Tigern äntligen här!

Avdelningen för programmering, nätverk samt alternativa OS.
Post Reply
User avatar
Xmel
Posts: 1874
Joined: 2003-04-11 21:36:59
Location: Stockholm

Tigern äntligen här!

Post by Xmel »

Image


Äntligen är det här :) den 29 April så släpps det men går att förebeställa på applestore från och med idag. Tydligen ska dom som köper nya macar idag få tiger med. Hur det ligger till med detta vet jag inte men jag hänvisar till en artikel på macworld.
Priset landar på SEK 1.195,00 inkl moms och SEK 597,50 för oss studenter med CSN kort.

Artikel på macworld:
http://www.macworld.com/news/2005/04/12/tiger/index.php

Tiger på applestore:
Lång url till applestore svergie.
#mac.se @ EFnet
staretsen
Avstängd
Posts: 5647
Joined: 2004-03-26 8:35:14

Post by staretsen »

Onekligen intressant, men detta påminner lite om DC-trådarna, måste jag säga...
Life's a joke, yuk it up.
User avatar
Niklas Berggren
Hedersbit
Posts: 3524
Joined: 2002-03-08 17:53:04
Location: Göteborg (Skövde)
Contact:

Post by Niklas Berggren »

Hmmm... den lille köparen i mig börjar vråla lite smått och sparka på den större snåljåpen. PB nu eller ej.. argh.

Hur fungerar Dashboard? Är det front-ends, eller är widgetarna (våga inte kommentera det ordet...) fristående program? OS X levereras såvitt jag minns redan med kalkylator, virtuella post-its (ugh...) och kalender som syns på presentationssidan. Eller tillhör dessa iLife-paketet? Valet att skriva dem i JavaScript dessutom... aj.

Det enda jag tycker är riktigt intressant är spotlight, förutsatt att det är så snabbt som utlovat.

TinyTeeth: Skillnaden ligger i att du inte ser två nya "Nytt OS X!!1"-trådar i veckan.
"How about the government sticks to courts, police, defense and corruption and leave compassion to the people who have it?" - Penn Jillette.
User avatar
Xmel
Posts: 1874
Joined: 2003-04-11 21:36:59
Location: Stockholm

Post by Xmel »

TinyTeeth wrote:Onekligen intressant, men detta påminner lite om DC-trådarna, måste jag säga...
Jo jag är medveten om det. Kom på att det kanske hadde vart bättre med en post i osx tråden istället men om moderatorerna tycker det verkar lämpligare så är det bara att flytta på.

EDIT: Flash ska tydligen flyta på riktigt bra denna gången också :)
#mac.se @ EFnet
staretsen
Avstängd
Posts: 5647
Joined: 2004-03-26 8:35:14

Post by staretsen »

Nicke wrote:TinyTeeth: Skillnaden ligger i att du inte ser två nya "Nytt OS X!!1"-trådar i veckan.
Det är i och för sig sant. Och sen är det nog mer intressant med en ny Mac OS-version än en ny version av DC. Men jag kunde ändå inte undgå att se likheten, så att säga.
Life's a joke, yuk it up.
User avatar
Xmel
Posts: 1874
Joined: 2003-04-11 21:36:59
Location: Stockholm

Post by Xmel »

Det var skönt att dom gick ut med datumet för realeasen nu så man kan planera sitt kommande datorinköp. Visst det stog ju på macworld att man skulle få med det efter den 12e men man vet ju aldrig.
#mac.se @ EFnet
User avatar
Halvarsson
Posts: 850
Joined: 2004-05-15 11:59:49
Location: Norrland

Post by Halvarsson »

Du kan lätt göra dina egna widgets med lite CSS och java. Dock är jag inte kunning men på ADC ska man kunna läsa ett 30-tal manualer om hur du kan gå till väga.

Edit: ADC står för Apple development center.

Safari RSS ska visst vara vrålsnabbt, spöar de flesta webläsarna i hastighet.
Sen så ska Flash funka grymt bra numera.

