Legalisera cannabis?

Här får ni fråga, tipsa eller prata om det mesta.
Post Reply
User avatar
stealth
Hedersbit
Posts: 3364
Joined: 2003-03-11 13:33:10
Location: Göteborg
Contact:

Legalisera cannabis?

Post by stealth »

Tänkte starta kanske en tråd som kommer ge flera ett roligt diskussionstillfälle. Vad anser ni? Legalisera Cannabis eller inte?
Kom gärna med argument och inte "'cause I got high'" eller ja =)
Grundare av webbyrån We made you look http://wemadeyoulook.at
User avatar
Hein
Posts: 1291
Joined: 2002-03-09 19:38:38
Location: Norrland
Contact:

Post by Hein »

Legalisera!

Varför ? Därför!
. .. ... .... ..... ...... ....... ....... ..........
User avatar
Deuterium
Posts: 841
Joined: 2002-07-05 10:31:43
Location: Skåne

Post by Deuterium »

Ju mer förbud, desto mindre ansvar tillämpas till folket. Desto mindre ansvar man får, ju mindre ansvarsfullare blir man.

Ansvarslöst folk är inget positivt för samhället, så självklart ska förbudet bort.
User avatar
Anzy
Posts: 2271
Joined: 2004-12-29 16:22:34
Location: Skellefteå

Post by Anzy »

INTE legalisera!
Finns för fan tillräckligt med idioter som knarkar redan, och att släppa sånt fritt är det sämsta man kan göra!
User avatar
fisk
Posts: 7485
Joined: 2003-03-18 21:09:30
Location: Örebro / Sverige
Contact:

Post by fisk »

Anzy wrote:INTE legalisera!
Finns för fan tillräckligt med idioter som knarkar redan, och att släppa sånt fritt är det sämsta man kan göra!
Och vad har det ena med det andra att göra?

De som vill knarka får tag i drogerna oavsett om det är lagligt eller ej.
Aotearoa - tino rangatiratanga
User avatar
lither
Hedersbit
Posts: 9507
Joined: 2002-03-09 21:12:13
Location: Göteborg
Contact:

Post by lither »

Frågan är om de som gör det för att det är olagligt kommer att fortsätta för att det är lagligt eller inte.
Och kommer då de som inte röker för att det är olagligt att röka för att det är lagligt?
1. Nigger guy, two words which by themselves are harmless, but when combined they form a verbal missile of hate.
2. Vivaldi
3. Buffalos ...
User avatar
Anzy
Posts: 2271
Joined: 2004-12-29 16:22:34
Location: Skellefteå

Post by Anzy »

fisk wrote:Och vad har det ena med det andra att göra?

De som vill knarka får tag i drogerna oavsett om det är lagligt eller ej.
Det är klart att de som vill knarka får tag i skiten ändå, men det är ju knappast något nytt eller wow påstående!
Frågan är ju vad som händer vid legalisering!
Du tror inte det skulle ske en markant ökning av cannabisanvändartalet vid eventuell legalisering?? Något annat händelseförlopp har jag svårt att se!
*Kan jämföras med om man skulle sänka åldersgränsen på systembolaget!*
Inget gott kan komma ur en legalisering.
Sen vad du menar med: Och vad har det ena med det andra att göra? förstår inte jag.
Last edited by Anzy on 2005-02-15 15:14:30, edited 2 times in total.
1337_pojke

Post by 1337_pojke »

Att göra det lagligt känns för mig lite som att säga att det är ofarligt.
Vilket det kanske istort sett är men.. (halvdåligt exempel följer, hata mig inte)

..det finns redan fullt med rattfulla på vägarna, hur skulle det bli om cannabisen blir laglig?
Trafiken dubbelt så farlig? Hjälper det om man är varlig? Skulle inte tro det..

Dessutom så anser jag att svenskar i allmänhet inte ens kan hantera sprit, hur ska de kunna hantera något annat? (ni som anser att svenskar visst det kan dricka går inte ut tillräckligt ofta..)

Det är bättre att det är olagligt, folk som vill använda det använder det ändå.
User avatar
lither
Hedersbit
Posts: 9507
Joined: 2002-03-09 21:12:13
Location: Göteborg
Contact:

Post by lither »

Anzy wrote:
fisk wrote:Och vad har det ena med det andra att göra?

