Jakten på piratkopierare gäller följande...

Här får ni fråga, tipsa eller prata om det mesta.
Post Reply
Smorke
Posts: 150
Joined: 2005-02-07 21:25:44
Location: Sverige, Göteborg.

Post by Smorke »

tur att jag inte kollar på svenska filmer ;D
Bury wrote:verkar bra att informera vilka filmer/album de letar efter, svårt att plocka bort dem från utdelningen då? :-/

Sen att dom bara orkar lägga resurser på detta, istället för att ta tag i samhällets stora problem (typ våldtäkt, misshandel m.m.).

Lösningen enligt mig är att utveckla försäljningen av musik/film över internet, ta USA som exempel, där ÖKAR försäljningen av musik, dags att vakna upp ur dvalan herr skivbolagsdirektör? :P
Mer poliser, Mer våld! EU Kravallerna var pinsamma, ingen tårgas, vattenkanoner eller nåt.. och sen så ska det bli massa tjöt om att poliser slog för hårt, buhuuuuuuuuuuuuuuuuuuuuu... För att komma tillbaka till ämnet, så finns inte alla cd's att köpa i sverige heller ;( . Därför kanske folk råkar ladda ner några cd's. Jag vill ladda ner cd's, lyssna på dom och gillar jag dom så köper jag dom! ;D .
User avatar
Hipshot
Posts: 2372
Joined: 2002-08-01 13:56:19
Location: Stan.
Contact:

Post by Hipshot »

Jöns of Sweden kan ju knappast ses som någon seriös person att ha i en debatt. Sedan tycker jag nog att snubben från PB snackade mycket skit med.
User avatar
Big_Bird
Posts: 7003
Joined: 2002-03-08 21:44:32
Location: Göteborg
Contact:

Post by Big_Bird »

Debatten var lika ostrukturerad och virrig som alla debatter, tycker inte han den där Lasse-kronér-lookaliken (Lenart Persson) är någon vidare bra debattledare.

Sen håller jag med om att Jens Nylander var nästan pinsam. Han tog inte ämnet på allvar och det skadade nog saken. Dessutom borde han ha tagit tag i debatten och styrt den mot APB:s tvivelaktiga metoder. Men de försök som gjordes åt det hållet viftades allt för lätt bort och kapitalets lakej Persson tillät Henrik Pontén att slingra sig.

Carlos Rojas Beskow har jag aldrig riktigt gillat som krönikör i Metro, men här var han bra. Roligast var nog slutklämmen när idioten Pontén totalt missat att tidningen Gringo bladas in som en gratis bilaga i gratistidningen Metro.

Julien Nebbout kändes inte heller så riktigt fokuserad i sin roll som piratkopieringens förespråkare. Han tappade hela tiden de lätta puckar som Anders Nilsson (Anders, om det aldrig mer görs svenska filmer så är det en bra sak) släppte ifrån sig bara genom att vara dogmatisk, självmotsägande och allmänt störig.

Ayesha Quraishi var helt klart en av de vettigare. Hon var lugn och sansad och även om hon inte hela tiden kunde formulera sig så sade hon vettiga saker och verkade som om hon tänkt igenom bägge sidornas argument innan hon kom dit.
Till den det berör: det som du ser skrivet ovan är min åsikt. Den är inte nödvändigtvis sann, objektiv eller absolut. Jag skiter fullständigt i vad du tycker om hur den är formulerad.
User avatar
Big_Bird
Posts: 7003
Joined: 2002-03-08 21:44:32
Location: Göteborg
Contact:

Post by Big_Bird »

En annan grej, som inte har med själva debatten att göra men som förmodligen programmet debatt skulle tjäna på, ha med färre debattörer. Ingen får säga någonting meningsfullt över huvud taget i det där programmet. Det är bättre att ha mellan två till fyra personer med som är ordentligt förberedda och som har tänkt igenom sina argument innan de kommer dit.
Till den det berör: det som du ser skrivet ovan är min åsikt. Den är inte nödvändigtvis sann, objektiv eller absolut. Jag skiter fullständigt i vad du tycker om hur den är formulerad.
User avatar
syntetisk
Posts: 2708
Joined: 2002-03-28 23:48:58
Location: Uppsala

Post by syntetisk »

Big_Bird wrote:Debatten var lika ostrukturerad och virrig som alla debatter, tycker inte han den där Lasse-kronér-lookaliken (Lenart Persson) är någon vidare bra debattledare.

