data... dator?

Här får ni fråga, tipsa eller prata om det mesta.
fruxo
Posts: 94
Joined: 2005-02-22 22:24:09

Post by fruxo »

Men om vi tar detta som exempel: "Han åtalas även för obehörig befattning med hemlig uppgift och __dataintrång__" ...(Från text-tv, sid 113 på Svt)

Hur säger man där? Han har tagit sig in i datorn/servern (servrarna). Han har tagit information, data (?)... Så jag skulle väl säga både data- och datorintrång :P

Vad säger ni?
User avatar
fisk
Posts: 7485
Joined: 2003-03-18 21:09:30
Location: Örebro / Sverige
Contact:

Post by fisk »

Intrånget sker i dataströmmen, ansamlingen av data, därför verkar det (för mig) rimligt att man använder uttrycket 'dataintrång'. Det man talar om i dessa sammanhang behöver nödvändigtvis inte innebära att man "bryter sig in" i datorn, utan att man t.ex. stjäl data mellan två sändare/mottagare med ex. en sk. packet sniffer.
Aotearoa - tino rangatiratanga
pync
Avstängd
Posts: 3018
Joined: 2002-09-23 19:54:01
Contact:

Post by pync »

Men killar!

Jag tycker om er mindre när ni pratar om begreppsbestämningsskillanden mellan "data" och "dator."

Det känns väldigt tio år sedan.
...min första kärlek var kanske inte direkt så lyckad, sade hon och pratade om mig.

Senast ändrad av sin omgivning den 08:32:15 - 10/14, ändrad totalt 4 gånger
User avatar
elvenman
Hedersbit
Posts: 12572
Joined: 2002-03-17 21:42:06
Location: Mora
Contact:

Post by elvenman »

fruxo wrote:Men om vi tar detta som exempel: "Han åtalas även för obehörig befattning med hemlig uppgift och __dataintrång__" ...(Från text-tv, sid 113 på Svt)

Hur säger man där? Han har tagit sig in i datorn/servern (servrarna). Han har tagit information, data (?)... Så jag skulle väl säga både data- och datorintrång :P

Vad säger ni?
I mina ögon är dataintrång icke fysikt intrång (man vi åt mjukvara/data i datorn) medans datorintrång är mer fysiskt (man vill åt hårdvara i datorn).
Fråga smart "Den som spar han har, men inte roligt"
Praxidike: Q9550/8GB/5180GB/DVD±RW/GTX760/24"TFT
Io: P-M 1,73/2GB/1000GB/DVD±RW/15"TFT
U32U: E-450 1,65/8GB/64GB SSD/HD6320/13,3"TFT
Kale: E6550/4GB/640GB/46"LED
User avatar
fisk
Posts: 7485
Joined: 2003-03-18 21:09:30
Location: Örebro / Sverige
Contact:

Post by fisk »

pync wrote:Men killar!

Jag tycker om er mindre när ni pratar om begreppsbestämningsskillanden mellan "data" och "dator."

Det känns väldigt tio år sedan.
Lustigt, jag skulle precis säga detsamma om din generella attityd. Men så är du ju tio år yngre än vad jag är också.
Aotearoa - tino rangatiratanga
User avatar
Cappuccino
Posts: 674
Joined: 2004-01-25 2:20:00
Location: Göteborg

Post by Cappuccino »

fisk wrote:
Cappuccino wrote:Jag har en datadator. <--- Är det tautologi? Är det någon som känner till ordets (dator) etymologi?
Jag tror att latinets 'datum' är det närmaste vi kommer.

http://g3.spraakdata.gu.se/saob/
---
källa: http://www.spraknamnden.se/fragor/svar.htm#data
---