De som vill knarka får tag i drogerna oavsett om det är lagligt eller ej.
Det är klart att de som vill knarka får tag i skiten ändå, men det är ju knappast något nytt eller wow påstående!
Frågan är ju vad som händer vid legalisering!
Du tror inte det skulle ske en markant ökning av cannabisanvändartalet vid eventuell legalisering?? Något annat händelseförlopp har jag svårt att se!
*Kan jämföras med om man skulle sänka åldersgränsen på systembolaget!*
Inget gott kan komma ur en legalisering.
Sen vad du menar med: Och vad har det ena med det andra att göra? förstår inte jag.
Om det nu skulle legaliseras, skulle det då göra mer skada menar du? På vilket sätt?
1. Nigger guy, two words which by themselves are harmless, but when combined they form a verbal missile of hate.
2. Vivaldi
3. Buffalos ...
User avatar
Hanzaq
Posts: 155
Joined: 2003-02-15 17:35:40
Location: Göteborg

Post by Hanzaq »

Klart man inte skall legalisera. Det är inte OK att röka skiten och om man legaliserar visar man att det visst är det... Bara för att vissa gillar att knarka och vill kunna röka varje dag ohindrat så behöver de väl för fan inte dra ned andra i skiten? Köp det illegalt och bli sega i huvudet, jag bryr mig inte, men var inte så själviska att ni är beredda att förstöra för andra bara för er egen bekvämlighets skull.
XP 2100+ Palomino, Ti4200 64 Mb, 80 GB Barracuda IV, 256 Mb PC3200 Twinmos, Sony Trinitron 200sf, DFI Pro AD77 Mobo... 3d-mark03 p=524:(
User avatar
lither
Hedersbit
Posts: 9507
Joined: 2002-03-09 21:12:13
Location: Göteborg
Contact:

Post by lither »

Hanzaq wrote:Klart man inte skall legalisera. Det är inte OK att röka skiten och om man legaliserar visar man att det visst är det... Bara för att vissa gillar att knarka och vill kunna röka varje dag ohindrat så behöver de väl för fan inte dra ned andra i skiten? Köp det illegalt och bli sega i huvudet, jag bryr mig inte, men var inte så själviska att ni är beredda att förstöra för andra bara för er egen bekvämlighets skull.
Coca-Cola är skadligt för tänderna, men det legalt ändå.
1. Nigger guy, two words which by themselves are harmless, but when combined they form a verbal missile of hate.
2. Vivaldi
3. Buffalos ...
User avatar
Hein
Posts: 1291
Joined: 2002-03-09 19:38:38
Location: Norrland
Contact:

Post by Hein »

Hanzaq wrote:Klart man inte skall legalisera. Det är inte OK att röka skiten och om man legaliserar visar man att det visst är det... Bara för att vissa gillar att knarka och vill kunna röka varje dag ohindrat så behöver de väl för fan inte dra ned andra i skiten? Köp det illegalt och bli sega i huvudet, jag bryr mig inte, men var inte så själviska att ni är beredda att förstöra för andra bara för er egen bekvämlighets skull.
Då borde man förbjuda alkohol också då ?
. .. ... .... ..... ...... ....... ....... ..........
User avatar
Anzy
Posts: 2271
Joined: 2004-12-29 16:22:34
Location: Skellefteå

Post by Anzy »

Hein wrote:Legalisera!

Varför ? Därför!
Skriv egna argument för legalisering , som du så stolt propar på innan du flyger på andras och drar in sånt som inte hör hemma i denna tråd.
*Menar alkoholdebatten*
User avatar
lither
Hedersbit
Posts: 9507
Joined: 2002-03-09 21:12:13
Location: Göteborg
Contact:

Post by lither »

Anzy wrote:
Hein wrote:Legalisera!

