Om tackande

Här får ni fråga, tipsa eller prata om det mesta.
Dissident
Posts: 4796
Joined: 2003-01-24 21:57:32

Om tackande

Post by Dissident »

När jag handlar min dagliga koffeinhaltiga dryck eller på annat sätt utbytar pengar mot varor och tjänster har jag för vana att smyga in ett diskret "tack" till vem det nu är som står på andra sidan disken. På sistone har jag lagt märke till att reaktionen ofta är skeptisk, likgiltig och ibland rentutav sarkastisk.

Nu undrar jag, är det över huvud taget normalt att vara artig mot affärsvärldens NPC:er? Har jag i flera år brutit mot en oskriven social regel?
User avatar
Cappuccino
Posts: 674
Joined: 2004-01-25 2:20:00
Location: Göteborg

Post by Cappuccino »

Jag slutade bocka och Nia folk för några år sedan. Det var något av en traumatisk anpassning till verkligheten.

Folk är otrevliga, helt enkelt. Vi änglar är födda i fel tid.
Abit K9N - AMD Athlon 64 X2 4600+, 2048MB PC4600 - SB XFi Extreme Gamer - sata 160Gb/ide 80Gb/ - dvd/cdrw - Radeon 1950Pro 512MB - Xp.proSP2 - Vista Ultimate 64 -
pync
Avstängd
Posts: 3018
Joined: 2002-09-23 19:54:01
Contact:

Post by pync »

Det faktum att du ser på dem som "NPC:er" präglar nog din ton mot derogativitet, reaktionen blir då förmodligen en sarkastisk suck av demoralisation. Distansiera dig ytterliggare från dem så kanske du kan stå ut med deras blickar och antydningar.

Om du fortfarande lider av deras ögon så sluta dricka Red Bull och börja odla ditt eget kaffe, det gör jag.

(red bull luktar gubbsvett)
...min första kärlek var kanske inte direkt så lyckad, sade hon och pratade om mig.

Senast ändrad av sin omgivning den 08:32:15 - 10/14, ändrad totalt 4 gånger
Dissident
Posts: 4796
Joined: 2003-01-24 21:57:32

Post by Dissident »

pync wrote:Det faktum att du ser på dem som "NPC:er" präglar nog din ton mot derogativitet, reaktionen blir då förmodligen en sarkastisk suck av demoralisation. Distansiera dig ytterliggare från dem så kanske du kan stå ut med deras blickar och antydningar.
Is that a real word, Sam?
User avatar
Cappuccino
Posts: 674
Joined: 2004-01-25 2:20:00
Location: Göteborg

Post by Cappuccino »

Dissident wrote:
pync wrote:Det faktum att du ser på dem som "NPC:er" präglar nog din ton mot derogativitet, reaktionen blir då förmodligen en sarkastisk suck av demoralisation. Distansiera dig ytterliggare från dem så kanske du kan stå ut med deras blickar och antydningar.
Is that a real word, Sam?
Haha, så du sökte också på det? I vilket fall som helst så får han inte använda det igen. 8)
Abit K9N - AMD Athlon 64 X2 4600+, 2048MB PC4600 - SB XFi Extreme Gamer - sata 160Gb/ide 80Gb/ - dvd/cdrw - Radeon 1950Pro 512MB - Xp.proSP2 - Vista Ultimate 64 -
User avatar
Xmel
Posts: 1874
Joined: 2003-04-11 21:36:59
Location: Stockholm

Post by Xmel »

Jag brukar också säga tack. Det beror iofs lite på hur expediten har uppfört sig. Till dom halvdöda helt ointresserade personerna på pressbyrån så säger jag inte tack. :P
#mac.se @ EFnet
User avatar
fisk
Posts: 7485
Joined: 2003-03-18 21:09:30
Location: Örebro / Sverige
Contact:

Post by fisk »

Om man börjar hångla med expediten blir allt genast mycket bättre. Verkställ Diss!
Aotearoa - tino rangatiratanga
User avatar
mr b0m
Posts: 1109
Joined: 2002-03-08 10:54:25
Contact:

Post by mr b0m »

Jag både hälsar och tackar, är jag konstig? :(
User avatar
ADiS
Posts: 5732
Joined: 2003-04-04 22:24:03
Location: Gävle
Contact:

Post by ADiS »

Det gör ja med och så gör dom också. ::)
http://www.buildlog.eu - Din egna bygglogg på nätet
User avatar
Niklas Berggren
Hedersbit
Posts: 3524
Joined: 2002-03-08 17:53:04
Location: Göteborg (Skövde)
Contact:

Post by Niklas Berggren »

mr b0m wrote:Jag både hälsar och tackar, är jag konstig? :(
Nej, jag är likadan.
Av någon anledning fick jag nyligen snäst åt mig "Måste du hela tiden vara så jävla trevlig?" vilket fick mig att haja till.
"How about the government sticks to courts, police, defense and corruption and leave compassion to the people who have it?" - Penn Jillette.
User avatar
Rince
Posts: 68
Joined: 2003-06-24 9:54:40
Contact:

Post by Rince »

Är man säljare som jag så märker man rätt snabbt vilken typ av människor som säger "tack" och inte, både via telefon och över disk.

Det är min åsikt att "yngre" är trevligare och tackar oftare än "40-talisterna".
Vet inte om de tycker att de inte behöver tacka en yngre person som "servar" dem.
"Alltså, jag ska berätta för er om min kuk. Jag var stolt över min kuk, jag kunde stå o titta på den i timmar, prata med den..."

Jalla Jalla
User avatar
ziimzallabiim
Posts: 687
Joined: 2004-11-03 14:29:45
Location: Södermalm

Post by ziimzallabiim »

Jag är likadan, försöker vara rätt trevlig utåt, alla som har varit i stockholm vet ju hur dryga många stockholmare kan vara, så ofta får man bara crap tillbaka!
YOU CANT FIGHT IN HERE, THIS IS THE WAR ROOM!
User avatar
MadModder
Posts: 3297
Joined: 2002-03-20 19:43:10
Location: Madland
Contact:

Post by MadModder »

Jag säger alltid hej, och för det mesta tack när får tillbaks växeln och/eller kvittot. Än har jag inte stött på någon som på något sätt uttryckt sig på negativt sätt. Inte ens när jag hälsat på nere i Skåne, där folk säger bytar och bytat istället för byter och bytt. Det måste vara du, Dissident, det måste vara du... ;)
User avatar
lillis
Hedersbit
Posts: 6841
Joined: 2002-03-08 18:03:45

Post by lillis »

När jag jobbar säger jag -alltid- "Hallå [leende]", och jag säger Tack minst en gång när de har handlat klart. Jag upplever att i princip alla gör det samma mot mig. Å andra sidan bor jag i en lite ort där de flesta känner varandra, och människor i allmänhet inte är lika stressade som säkerligen många kan vara i den stora staden.

När jag handlar så säger jag nästan alltid Hej eller så och alltid ett "Tack så mycket" när allting är klart. Jag tycker att det hör till common sense.

De enda som inte brukar säga "hej" och "tack" etc är barn som köper godis och har bråttom till någon lektion.
User avatar
Anzy
Posts: 2271
Joined: 2004-12-29 16:22:34
Location: Skellefteå

Post by Anzy »

Har jobbat på butik i 5 års tid, och upplevde att de flesta överlag hälsade och tackade.
Givetvis så ingår det i ens jobb att vara trevlig mot kunder, annat är oacceptabelt! :P
Man vill ju inte dra dåligt rykte över sig, spec när man bor på liten ort oxå..
User avatar
Gnuet
Posts: 3736
Joined: 2003-04-06 14:20:38
Location: Savannen, Stockholm
Contact:

Post by Gnuet »

Jag älskar innerstan, 95% av alla kunder säger tack och cirka 75% klämmer till med ett "Hej då!". Jämfört med Älvsjö eller Högdalen där jag har jobbat tidigare är det ENORM skillnad. Det får mig dock att dra slutsatsen, dåligt uppfostrade människor och slödder finns i större koncentration i förorterna, iaf gällande Stockholm.