Edit 2: Sedan har vi ju 'kompugrafi'; Kompugrafi. Etymologi: av lat. computare sammanräkna (enligt användning i eng. computer = dator) och grek. grafein skriva.
Aha! Språknämndemänniskorna! Jag hade glömt av dem fullständigt. Det är nästan så att jag blir tvungen att ta på mig själv i ren upphetsning, men jag avstår. :)
fisk wrote:
pync wrote:Men killar!
Jag tycker om er mindre när ni pratar om begreppsbestämningsskillanden mellan "data" och "dator."
Det känns väldigt tio år sedan.
Lustigt, jag skulle precis säga detsamma om din generella attityd. Men så är du ju tio år yngre än vad jag är också.
Ahahaha...
Abit K9N - AMD Athlon 64 X2 4600+, 2048MB PC4600 - SB XFi Extreme Gamer - sata 160Gb/ide 80Gb/ - dvd/cdrw - Radeon 1950Pro 512MB - Xp.proSP2 - Vista Ultimate 64 -
User avatar
Big_Bird
Posts: 7003
Joined: 2002-03-08 21:44:32
Location: Göteborg
Contact:

Post by Big_Bird »

Eruku wrote:
Big_Bird wrote:Då datorspel oftast är uppbyggda av data men sällan av datorer så kan man argumentera för att det är korrekt att kalla dem för dataspel. Men generellt sett så tycker väl jag att ett dataspel är ett spel som går ut på att klassificera olika storheter och sortera dem i ordning.
Så man ska kalla spel gjorda för konsoler som tex xbox för dataspel också då?
Om de går ut på att klassificera olika storheter och sortera dem i ordning eller på annat sätt behandla data så tycker jag det är helt i sin ordning. Vill du ange vilken sort av spel det är mer generellt så går det utmärkt med något av följande alternativ:
X-box-spel, TV-spel, Konsol-spel (Det något mer specifika, men inte helt problemfria, Wintel-spel går också att använda men då uppstår viss begreppsförvirring om huruvida spelet är avsett för X-box eller en vanlig Windows-maskin.)
Till den det berör: det som du ser skrivet ovan är min åsikt. Den är inte nödvändigtvis sann, objektiv eller absolut. Jag skiter fullständigt i vad du tycker om hur den är formulerad.
pync
Avstängd
Posts: 3018
Joined: 2002-09-23 19:54:01
Contact:

Post by pync »

fisk wrote:
pync wrote:Men killar!

Jag tycker om er mindre när ni pratar om begreppsbestämningsskillanden mellan "data" och "dator."

Det känns väldigt tio år sedan.
Lustigt, jag skulle precis säga detsamma om din generella attityd. Men så är du ju tio år yngre än vad jag är också.
Finns det verkligen ingenting bättre att prata om? Data betyder information och Dator betyder informationshanterare, finns det verkligen mer att säga?

Men Er tid är upp till Er, jag ska inte störa.
...min första kärlek var kanske inte direkt så lyckad, sade hon och pratade om mig.

Senast ändrad av sin omgivning den 08:32:15 - 10/14, ändrad totalt 4 gånger
User avatar
Big_Bird
Posts: 7003
Joined: 2002-03-08 21:44:32
Location: Göteborg
Contact:

Post by Big_Bird »

Du måste förstå att det är dessa små stunder av gnabbande som många av oss lever för. Jag är fullt beredd att gnabbas om nästan vad som helst så länge jag kan engagera mig nog länge i det för att bilda mig en uppfattning (så Beverly Hills och Felicity är körda som ämnen)
Till den det berör: det som du ser skrivet ovan är min åsikt. Den är inte nödvändigtvis sann, objektiv eller absolut. Jag skiter fullständigt i vad du tycker om hur den är formulerad.
pync
Avstängd
Posts: 3018
Joined: 2002-09-23 19:54:01
Contact:

Post by pync »

Big_Bird wrote:Du måste förstå att det är dessa små stunder av gnabbande som många av oss lever för. Jag är fullt beredd att gnabbas om nästan vad som helst så länge jag kan engagera mig nog länge i det för att bilda mig en uppfattning (så Beverly Hills och Felicity är körda som ämnen)
Ok, ok..

Det är bara jag som inte förstår..
...min första kärlek var kanske inte direkt så lyckad, sade hon och pratade om mig.

Senast ändrad av sin omgivning den 08:32:15 - 10/14, ändrad totalt 4 gånger
User avatar
Hipshot
Posts: 2372
Joined: 2002-08-01 13:56:19
Location: Stan.
Contact:

Post by Hipshot »

pync wrote:Men killar!

