Internetdelning med win2000, problem

Avdelningen för programmering, nätverk samt alternativa OS.
Post Reply
User avatar
Invoker
Posts: 767
Joined: 2004-09-06 19:13:32
Location: Göteborg
Contact:

Internetdelning med win2000, problem

Post by Invoker »

Det vore bussigt om någon/några kunde hjälpa mig med mitt aningen störande problem.

Så här ligger det till:

Jag skall dela ut internetanslutningen till brorsans dator som kör WinXP-Pro. Jag själv kör Win2000 Pro.

Problemet är att brorsans dator inte får internet alls tilldelat till sig fastän jag har gjort precis allt som man skall för att det ska funka.
Vi hittar varandra i nätverket, kan flytta filer fram och tillbaka utan minsta problem men hans burk bara tvärvägrar ansluta till internet.

Jag har kört nätverksguiden och satt hans burk att den skall ansluta via min och jag har konfigurerat så att min skall dela ut internet till honom. Ändå tvärvägrar hans burk att ansluta till nätet.

ADSL-modemet är kopplat direkt till min dator. Brorsans dator är ansluten till min via en Switch.

Detta upplägg funkade alldeles prima när jag körde WinXP.

Klickar jag i "Internet-anslutningsdelning" så dör nätverket totalt. Internet funkar inte för någon då och nätverket vägrar att funka alls då.

Vad är det som är fel? Har jag missat någonting någonstans eller är det helt enkelt att WinXP och 2000 är inkompatibla i ett sådant här nätverksutförande?

Jag har testat allt och inget, verkligen, och jag vet inte vad mer jag kan göra. Blir bara frustrerad och förbannad.

HELP!!

Fixade till ämnesraden så den bättre beskriver ditt problem /übermensch
AMD Athlon XP 3000+ | 2xSeagate Barracuda | HIS Excalibur X800 Pro 256 Mb ICE-Q II | ND-2500A | Corsair 2x512
”Jag använder sunt förnuft när jag slår på "köra som en idiot"-läge.” - borz
User avatar
Wooe
Posts: 108
Joined: 2004-04-14 14:31:53
Location: Jönköping
Contact:

Post by Wooe »

Hans burk borde vara inställd som gateway och dns hos dig. Är den det?
- MSI K8N Neo-FSR - AMD Athlon64 Newcastle 3000+, Freezer64 - 1024Mb DDR PC3200 - Radeon X800GTO agp - Maxtor DiamondMax 120Gb, Seagate Baracuda 200Gb SATA -
User avatar
Invoker
Posts: 767
Joined: 2004-09-06 19:13:32
Location: Göteborg
Contact:

Post by Invoker »

Wooe wrote:Hans burk borde vara inställd som gateway och dns hos dig. Är den det?
Jag tror det. Men låt oss säga att den inte är det. Hur går jag till väga för att ställa in det då? Möjligt att jag har glömt något någonstans.
AMD Athlon XP 3000+ | 2xSeagate Barracuda | HIS Excalibur X800 Pro 256 Mb ICE-Q II | ND-2500A | Corsair 2x512
”Jag använder sunt förnuft när jag slår på "köra som en idiot"-läge.” - borz
Post Reply