Vaken längsta tiden?

Här får ni fråga, tipsa eller prata om det mesta.
User avatar
Samme
Posts: 118
Joined: 2004-10-01 15:00:57

Post by Samme »

Cappuccino wrote:Från klockan sex (06:00) på tisdagmorgonen till klockan sex (18:00) på torsdag eftermiddag. De sista timmarna var jag vaken för att slå sextio-vallen. 8) Efter det vaknade jag klockan åtta (20:00) på fredagkvällen. Detta var sista veckan i andra ring. Jag hann göra och lämna in ungefär tre uppsatser, två bokrecensioner och tre arbeten på den tiden (ja, jag hade slappat under terminen). Den sista dagen hallucinerade jag och mina händer var helt blå plus att jag hade svårt att blinka (cappuccino-effekten).

Av någon anledning har jag svårt att tro på Sammes 86 timmar.
Samme: Vad gjorde du under tiden?
Jag jobbade natt 3 nätter som annars brukar gå bra men den här gången så kunde jag inte somna efter jobbet. Sen lider jag av lindrigare sömnproblem. Jag sover inte längre än 3 timmar nu för tiden, men ja kan sova iaf å d e jag gla för!
User avatar
Cappuccino
Posts: 674
Joined: 2004-01-25 2:20:00
Location: Göteborg

Post by Cappuccino »

Samme: Aha. Det ger ordet "jobbigt" en helt ny innebörd (om man nu inte är bakis på jobbet, det gör man inte om). OT: Jag har haft liknande perioder av sömnbrist, kan du ens fungera normalt nu?

Datorintresset: 74 timmar... vad fan... Nu är det två extremister som slagit mig. Jag känner mig utmanad.

Någon dag/dagar borde vi ha en tävling på 64bits men rekordet är så extremt så det kan bli svårt att få tid med det, helt enkelt.
Abit K9N - AMD Athlon 64 X2 4600+, 2048MB PC4600 - SB XFi Extreme Gamer - sata 160Gb/ide 80Gb/ - dvd/cdrw - Radeon 1950Pro 512MB - Xp.proSP2 - Vista Ultimate 64 -
User avatar
Gosman
Posts: 1034
Joined: 2002-03-19 20:33:10
Location: Göteborg

Post by Gosman »

Cappuccino wrote:Samme: Aha. Det ger ordet "jobbigt" en helt ny innebörd (om man nu inte är bakis på jobbet, det gör man inte om). OT: Jag har haft liknande perioder av sömnbrist, kan du ens fungera normalt nu?

Datorintresset: 74 timmar... vad fan... Nu är det två extremister som slagit mig. Jag känner mig utmanad.

Någon dag/dagar borde vi ha en tävling på 64bits men rekordet är så extremt så det kan bli svårt att få tid med det, helt enkelt.
Jag kräver isåfall att det finns 24timmar om dagen livecams som följer er vart ni än går!
User avatar
schon
Posts: 689
Joined: 2004-08-12 0:56:18
Location: Sölvesborg
Contact:

Post by schon »

Samme wrote:Efter att jag varit vaken ca 48 timmar började jag hallicunera lite grann, typ växter såg ut att ändra form å sånt, skratta som f*n åt ingenting va vanligt dom sista 40 timmarna!
Vart vaken i ca 80 timmar, kan väl tillägga att jag såg hallisar typ från början. ;)
itchy: Intel Core Duo 2,0ghz | 2048mb | 100gb | 13,3" | Mac OS X 10.4
apu: Intel Pentium 4 3,2ghz | 768mb | 760gb | FreeBSD 6.2
homer: Intel Celeron 667mhz | 256mb | 100gb | FreeBSD 6.2
krusty: VIA Nehemiah 1.0ghz | 256mb | 3,2gb | OpenBSD 4.0
User avatar
lord_vasagos
Posts: 4075
Joined: 2002-11-01 6:23:59
Location: falun

Post by lord_vasagos »

48 timmmar somnade i en solstol utomhus sen ;D
fattar inte hur ni klarar 60 - 80 timmar ni måste vara amfetamin pojkar/flickor hela bunten ;)
Asus mobbo fx 8120 8gb ram ati 7850 oc
User avatar
lillis
Hedersbit
Posts: 6841
Joined: 2002-03-08 18:03:45

Post by lillis »

Jevla noobs. 84 timmar här.