Behöver jag säga att jag redan beställt Tiger för 597kr på mecanet applestore?

peace.
Edit2: Snäll som jag är bjuder jag på dashboardlänkenhttp://developer.apple.com/macosx/tiger/dashboard.html
"En leder, resten följer" - Steve Jobs
User avatar
nem
Hedersbit
Posts: 4678
Joined: 2002-04-12 15:48:33
Location: Lund

Post by nem »

Tjacke wrote:Edit: ADC står för Apple development center.
Apple Developer Connection.

Tråden är OK, inte det minsta tveksam.

Nicke: Ingår inte iLife vid köpet av ny PB?
"Rightful liberty is unobstructed action according to our will within limits drawn around us by the equal rights of others."- Thomas Jefferson
User avatar
Xmel
Posts: 1874
Joined: 2003-04-11 21:36:59
Location: Stockholm

Post by Xmel »

ilife ingår vid köp av alla macar.
#mac.se @ EFnet
User avatar
Halvarsson
Posts: 850
Joined: 2004-05-15 11:59:49
Location: Norrland

Post by Halvarsson »

Dock inte när du köper t.ex panther eller tiger from scratch.
Dvs inte bundlad med en macintosh.
"En leder, resten följer" - Steve Jobs
User avatar
Niklas Berggren
Hedersbit
Posts: 3524
Joined: 2002-03-08 17:53:04
Location: Göteborg (Skövde)
Contact:

Post by Niklas Berggren »

nem wrote:Nicke: Ingår inte iLife vid köpet av ny PB?
Jo, men jag var inte säker på om det ingick med samtliga äppellådor. Om t.ex. mac mini eller iMac såldes med OS X, men utan iLife kunde jag förstå vissa widgetar.
"How about the government sticks to courts, police, defense and corruption and leave compassion to the people who have it?" - Penn Jillette.
User avatar
elvenman
Hedersbit
Posts: 12572
Joined: 2002-03-17 21:42:06
Location: Mora
Contact:

Re: Tigern äntligen här!

Post by elvenman »

Xmel wrote:Tiger på applestore:
Lång url till applestore svergie.
Går (fortfarande) inte att direktlänka till fruktaffären.

Kanske man ska kika lite närmare på en mac nån dag, flickvännen verkade vara lite intresserad.
Fråga smart "Den som spar han har, men inte roligt"
Praxidike: Q9550/8GB/5180GB/DVD±RW/GTX760/24"TFT
Io: P-M 1,73/2GB/1000GB/DVD±RW/15"TFT
U32U: E-450 1,65/8GB/64GB SSD/HD6320/13,3"TFT
Kale: E6550/4GB/640GB/46"LED
User avatar
Xmel
Posts: 1874
Joined: 2003-04-11 21:36:59
Location: Stockholm

Re: Tigern äntligen här!

Post by Xmel »

elvenman wrote:Går (fortfarande) inte att direktlänka till fruktaffären.

Kanske man ska kika lite närmare på en mac nån dag, flickvännen verkade vara lite intresserad.
Mjodå det funkar under en viss tid. Det är mycket konstigt att det blir sådär när saker inte ligger i en kundkorg.
#mac.se @ EFnet
User avatar
poller
Hedersbit
Posts: 4387
Joined: 2002-03-11 10:33:23
Contact:

Post by poller »

Automator verkar intressant.
Epic_p1
Posts: 317
Joined: 2003-09-14 11:44:24

Post by Epic_p1 »

Woho! Fest und Tiger für alle! ;D
#mac.se @ EFnet
User avatar
Gnuet
Posts: 3736
Joined: 2003-04-06 14:20:38
Location: Savannen, Stockholm
Contact:

Post by Gnuet »

En massa klada hestar!
iDon't care about your problems.
User avatar
Xmel
Posts: 1874
Joined: 2003-04-11 21:36:59
Location: Stockholm

Post by Xmel »

Undrar hur det kommer att funka på min gamla mac och hur core image kommer påverka snabbheten i grafiken på äldre grafikort.
#mac.se @ EFnet
User avatar
poller
Hedersbit
Posts: 4387
Joined: 2002-03-11 10:33:23
Contact:

Post by poller »

Ska bli intressant att installera det på min iBook utan DVD-spelare. Borde gå att slänga in skiten på iPoden och installera från den, det går ju att köra OS X från iPoden så..
User avatar
Xmel
Posts: 1874
Joined: 2003-04-11 21:36:59
Location: Stockholm

Post by Xmel »

poller wrote:Ska bli intressant att installera det på min iBook utan DVD-spelare. Borde gå att slänga in skiten på iPoden och installera från den, det går ju att köra OS X från iPoden så..
Man ska tydligen kunna köpa Tiger CD skivor till för en liten summa (10USD i amerika) Antagligen runt hundralappen här i svergie.


