Fortkörning!

Här får ni fråga, tipsa eller prata om det mesta.
User avatar
Svempa
Posts: 1279
Joined: 2002-04-13 19:01:17
Location: Finspång
Contact:

Post by Svempa »

Värsta överträdelsen är 200 km/h på 90 väg.

Har blivit stoppad en annan gång för att jag körde med hel och dimljus samtidigt samt att jag körde för fort men fick bara en varning.
Svempa - Tuff i Fluff since 1986
User avatar
Anzy
Posts: 2271
Joined: 2004-12-29 16:22:34
Location: Skellefteå

Post by Anzy »

Hmm, få se hur mycket för fort va det jag körde härom året?*tänker*
119,5kmh på 90väg va det bestämt. Saftiga böter på 1600:- och 2 års villkorligt!
Med "villkorligt" menar jag att om jag ertappas köra för fort igen, inom de 2 åren så ryker körkortet temporärt.
Obs! Jag åkte dit vid 19:00 tiden en söndagkväll på lågt trafikerad bred väg med viltstängsel på bägge sidor! :)
User avatar
tkh
Hedersbit
Posts: 3901
Joined: 2002-03-08 0:41:22
Location: Landskrona (Umeå)
Contact:

Post by tkh »

Har aldrig haft problem med polisen (inga böter, och när jag fått blåsa har det varit grönt), och jag brukar inte köra för snabbt (jag har ingen bil). Dock, när jag väl kör så kan det ibland klia i högerfoten... men det är sällan att jag ger efter när jag har nära och kära i bilen. Kan mycket väl hända att jag tänjer på gränserna sena kvällar när jag kör ute på landet, inne i stan kör jag dock så ordningssamt som jag kan. Om det är 50-väg, och korsningar och rödljus här och där... vad tjänar jag då på att köra 60 i 10 sekunder för att sedan behöva bromsa igen...?

Lyckades med en pinsam sak förra veckan, men jag ska inte dra värsta historien. Körde bil och pratade med en kompis, och det var blött på marken efter morgonen och flera dagarns dåligt väder. Skulle köra förbi en cyklist och höll ut och tyckte mig ha koll på vattnet som stänkte åt sidorna. När jag sedan stannade fick jag höra av en annan kompis som körde bakom mig att jag tydligen lyckades stänka ned henne totalt. Jag tyckte detta var väldigt pinsamt, men det var svårt att göra något åt det tio minuter senare. Hade jag sett att hon blev blöt så hade jag självklart stannat och bett om ursäkt.
"Just because you are unique does not mean you are useful."
User avatar
phastas
Posts: 1058
Joined: 2005-01-03 0:03:53
Location: Örebro
Contact:

Post by phastas »

egar wrote:Håller med dig fullt ut. Jag tycker att man bör förlora kortet direkt ifall man kör över 30km/h i områden där det är en stor risk att barn springer ut på vägen. Jag förstår inte folk som inte håller hastigheterna vid sådana ställen.
Man bør, och man gør. 20 km/h før fort på en 30 stræcka och du ser inte ditt kørkort igen på 2-6 månader. På 50 stræckor så måste du øver 30 km/h før fort innan det blir åtgærd direkt.

Tillægas ska væl att dom stora farorna i trafiken ær folk som kør påverkade av olika substanser och folk som kør 80 øverallt. Den senare gruppen består oftast av mæn med hatt øver 70 år, men dom har inte føljt med i diskussionen de senaste åren før att dom inte kan se tillræckligt bra før att læsa.
Jag tycker att det ær bra att vægverket tillsammans med polisen inser vad farorna i trafiken ligger egentligen, och koncentrerar sig på att ta fast fyllerister och narkotikapåverkade mænniskor och i førebyggande syften håller kampanjer och informerar om riskerna med att køra påverkad. Bra ær också att man vid høgre ålder prøvas allt oftare om man ær læmplig att inneha kørkort.
Allt det hær kollas klockan 15.00 på en solig søndagseftermiddag, helst på en lång rakstræcka med klar sikt.
KTM + Akrapovic = [love]
User avatar
jfolin
Posts: 401
Joined: 2002-10-30 21:42:22
Location: Lund
Contact:

Post by jfolin »

