Installerade nytt aggregat.

Här passar allt hårdvarurelaterat som inte faller under en annan kategori.
Post Reply
AndreasC
Posts: 495
Joined: 2002-03-09 0:00:00
Location: Norrköping

Installerade nytt aggregat.

Post by AndreasC »

Installerade ett nytt aggregat men jag ve9 inte om allt står rätt till. De lysdioder som jag placerat ut tycks ha gått sönder. De är kopplade till strömkälla och det är inget avbrott någonstans.

När jag kollar i BIOS och olika övervakningsprogram så står det 0 V för -5V:en och i andra så står det 3.5 V för -5V:en. På själva agget så står det optional för -5V vilket jag inte riktigt vet vad som menas med. Övriga volter visar rätt.

Vad jag nu undrar är varför just -5V inte stämmer och varför den visar 0 V i vissa program och 3.5 i andra.

Och så undrar jag också vad optional som det står på agget innebär och varför mina lysdioder har pajat.

RED: Ser att 12 V ligger straxt under 12 V men så flippar den upp till 12,032 ibland. Det kan väl inte göra så att lysdioderna pajar eller?
* Den man ligger med får bädda. * Har man slagit yxan i båten får man ro som fan. * Man ska inte kasta spjut i radhus.
* Liten stuga kallas ofta stort dass. * Man ska inte ropa Hej för än man är igenom bäckenet.
Fluffy
Hedersbit
Posts: 7384
Joined: 2002-02-13 23:56:00

Post by Fluffy »

-5V visar väl konstigt för att nätaggregatet inte levererar det?

(Övriga volter visar rätt. ---> SPÄNNINGAR! Ej volter! gah)
Last edited by Fluffy on 2005-02-20 12:04:38, edited 2 times in total.
User avatar
übermensch
Hedersbit
Posts: 3190
Joined: 2002-03-08 0:03:05
Location: Kista
Contact:

Re: Installerade nytt aggregat.

Post by übermensch »

AndreasC wrote:Installerade ett nytt aggregat men jag ve9 inte om allt står rätt till. De lysdioder som jag placerat ut tycks ha gått sönder. De är kopplade till strömkälla och det är inget avbrott någonstans.

När jag kollar i BIOS och olika övervakningsprogram så står det 0 V för -5V:en och i andra så står det 3.5 V för -5V:en. På själva agget så står det optional för -5V vilket jag inte riktigt vet vad som menas med. Övriga volter visar rätt.

Vad jag nu undrar är varför just -5V inte stämmer och varför den visar 0 V i vissa program och 3.5 i andra.

Och så undrar jag också vad optional som det står på agget innebär och varför mina lysdioder har pajat.

RED: Ser att 12 V ligger straxt under 12 V men så flippar den upp till 12,032 ibland. Det kan väl inte göra så att lysdioderna pajar eller?

Hur mäter du spänningen? Ifall du mäter med moderkortets egna sensorer kan du nästan direkt kasta de värdena, de säger inte så mycket. Mätnoggrannheten ligger inte alls på 0.001V som de vill påskina.

Hursomhelst, hur har du kopplat dina lysdioder? Om du inte haft något motstånd i serie med dem så kommer de förr eller senare att ge sig. Även om man har 6st som ska ha 2V i serie så behöver man ett motstånd. Detaljer om varför lämnar jag till någon kunnigare att förklara.
In cars several processors are connected by a bus
AndreasC
Posts: 495
Joined: 2002-03-09 0:00:00
Location: Norrköping

Post by AndreasC »

Ok, sorry spänningar menar jag :) Lysdioderna är kopplade i serie utan motstånd. Varje lysdiod får då 2 V ocg det har funkat klockrent i 2 år nu, men iom bytet så stack två serier med lysdioder, dessutom separerade från varandra.

Hur ska jag övervaka spänningarna? Vill inte sitta med multimeter stup i kvarten utan vill ha någon smidig övervakning.
* Den man ligger med får bädda. * Har man slagit yxan i båten får man ro som fan. * Man ska inte kasta spjut i radhus.
* Liten stuga kallas ofta stort dass. * Man ska inte ropa Hej för än man är igenom bäckenet.
Fluffy
Hedersbit
Posts: 7384
Joined: 2002-02-13 23:56:00

Post by Fluffy »

AndreasC wrote:Ok, sorry spänningar menar jag :) Lysdioderna är kopplade i serie utan motstånd. Varje lysdiod får då 2 V ocg det har funkat klockrent i 2 år nu, men iom bytet så stack två serier med lysdioder, dessutom separerade från varandra.

Hur ska jag övervaka spänningarna? Vill inte sitta med multimeter stup i kvarten utan vill ha någon smidig övervakning.
Kan det inte bara vara så enkelt att ett litet glapp har skett när du bytte nätaggregat?

---

Felsök med multimeter och fixa felet? Övervaka kan man väl fixa något relä. Om reläet inte drar så slår en siren igång. Eller?
AndreasC
Posts: 495
Joined: 2002-03-09 0:00:00
Location: Norrköping

Post by AndreasC »

Har satt lysdioder i serie på en fläkt och det är samma trådar till både fläkt och lysdioder. Fläkten funkar men inte lysdioderna.
* Den man ligger med får bädda. * Har man slagit yxan i båten får man ro som fan. * Man ska inte kasta spjut i radhus.
* Liten stuga kallas ofta stort dass. * Man ska inte ropa Hej för än man är igenom bäckenet.
Post Reply