ny session. Det beror helt enkelt på att forumet inte loggar vilka trådar du har varit inne i på annat sätt än i din session-variabel.
När en ny session startas blir alla inlägg som fanns när din förra session ständes vitmarkerade. Det gäller även de du inte hade läst.

Det har alltså inget med vare sig webbservern eller webbläsaren att göra utan hur forumet är kodat.
"One does not simply walk into the Signals and Systems exam. Its black gates are guarded by more than just exam guards. There is evil there that does not sleep."
User avatar
nem
Hedersbit
Posts: 4678
Joined: 2002-04-12 15:48:33
Location: Lund

Post by nem »

Det kan vara skräp mellan dig och vår server också.

Jag hade det problemet på jobbet, efter att ha skickat en request till en lösenordsskyddad sida kom jag in på någon annans användare. Den sidan låg chachad någonstans på vägen och jag fick tillbaka den oavsett hur jag gjorde lokalt.
"Rightful liberty is unobstructed action according to our will within limits drawn around us by the equal rights of others."- Thomas Jefferson
User avatar
Illuwatar
Hedersbit
Posts: 2116
Joined: 2002-02-21 11:14:49
Location: Haninge
Contact:

Post by Illuwatar »

Har också sett detta både här och på ett annat forum som kör samma motor. Jag stängde av IE, tömde cache-katalogen manuellt (med filhanterare) och startade upp IE igen - allt funkade som det skall. Det kan vara den cookie som man får när man loggar in som spökar.
Born to mod..
Inget är omöjligt, det omöjliga tar bara lite längre tid.
Quad Core - som fyrhjulsdrift för datorer: Du kommer alltid vidare även när det tar emot...
User avatar
Bad_and_ugly
Posts: 2295
Joined: 2004-05-16 21:46:13
Contact:

Post by Bad_and_ugly »

Lundh wrote:En teori: Din det var ett tag sen du sufade eller du har stängt webbläsaren när det inträffar.

Det du har råkat ut för då är att din session har stängts. Det händer antingen på grund av en idle-timeout eller att webbläsaren stängs. De trådar som fortfarande var orange när din session stängdes kommer vara vitmarkerade när du startar en ny session. Det beror helt enkelt på att forumet inte loggar vilka trådar du har varit inne i på annat sätt än i din session-variabel.
När en ny session startas blir alla inlägg som fanns när din förra session ständes vitmarkerade. Det gäller även de du inte hade läst.

Det har alltså inget med vare sig webbservern eller webbläsaren att göra utan hur forumet är kodat.
Det konstiga äratt jag inte råkat ut får dessa småproblem innan serverbytet, eller om jag kanske upptäckt dom först nu, men jag vet att det funkat problemfritt innan, men jag tror Illuwatar är inne på nåt där med internetcachet. Fast jag utesluter ingenting heller..
Kan inget om mycket
User avatar
Jonas Axman
Übertomte
Posts: 8138
Joined: 2002-02-13 22:25:41
Location: Göteborg
Contact:

Post by Jonas Axman »

Jag har för mig att en del har råkat ut för det även innan, gamla cookies som spökar.
"I have come here to chew bubblegum and kick ass"
"... and I am all out of bubblegum"
User avatar
Jonas Lundh
Hedersbit
Posts: 2513
Joined: 2002-03-07 22:43:22
Contact:

Post by Jonas Lundh »

Bad_and_ugly: Jag har haft samma problem som du har nu några gånger på gamla server i alla fall. Jag håller med dig om att det är irriterande men jag tror problemet ligger i phpbb.
"One does not simply walk into the Signals and Systems exam. Its black gates are guarded by more than just exam guards. There is evil there that does not sleep."
staretsen
Avstängd
Posts: 5647
Joined: 2004-03-26 8:35:14

Post by staretsen »

Nu är det i alla fall ännu värre för mig. När jag kommer in på forumet för första gången är forum som det skrivits i orangemarkerade, när jag sedan går in i ett forum är alla orangemarkeringar borta. När jag går tillbaka till index, ja då är allt borta. Jag har prövat att rensa cookies men det verkar inte hjälpa.
Life's a joke, yuk it up.
User avatar
linc
Administratör
Posts: 7602
Joined: 2002-02-13 22:22:11
Location: Skåneland
Contact:

Post by linc »

Om du använder FF, har du provat med IE (och tvärtom)?
hej.
staretsen
Avstängd
Posts: 5647
Joined: 2004-03-26 8:35:14

Post by staretsen »

Nej, jag har inte provat med IE ännu. Men just nu har det fixat sig, hoppas att det inte kommer tillbaka.
Life's a joke, yuk it up.
Fluffy
Hedersbit
Posts: 7384
Joined: 2002-02-13 23:56:00

Post by Fluffy »

Vet inte om direkt bugg på min eller servens sida men jag har fått två gånger:
"400 Bad request"
Sörvän förstod inte vad min data skickade till den
Post Reply