Rykte - rätt eller fel att XP 64 endast är för nya datorer

Här får ni fråga, tipsa eller prata om det mesta.
Post Reply
User avatar
ruva
Posts: 268
Joined: 2004-11-27 14:12:39

Rykte - rätt eller fel att XP 64 endast är för nya datorer

Post by ruva »

Vad tycker ni om ryktet som gör gällande att Windows XP 64 bit Edition endast ska kunna köpas installerade på nya märkesdatorer. Med andra ord kommer inte de som redan har 64 bits processorer kunna uppgradera till Windows XP 64 bit Edition
Förr sa de alltid att det var bättre förr
User avatar
lord_vasagos
Posts: 4075
Joined: 2002-11-01 6:23:59
Location: falun

Post by lord_vasagos »

har svårt att tro att det bara kommer instalerade på märkesdatorer
microsoft har alltid varit smarta när det gäller att kunna tjäna den minsta lilla krona extra dom kan
så jag tror det kommer släppas som vanligt
jag kan då inte komma på nån bra orsak till varför dom skulle släppa det instelerade på bara nya datorer
Last edited by lord_vasagos on 2005-03-25 19:37:24, edited 1 time in total.
Asus mobbo fx 8120 8gb ram ati 7850 oc
User avatar
Anzy
Posts: 2271
Joined: 2004-12-29 16:22:34
Location: Skellefteå

Post by Anzy »

Känner mig lugn! :D ;)
User avatar
Eruku
Posts: 2650
Joined: 2002-10-16 15:43:26
Location: Stockholm
Contact:

Post by Eruku »

Nästa månad lanserar Microsoft Windows XP Professional x64 Edition. Nu står det klart att operativsystemet inte kommer att säljas direkt till användarna som en fristående produkt, utan endast till oem-företag (original equipment manufacturer).
http://www.idg.se/ArticlePages/200503/2 ... MD.dbp.asp
Visst gör jag fel, men det är jävligt mycket mer jag gör rätt.
_______

How to ask a question
User avatar
Ghlargh
Posts: 10236
Joined: 2002-07-27 18:34:53
Location: Stockholm/Bromma
Contact:

Post by Ghlargh »

Eruku wrote:
Nästa månad lanserar Microsoft Windows XP Professional x64 Edition. Nu står det klart att operativsystemet inte kommer att säljas direkt till användarna som en fristående produkt, utan endast till oem-företag (original equipment manufacturer).
http://www.idg.se/ArticlePages/200503/2 ... MD.dbp.asp
Antingen har dom inte insett att det kommer innebära en förlust för dom, eller så lämnar dom detta meddelande för att skapa ett hårdare sug efter produkten för att kunna sälja mer senare.
Ghlargh ska inte hållas lagligen eller annars ansvarig om en 64bitare eller dennes utrustning dör eller skadas allvarligt efter att ha följt Ghlarghs tips, tipsen är avsedda endast som vägledning och inte som en exakt instruktion. Kan du inte, rör inte!
User avatar
lord_vasagos
Posts: 4075
Joined: 2002-11-01 6:23:59
Location: falun

Post by lord_vasagos »

verkar ju korkat då kommer folk att köra ännu mer nertankade versioner bara
men aja dom får väl göra som dom vill
Asus mobbo fx 8120 8gb ram ati 7850 oc
User avatar
ADiS
Posts: 5732
Joined: 2003-04-04 22:24:03
Location: Gävle
Contact:

Post by ADiS »

Men tänk om någon formaterar sin dator med xp 64bit, hur fan ska dom installera det sen då? ja med en cd kanske. Och den går inte att kopiera? hmm näe helr omöjjligt. Om den nu inte ligger på cd utan en del av HDD'n, ja man bränner den delen på cd och sätter in den på samma sätt i sin dator som på orginalet.

Dom inser inte hur mkt dom förlorar på detta och hur mkt piratversioner det kommer att vara.