Nicke wrote:Kort efter att thimp började lumpa i mina hemmatrakter flyttade jag till Göteborg. Jag var inte sugen på tanken att ha honom körandes stridsvagn i min by ;)
Som tur är är thimp skytt, så det värsta han kan göra är att svänga in eldröret i ett träd eller så.
User avatar
EvilGhozt
Posts: 494
Joined: 2002-03-07 22:36:11
Location: Luleå
Contact:

Post by EvilGhozt »

Eruku wrote:
lord_vasagos wrote:åkte med en polare förut i 220 kmh på 50 väg 170kmh för fort
mitt i natten men i.a.f det är då man inte ska hamna i en fart kontroll :)
själv övningskör jag så man försöker väll hålla hastigheten
Ni måste vara tokigt tröga i huvudet, ni får gärna köra ihjäl er, men ni utsätter ju andra för fara.

Börja kör folkrace elller något sådant istället.
okey, ser att det inte är poppis att köra fort i detta forum, då kanske man ska låta bli att säga vad man själv har kört :P...

However, nja det är inte okey att köra fort, det är idiotiskt, men när man väl sitter bakom ratten och har alla dom där hästarna så tänkar man inte alltid så långt, man chansar helt enkelt och vill vara med om spänningen... människan är lite som den är :P..
Ska man köra fort så tycker jag man ska hålla sig till större vägar utan gående och cyklister, men det är iofs inte alltid lätt det heller eftersom alla idioter ändå inte kan hålla sig till gångbanor och mindre vägar, utan dom måste åka rullskriller på E4an :/
User avatar
EvilGhozt
Posts: 494
Joined: 2002-03-07 22:36:11
Location: Luleå
Contact:

Post by EvilGhozt »

tkh wrote: Lyckades med en pinsam sak förra veckan, men jag ska inte dra värsta historien. Körde bil och pratade med en kompis, och det var blött på marken efter morgonen och flera dagarns dåligt väder. Skulle köra förbi en cyklist och höll ut och tyckte mig ha koll på vattnet som stänkte åt sidorna. När jag sedan stannade fick jag höra av en annan kompis som körde bakom mig att jag tydligen lyckades stänka ned henne totalt. Jag tyckte detta var väldigt pinsamt, men det var svårt att göra något åt det tio minuter senare. Hade jag sett att hon blev blöt så hade jag självklart stannat och bett om ursäkt.
Hehe, sånt är ju bara ett plus i kanten ;) vill dom inte bli blöta så får dom använda en cykelväg
User avatar
MadModder
Posts: 3297
Joined: 2002-03-20 19:43:10
Location: Madland
Contact:

Post by MadModder »

Att blöta ner folk med bilen kan kosta körkortet. ;)
User avatar
EvilGhozt
Posts: 494
Joined: 2002-03-07 22:36:11
Location: Luleå
Contact:

Post by EvilGhozt »

MadModder wrote:Att blöta ner folk med bilen kan kosta körkortet. ;)
så länge hon/han är själv så är det ord mot ord...
User avatar
phade
Posts: 481
Joined: 2005-01-24 18:53:00
Location: Södermalm - Stockholm
Contact:

Post by phade »

Mountain_Man wrote:Vilken tur att du sparade 1000-1600 kronor genom att låta samhället stå för säkert 10 gånger så mycket för att du inte ville erkänna ett brott som du onekligen begått... :-X
Så kan man ju också se det. Jag ser det som att jag blev felaktigt behandlad och gick ut som vinnare i detta.
ATHLON 2400@3800+|ASUS A8N-SLI DELUXE|ATI RADEON X850XT|2x512 KINGSTON PC3200@200MHz|MAXTOR 6B200M0 200GB|SEAGATE BARRACUDA 400GB

"What we experience, is not nature itself but nature according to our method of questioning." - Werner Heisenberg
User avatar
HLC
Posts: 2146
Joined: 2004-09-25 10:08:21
Location: Kista

Post by HLC »

EvilGhozt wrote:så länge hon/han är själv så är det ord mot ord...
Nopes, det är alltid bilförarens fel ;D
User avatar
Biograf
Posts: 362
Joined: 2003-12-13 16:21:19

Post by Biograf »