ATT TACKA ÄR EN SJÄLVKLARTHET!
iDon't care about your problems.
User avatar
lither
Hedersbit
Posts: 9507
Joined: 2002-03-09 21:12:13
Location: Göteborg
Contact:

Post by lither »

Jag tackar de som är värda det. I Pressbyrån har de som policy att vara snabba och effektiva (alla fyller inte upp detta dock), men jag gissar att inga av deras punkter under ordningsregler består av oartighet. Måhända att det är ett stressigt jobb, men vissa klarar av det, vissa inte.

Bemöt andra som du själv vill bli bemött.
1. Nigger guy, two words which by themselves are harmless, but when combined they form a verbal missile of hate.
2. Vivaldi
3. Buffalos ...
User avatar
Big_Bird
Posts: 7003
Joined: 2002-03-08 21:44:32
Location: Göteborg
Contact:

Post by Big_Bird »

Klart man ska säga tack, det visar att man har hyfs. :)

Själv säger jag också "ursäkta" och "tack" när jag tränger mig förbi någon på spårvagnen/bussen/tunnelbanan (även om hyfs generellt sett är bortslösat på stockholmare).

Igår var jag lite stressad och trängde mig ut från pressbyrån före en tant, insåg att jag varit lite ohyfsad och sade ursäkta och höll sen upp dörren för henne och hennes vänninna. Då blev de bägge glada och sade att jag var snäll. Det gjorde min dag en smula ljusare.

Om folk ansträngde sig lite mer för de små artigheterna (och gärna menade dem) så skulle det inte finnas lika mycket behov för de stora.
Till den det berör: det som du ser skrivet ovan är min åsikt. Den är inte nödvändigtvis sann, objektiv eller absolut. Jag skiter fullständigt i vad du tycker om hur den är formulerad.
anotherusername
Posts: 1027
Joined: 2002-03-15 20:07:32

Post by anotherusername »

Jag säger både Hej och Tack.
Account removal-requested!
User avatar
xxKRILLE-THE-KILLERxx
Posts: 1318
Joined: 2002-11-03 21:29:46
Location: Västerås

Post by xxKRILLE-THE-KILLERxx »

Självklart hälsar och tackar jag.
User avatar
stealth
Hedersbit
Posts: 3364
Joined: 2003-03-11 13:33:10
Location: Göteborg
Contact:

Post by stealth »

Kan dock inte förvänta er att alla ska säga "Hej" och "tack". Inte av det skälet att de är ohyffsade utan att de totalt saknar den genen med att vara utåtriktad.
Grundare av webbyrån We made you look http://wemadeyoulook.at
User avatar
thr
Posts: 1242
Joined: 2002-06-26 22:55:24
Location: Skene
Contact:

Post by thr »

Jag säger faktiskt både hej/tack när jag handlar själv och när jag står i kassan(jobbat som butiksbiträde i ~3 år)
User avatar
Eruku
Posts: 2650
Joined: 2002-10-16 15:43:26
Location: Stockholm
Contact:

Post by Eruku »

Självklart ska man både hälsa och tacka.
Visst gör jag fel, men det är jävligt mycket mer jag gör rätt.
_______

How to ask a question
User avatar
Pinto
Posts: 4539
Joined: 2002-07-29 15:40:54

Post by Pinto »

Nej, det är inget fel på att vara artig, ibland kan det till och med ge en nått. Jag lyckades snacka till mig Ejay på JC när jag var där och handlade. Små flörtade lite med kassörskan så fick jag ett spel.

:)
We dance to all the wrong songs
User avatar
Xmel
Posts: 1874
Joined: 2003-04-11 21:36:59
Location: Stockholm

Post by Xmel »

Eruku wrote:Självklart ska man både hälsa och tacka.
Är det en självklarhet? När man betalat för en tjänst till exempel så ska väll snarare dom tacka för man har valt dem.
#mac.se @ EFnet
Post Reply