Min pappa är polis, så...
User avatar
Samme
Posts: 118
Joined: 2004-10-01 15:00:57

Post by Samme »

Det som va riktigt skumt med att vara vaken så länga va att, efter man varit vaken 2 dygn så slutar man känna sig trött, jag kände mig iaf överpigg istället, bara det att jag kände mig konstig, hade svårt att koncentrera mig på saker och hade småhallisar.
User avatar
tkh
Hedersbit
Posts: 3901
Joined: 2002-03-08 0:41:22
Location: Landskrona (Umeå)
Contact:

Post by tkh »

lillis wrote:Min pappa är polis, så...
... så då får man som barn till en sådan bättre tålighet mot trötthet...?

Själv är jag ingen nattmänniska, när jag är trött vill jag sova :P
Mitt rekord är dryga 40 timmar, under ett lan såklart. Jag kör hellre stilen att jag går och sover i 3-4 timmar, och sedan kör igång igen, för jag är bra mycket effektivare (siktar bättre?) i någorlunda utvilat tillstånd.
"Just because you are unique does not mean you are useful."
User avatar
Gnuet
Posts: 3736
Joined: 2003-04-06 14:20:38
Location: Savannen, Stockholm
Contact:

Post by Gnuet »

lillis wrote:Min pappa är polis, så...
...du får hans roliga piller?
iDon't care about your problems.
User avatar
fisk
Posts: 7485
Joined: 2003-03-18 21:09:30
Location: Örebro / Sverige
Contact:

Post by fisk »

56 timmar, i samband med överlevnadsvecka i lumpen.
Aotearoa - tino rangatiratanga
User avatar
Anzy
Posts: 2271
Joined: 2004-12-29 16:22:34
Location: Skellefteå

Post by Anzy »

fisk wrote:56 timmar, i samband med överlevnadsvecka i lumpen.
De e tufft! :)
Speciellt då man inte får äta "riktig" mat och gör fysiska och psykiska tunga aktiviteter! ;(
User avatar
hagstrom
Posts: 245
Joined: 2003-11-26 19:22:11
Location: Umeå

Post by hagstrom »

Jag var vaken under 72 timmar då jag seglade på flottans skonert Gladan med kuling mitt i nosen på bidevind. 18 m/s i medelvind. Från Karlskrona till Landskrona.
De flesta i manskapsbesättningen var sjösjuka och låg under däck.

Vi var fem av 32 som öht kunde utföra ett arbete på däck. Och där satt, styrde, och jobbade vi under dessa 72 timmar, kom aldrig under däck i lä.

Blött o kallt som fan, båten krängde och bogen gick rätt igenom vågorna, nå´t för jävligt. blött var det
Man skulle i början av kulingen ut på peket och upp i masten för att bärga ett o annat segel.

Under dessa förhållanden hamnade man i nå´t sorts hallucinatoriskt tillstånd till slut.

34 meter, 220 ton. Ett helvete att styra i hård vind. Men kul som fan. Man stod faktiskt surrad vid rodret, enda möjligheten att kunna stå kvar.

Bilder med relingen under vattnet

Image
Image

Skonerten i lugna vatten, utan jagare, bredfock och fisherman.
Man kan också se två matroser som klättrar i var sin mast. I det läget finns det inget annat än just masten och mastringarna att hålla fast vid.

Image
Last edited by hagstrom on 2005-01-13 15:26:31, edited 2 times in total.
User avatar
lither
Hedersbit
Posts: 9507
Joined: 2002-03-09 21:12:13
Location: Göteborg
Contact:

Post by lither »

One word for you, hagstrom:
Wow!
1. Nigger guy, two words which by themselves are harmless, but when combined they form a verbal missile of hate.
2. Vivaldi
3. Buffalos ...
User avatar
Samme
Posts: 118
Joined: 2004-10-01 15:00:57

Post by Samme »

Verkligen WOW, imponerande bedrift!
User avatar
hagstrom
Posts: 245
Joined: 2003-11-26 19:22:11
Location: Umeå

Post by hagstrom »

Samme wrote:Verkligen WOW, imponerande bedrift!
Jag ser det inte som en bedrift.