EvilGhozt wrote:
tkh wrote: Lyckades med en pinsam sak förra veckan, men jag ska inte dra värsta historien. Körde bil och pratade med en kompis, och det var blött på marken efter morgonen och flera dagarns dåligt väder. Skulle köra förbi en cyklist och höll ut och tyckte mig ha koll på vattnet som stänkte åt sidorna. När jag sedan stannade fick jag höra av en annan kompis som körde bakom mig att jag tydligen lyckades stänka ned henne totalt. Jag tyckte detta var väldigt pinsamt, men det var svårt att göra något åt det tio minuter senare. Hade jag sett att hon blev blöt så hade jag självklart stannat och bett om ursäkt.
Hehe, sånt är ju bara ett plus i kanten ;) vill dom inte bli blöta så får dom använda en cykelväg
på tal om det... idag vare nån jävla kärring som cyklade på vägen... asså MITT i vägen.. så grymt irriterande har jag aldrig varit med om... gick inte att komma förbi utan att fronta med bilarna i andra filen
User avatar
Ghlargh
Posts: 10236
Joined: 2002-07-27 18:34:53
Location: Stockholm/Bromma
Contact:

Post by Ghlargh »

MadModder wrote:Att blöta ner folk med bilen kan kosta körkortet. ;)
Det beror ju självklart på omständigheterna, eftersom han tog ut och försökte undvika att stänka vatten är han ju mindre skyldig än en person som medvetet kör i pölar och stänker ner folk.
Ghlargh ska inte hållas lagligen eller annars ansvarig om en 64bitare eller dennes utrustning dör eller skadas allvarligt efter att ha följt Ghlarghs tips, tipsen är avsedda endast som vägledning och inte som en exakt instruktion. Kan du inte, rör inte!
User avatar
palindrom
Posts: 594
Joined: 2005-01-05 13:28:03
Location: Örebro

Post by palindrom »

tkh wrote:
Lyckades med en pinsam sak förra veckan, men jag ska inte dra värsta historien. Körde bil och pratade med en kompis, och det var blött på marken efter morgonen och flera dagarns dåligt väder. Skulle köra förbi en cyklist och höll ut och tyckte mig ha koll på vattnet som stänkte åt sidorna. När jag sedan stannade fick jag höra av en annan kompis som körde bakom mig att jag tydligen lyckades stänka ned henne totalt. Jag tyckte detta var väldigt pinsamt, men det var svårt att göra något åt det tio minuter senare. Hade jag sett att hon blev blöt så hade jag självklart stannat och bett om ursäkt.
Att skvätta ned någon med bilen, är väl en av de roligaste saker man kan åstadkomma med en bil?
:)
Vattenkrig!
There is a disease out there. Some of the symptoms include confrontation avoidance, approval addiction and disingenuous agreement. They call it mankind.
GuessWho
Posts: 1650
Joined: 2004-01-09 22:01:48

Post by GuessWho »

Det enda trafikrelaterade jag har fått böter för är parkeringsböter. För det behöver man inte köra speciellt fort. ::)

Men det är klart att det är väl inte alltid man kör exkl. moms... ;)



Vad gäller att vara trafikfarlig så i mitt fall så är det varken alkohol, narkotika eller hastighetsöverträdelse som har varit orsak till att jag har varit som farligast. Droger sysslar jag inte med och vad gäller alkohol, så har det väl hänt att man druckit en lättöl till maten och kört någon timme senare. Men det värsta är några enstaka tillfällen när man ska köra någon lång sträcka och man är seg redan när man börjar och är inte direkt piggare när man kommer fram...



Som passagerare har jag passerat 200km/h (på 2 hjuligt fordon) men aldrig som förare.


Jag tycker att det skulle vara väldigt kul att få köra någon häftig bil på bana! Behöver inte tvungetvis vara asfalt. Typ en Subaru Impreza eller Mitsubishi Lancer Evolution på grusunderlag verkar också väldigt underhållande.
User avatar
borz
Posts: 2893
Joined: 2002-10-18 21:17:26
Location: Hässleholm
Contact:

Post by borz »

palindrom wrote:
tkh wrote:
Lyckades med en pinsam sak förra veckan, men jag ska inte dra värsta historien. Körde bil och pratade med en kompis, och det var blött på marken efter morgonen och flera dagarns dåligt väder. Skulle köra förbi en cyklist och höll ut och tyckte mig ha koll på vattnet som stänkte åt sidorna. När jag sedan stannade fick jag höra av en annan kompis som körde bakom mig att jag tydligen lyckades stänka ned henne totalt. Jag tyckte detta var väldigt pinsamt, men det var svårt att göra något åt det tio minuter senare. Hade jag sett att hon blev blöt så hade jag självklart stannat och bett om ursäkt.
Att skvätta ned någon med bilen, är väl en av de roligaste saker man kan åstadkomma med en bil?
:)
Vattenkrig!
Har du taklucka i din bil? Hur skulle det kännas att få en full hink med vatten genom luckan på huvet? Men visst, vattenkrig är kul.



