En ny skolmassaker

Här får ni fråga, tipsa eller prata om det mesta.
User avatar
syntetisk
Posts: 2708
Joined: 2002-03-28 23:48:58
Location: Uppsala

En ny skolmassaker

Post by syntetisk »

Fruktansvärt att sådant händer, verkligen. Och det är tydligt att något är fel. Frågan är vems eller vad för fel. Det är det här jag tycker är jobbigt, när dom sen ska hitta sina syndabockar och lyckas väldigt bra med att gå vilse i blåbärsskogen. Dataspel och Marilyn Manson (en väldigt viktig detalj är att den här pojken gick klädd i svart) är väl redan förbrukat, fast dom kan nog mycket väl återanvändas om dom inte kommer på några nya.

http://www.aftonbladet.se/vss/nyheter/s ... 59,00.html
User avatar
Eruku
Posts: 2650
Joined: 2002-10-16 15:43:26
Location: Stockholm
Contact:

Post by Eruku »

Anhöriga beskriver Weise som en enstöring, ofta klädd i svart och mobbad av de andra eleverna.
Weises uppväxt ska enligt berättelserna ha varit fylld av sorg.
Fadern ska ha begått självmord för fyra år sedan. Modern vårdas på ett sjukhem för de hjärnskador som hon ådrog sig i en svår biloycka.
Man kan ju spekulera att efter alla dessa tragiska händelser så har även elverna mobbat honom så hårt att han valt att ta sitt liv, och ta några av dem med sig.
Visst gör jag fel, men det är jävligt mycket mer jag gör rätt.
_______

How to ask a question
User avatar
elvenman
Hedersbit
Posts: 12572
Joined: 2002-03-17 21:42:06
Location: Mora
Contact:

Post by elvenman »

*suck*

Antagligen inte sista gången.
Fråga smart "Den som spar han har, men inte roligt"
Praxidike: Q9550/8GB/5180GB/DVD±RW/GTX760/24"TFT
Io: P-M 1,73/2GB/1000GB/DVD±RW/15"TFT
U32U: E-450 1,65/8GB/64GB SSD/HD6320/13,3"TFT
Kale: E6550/4GB/640GB/46"LED
User avatar
nem
Hedersbit
Posts: 4678
Joined: 2002-04-12 15:48:33
Location: Lund

Post by nem »

Problemet är väl att de får tag i vapen alldeles för lätt. Tragiska livsöden kommer alltid att finnas.
"Rightful liberty is unobstructed action according to our will within limits drawn around us by the equal rights of others."- Thomas Jefferson
AndersC
Posts: 32
Joined: 2005-01-05 4:27:40
Location: Stockholm

Post by AndersC »

Man undrar om föräldrarna till såna här "störda" (får man säga så?) barn har någon aning om problem?

Jag menar,,,om en unge mår så taskigt så han/hon är redo att ta livet på sig (och andra) så borde man kunna se vissa beteende-mönster och signaler som förälder.

/Anders
"You're entering into a world of pain"
User avatar
syntetisk
Posts: 2708
Joined: 2002-03-28 23:48:58
Location: Uppsala

Post by syntetisk »

Eruku wrote:Man kan ju spekulera att efter alla dessa tragiska händelser så har även elverna mobbat honom så hårt att han valt att ta sitt liv, och ta några av dem med sig.
Jo antagligen så är det så. Jag tror även att colombine har haft ett finger med i spelet.

Det tråkiga är att jag tror inte att dom kommer nöja sig med den förklaringen.

EDIT:
AndersC wrote:Man undrar om föräldrarna till såna här "störda" (får man säga så?) barn har någon aning om problem?

Jag menar,,,om en unge mår så taskigt så han/hon är redo att ta livet på sig (och andra) så borde man kunna se vissa beteende-mönster och signaler som förälder.

/Anders
Om du hade läst antingen länken eller åtminstone erukus citat:
Anhöriga beskriver Weise som en enstöring, ofta klädd i svart och mobbad av de andra eleverna.
Weises uppväxt ska enligt berättelserna ha varit fylld av sorg.
Fadern ska ha begått självmord för fyra år sedan. Modern vårdas på ett sjukhem för de hjärnskador som hon ådrog sig i en svår biloycka.
Last edited by syntetisk on 2005-03-22 13:03:02, edited 2 times in total.
User avatar
WinterMut3
Posts: 47
Joined: 2005-01-05 21:15:45
Location: Göteborg
Contact:

Post by WinterMut3 »

"I'm glad that Peter Jackson can hack and slash up orcs, elves, and pseudo-humans in Lord of the Rings, but a video game like Postal, that lets you piss on yourself, is somehow evil."
- Vince Desi - Running With Scissors
User avatar
nem
Hedersbit
Posts: 4678
Joined: 2002-04-12 15:48:33
Location: Lund

Post by nem »

AndersC wrote:Man undrar om föräldrarna till såna här "störda" (får man säga så?) barn har någon aning om problem?

