Sveriges första åtal mot olaglig fildelning

Vårt gamla nyhetsforum. Nyheter ska postas på framsidan istället, men för det behövs ett konto. Vill du skriva hos oss, hör av dig till Fredrik Ågren.
Locked
User avatar
lither
Hedersbit
Posts: 9507
Joined: 2002-03-09 21:12:13
Location: Göteborg
Contact:

Sveriges första åtal mot olaglig fildelning

Post by lither »

Hipp Hipp Hora, en av filmerna som Antipiratbyrån länge har varit på spaning efter, har spårats till en 28-årig mans dator, där det visat sig att han låtit andra ta del av filmen. Åklagare Katrin Rudström, som setts i många andra fall under senaste tiden i media, har lämnat in åtal mot mannen för upphovsrättsbrott. Enligt Rudström ska Antipiratbyrån själva endast ha anmält mannen, inget mer.
Vad domen blir är ännu inte klart. Men Katrin Rudström säger till Aftonbladet att om domen endast leder till böter kan en hel mängd med andra liknande fall, som ligger på hennes bord, läggas ner.
Last edited by lither on 2005-03-31 17:24:55, edited 1 time in total.
1. Nigger guy, two words which by themselves are harmless, but when combined they form a verbal missile of hate.
2. Vivaldi
3. Buffalos ...
Fluffy
Hedersbit
Posts: 7384
Joined: 2002-02-13 23:56:00

Post by Fluffy »

Källa?

Annars... Åtalad för hela en film? ooooooooohhhh
User avatar
elvenman
Hedersbit
Posts: 12572
Joined: 2002-03-17 21:42:06
Location: Mora
Contact:

Post by elvenman »

Fluffy wrote:Källa?
lither wrote:Men Katrin Rudström säger till Aftonbladet
Fråga smart "Den som spar han har, men inte roligt"
Praxidike: Q9550/8GB/5180GB/DVD±RW/GTX760/24"TFT
Io: P-M 1,73/2GB/1000GB/DVD±RW/15"TFT
U32U: E-450 1,65/8GB/64GB SSD/HD6320/13,3"TFT
Kale: E6550/4GB/640GB/46"LED
QGate

Post by QGate »

Intressant är om fildelaren blir dömd till böter och inte fängelse. Endast om fängelse ingår i straffskalan bedöms brottet som så grovt att åklagare har rätt att begära ut personuppgifter som ligger under sekretess.

Bedöms straffvärdet endast som ett bötesstraff gäller sekretessen högre och åklagare har ej rätt att begära personuppgifter från ISP, som tex vem som hade ett visst IP vid en viss tidpunkt.

Det fullständigt omöjliga i att driva dessa mål blir nu uppenbart eftersom en åklagare inte kan få reda på vem som ska åtalas.
Nightportier
Posts: 14
Joined: 2003-02-18 23:52:05
Location: V-ås
Contact:

Post by Nightportier »

Precis som QGate påpekar så krävs det att man döms till fängelse.. men följdfrågan blir ganska naturligt, vad händer om han bara döms till böter?

Då kan han väl ändå inte bli dömd till böter eftersom domen bygger på uppgifter som inte får användas..??
Snacka om krångligt!!

I vilket fall så är det en stackars Västeråsare som ska sättas som predjukat för framtida fall av denna sort.

http://www.vlt.se/artikelmall.asp?version=133783

MVH
User avatar
jarlen
Posts: 36
Joined: 2002-07-15 18:56:40
Location: Eskilstuna
Contact:

Post by jarlen »

Nightportier och QGate > Det är väl bara så att sekretesslagen inte gäller om fängelse är med i straffskalan för brott mot Upphovsrättslagen, oavsett vad han döms till.