Varför ? Därför!
Skriv egna argument för legalisering , som du så stolt propar på innan du flyger på andras och drar in sånt som inte hör hemma i denna tråd.
*Menar alkoholdebatten*
Kallar du det att flyga på?
Han gjorde en jämförelse som passade in gott och väl i denna tråd. Bara inte debatten byter ämne, så var det helt okej. Om du tycker att det böjrar spåra ur är du välkommen att anmäla tråden i stället, så att vi moderatorer kan överskåda det hela bättre.
1. Nigger guy, two words which by themselves are harmless, but when combined they form a verbal missile of hate.
2. Vivaldi
3. Buffalos ...
User avatar
Anzy
Posts: 2271
Joined: 2004-12-29 16:22:34
Location: Skellefteå

Post by Anzy »

lither wrote:Om det nu skulle legaliseras, skulle det då göra mer skada menar du? På vilket sätt?
Vid legalisering och därav självklar ökning av cannabisanvändandet så ökar ävan alla de problem som redan finns med det. Våld, sjukdomar, brott m.m m.m
Edit: Från Cannabis till de "tyngre" drogerna är steget inte stort..
Om du på fullaste allvar menar att du inte vet vad droger gör med människor och samhället i det stora hela så är det kanske dags å gå om skolan?
Last edited by Anzy on 2005-02-15 15:55:14, edited 1 time in total.
User avatar
trappski
Posts: 2310
Joined: 2004-09-25 23:53:15
Location: Örebro

Post by trappski »

vilken nytta skulle det göra?
fler skulle förmodligen fastna i knarkträsket, mer nytta än så skulle det inte göra.
User avatar
Big_Bird
Posts: 7003
Joined: 2002-03-08 21:44:32
Location: Göteborg
Contact:

Post by Big_Bird »

Det är ju rätt uppenbart att vi som samhälle inte klarar av de legala droger som redan finns. Varför då öka toleransen ytterligare?
Till den det berör: det som du ser skrivet ovan är min åsikt. Den är inte nödvändigtvis sann, objektiv eller absolut. Jag skiter fullständigt i vad du tycker om hur den är formulerad.
User avatar
fisk
Posts: 7485
Joined: 2003-03-18 21:09:30
Location: Örebro / Sverige
Contact:

Post by fisk »

Personligen tycker jag att man som människa har rätten att göra vad man vill med sin kropp, att olagliggöra konsumtionen av någon substans är ungefär lika smart som att förbjuda självmord.

Folk som är intresserade av Cannabis får tag i det enkelt, det är för dem ungefär samma sak som om det vore lagligt - de bryr sig helt enkelt inte.

Personligen tycker jag att knarkande, rökande, och alkoholkonsumtion är bland det mest korkade man kan göra - men jag tänker inte propagera för förbud för det. Det är bara självrättfärdigt.

Skulle konsumstionen öka om det var lagligt? Det vet jag inte, men är man villig att argumentera så, så kanske man kan lyssna på följande (lika trolig) gissning:

"Cannabis är spännande att prova eftersom det är förbjudet, gör man det lagligt så försvinner spänningen och konsumtionen avtar"
Last edited by fisk on 2005-02-15 15:58:35, edited 1 time in total.
Aotearoa - tino rangatiratanga
User avatar
lither
Hedersbit
Posts: 9507
Joined: 2002-03-09 21:12:13
Location: Göteborg
Contact:

Post by lither »

Anzy wrote:
lither wrote:Om det nu skulle legaliseras, skulle det då göra mer skada menar du? På vilket sätt?
Vid legalisering och därav självklar ökning av cannabisanvändandet så ökar ävan alla de problem som redan finns med det. Våld, sjukdomar, brott m.m m.m
Om du på fullaste allvar menar att du inte vet vad droger gör med människor och samhället i det stora hela så är det kanske dags å gå om skolan?
Du kanske borde granska vad cannabis har för effekter och om det över huvud taget har bevisats att det påverkat människor på ett skadligt sätt.

Cannabis skapar lugn och glädje, kombinerat med att aptiten stiger. Folk har upplevt illamående och oro, något som lika gärna stress kan framkalla. Cannabis lurar, i kortfattat, hjärnans "aptitreglering".
1. Nigger guy, two words which by themselves are harmless, but when combined they form a verbal missile of hate.
2. Vivaldi
3. Buffalos ...
User avatar
Deuterium
Posts: 841
Joined: 2002-07-05 10:31:43
Location: Skåne

Post by Deuterium »

Det här måste ni förstå.