Jag menar,,,om en unge mår så taskigt så han/hon är redo att ta livet på sig (och andra) så borde man kunna se vissa beteende-mönster och signaler som förälder.

/Anders
Han var de facto föräldralös.
"Rightful liberty is unobstructed action according to our will within limits drawn around us by the equal rights of others."- Thomas Jefferson
User avatar
Mind
Posts: 1032
Joined: 2002-12-26 22:22:04
Contact:

Post by Mind »

Eruku wrote:
Anhöriga beskriver Weise som en enstöring, ofta klädd i svart och mobbad av de andra eleverna.
Weises uppväxt ska enligt berättelserna ha varit fylld av sorg.
Fadern ska ha begått självmord för fyra år sedan. Modern vårdas på ett sjukhem för de hjärnskador som hon ådrog sig i en svår biloycka.
Man kan ju spekulera att efter alla dessa tragiska händelser så har även elverna mobbat honom så hårt att han valt att ta sitt liv, och ta några av dem med sig.
Nej nej, det är ju TVspel speciellt CS som har orsakat detta !

varför ens nämna att han gick klädd i svart ? jag går ofta klädd i svart, jag är inte mer depresiv än någon annan människa.

igentligen så krävs det inte mkt för att en unge ska gå över gränsen och döda folk, det är i människans natur att döda fienden, och dom som mobbar blir ju fiende.

efterssom vårat samhälle inte lyckades förhindra det så blev det slutligen hans sista utväg.

skulle jag haft planer att ta mitt liv så varför inte göra det surt för folk jag inte gillar endå.
User avatar
mkk
Posts: 5084
Joined: 2002-03-08 0:04:08
Location: Gefle
Contact:

Post by mkk »

En droppe i havet som inte förtjänar så mycket uppmärksamhet.
Tyst dator: i5-3570K @ 4.1GHz, HR-02 Macho, Sapphire HD7950 boost, MSI Z77A-G45, Fractal Design Define R4 chassi, medföljande fläktar som insug och TY-140 som utblås, 2st SSD + 1st Seagate 4TB. Seasonic X-650.
AndersC
Posts: 32
Joined: 2005-01-05 4:27:40
Location: Stockholm

Post by AndersC »

Hmm,,,jo han verkade inte ha någon stabilt familjeliv.

Jag antar att han bodde hos farföräldrarna som smidigt nog försåg honom med vapen. Farfar var visst polis och hade vapen hemma,,och tillgängliga.

Vi får se om Michael Moore kan tjäna pengar på den här tragedin oxå.

/Anders
"You're entering into a world of pain"
User avatar
Eruku
Posts: 2650
Joined: 2002-10-16 15:43:26
Location: Stockholm
Contact:

Post by Eruku »

mkk wrote:En droppe i havet som inte förtjänar så mycket uppmärksamhet.
Det är ju stor skillnad så snabbt amerikanska ungdomar dör förstår du väll.

Då ska man minsan stoppa våldet.
Visst gör jag fel, men det är jävligt mycket mer jag gör rätt.
_______

How to ask a question
User avatar
ADiS
Posts: 5732
Joined: 2003-04-04 22:24:03
Location: Gävle
Contact:

Post by ADiS »

Hörde om detta på nyhetsmorgon idag och vart inte ett dugg förvånad, grabbar det är ju USA ;)
http://www.buildlog.eu - Din egna bygglogg på nätet
User avatar
Xmel
Posts: 1874
Joined: 2003-04-11 21:36:59
Location: Stockholm

Post by Xmel »

adis wrote:Hörde om detta på nyhetsmorgon idag och vart inte ett dugg förvånad, grabbar det är ju USA ;)
Och amerikanare är per automatik mer våldsamma? Det var de dummaste jag har hört.

Dom borde göra det svårare för folk att ha egna vapen.
#mac.se @ EFnet
User avatar
rokk
Posts: 4975
Joined: 2002-08-01 1:27:11
Location: Bollnäs
Contact:

Post by rokk »

adis wrote:Hörde om detta på nyhetsmorgon idag och vart inte ett dugg förvånad, grabbar det är ju USA ;)
Shit happends everywhere. Dra inte alla över en kam.
GiNN mk3 - Core 2 Duo E8500 3.8Ghz @ 1.25v, Xigmatek S1284, Asus P5E-VM HDMI, WD Blue 640GB, 4x 2048MB PC2 6400, Asus 9800GTX+ Dark Knight, Asus Xonar DX mod. LM4562 + Thule IA60B, Samsung 2032BW, Corsair TX650, XP x64.
Validated
User avatar
fisk
Posts: 7485
Joined: 2003-03-18 21:09:30
Location: Örebro / Sverige
Contact:

Post by fisk »

Sedan så'nt här hänt i Europa också så drar jag inte paralellen mellan fria vapenlagar och detta.