Sen håller jag med om att Jens Nylander var nästan pinsam. Han tog inte ämnet på allvar och det skadade nog saken. Dessutom borde han ha tagit tag i debatten och styrt den mot APB:s tvivelaktiga metoder. Men de försök som gjordes åt det hållet viftades allt för lätt bort och kapitalets lakej Persson tillät Henrik Pontén att slingra sig.

Carlos Rojas Beskow har jag aldrig riktigt gillat som krönikör i Metro, men här var han bra. Roligast var nog slutklämmen när idioten Pontén totalt missat att tidningen Gringo bladas in som en gratis bilaga i gratistidningen Metro.

Julien Nebbout kändes inte heller så riktigt fokuserad i sin roll som piratkopieringens förespråkare. Han tappade hela tiden de lätta puckar som Anders Nilsson (Anders, om det aldrig mer görs svenska filmer så är det en bra sak) släppte ifrån sig bara genom att vara dogmatisk, självmotsägande och allmänt störig.

Ayesha Quraishi var helt klart en av de vettigare. Hon var lugn och sansad och även om hon inte hela tiden kunde formulera sig så sade hon vettiga saker och verkade som om hon tänkt igenom bägge sidornas argument innan hon kom dit.
Kan inte annat än att hålla med, Ayesha Quraishi och Carlos Rojas va de personer som lyckades med att inte göra bort sig. Värst på den fronten var nog Jens och Anders. Usch. Sen tycker man att Piratbyråns debattör borde varit bra på att debattera med bra argument. Bytte dom ut honom i smyg?
User avatar
Big_Bird
Posts: 7003
Joined: 2002-03-08 21:44:32
Location: Göteborg
Contact:

Post by Big_Bird »

Det kan ju inte vara så att han är den mest slipade debattören på Piratbyrån, för i så fall är jag nog tvungen att sluta fildela.

Jag fick känslan av att jag skulle kunnat plocka isär nästan vem som helst av de inblandade debattörerna utan någon större ansträngning, och tror nog de flesta av de aktiva debattörerna här inne skulle kunna gjort det samma.
Till den det berör: det som du ser skrivet ovan är min åsikt. Den är inte nödvändigtvis sann, objektiv eller absolut. Jag skiter fullständigt i vad du tycker om hur den är formulerad.
GuessWho
Posts: 1650
Joined: 2004-01-09 22:01:48

Post by GuessWho »

syntetisk wrote:Ayesha Quraishi och Carlos Rojas va de personer som lyckades med att inte göra bort sig.
Jag kom inte ihåg att Carlos Rojas Beskow hette just Carlos Rojas Beskow igår (är allmänt kass på att komma ihåg folks namn), men han lyckades ge ett ganska seriöst intryck också.


När Pontén igår blev tillfrågad om han trodde att han kunde stoppa piratkopiering så svarade han ja.
Jag tror ärligt talat inte att piratkopiering går att stoppa. Det kommer alltid finnas folk som är tillräckligt smarta för att kunna skriva crack och på andra sätt ta sig runt diverse kopieringsskydd. Om dessa personer vill göra det tillräckligt mycket och har tillräckligt med tid att syssla med det så kommer de att göra det.
Men om man gör de lagliga alternativen mer attraktiva, genom bra kvalitet, lägre priser och mer pengar(%) till artister och mindre till skivbolag. Så tror jag att man kan minska piratkopieringen.
Men att totalt stoppa piratkopiering tycker inte jag verkar realistiskt.

Big_Bird wrote:Det kan ju inte vara så att han är den mest slipade debattören på Piratbyrån, för i så fall är jag nog tvungen att sluta fildela.
Ja det kan ju också vara ett skäl att vara laglig :p
Jag har inte följt allt Piratbyrån gjort och inte gjort, men generellt så tycker jag att det brukar vara svårt att ta dem på fullt allvar.

Big_Bird wrote:Debatten var lika ostrukturerad och virrig som alla debatter, tycker inte han den där Lasse-kronér-lookaliken (Lenart Persson) är någon vidare bra debattledare.
Jag tycker att vi byter ut Lenart Persson mot Big_Bird ;)
User avatar
Hanzaq
Posts: 155
Joined: 2003-02-15 17:35:40
Location: Göteborg

Post by Hanzaq »

Fast avgift på 200 kr/mån. För detta får man tillgång till någon sida/program där man kan streama allt (all musik, all film), så får de sina royalties!