Folk som knarkar gör detta oavsett ifall det är legalt eller inte, folk dricker inte alkhol för att det är lagigt, utan för det ligger så djupt rotad i våran kultur. Kolla vad som hände när man gjorde alkohol olagligt i US...

Är det lagligt har staten mer kontroll, samtidigt som man får ett mer ansvarsfullt folk.

Jämför med piratkopiering, det är illegalt (i de flestas ögon), ändå väldigt vanligt.

I Thailand är det dödstraff på heroinsmuggling, ändå smugglar folk och de har ett jäkla problem med knark. Dvs trotts lagen ett jävla problem.

I fängelse har man också mycket problem med droger, trotts att fångarna där inte har privatliv och att det är väldigt svårt att smuggla in. Reglerna hjälper inte här heller.
User avatar
<skalman>
Posts: 2302
Joined: 2003-04-02 19:02:49

Post by <skalman> »

jag tycker att legalisera cannabis är bland det dummaste man kan vilja göra. Ni kan juh bara tänka er alla ungdomar som självklart kommer testa det, och konsumtionen är jag säker på kommer att öka.
Stacker:X2 4200+/DFI ultra-D/1024mb/37gb raptor/7800gt/1TB
User avatar
Big_Bird
Posts: 7003
Joined: 2002-03-08 21:44:32
Location: Göteborg
Contact:

Post by Big_Bird »

Att säga att det är svårt att smuggla in knark i fängelser tyder på en skev verklighetsbild. Tror inte det finns någonstans där det verkar så lätt att smuggla in knark som just på fängelser.
Till den det berör: det som du ser skrivet ovan är min åsikt. Den är inte nödvändigtvis sann, objektiv eller absolut. Jag skiter fullständigt i vad du tycker om hur den är formulerad.
User avatar
Deuterium
Posts: 841
Joined: 2002-07-05 10:31:43
Location: Skåne

Post by Deuterium »

Big_Bird wrote:Det är ju rätt uppenbart att vi som samhälle inte klarar av de legala droger som redan finns. Varför då öka toleransen ytterligare?
För att få ett folk som klarar av ansvar, ansvar vinner man inte ut igenom att förbjuda...
Mephisto wrote:vilken nytta skulle det göra?
fler skulle förmodligen fastna i knarkträsket, mer nytta än så skulle det inte göra.
Finns inget som tyder på detta.
User avatar
Anzy
Posts: 2271
Joined: 2004-12-29 16:22:34
Location: Skellefteå

Post by Anzy »

fisk wrote: "Cannabis är spännande att prova, eftersom det är förbjudet - gör man det lagligt, så försvinner spänningen och konsumtionen avtar"
Jag har mycket svårt att se den gamla klychan(<-hur det stavas) funka i dagens samhälle tyvärr.
Man kan inte gå tillbaka i nutid och göra något sådant "ogjort" ihopp om att det teorin skulle funka i verkligheten!
Men,det kanske skulle va värt och "offra" ett par generationer inkl vi in i framtiden, eller? ;)
Edit: Ett argument för att man inte kan jömföra alkoholdebatten med eh cannabis(knarK) är ju som du fisk säger alkohol funnits sen urminnes tider och är djupt rotad i våran kultur. Vilket inte gäller cannabis eller andra knarkklassade droger.
Last edited by Anzy on 2005-02-15 16:15:46, edited 3 times in total.
User avatar
Deuterium
Posts: 841
Joined: 2002-07-05 10:31:43
Location: Skåne

Post by Deuterium »

<Skalman> wrote:jag tycker att legalisera cannabis är bland det dummaste man kan vilja göra. Ni kan juh bara tänka er alla ungdomar som självklart kommer testa det, och konsumtionen är jag säker på kommer att öka.
Varför skulle ungdomar testa det för att det är lagligt, men inte när det är olagligt?

Salvia är helt lagligt, även klassad som världens kraftigaste psykadeliskadrog. Trotts att drogen är lagligt, är den olagliga drogen LSD vanligare.

Big_Bird wrote:Att säga att det är svårt att smuggla in knark i fängelser tyder på en skev verklighetsbild. Tror inte det finns någonstans där det verkar så lätt att smuggla in knark som just på fängelser.
Relativt, om du jämför med att smuggla in knark i landet, i många fängelsen så har man väldigt hård koll, dock fortfarande problem...
Post Reply