Stillbild, men ändå inte...

Här får ni fråga, tipsa eller prata om det mesta.
Post Reply
User avatar
MadModder
Posts: 3297
Joined: 2002-03-20 19:43:10
Location: Madland
Contact:

Stillbild, men ändå inte...

Post by MadModder »

Denna teknik börjar användas på fler och fler ställen. Bland de första ställena jag såg detta var i filmen Matrix. Nu ingår det i var och varannan reklamfilm.
Jag pratar om den effekt där allt i bild liksom fryser till is och blir blickstilla, men kameran åker runt bland allt det stilla. Människor, grus, stenar, hus, regndroppar. Allt är helt stilla, men ändå åker "man" runt bland sakerna och ser det från alla möjlig håll. Det ser inte datorgjort ut. Vad heter effekten, och hur går det till?
User avatar
Ghlargh
Posts: 10236
Joined: 2002-07-27 18:34:53
Location: Stockholm/Bromma
Contact:

Post by Ghlargh »

Har för mig att effekten tillverkades för Matrix, den går till så att man ställer upp en massa stillbildskameror i en ring runt objektet och trycker på alla avtryckarna samtidigt.

Förklaras i extramaterialet till Matrix på DVD.
Ghlargh ska inte hållas lagligen eller annars ansvarig om en 64bitare eller dennes utrustning dör eller skadas allvarligt efter att ha följt Ghlarghs tips, tipsen är avsedda endast som vägledning och inte som en exakt instruktion. Kan du inte, rör inte!
User avatar
fisk
Posts: 7485
Joined: 2003-03-18 21:09:30
Location: Örebro / Sverige
Contact:

Post by fisk »

I Matrix och Swordfish så använder sig man av en enorm serie kameror som är uppställda i en viss bana, de tar bilder med en enorm hastighet, när man sedan hämtar in bildinformationen från varje kamera så ser man scenen från varje vinkel (men samma scen), med lite digitalteknologi (genom kameramarkering) så kan man sedan klippa ihop dessa bilder till en "seamless" tagning.

Jag vet inte hur de gjort scenerna där "alla står still" och de går mellan dem just i "The Matrix", men i en annan "making of" så är det vanlig dubbelexponering, där skådespelarna har anvisningar var de får gå för att "passa in" i miljön.

Timeslicing tror jag det heter.


edit: http://millimeter.com/mag/video_swordfish/
Där finns en mer målande beskrivning.
Last edited by fisk on 2005-04-15 21:42:16, edited 1 time in total.
Aotearoa - tino rangatiratanga
User avatar
ADiS
Posts: 5732
Joined: 2003-04-04 22:24:03
Location: Gävle
Contact:

Post by ADiS »

Detta får man genom att man sätter kameror i en rundring som tar kort exakt i samma tid. dessa sätter man sedan ihop till en rund invänd bild så får man denna effekt. För att andra komarorna inte ska synas så sitter dom snätt och på sidan av varje kamera sitter det som standard en grönfärgad sak som skymmer kamerans sida, i denna gröna sätter man sedan film i och på så sätt försvinner dom. Just på detta sätt gjorde dom matrix filmen.
http://www.buildlog.eu - Din egna bygglogg på nätet
Fredde
Posts: 185
Joined: 2002-03-09 13:52:47
Contact:

Post by Fredde »

Du tänker på JC reklamen!? Det är inte riktigt samma sak som i Matrix. Coolt gjort men jag tror inte de filmat/fotat runt scenen. Jag tycker mig inte kunna se mer "baksida" av personerna som man zoomas förbi när man rör sig fram i stillbilden. Jag tror snarare det är någon form av avancerat ihopklipp av stillbilder framifrån som behandlas i en dator för att dölja respektive zooma in på föremål för att ge en illusion av att man åker in i bilden...
Wazzup
User avatar
phastas
Posts: 1058
Joined: 2005-01-03 0:03:53
Location: Örebro
Contact:

Post by phastas »

Hehe, samma effekter har andvænts av en Berth Milton produktion som jag inhandlade i Amsterdam :P :o
KTM + Akrapovic = [love]
Post Reply