EDIT:
http://www.apple.com/se/macosx/upgrade/ wrote: Tiger levereras på en DVD-skiva, men om din Mac inte har någon inbyggd DVD-ROM-spelare behöver du CD-skivor. När du köper Mac OS X Tiger kan du få Tiger CD-skivor mot en avgift för frakt och hantering.
#mac.se @ EFnet
User avatar
poller
Hedersbit
Posts: 4387
Joined: 2002-03-11 10:33:23
Contact:

Post by poller »

Xmel wrote:
poller wrote:Ska bli intressant att installera det på min iBook utan DVD-spelare. Borde gå att slänga in skiten på iPoden och installera från den, det går ju att köra OS X från iPoden så..
Man ska tydligen kunna köpa Tiger CD skivor till för en liten summa (10USD i amerika) Antagligen runt hundralappen här i svergie.


EDIT:
http://www.apple.com/se/macosx/upgrade/ wrote: Tiger levereras på en DVD-skiva, men om din Mac inte har någon inbyggd DVD-ROM-spelare behöver du CD-skivor. När du köper Mac OS X Tiger kan du få Tiger CD-skivor mot en avgift för frakt och hantering.
Då har jag ju ingenting att skryta med på diverse forum. ;-)
User avatar
Niklas Berggren
Hedersbit
Posts: 3524
Joined: 2002-03-08 17:53:04
Location: Göteborg (Skövde)
Contact:

Post by Niklas Berggren »

poller wrote:Då har jag ju ingenting att skryta med på diverse forum. ;-)
Jag blir imponerad först när du lyckats boota Tiger på din iPod ;)
"How about the government sticks to courts, police, defense and corruption and leave compassion to the people who have it?" - Penn Jillette.
User avatar
Halvarsson
Posts: 850
Joined: 2004-05-15 11:59:49
Location: Norrland

Post by Halvarsson »

Vad han menar är att iPoden fungerar som en FW hårddisk, dvs du bootar upp från den och inte standard HDn i datorn. På så sätt kan du nog också instalera X via iPoden.

Men boota, njeaakanskevettefan

^^sista är *IRONI*
"En leder, resten följer" - Steve Jobs
User avatar
Jonas Lundh
Hedersbit
Posts: 2513
Joined: 2002-03-07 22:43:22
Contact:

Post by Jonas Lundh »

Core Image, Spotligt, Automator och framförallt alla optimeringarna som verkar vara införda gör att jag verkligen saknar OS X nu. Ska bli mycket intressant att få pilla runt lite i det när det nu blir av.
"One does not simply walk into the Signals and Systems exam. Its black gates are guarded by more than just exam guards. There is evil there that does not sleep."
User avatar
Gnuet
Posts: 3736
Joined: 2003-04-06 14:20:38
Location: Savannen, Stockholm
Contact:

Post by Gnuet »

Jag är mest sugen på översättaren och valutaomräknaren i Dashboard om jag ska vara ärlig, har saknat sånna funktioner länge.
iDon't care about your problems.
User avatar
nem
Hedersbit
Posts: 4678
Joined: 2002-04-12 15:48:33
Location: Lund

Post by nem »

Gnuet wrote:Jag är mest sugen på översättaren och valutaomräknaren i Dashboard om jag ska vara ärlig, har saknat sånna funktioner länge.
Valutaomräknare finns i Calculator, och översättare kan man använda Google till ganska hyfsat.
"Rightful liberty is unobstructed action according to our will within limits drawn around us by the equal rights of others."- Thomas Jefferson
Post Reply