Systemvetare...

Här får ni fråga, tipsa eller prata om det mesta.
Post Reply
Trilx
Posts: 159
Joined: 2005-01-04 15:05:11

Systemvetare...

Post by Trilx »

Hehe :P Nu kanske jag kommer med en till fråga som skapar en väldigt diskution :P.

Vad är systemvetare? Jag hittar inget på paginas it-lexikon.
User avatar
nem
Hedersbit
Posts: 4678
Joined: 2002-04-12 15:48:33
Location: Lund

Post by nem »

Det är en person som har utbildat sig till systemvetare, dvs lärt sig elementära saker om datorer och datorsystem. Tanken är att de ska ligga någonstans mellan ekonomer och programmerare och agera kommunikatörer dem emellan. Som om programmerare inte kunde tala med ekonomer alltså.
"Rightful liberty is unobstructed action according to our will within limits drawn around us by the equal rights of others."- Thomas Jefferson
User avatar
Big_Bird
Posts: 7003
Joined: 2002-03-08 21:44:32
Location: Göteborg
Contact:

Post by Big_Bird »

Vem fan kan prata med ekonomer? ;)
Till den det berör: det som du ser skrivet ovan är min åsikt. Den är inte nödvändigtvis sann, objektiv eller absolut. Jag skiter fullständigt i vad du tycker om hur den är formulerad.
User avatar
nem
Hedersbit
Posts: 4678
Joined: 2002-04-12 15:48:33
Location: Lund

Post by nem »

Big_Bird wrote:Vem fan kan prata med ekonomer? ;)
Jag, Med Kand!
"Rightful liberty is unobstructed action according to our will within limits drawn around us by the equal rights of others."- Thomas Jefferson
User avatar
tkh
Hedersbit
Posts: 3901
Joined: 2002-03-08 0:41:22
Location: Landskrona (Umeå)
Contact:

Post by tkh »

Det finns olika inriktningar också, i alla fall på umu. Jag arbetar med två systemvetare, och de har ganska olika utbildningar. Människa/Dator-Interaktion, ekonomi och programmering har jag för mig att de kan inrikta sig inom.
Programmet för systemvetenskap
Study Program for Systems Analysis

120/160 poäng/Credits

Utbildningen förbereder för verksamheter där kunskaper om informationsteknologins roll i organisationer och andra mänskliga verksamheter är viktiga och omfattar samhällsvetenskapligt orienterat utrednings-, planerings- och utvecklingsarbete, där kunskaper i informatik utgör ett betydelsefullt inslag. Programmet ger goda förutsättningar för studenten att anpassa utbildningen efter det egna intresseområdet och en god grund för såväl forskning som yrkesverksamhet inom privat eller offentlig sektor. Det framtida verksamhetsområdet kan gälla strategisk planering av informationsteknologins användning i organisationer, systemdesign, systemförvaltning, informationsteknikens utnyttjande för att stödja samarbete, lärande och kommunikation, programmering, utbildning, projektledning, konstruktionsarbete eller utredningsverksamhet
På Umeå universitet:
http://www.informatik.umu.se/
"Just because you are unique does not mean you are useful."
User avatar
nem
Hedersbit
Posts: 4678
Joined: 2002-04-12 15:48:33
Location: Lund

Post by nem »

Anekdotvarning:

Jag har en vän som läser till systemvetare, avhoppad Elektrotekniker från början, som gjort en bedrift som i mina ögon gör honom unik.