Bill Gates grabbar, världesn rikaste man. Tvättar sej med pengar och fortfarande kräsen. Idiot.
http://www.buildlog.eu - Din egna bygglogg på nätet
User avatar
Hipshot
Posts: 2372
Joined: 2002-08-01 13:56:19
Location: Stan.
Contact:

Post by Hipshot »

Ghlargh wrote:
Eruku wrote:
Nästa månad lanserar Microsoft Windows XP Professional x64 Edition. Nu står det klart att operativsystemet inte kommer att säljas direkt till användarna som en fristående produkt, utan endast till oem-företag (original equipment manufacturer).
http://www.idg.se/ArticlePages/200503/2 ... MD.dbp.asp
Antingen har dom inte insett att det kommer innebära en förlust för dom, eller så lämnar dom detta meddelande för att skapa ett hårdare sug efter produkten för att kunna sälja mer senare.
OEM? Förlust? Right...
GuessWho
Posts: 1650
Joined: 2004-01-09 22:01:48

Post by GuessWho »

Tycker att det vore bättre om de erbjuder att sälja de till dem som vill, om inte annat för att inte ge de som piratkopierar argumentet "att det går inte att köpa ju".

Men om man köper en ny hårddisk till datorn eller ett minne eller någon annan hårdvara så brukar man få köpa OEM versioner ändå. Fast det kan ju naturligtvis vara så att man redan har allt man behöver hårdvarumässigt till datorn och inte vill köpa nya delar till den. Sen så känner säkert inte alla till hur det fungerar med OEM licenser heller för den delen.
User avatar
lyckegard
Posts: 2190
Joined: 2002-03-11 20:30:35

Post by lyckegard »

Tror det finns fyra stora grupper av användare för Windows XP:
1. De som har fått den med datorn.
2. De som har uppgraderat en gammal dator med äldre version av Windows - till detta har man speciella uppgraderingsskivor.
3. De som har piratkopierat den.

Så jag förstår faktiskt inte varför de skall sälja den separat. Hur många här hade det gjort någon som helst skillnad för om så vore fallet?
wham bam thank-you ye -ma'am
User avatar
Eruku
Posts: 2650
Joined: 2002-10-16 15:43:26
Location: Stockholm
Contact:

Post by Eruku »

lyckegard wrote: Så jag förstår faktiskt inte varför de skall sälja den separat. Hur många här hade det gjort någon som helst skillnad för om så vore fallet?
Du har nog helt rätt, men jag trodde aldig att ett förtag som microsoft skulle inse det.
Visst gör jag fel, men det är jävligt mycket mer jag gör rätt.
_______

How to ask a question
User avatar
xxKRILLE-THE-KILLERxx
Posts: 1318
Joined: 2002-11-03 21:29:46
Location: Västerås

Post by xxKRILLE-THE-KILLERxx »

lyckegard wrote:Tror det finns fyra stora grupper av användare för Windows XP:
1. De som har fått den med datorn.
2. De som har uppgraderat en gammal dator med äldre version av Windows - till detta har man speciella uppgraderingsskivor.
3. De som har piratkopierat den.

Så jag förstår faktiskt inte varför de skall sälja den separat. Hur många här hade det gjort någon som helst skillnad för om så vore fallet?
3 != 4
User avatar
Wooe
Posts: 108
Joined: 2004-04-14 14:31:53
Location: Jönköping
Contact:

Post by Wooe »

Tossefar wrote:
lyckegard wrote:Tror det finns fyra stora grupper av användare för Windows XP:
1. De som har fått den med datorn.
2. De som har uppgraderat en gammal dator med äldre version av Windows - till detta har man speciella uppgraderingsskivor.
3. De som har piratkopierat den.

Så jag förstår faktiskt inte varför de skall sälja den separat. Hur många här hade det gjort någon som helst skillnad för om så vore fallet?
3 != 4
3an räknas som 2 efter som det är så som de flesta har fått tag på sin kopia ;)
- MSI K8N Neo-FSR - AMD Athlon64 Newcastle 3000+, Freezer64 - 1024Mb DDR PC3200 - Radeon X800GTO agp - Maxtor DiamondMax 120Gb, Seagate Baracuda 200Gb SATA -
User avatar
syntetisk
Posts: 2708
Joined: 2002-03-28 23:48:58
Location: Uppsala

Post by syntetisk »

Eruku wrote:Du har nog helt rätt, men jag trodde aldig att ett förtag som microsoft skulle inse det.
Eller så är dom det. Vem har köpt en windows icke OEM version för ~3000kronor? Dom säljer knappast särskilt bra.
Post Reply