Alltså det räcker att fängelse är en möjlighet för att uppgifterna skall få användas, om han nu döms till böter så fick uppgifterna användas, för han kunde ha hamnat i fängelse.
//JARLEN :: SHUTTLE SN85G4 | ATHLON64 3000+ S754 | 1024MB PC3200 CAS2.5 | SAPPHIRE X800 PRO | 2x120GB MAXTOR SATA-RAID0 | SB LIVE! 5.1 DIGITAL |

//NUMBER2 :: ASUS P4P800 DELUXE | P4 NW 2.8C HT | 512MB PC3200 | 40GB FUJITSU | SB 128 PCI | ASPIRE 500W |
QGate

Post by QGate »

Eftersom det inte i detta fallet har definierats något straffföreläggande vet man inte var i straffskalan detta brott lägger sig. Bedöms just denna typ av brott mot upphovsrätten bara medföra böter anses inte fängelsestraff vara en straffpåföljd för denna typ av brott. Går detta senare vidare till hela vägen upp till högsta domstolen och fastställs eller avvisas här blir fallet prejudicerande och tillämpligt vid utdömande av straffpåföljd för denna typ v brott framöver. Detta innebär då att fängelsestraff inte ingår i straffskalan för just denna typ av brott. Svensk lagstiftning är till viss del oprecist skriven och baserar sin rättordning och rättskällor till stor del på dessa prejudikat.
Z0l!d

Post by Z0l!d »

http://www.idg.se/ArticlePages/2005...4123_IW.dbp.asp

Ser ut som han klarar sig trotts allt!
TuOMi

Post by TuOMi »

Njaee när man åtalar någon så yrkar man ju för ett visst straff.. och det anses inte rimligt att yrka på fängelsestraff sålänge som man inte tjänat pengar på det hela genom försäljning o dyl...
sealc

Post by sealc »

Det vore ett hån mot rättssystemet om han åkte i fängelse för att ha delat med sig av Hipp hipp hora. Straffet står omöjligtvis i proportion till brottet. Det betyder också att en väldigt stor del av svenska folket borde sitta i fängelse för att de begår detta brott i denna stund.

Skrämmande löjligt!
Badger

gratis Mp3

Post by Badger »

vad händer sen när de ska stoppa Mp3 nerladdning?? alla de som har lagliga Mp3:or utdelade, ska de också få en dom... eller nån kollar vilka filnamn som är "lagliga"? det jag menar är att de inte kan plocka all bar för att filen heter .Mp3.. nån som vet..? ha D ?!?
Fluffy
Hedersbit
Posts: 7384
Joined: 2002-02-13 23:56:00

Re: gratis Mp3

Post by Fluffy »

Badger wrote:vad händer sen när de ska stoppa Mp3 nerladdning?? alla de som har lagliga Mp3:or utdelade, ska de också få en dom... eller nån kollar vilka filnamn som är "lagliga"? det jag menar är att de inte kan plocka all bar för att filen heter .Mp3.. nån som vet..? ha D ?!?
Marknadens lösning på detta problem är "DRM"-märkning av filerna. Ush för sådant!
sealc

Re: gratis Mp3

Post by sealc »

Fluffy wrote:Marknadens lösning på detta problem är "DRM"-märkning av filerna. Ush för sådant!
Vad är det egentligen? Är det ett kopieringsskydd eller bara en sign som talar om att det är min?
User avatar
trappski
Posts: 2310
Joined: 2004-09-25 23:53:15
Location: Örebro

Post by trappski »

Än finns det hopp för smådelare.
Läste detta på IDG idag.
GuessWho
Posts: 1650
Joined: 2004-01-09 22:01:48

Re: gratis Mp3

Post by GuessWho »

sealc wrote:
Fluffy wrote:Marknadens lösning på detta problem är "DRM"-märkning av filerna. Ush för sådant!
Vad är det egentligen? Är det ett kopieringsskydd eller bara en sign som talar om att det är min?
DRM
Digital Rights Management.

Det är till för att begränsa och styra vad du kan göra med filerna. Hindra kopiering, se till att du bara kan spela låten 5 gånger mellan 8 mars 1987 och 15 maj 2005 och eventuellt andra sätt att begränsa och komplicera din användning av musiken, filmen etc eller vad du nu köpt för något.
User avatar
lither
Hedersbit
Posts: 9507
Joined: 2002-03-09 21:12:13
Location: Göteborg
Contact:

Re: gratis Mp3

Post by lither »

GuessWho wrote:
sealc wrote:
Fluffy wrote:Marknadens lösning på detta problem är "DRM"-märkning av filerna. Ush för sådant!
Vad är det egentligen? Är det ett kopieringsskydd eller bara en sign som talar om att det är min?
DRM
Digital Rights Management.