De flesta som är riktigt motiverade kan få tag i skarpa skjutvapen även i Sverige.

----

Det är en annan faktor inblandad. Jag tror personligen att den handlar mer om vart människosynen är på väg (se: Ny mörk ålder).
Aotearoa - tino rangatiratanga
User avatar
Big_Bird
Posts: 7003
Joined: 2002-03-08 21:44:32
Location: Göteborg
Contact:

Post by Big_Bird »

Precis som med inbrottsskydd så handlar inte strängare vapenlagar om att förhindra att folk får tag på vapen, det handlar om att göra det så krångligt att få tag på vapen så att man tänker sig för innan man skaffar.
Till den det berör: det som du ser skrivet ovan är min åsikt. Den är inte nödvändigtvis sann, objektiv eller absolut. Jag skiter fullständigt i vad du tycker om hur den är formulerad.
User avatar
Pinto
Posts: 4539
Joined: 2002-07-29 15:40:54

Post by Pinto »

Jag tror också att det beror på att det är så enkelt att få tag på vapen i USA. Men det är ju deras rätt som Amerikanskmedborgare, och barnen borde ju känna sig mycket säkrare när alla har vapen. ::)

Att det är tok för lätt och deras tanke sätt som är fel. Brotslingar har vapen, för att skydda sig mot dom så skaffar jag också vapen, vilket slutar med att alla har vapen och då blir det bara ännu mer fel.
We dance to all the wrong songs
scoby
Posts: 982
Joined: 2002-12-02 16:56:48

Post by scoby »

Jag har ofta undrat varför inte sånt här händer oftare.
Så många människor tar sina liv, men tar sällan någon med sig.
Hade jag bestämt mig för att ta mitt liv så hade jag även börjat fundera över om det fanns någon som jag skulle kunna ta med mig, som jag inte tycker förtjänar sitt liv.
User avatar
Hipshot
Posts: 2372
Joined: 2002-08-01 13:56:19
Location: Stan.
Contact:

Post by Hipshot »

.veronica. wrote:Jag har ofta undrat varför inte sånt här händer oftare.
Så många människor tar sina liv, men tar sällan någon med sig.
Hade jag bestämt mig för att ta mitt liv så hade jag även börjat fundera över om det fanns någon som jag skulle kunna ta med mig, som jag inte tycker förtjänar sitt liv.
se: Hitler.
Dissident
Posts: 4796
Joined: 2003-01-24 21:57:32

Post by Dissident »

Hipshot wrote:
.veronica. wrote:Jag har ofta undrat varför inte sånt här händer oftare.
Så många människor tar sina liv, men tar sällan någon med sig.
Hade jag bestämt mig för att ta mitt liv så hade jag även börjat fundera över om det fanns någon som jag skulle kunna ta med mig, som jag inte tycker förtjänar sitt liv.
se: Hitler.
Hitler tog endast med sig sin hund.
pync
Avstängd
Posts: 3018
Joined: 2002-09-23 19:54:01
Contact:

Post by pync »

Dissident wrote:
Hipshot wrote:
.veronica. wrote:Jag har ofta undrat varför inte sånt här händer oftare.
Så många människor tar sina liv, men tar sällan någon med sig.
Hade jag bestämt mig för att ta mitt liv så hade jag även börjat fundera över om det fanns någon som jag skulle kunna ta med mig, som jag inte tycker förtjänar sitt liv.
se: Hitler.
Hitler tog endast med sig sin hund.
Var de inte två?
...min första kärlek var kanske inte direkt så lyckad, sade hon och pratade om mig.

Senast ändrad av sin omgivning den 08:32:15 - 10/14, ändrad totalt 4 gånger
Dissident
Posts: 4796
Joined: 2003-01-24 21:57:32

Post by Dissident »

pync wrote:
Dissident wrote:
Hipshot wrote:
.veronica. wrote:Jag har ofta undrat varför inte sånt här händer oftare.
Så många människor tar sina liv, men tar sällan någon med sig.
Hade jag bestämt mig för att ta mitt liv så hade jag även börjat fundera över om det fanns någon som jag skulle kunna ta med mig, som jag inte tycker förtjänar sitt liv.
se: Hitler.
Hitler tog endast med sig sin hund.
Var de inte två?
Två hundar? Nej.
User avatar
Big_Bird
Posts: 7003
Joined: 2002-03-08 21:44:32
Location: Göteborg
Contact:

Post by Big_Bird »

Han tog väl sin fru också?
Till den det berör: det som du ser skrivet ovan är min åsikt. Den är inte nödvändigtvis sann, objektiv eller absolut. Jag skiter fullständigt i vad du tycker om hur den är formulerad.
Dissident
Posts: 4796
Joined: 2003-01-24 21:57:32

Post by Dissident »

Big_Bird wrote:Han tog väl sin fru också?
Hon tog sig själv.
Post Reply