Snarare som en unik upplevelse som jag hade turen att få uppleva vid 17 års ålder.

De stackarna som låg under däck o spydde skiten ur sig ser nog inte sin egen erfarenhet i samma skimmer...
User avatar
egar
Hedersbit
Posts: 4192
Joined: 2002-02-18 0:01:59
Location: Göteborg
Contact:

Post by egar »

Äsch, ingen av er kan slå Trevor Rezniks "rekord" på tolv månader.
http://www.aftonbladet.se/vss/noje/stor ... 65,00.html
A fair judgement!
Two-way mirror in the hall
They like to watch everything you do
Transmitters hidden in the walls
So they know everything you say is true
User avatar
Bad_and_ugly
Posts: 2295
Joined: 2004-05-16 21:46:13
Contact:

Post by Bad_and_ugly »

Var med om nåt liknande i mindre båt i kuling, farsans fiskebåt, en sak på ~8 meter med en 2cyl volvo penta diesel från nittonhundrafrost och ganska stor hytt, eftersom lastrummet var öppet så var det inte kul att se när vattenlinjen kröp upp mot sargen av relingen i krängningarna och lite klen motor för att klara blåsten, men att sitta i fören vid 3 meters kölslag (när båten landar med fören och en bit av kölen som varit ovan ytan efter att ha klippt en våg eller dyning) som liten 10 åring var rätt mäktigt.

Men det gick fort att sätta garnen iaf :P

Vi fick lägga till vid dämmans fyr för att vänta ut ovädret, var skitsvårt att sova när skjulet vi sov i rasslade och lät i vinden..

Nu är man aldrig ute på sådana "äventyr" då det ska jobbas och på annat vis kämpas för sin existens, och så finns det knappt nån fisk i östersjön längre att ta upp.
Kan inget om mycket
User avatar
Samme
Posts: 118
Joined: 2004-10-01 15:00:57

Post by Samme »

egar wrote:Äsch, ingen av er kan slå Trevor Rezniks "rekord" på tolv månader.
http://www.aftonbladet.se/vss/noje/stor ... 65,00.html
Jo, det kan ju va lite svårt att slå en påhittad person.

Men sen finns det väl folk med, vafan heter d på svenska?! äh, insomnia då, som inte har sovit mer än ett par timmar under ytterst långa perioder.

Tur att man bara har en lindigare sort som kommer i perioder :P
User avatar
hagstrom
Posts: 245
Joined: 2003-11-26 19:22:11
Location: Umeå

Post by hagstrom »

Bad_and_ugly wrote: Vi fick lägga till vid dämmans fyr för att vänta ut ovädret, var skitsvårt att sova när skjulet vi sov i rasslade och lät i vinden..
Öh, Bad and ugly, kommer jag ihåg rätt att Dämman är fyren i norra Kalmarsund som ligger på en ö mitt i, med ngn annan byggnad dessutom?

Såg den i så fall första gången på slör norrut i dimma.
Ngt otroligt oväntat dök plötsligt upp. Det var inte bara en fyr som sjökortet visade, utan ett minisamhälle.

Right or wrong?
User avatar
Bad_and_ugly
Posts: 2295
Joined: 2004-05-16 21:46:13
Contact:

Post by Bad_and_ugly »

hagstrom wrote:
Bad_and_ugly wrote: Vi fick lägga till vid dämmans fyr för att vänta ut ovädret, var skitsvårt att sova när skjulet vi sov i rasslade och lät i vinden..
Öh, Bad and ugly, kommer jag ihåg rätt att Dämman är fyren i norra Kalmarsund som ligger på en ö mitt i, med ngn annan byggnad dessutom?

Såg den i så fall första gången på slör norrut i dimma.
Ngt otroligt oväntat dök plötsligt upp. Det var inte bara en fyr, utan ett minisamhälle.