EDIT: Körde över en koltrast för några dagar sedan... mår jävligt dåligt av det.
DDS for life!
staretsen
Avstängd
Posts: 5647
Joined: 2004-03-26 8:35:14

Post by staretsen »

borz wrote:EDIT: Körde över en koltrast för några dagar sedan... mår jävligt dåligt av det.
Mwahahaha! ;D
Life's a joke, yuk it up.
User avatar
MadModder
Posts: 3297
Joined: 2002-03-20 19:43:10
Location: Madland
Contact:

Post by MadModder »

Den måste ha varit dålig redan innan. Det är jäkligt svårt att köra över fåglar. De hinner alltid undan ;)
User avatar
Biograf
Posts: 362
Joined: 2003-12-13 16:21:19

Post by Biograf »

jag har kört äver nå grävling o nå katt o lite fåglar... inte mår jag nå dåligt för det... :)
User avatar
fisk
Posts: 7485
Joined: 2003-03-18 21:09:30
Location: Örebro / Sverige
Contact:

Post by fisk »

Biograf wrote:jag har kört äver nå grävling o nå katt o lite fåglar... inte mår jag nå dåligt för det... :)
Jag antar att du känner dig modig och manlig då.
Aotearoa - tino rangatiratanga
User avatar
Trogdor
Posts: 1680
Joined: 2002-03-08 9:08:54
Location: Örebro
Contact:

Post by Trogdor »

108 på 90-väg, 1200 bananer
114 på 90-väg. 1600 "
iMac 20" + 20" : 2,4Ghz Core 2 Duo : 3GB PC2-6400 : 250 + 500GB HD
User avatar
palindrom
Posts: 594
Joined: 2005-01-05 13:28:03
Location: Örebro

Post by palindrom »

borz wrote:

Har du taklucka i din bil? Hur skulle det kännas att få en full hink med vatten genom luckan på huvet? Men visst, vattenkrig är kul.
.
Jag har inte ens körkort. Skillnaden mellan att skvätta ned en gängare eller cyklist, är ju att det mesta rasar ned på gatan, medan en hink i takluckan drabbar vattenskada och mycket större problem.
There is a disease out there. Some of the symptoms include confrontation avoidance, approval addiction and disingenuous agreement. They call it mankind.
User avatar
EvilGhozt
Posts: 494
Joined: 2002-03-07 22:36:11
Location: Luleå
Contact:

Post by EvilGhozt »

MadModder wrote:Den måste ha varit dålig redan innan. Det är jäkligt svårt att köra över fåglar. De hinner alltid undan ;)
Dem hinner aldrig undan mig *mohaha*
User avatar
Fenix
Hedersbit
Posts: 6236
Joined: 2002-03-08 2:55:18
Location: Mölndal
Contact:

Post by Fenix »

enda hastigheter jag alltid håller är 50 och lägre. Snabbaste jag kört var 180 i morsans Corolla.. på E6 ner till Helsingborg. Det gör jag dock inte om igen men det var kul att testa då det var lite bilar ute.
What is Odyssey5?

www.roaddogs.se
User avatar
Invoker
Posts: 767
Joined: 2004-09-06 19:13:32
Location: Göteborg
Contact:

Post by Invoker »

160 på 70 väg. Testade farsans nya bil lite. ;)
Annars kör jag vanligtvis runt i en 740 som är aptråkig att köra så jag håller mig runt hastighetsgränserna.

Har hamnat åtskilliga gånger i diverse kontroller pappa Blå har runt om i stan. Bältekoll, nykterhetstest, osv. Inga problem alls.
AMD Athlon XP 3000+ | 2xSeagate Barracuda | HIS Excalibur X800 Pro 256 Mb ICE-Q II | ND-2500A | Corsair 2x512
”Jag använder sunt förnuft när jag slår på "köra som en idiot"-läge.” - borz
Post Reply