Jobba i Kanada

Här får ni fråga, tipsa eller prata om det mesta.
Post Reply
User avatar
Hipshot
Posts: 2372
Joined: 2002-08-01 13:56:19
Location: Stan.
Contact:

Jobba i Kanada

Post by Hipshot »

Hmm, om vi teoretiskt sätt säger att jag får ett jobb i kanada som betalar c$2500 i månaden. Det konverteras i dags datum till ~16k SEK. Är det någon som har koll på levnandsstandar och skatter o så... eller var kan man hitta info om sådant här? Svårt att söka på något man inte vet något om ;)
User avatar
ADiS
Posts: 5732
Joined: 2003-04-04 22:24:03
Location: Gävle
Contact:

Post by ADiS »

Bara för att du får högre lön så ska man inte nappa på det. Har du tänk på att dom inte har det som i sverige då du får jävligt mycket i jämförelse med USA. Ex sjukvården är inte som den här...
http://www.buildlog.eu - Din egna bygglogg på nätet
User avatar
HLC
Posts: 2146
Joined: 2004-09-25 10:08:21
Location: Kista

Post by HLC »

Beror på var i Kanada men menar minnas att de har runt 7% skatt (någon utav staterna har över 15% menar jag minnas men minns inte alls vilken)

Förutom lite bättre allmän sjukvård och så så är det mer eller mindre som i USA, alltså att man får den standard man betalar för.. Det är det jag blivit förtald av folk som bor där iaf. I allmänhet verkar det inte som ett så dåligt land att bo i.
Fredde
Posts: 185
Joined: 2002-03-09 13:52:47
Contact:

Post by Fredde »

c$2500 = 14450skr
Jag har besökt Montreal och Ottawa. Mycket trevliga invånare. Ottawa var kanske lite grå och tråkig som stad men Montreal var oerhört trevlig. Goda franska kunskaper är ett + i Montreal och Quebeq... Man får mer för det man betalar för i Canada. I Sverige är allt dyrt... Betalar man bra i Canada får man bra saker, service mm... Man kan även shoppa loss och få riktigt mycket saker till billigare priser... Mycket större urval än här hemma... Servicen är faktiskt det som skiljer mest. Är du i en affär så hjälper de dig direkt är du på krogen och beställer ett helrör + bord är de framme och ser att du har det bra flera gånger...
Wazzup
User avatar
Xmel
Posts: 1874
Joined: 2003-04-11 21:36:59
Location: Stockholm

Post by Xmel »

Varför inte testa? Tror det är skönt att byta miljö helt ett tag ibland :P
#mac.se @ EFnet
User avatar
lillis
Hedersbit
Posts: 6841
Joined: 2002-03-08 18:03:45

Post by lillis »

<subgenius> what's wrong with Canada?
<crash3m_> its like having a loft above a killer party
User avatar
Hipshot
Posts: 2372
Joined: 2002-08-01 13:56:19
Location: Stan.
Contact:

Post by Hipshot »

adis wrote:Bara för att du får högre lön så ska man inte nappa på det. Har du tänk på att dom inte har det som i sverige då du får jävligt mycket i jämförelse med USA. Ex sjukvården är inte som den här...
Jag nappar kanske inte på det endast pga att lönen faktiskt är ganska låg i förhållande till svensk standard, tjänade 15 efter på förra jobbet här, vilket är ganska bra om man bor hemma fortfarande, det är ju lika med minimala utgiftskrav. Hade lönen varit högre hade jag nappat på det direkt även om det hade blivit 100% dyrare att leva. Men nu är det inte så lätt...

Xmel wrote:Varför inte testa? Tror det är skönt att byta miljö helt ett tag ibland :P
Felet är att det kanske inte är för ett tag, det kanske är ett par eller flera år. Självklart kommer lönen att öka men inte första året kanske. Allt beror på. Har inte ens börjat plugga ännu, jag älskar att bo där jag bor, har bott på många ställen i sverige, detta är klart överlägset, speciellt på sommaren, jag har alla kompisar här, flickvän... svårt val.

lillis wrote:<subgenius> what's wrong with Canada?
<crash3m_> its like having a loft above a killer party
Onekligen ett lättare och billigare sätt att komma till USA, vilket man klart kommr göra lite då och nu när man bor typ 10 mil i från i stället för 1 miljon.
User avatar
nem
Hedersbit
Posts: 4678
Joined: 2002-04-12 15:48:33
Location: Lund

Post by nem »

Take my word:

Åk inte ifrån en flickvän du har hemma.
"Rightful liberty is unobstructed action according to our will within limits drawn around us by the equal rights of others."- Thomas Jefferson
User avatar
Xmel
Posts: 1874
Joined: 2003-04-11 21:36:59
Location: Stockholm

Post by Xmel »

Stay with her! :)
#mac.se @ EFnet
User avatar
tkh
Hedersbit
Posts: 3901
Joined: 2002-03-08 0:41:22
Location: Landskrona (Umeå)
Contact:

Post by tkh »

Ta med henne och prova på något nytt och spännande.

En tjejkompis till mig flyttade ner till Gran Canaria för ett halvår sen ungefär (hennes kille härstammar därifrån). Det hela har resulterat i att hennes mamma med sambo också har flyttat dit. Där ser man hur det kan gå :)
"Just because you are unique does not mean you are useful."
Post Reply