Right or wrong?
Det var i början av 90-talet, så det var innan fyren blev en exklusiv restaurang med lyx osv. Fyren var även just då nerlagd har jag för mig.
Kan inget om mycket
User avatar
XitArS
Posts: 1726
Joined: 2002-03-08 16:45:54
Location: Göteborg

Post by XitArS »

jullovet 2003 var jag och en polare vakna rätt länge. Minns inte exakt, men vi spelade en match i Empire Earth som varade i 34 timmar. Sedan + ca 10 timmar innan vi började spela och kanske ytterligare 2-3 timmar för mat osv, så 45 timmar typ. Snabbkaffet tog iaf slut :D.
Man föredrar att tro på det man helst håller för sant.
User avatar
hagstrom
Posts: 245
Joined: 2003-11-26 19:22:11
Location: Umeå

Post by hagstrom »

Bad_and_ugly wrote:
hagstrom wrote:
Bad_and_ugly wrote: Vi fick lägga till vid dämmans fyr för att vänta ut ovädret, var skitsvårt att sova när skjulet vi sov i rasslade och lät i vinden..
Öh, Bad and ugly, kommer jag ihåg rätt att Dämman är fyren i norra Kalmarsund som ligger på en ö mitt i, med ngn annan byggnad dessutom?

Såg den i så fall första gången på slör norrut i dimma.
Ngt otroligt oväntat dök plötsligt upp. Det var inte bara en fyr, utan ett minisamhälle.

Right or wrong?
Det var i början av 90-talet, så det var innan fyren blev en exklusiv restaurang med lyx osv. Fyren var även just då nerlagd har jag för mig.
I mitt fall var det mellan -81 och -89. Seglade förbi flera gånger på seglatser GBG-> STH och vice versa .
Restaurant fanns inte då, men bebyggelse i alla fall på en klippa.

Visst var det ngn författare, företagare eller konstnär som bodde där på 80-talet?
Kommer du ihåg vem det var?

(Nej, jag blandar inte ihop det med Blå Jungfruns kulturella historia)
pync
Avstängd
Posts: 3018
Joined: 2002-09-23 19:54:01
Contact:

Post by pync »

I en undersökning som publicerades i tidningen Sleep, volym 12, 1989 utsattes råttor för extrem sömndeprevering. Artikeln hette "Sleep deprivation in the rat III, Total sleep deprivation" och jag tror bara delar finns online, ni får googla. När allt överfördes till människor kom man fram till att en människa dör efter två till sex månader utan sömn. Alltså är Maskinisten full av skit.

Det intressanta är att man dör av tempreraturfallet.

Mitt personliga rekord är ungefär 75-80 timmar utan sömn, under den här tiden intog jag lite drygt 1.7 gram koffein och upplevde allmän sjukdomskänsla.
...min första kärlek var kanske inte direkt så lyckad, sade hon och pratade om mig.

Senast ändrad av sin omgivning den 08:32:15 - 10/14, ändrad totalt 4 gånger
User avatar
hagstrom
Posts: 245
Joined: 2003-11-26 19:22:11
Location: Umeå

Post by hagstrom »

pync wrote:Alltså är Maskinisten full av skit.

Det intressanta är att man dör av tempreraturfallet.
pync

1. Vem/vad är maskinisten?

2. Är temperaturfall en funktion av övervaken tid? How come?
Med näringstillförsel som vanligt antar jag.

Letar inte upp artikeln i "Sleep".

Är det så att en uttröttad kropp går ner i lägre stadier efterhand, dvs tempen sänks som skydd, för att organismen skall kunna leva med endast de basala funktionerna fungerande.

Och i sista steget så blir det hjärnan som fallerar?


Just a little eager to know.
Last edited by hagstrom on 2005-01-13 23:26:48, edited 2 times in total.
pync
Avstängd
Posts: 3018
Joined: 2002-09-23 19:54:01
Contact:

Post by pync »

hagstrom wrote:
pync wrote:Alltså är Maskinisten full av skit.

Det intressanta är att man dör av tempreraturfallet.
pync

1. Vem/vad är maskinisten?

2. Är temperaturfall en funktion av övervaken tid? How come?
Med näringstillförsel som vanligt antar jag.
”The machinist” är en film om en kille som va vaken i tolv månader.

Jag tror inte några forskare är säkra på varför temperaturfall blir oundvikligt, så fråga inte mig.
...min första kärlek var kanske inte direkt så lyckad, sade hon och pratade om mig.

Senast ändrad av sin omgivning den 08:32:15 - 10/14, ändrad totalt 4 gånger
Post Reply