Blir så jääävla trött på tjatet att de förlorar så mycket pengar på detta. 99% av det man laddar ner skulle man aldrig ens få för sig att gå och köpa. Nu inriktar de sig på att tjäna pengar på skadestånd istället för att göra sitt jobb. 180 kr för en CD, 200 kr för en DVD, 90 kr för att gå på bio osv osv är alldeles för dyrt. Visst, man kan köpa enskilda, dåliga låtar, på vissa sidor. Men 7-8 kr för en MP3 är skamligt dyrt.

Tycker att man ser rätt klart vart detta lutar. De vill tjäna pengar på oskyldiga fildelare...
XP 2100+ Palomino, Ti4200 64 Mb, 80 GB Barracuda IV, 256 Mb PC3200 Twinmos, Sony Trinitron 200sf, DFI Pro AD77 Mobo... 3d-mark03 p=524:(
User avatar
lither
Hedersbit
Posts: 9507
Joined: 2002-03-09 21:12:13
Location: Göteborg
Contact:

Post by lither »

Big_Bird wrote:Debatten var lika ostrukturerad och virrig som alla debatter, tycker inte han den där Lasse-kronér-lookaliken (Lenart Persson) är någon vidare bra debattledare.

Sen håller jag med om att Jens Nylander var nästan pinsam. Han tog inte ämnet på allvar och det skadade nog saken. Dessutom borde han ha tagit tag i debatten och styrt den mot APB:s tvivelaktiga metoder. Men de försök som gjordes åt det hållet viftades allt för lätt bort och kapitalets lakej Persson tillät Henrik Pontén att slingra sig.

Carlos Rojas Beskow har jag aldrig riktigt gillat som krönikör i Metro, men här var han bra. Roligast var nog slutklämmen när idioten Pontén totalt missat att tidningen Gringo bladas in som en gratis bilaga i gratistidningen Metro.
Ja, jag skrattade nästan så att jag fick kramp där.
Men det är väl just misstagen, må hända om de är få eller ej, som gör att Henrik Pontén, tillsammans med APB, hängs ute. Fast mordhot är bara otroligt onödigt och omoget.

---

Problemet i hela denna debatt (inte den specifikt på SVT) är att man måste skilja musik- från filmbranschen. Det finns sjukt många metoder att få tag på musik nu för tiden och det går att lyssna på på väldigt många sätt. Live-spelningar, mp3-spelare, mobiltelefoner, datorn, radio, tv, dvd, cd ... ja, jag kan nog fortsätta ett tag till. Dessutom funkar inte systemet med cd-skivor längre, de måste alla inse. Självklart laddar jag hem album då och då, men många gånger handlar det om enskilda låtar. I cd-butiker finns det i stort sett inte en enda singel längre. De har en separat lite hylla vid expediten.
Men filmer är så mycket mer begränsat. Det blir därför mycket knepigare fall. Det går inte att dela upp det att sälja som man gör med musiken på nätet i dag – låtar som säljes styckvis. Man har testat mängder med metoder, men det enda realistiska som säljer är biografer. Video, dvd, små dvd-apparater att ha på bussen, ja det är en hel annan värld.

Om Anders Nilsson ransakade sitt samvete, tog ett steg in i portalen som leder honom till i dag och tog sig en allvarlig funderare på VARFÖR saker och ting händer, så kanske han skulle kunna tänka på ett vettigare sätt.
För det gör han inte.
1. Nigger guy, two words which by themselves are harmless, but when combined they form a verbal missile of hate.
2. Vivaldi
3. Buffalos ...
User avatar
spaceman75
Posts: 245
Joined: 2004-07-04 22:55:04

Post by spaceman75 »

http://www.expressen.se/index.jsp?a=256482
Jag hade inte kunnat sagt det mycket bättre själv...
-fast de hade gärna fått sagt det lite tidigare. Nu är det lite sent...
Datorhistoria:
Stationär: Abit AT8 / AMD 64 Venice / Samsung: 512Mb / Seagate 160Gb /
ATI Radeon X300se [PCIe] / NEC ND-2500A DVD / Plextor DVDR PX708A. //
Bärbar Acer 1312XC: Athlon XP-M 2000+ / 512Mb / 30Gb / DVD/CD-RW Combo / 14.1" TFT.
User avatar
Hipshot
Posts: 2372
Joined: 2002-08-01 13:56:19
Location: Stan.
Contact:

Post by Hipshot »

Tycker inte att ett biopris på 75-90 är dyrt. Går ni på bio varje dag eller?
User avatar
Ghlargh
Posts: 10236
Joined: 2002-07-27 18:34:53
Location: Stockholm/Bromma
Contact:

Post by Ghlargh »

Hipshot wrote:Tycker inte att ett biopris på 75-90 är dyrt. Går ni på bio varje dag eller?
Nej, av just den anledningen, när biopriset låg på 40-50 spänn såg jag en hel del film på bio, men när det började öka och biografägarna dessutom började ta ut hutlösa priser för dricka och popcorn slutade jag nästan helt att gå på bio. 50 spänn för 100 gram popcorn och en halvliter sockervatten är bara löjligt, samma med uppåt 90 spänn för att se på bio.
Ghlargh ska inte hållas lagligen eller annars ansvarig om en 64bitare eller dennes utrustning dör eller skadas allvarligt efter att ha följt Ghlarghs tips, tipsen är avsedda endast som vägledning och inte som en exakt instruktion. Kan du inte, rör inte!
User avatar
Big_Bird
Posts: 7003
Joined: 2002-03-08 21:44:32
Location: Göteborg
Contact:

Post by Big_Bird »

Ghlargh wrote:...
What he said.

Konsumtionen anpassas till två saker priset och upplevelsen.
Priset har gått upp och bioupplevelsen har blivit sämre.
Om folk kunde bete sig som vuxna människor på bio så skulle det kanske vara värt en hundring för att se filmen. Men eftersom de enda filmer man kan se på bio är filmer som minderåriga inte går på så blir det inte så ofta. Bara när Woody Allen har en ny film ute eller man känner för en Merchant Ivory-produktion.

Det här är biografägarnas ansvar, de måste se till att man får ut valutan för biljettpriset, och ett gäng störiga grabbar som skrattar åt våldtäktsscener är inte ett mervärde. Folk som sitter med chipspåsar och prasslar är inte heller något som förbättrar filmupplevelsen. Inte heller mobiltelefoni.

Om Biobranchen vill slippa den exodus som pågår så får de ha vaktmästare i salongen som plockar störande element, de får ha mobilstörning i lokalen och chips/hamburgare/kinamat-visitering innan man släpps in.

Som det nu är så är den växande hemmabiomarknaden och den växande nedladdningen av nya filmer ett problem för biobranchen, men det är för att folk som är intresserade av film (som ju borde anses som biobranchens huvudsakliga kunder) inte längre står ut med att se film på "dagis".
Till den det berör: det som du ser skrivet ovan är min åsikt. Den är inte nödvändigtvis sann, objektiv eller absolut. Jag skiter fullständigt i vad du tycker om hur den är formulerad.
User avatar
fisk
Posts: 7485
Joined: 2003-03-18 21:09:30
Location: Örebro / Sverige
Contact:

Post by fisk »

http://www.nyteknik.se/art/39759

Nu har Henrik fått för sig att hela den svenska piratscenen dött efter tillslaget på Bahnhof... det tyckte jag var roligt :)
Aotearoa - tino rangatiratanga
User avatar
nem
Hedersbit
Posts: 4678
Joined: 2002-04-12 15:48:33
Location: Lund

Post by nem »

Big_Bird wrote:Om Biobranchen vill slippa den exodus som pågår så får de [...] ha mobilstörning i lokalen
Aftonbladet:

SF sprider cancer-strålning i alla biosalonger!
"Rightful liberty is unobstructed action according to our will within limits drawn around us by the equal rights of others."- Thomas Jefferson
GuessWho
Posts: 1650
Joined: 2004-01-09 22:01:48

Post by GuessWho »

Big_Bird wrote:Som det nu är så är den växande hemmabiomarknaden och den växande nedladdningen av nya filmer ett problem för biobranchen, men det är för att folk som är intresserade av film (som ju borde anses som biobranchens huvudsakliga kunder) inte längre står ut med att se film på "dagis".
Jag såg alla sagen om ringen filmerna på bio, under en av dem så var det någon typ som såg filmen som agerade kommentator eller något, sjukt störande. Om man hade haft vettig hemmabio så hade det varit mer prisvärt att köpa filmen på DVD än att betala för den visningen!