Jag tycker om er mindre när ni pratar om begreppsbestämningsskillanden mellan "data" och "dator."

Det känns väldigt tio år sedan.
Det är alltid mycket kul grepp med oss killar, det är därför det finns så många forum med spännande övriga-trådar!
User avatar
fisk
Posts: 7485
Joined: 2003-03-18 21:09:30
Location: Örebro / Sverige
Contact:

Post by fisk »

Big_Bird wrote:Du måste förstå att det är dessa små stunder av gnabbande som många av oss lever för. Jag är fullt beredd att gnabbas om nästan vad som helst så länge jag kan engagera mig nog länge i det för att bilda mig en uppfattning (så Beverly Hills och Felicity är körda som ämnen)
Det är roligt eftersom det är sant.
Aotearoa - tino rangatiratanga
User avatar
Gnuet
Posts: 3736
Joined: 2003-04-06 14:20:38
Location: Savannen, Stockholm
Contact:

Post by Gnuet »

Min Mac innehåller data.
iDon't care about your problems.
User avatar
Bad_and_ugly
Posts: 2295
Joined: 2004-05-16 21:46:13
Contact:

Post by Bad_and_ugly »

Ska man säga data om datorn kan man lika gärna säga att bildskärmen är datan och "datorn" är hårddisken, ska man vara korrekt och förenkla det hela så är data information eller digital information datorn arbetar med och datorn är maskinen, hårdvaran som använder datan och den digitala informationen för att utföra uppgifter mer eller mindre på användarens begäran.

Sen kan ni bråka hur mycket ni vill om vad datan i sig är.
Kan inget om mycket
User avatar
TheQ*
Posts: 77
Joined: 2004-11-05 22:27:25

Post by TheQ* »

Det är roligt eftersom det är sant.
Homer Simpson-citat, visst? ;D
User avatar
Hipshot
Posts: 2372
Joined: 2002-08-01 13:56:19
Location: Stan.
Contact:

Post by Hipshot »

TheQ* wrote:
Det är roligt eftersom det är sant.
Homer Simpson-citat, visst? ;D
Jerry Seinfeld skulle jag säga, det är där jag citerar det från iaf ibland. Det har nog sagts av många helt oberoende, fast jag tror inte att Jerry härmade Homer iaf.
User avatar
Mr.Burns
Posts: 87
Joined: 2002-08-12 13:17:47
Location: Västerås

Post by Mr.Burns »

Hittade en till länk som förklarar endel kring orden data och dator. Kul och intressant.

http://tralla.org/includepage.php?dator
Athlon64 X2 6000+ @ 3.1GHz | MSI K9A2VM-FD | 4GB TWIN2X PC6400 | Asus HD 4350 512MB DDR2 Silent | Vista x64 |
User avatar
fisk
Posts: 7485
Joined: 2003-03-18 21:09:30
Location: Örebro / Sverige
Contact:

Post by fisk »

Mr.Burns wrote:Kul och intressant.
Inte särskilt, eftersom han missar poängen med dikotomin.
Aotearoa - tino rangatiratanga
User avatar
Mr.Burns
Posts: 87
Joined: 2002-08-12 13:17:47
Location: Västerås

Post by Mr.Burns »

Hipshot wrote:
TheQ* wrote:
Det är roligt eftersom det är sant.
Homer Simpson-citat, visst? ;D
Jerry Seinfeld skulle jag säga, det är där jag citerar det från iaf ibland. Det har nog sagts av många helt oberoende, fast jag tror inte att Jerry härmade Homer iaf.

Homer Simpson säger det i avsnitt 7F13 iaf., inspelat 1991. :-)
Last edited by Mr.Burns on 2005-03-10 21:53:39, edited 1 time in total.
Athlon64 X2 6000+ @ 3.1GHz | MSI K9A2VM-FD | 4GB TWIN2X PC6400 | Asus HD 4350 512MB DDR2 Silent | Vista x64 |
Konto
Posts: 1450
Joined: 2005-02-16 22:22:51

Post by Konto »

lither wrote:Spelet kanske är tillgängligt till Mac också, vad säger ni då? Mac-spel?
Man säger väl dator-spel till en Mac eftersom det är också en dator. ;)
Post Reply