Tentamensperioderna på LTH och EC ligger lite i ofas, så därför hade vid ett tillfälle hans vänner på LTH gjort färdigt sitt för din här gången och ville gärna gå ut och ta några öl. Självklart bjöds även Kristian (som vi kan kalla honom för sakens skull). Han skulle dock ha sin tenta först dagen efter och var lite tveksam att följa med, han visste mycket väl hur det kunde gå. Och så gick det, och sedan kunde inte Kristian gå för egen maskin. Men hans vänner, lika omtänksamma som alltid, hade dåligt samvete för att han skulle missa tentan, så eftersom morgonen danades begav de sig iväg med Kristian till tentasalen och parkerade honom först utanför (för att sova ruset av sig i ett par timmar och vänta in starttiden) och hjälpte honom sedan in i salen där de lämnade honom vid en skrivningsbänk. Vaken, men inte helt vid sina sinnens fulla bruk.

Dagen efter vaknar Kristian upp hemma, och ringer efter en stund en av vännerna. Han är riktigt sur för att de lurade iväg honom kvällen innan. Nu hade han ju, enligt egen utsago, sovit till långt förbi skrivningstiden och missat att gå till tentamen. Trots att det förklarades för honom hur det hade gått till under morgonen, och vännernas försäkran att han hade varit på tentan så vägrade han att tro på det. Konstigt vore kanske annat, han saknar helt minnen från incidenten.

Så dröjde det några veckor, och då hände en sak som fick honom att tro på historien om att de hade hjälpt honom till tentan. Tentamensresultatet. Väl Godkänd.
"Rightful liberty is unobstructed action according to our will within limits drawn around us by the equal rights of others."- Thomas Jefferson
User avatar
Big_Bird
Posts: 7003
Joined: 2002-03-08 21:44:32
Location: Göteborg
Contact:

Post by Big_Bird »

Fy fan... det är vad jag kallar stålmannen. :)
Min bästa bedrift i tentasammanhang är att få bättre resultat på den tenta jag struntat totalt i än den som jag ägnat all min tid åt att läsa på.

Den jag pluggat på tror jag jag var tvungen att skriva fyra gånger innan den gick igenom.
Till den det berör: det som du ser skrivet ovan är min åsikt. Den är inte nödvändigtvis sann, objektiv eller absolut. Jag skiter fullständigt i vad du tycker om hur den är formulerad.
User avatar
Pinto
Posts: 4539
Joined: 2002-07-29 15:40:54

Post by Pinto »

nem wrote:Anekdotvarning:

Jag har en vän som läser till systemvetare, avhoppad Elektrotekniker från början, som gjort en bedrift som i mina ögon gör honom unik.

Tentamensperioderna på LTH och EC ligger lite i ofas, så därför hade vid ett tillfälle hans vänner på LTH gjort färdigt sitt för din här gången och ville gärna gå ut och ta några öl. Självklart bjöds även Kristian (som vi kan kalla honom för sakens skull). Han skulle dock ha sin tenta först dagen efter och var lite tveksam att följa med, han visste mycket väl hur det kunde gå. Och så gick det, och sedan kunde inte Kristian gå för egen maskin. Men hans vänner, lika omtänksamma som alltid, hade dåligt samvete för att han skulle missa tentan, så eftersom morgonen danades begav de sig iväg med Kristian till tentasalen och parkerade honom först utanför (för att sova ruset av sig i ett par timmar och vänta in starttiden) och hjälpte honom sedan in i salen där de lämnade honom vid en skrivningsbänk. Vaken, men inte helt vid sina sinnens fulla bruk.

Dagen efter vaknar Kristian upp hemma, och ringer efter en stund en av vännerna. Han är riktigt sur för att de lurade iväg honom kvällen innan. Nu hade han ju, enligt egen utsago, sovit till långt förbi skrivningstiden och missat att gå till tentamen. Trots att det förklarades för honom hur det hade gått till under morgonen, och vännernas försäkran att han hade varit på tentan så vägrade han att tro på det. Konstigt vore kanske annat, han saknar helt minnen från incidenten.

Så dröjde det några veckor, och då hände en sak som fick honom att tro på historien om att de hade hjälpt honom till tentan. Tentamensresultatet. Väl Godkänd.
Inponerande indeed.
We dance to all the wrong songs
Post Reply