Det är till för att begränsa och styra vad du kan göra med filerna. Hindra kopiering, se till att du bara kan spela låten 5 gånger mellan 8 mars 1987 och 15 maj 2005 och eventuellt andra sätt att begränsa och komplicera din användning av musiken, filmen etc eller vad du nu köpt för något.
Att företag inte fattar att folk kommer runt dessa metoder snabbare än de skapas.
1. Nigger guy, two words which by themselves are harmless, but when combined they form a verbal missile of hate.
2. Vivaldi
3. Buffalos ...
User avatar
nem
Hedersbit
Posts: 4678
Joined: 2002-04-12 15:48:33
Location: Lund

Re: gratis Mp3

Post by nem »

lither wrote:Att företag inte fattar att folk kommer runt dessa metoder snabbare än de skapas.
Det gör de, men det hindrar medelsvensson.
"Rightful liberty is unobstructed action according to our will within limits drawn around us by the equal rights of others."- Thomas Jefferson
hola

Re: gratis Mp3

Post by hola »

nem wrote:Det gör de, men det hindrar medelsvensson.
haha nej men det kommer väl sätt för medelsvensson som han också kan lösa det problemet :P
User avatar
whiz
Hedersbit
Posts: 5154
Joined: 2002-02-14 22:43:32
Contact:

Re: gratis Mp3

Post by whiz »

GuessWho wrote:DRM
Digital Rights Management.
Kalla det för vad det är, Digital Restrictions Management. :)
» the empire never ended
User avatar
nem
Hedersbit
Posts: 4678
Joined: 2002-04-12 15:48:33
Location: Lund

Re: gratis Mp3

Post by nem »

hola wrote:haha nej men det kommer väl sätt för medelsvensson som han också kan lösa det problemet :P
Problemet kan säkert lösas av vem som helst. Dock vet de inte om det, och kommer inte at försöka.
"Rightful liberty is unobstructed action according to our will within limits drawn around us by the equal rights of others."- Thomas Jefferson
User avatar
trappski
Posts: 2310
Joined: 2004-09-25 23:53:15
Location: Örebro

Post by trappski »

vi har ju elitnorsken Jon som kncäker kopieringsskydd.
nu senast knäckte han ju iTunes skydd =)
det kan man läsa om här
Ännu bättre är att dom inte kan sätta dit honom för det heller.
sealc

blä för kopieringsskydd

Post by sealc »

GuessWho wrote:
sealc wrote:
Fluffy wrote:Marknadens lösning på detta problem är "DRM"-märkning av filerna. Ush för sådant!
Vad är det egentligen? Är det ett kopieringsskydd eller bara en sign som talar om att det är min?
DRM
Digital Rights Management.

Det är till för att begränsa och styra vad du kan göra med filerna. Hindra kopiering, se till att du bara kan spela låten 5 gånger mellan 8 mars 1987 och 15 maj 2005 och eventuellt andra sätt att begränsa och komplicera din användning av musiken, filmen etc eller vad du nu köpt för något.
Jösses. Men är det bara jag som förstår att det blir ett ramaskri om några år när folk har köpt hundratals, kanske tusentals låtar med DRM och inte kan spela dem längre? Frågan är vad som är jobbigast, att behöva betala en gång till för det man vill "ha kvar" eller behöva leta upp allt och ladda ned varje låt en gång till.

Men vad jag förstått är det lagligt, och kommer fortsätta vara lagligt, att gå förbi spärrar för att spela musiken på tex sin mp3-spelare. Det betyder att DRM egentligen är onödigt, även för medelsvenssons. Jag kan ju inte tänka mig att ens godtrogna medelsvenssons snällt knallar iväg till e-butiken och köper samma låt igen när den förra redan spelats (eller kopierats) 5 gånger. Han vill väl kunna spela den för resten av livet .. Det vill jag, åtminstone. Jag tänker ALDRIG köpa musik som begränsas i användningen på något sätt. Men att köpa "öppna" mp3:or (eller liknande som har hårdvarustöd) för 5 kr styck, det gör jag gladeligen. Sålänge de håller högsta kvalitet, så jag blir nöjd även i framtiden. Jag är säker på att jag kan lyssna på den musik jag köper nu om 55 år. (Jag lyssnar idag på allt från klassiskt till rock). Då är jag 80. Det gäller bara att säkerhetskopiera på ett riktigt sätt emellanåt. Ja, mp3-spelare (säkert mjukvara) finns säkert då också. Det är ju ett öppet format!
Locked