IRC-klient till mac?

Avdelningen för programmering, nätverk samt alternativa OS.
Post Reply
User avatar
Pinto
Posts: 4539
Joined: 2002-07-29 15:40:54

IRC-klient till mac?

Post by Pinto »

Hejsan folket!

Inom kort så kommer min mac, och jag skulle vilja ha lite tips på lite IRC-Klienter till mac, de ska gärna vara lite likt mIRC. Säga vad man vill om den klienten men det är den jag gillar bäst och skulle gärna vilja få tag på nåt liknande eller nåt bättre, vet att jag har sett nåt liknande till mac. Irssi är jag inte intresserad av då jag inte vill ha ett som endast är text baserat.

Tack på förhand!
We dance to all the wrong songs
User avatar
Halvarsson
Posts: 850
Joined: 2004-05-15 11:59:49
Location: Norrland

Post by Halvarsson »

X-chat Aqua.

Eller så kör du irssi genom terminalen, men då är allt textbaserat, dvs INTE som mIRC. X-chat aqua är det däremot, med ett hyffsat GUI.
"En leder, resten följer" - Steve Jobs
User avatar
whiz
Hedersbit
Posts: 5154
Joined: 2002-02-14 22:43:32
Contact:

Post by whiz »

I benjamins tråd tror jag nem hade något tips, annars har jag sett en del frontends för irssi.
» the empire never ended
User avatar
Xmel
Posts: 1874
Joined: 2003-04-11 21:36:59
Location: Stockholm

Post by Xmel »

Vill du ha gui så är x-chat riktigt trevligt. annars så är irssi teh win! ;)
#mac.se @ EFnet
User avatar
Pinto
Posts: 4539
Joined: 2002-07-29 15:40:54

Post by Pinto »

whiz wrote:I benjamins tråd tror jag nem hade något tips, annars har jag sett en del frontends för irssi.
Tackar, den har jag helt missat. Den gav mig dessutom en massa andra tips på schyssta klienter för bla ICQ.
We dance to all the wrong songs
User avatar
nem
Hedersbit
Posts: 4678
Joined: 2002-04-12 15:48:33
Location: Lund

Post by nem »

Inte för att jag har någon aning om hur mIRC ser ut, men jag använder http://colloquy.info/ vilket fungerar så bra att jag aldrig bekymrat mig om att se mig om efter annat.
"Rightful liberty is unobstructed action according to our will within limits drawn around us by the equal rights of others."- Thomas Jefferson
User avatar
Niklas Berggren
Hedersbit
Posts: 3524
Joined: 2002-03-08 17:53:04
Location: Göteborg (Skövde)
Contact:

Post by Niklas Berggren »

nem wrote:Inte för att jag har någon aning om hur mIRC ser ut, men jag använder http://colloquy.info/ vilket fungerar så bra att jag aldrig bekymrat mig om att se mig om efter annat.
Och ändå ser vi dig så sällan ;)

Jag använde mig ett tag av IrssiX, vilket var rent ut sagt uselt, krashade konstant. Enl. websiten ska det dock vara ordnat nu.
IrssiX är helt enkelt irssi som använder sig av cocoa.
"How about the government sticks to courts, police, defense and corruption and leave compassion to the people who have it?" - Penn Jillette.
Epic_p1
Posts: 317
Joined: 2003-09-14 11:44:24

Post by Epic_p1 »

Jag kör irssi på en server via ssh på macen, men om jag inte har den möjligheten kör jag irssi på macen :)

Irssi <3
User avatar
nem
Hedersbit
Posts: 4678
Joined: 2002-04-12 15:48:33
Location: Lund

Post by nem »

Nicke wrote:Och ändå ser vi dig så sällan ;)
Det är på grund av att jag inte hittat ett program som sköter skola/kårengagemang/nämndarbete medan jag sitter på IRC. ;)
"Rightful liberty is unobstructed action according to our will within limits drawn around us by the equal rights of others."- Thomas Jefferson
User avatar
linc
Administratör
Posts: 7602
Joined: 2002-02-13 22:22:11
Location: Skåneland
Contact:

Post by linc »

Jag testade en rad olika IRC-klienter när jag skaffade min powerbook, men hittade ingen med ett GUI som var särskilt bra. Speciellt X-Chat Aqua var enormt kraschvänligt, iaf den versionen jag provade. En session höll sig i ungefär 3-4 minuter, sen dök den.

Jag gav upp och kör irssi via en screen på min fbsd-burk. Nu skulle jag inte byta, det är skönt att ha tillgång till samma ircklient med samma upplägg av fönster osv oberoende om man är hemma och sitter med sin windowsburk eller om man är 20 mil hemifrån och sitter med sin powerbook. :)
hej.
Post Reply