fisk wrote:http://www.nyteknik.se/art/39759

Nu har Henrik fått för sig att hela den svenska piratscenen dött efter tillslaget på Bahnhof... det tyckte jag var roligt :)
Jo det var ganska lustigt, frågan är bara om han verkligen tror det eller om det är någon form av strategi. Kanske vill han inte att piraterna ska vara för försiktiga?
User avatar
fisk
Posts: 7485
Joined: 2003-03-18 21:09:30
Location: Örebro / Sverige
Contact:

Post by fisk »

Henrik Pontén har någon form av psykisk sjukdom, eller så är han bara fullständigt oinsatt i vad han pysslar med.
Aotearoa - tino rangatiratanga
User avatar
nem
Hedersbit
Posts: 4678
Joined: 2002-04-12 15:48:33
Location: Lund

Post by nem »

fisk wrote:Henrik Pontén har någon form av psykisk sjukdom, eller så är han bara fullständigt oinsatt i vad han pysslar med.
Eller kanske snarare inte insatt i scenen?
"Rightful liberty is unobstructed action according to our will within limits drawn around us by the equal rights of others."- Thomas Jefferson
User avatar
PutteAnka
Posts: 56
Joined: 2004-08-25 9:01:39

Post by PutteAnka »

Det som är värst med sådna här saker är att 0,02% försöker fokusera på problemet och hitta en lösning. 99,98% motarbetar någon form av lösning.

Ponten på krigsstigen att sätta 35% (eller något åt det hållet) av svenska befolkningen i fängelse och på vatten och bröd. Jens Nylander som enbart gjorde bort sig, är på ett korståg att sätta dit Ponten personligen.

Den enda som hade vettiga resonemang var tjejen, men hon hördes inte och kunde inte formulera sig på ett bra sätt.

så nu står de kvar på var sin sida om bäcken och kastar vatten på varandra, medans problemet återstår och ingen lösning i sikte.

Sedan att Ponten har "förmodligen" använt sig av olagliga medel för att sätta dit bahnhof. Är detta sant så hoppas jag att berörda personer får fängelse straff för detta. och då kommer vår käre Hnerik Ponten att uteslutas ur advokatsamfundet, vilket han bör göras i vilket fall som helst, eftersom han användt sig av olagliga metoder.

Om han nu är advokat och inte bara jurist, vilket jag inte har väldigt bra koll på.
You say illegal, I say legal's never been my scene - Mötley Crüe
User avatar
fisk
Posts: 7485
Joined: 2003-03-18 21:09:30
Location: Örebro / Sverige
Contact:

Post by fisk »

nem wrote:
fisk wrote:Henrik Pontén har någon form av psykisk sjukdom, eller så är han bara fullständigt oinsatt i vad han pysslar med.
Eller kanske snarare inte insatt i scenen?
Vilket är vad han pysslar med, more or less.
Aotearoa - tino rangatiratanga
User avatar
Spyder
Posts: 86
Joined: 2003-06-28 21:23:04

Post by Spyder »

Man with hand in pocket feel cocky all day.
User avatar
lither
Hedersbit
Posts: 9507
Joined: 2002-03-09 21:12:13
Location: Göteborg
Contact:

Post by lither »

Spyder wrote:Expressen och AftonbladetImage
Åh, Rouge! Det är ju han där Peter Bergström som AUH snackade om. Den fula fisken.
1. Nigger guy, two words which by themselves are harmless, but when combined they form a verbal missile of hate.
2. Vivaldi
3. Buffalos ...
pync
Avstängd
Posts: 3018
Joined: 2002-09-23 19:54:01
Contact:

Post by pync »

Vad är Antipiratbyrån? Är den på något sätt en statlig institution? När och var uppstod den? Och vem grundade den?
...min första kärlek var kanske inte direkt så lyckad, sade hon och pratade om mig.

Senast ändrad av sin omgivning den 08:32:15 - 10/14, ändrad totalt 4 gånger
User avatar
wille
Posts: 4039
Joined: 2002-03-10 19:08:58
Location: Göteborg, bor i Luleå
Contact:

Post by wille »

Såvitt som jag har förstått det så är Antipiratbyrån en lobbyorganisation som använder ytterst tvivelaktiga (imo) metoder för att leta reda på piratkopierare samt pirater.

Antipiratbyrån är anställda av stora företag så som Microsoft och Universal pictures.
"...det spelar ingen roll hur många gånger du lyckas få med "pseudo-" i svaret"
Vägen mot perfektion
Post Reply