Sveriges 112 pinsammaste artister

Här får ni fråga, tipsa eller prata om det mesta.
User avatar
Big_Bird
Posts: 7003
Joined: 2002-03-08 21:44:32
Location: Göteborg
Contact:

Sveriges 112 pinsammaste artister

Post by Big_Bird »

http://www.aftonbladet.se/vss/it/story/ ... 82,00.html

Inte jättemånga som känns som om de:
a) Lider ekonomiskt
b) Har producerat något intressant någonsin
c) Påverkar mig och mina åsikter på något sätt.

Särskilt som det inte verkade som om de har några direkta argument att komma med.

Lite roligt är också:
Artisterna tog initiativet
Brevet har skickats ut av Ifpi, en organisation som företräder skivbolagen. Men det är artisterna själva som har tagit initiativet, enligt vd Lars Gustafsson.
Jo tjena, vi litar på IFPI. Det är som om att lita på NSDAP, fast utan de senares charmiga uniformer och försonande drag.
Vi vill inte bli bestulna. Vi vill kunna försörja oss
Säger Per Gessle, som ju är känd för att svälta i sin flermiljonsvilla som han byggt för pengar han dragit in genom att vara en av Sveriges mest banala och massproducerade musiker genom tiderna. Och som tjänade ett hyggligt antal ytterligare miljoner på sin vedervärdiga sommarturne genom landet. Per, de som är dumma nog att lyssna på din musik är dumma nog att köpa skiten, uppenbarligen är de dumma nog att följa med dig och dina underbetalda bandslavar genom sverige och se till att du spelar för utsålda hus i varje avdankat havsbad. Förmodligen är de för dumma för att starta en dator och än mindre ladda ner något från Internet.

Günther vill inte att vi stjäl hans musik. Stölden inträffar när han försöker ta betalt för sin dynga. De som är efterblivna nog att fylla sina hårddiskar med den tar bara tillbaka pengar som han stulit från småbarnsföräldrar.

Göran Fristorp, Göran Fristorp? Vem fan drog in Göran Fristorp i det här? Har någon som är i generationen som lyssnar på Göran Fristorp ens en dator?

Peter Stormare? Peter, är du inte medveten om att det faktum att du uppenbarligen går back på dina skivor snarare beror på att du är sämre som musiker än som skådespelare. Ibland när man ser dina rollprestationer blir det visserligen läskigt att tänka sig, men det är så. Sluta spela in musik och tro att du ska kunna försörja dig på det, gör världen och skivbolagen en tjänst.

Rotebergs-Raggarn har skrivit upp sig på listan. Vem fan är Rotebergs-Raggarn? Hade inte han en svensktoppshit typ på 50-talet? Nej du RR... dina åsikter om fildelning påverkar inte någon.

The Soundtrack Of Our Lives, ett av Sveriges mest överskattade och självgoda band. Jisses... tänk om stackars TSOOL svälter. Då kanske Ebbot kommer i sina scenkläder.

Peps Persson har skrivit under också, och förlorat hela sin proggcred. Hur känns det med mammons kuk i munnen Peps, trivs du?

Fan vilka medelmåttor och lamskallar. Inte en enda person som jag känner den minsta respekt för står med. Så jag fortsätter nog att ignorera Roterberg-Raggarns och Per Gödsles musik och laddar ner sånt som verkar intressant och köper det som är bra.

Gonatt artistsverige.
Till den det berör: det som du ser skrivet ovan är min åsikt. Den är inte nödvändigtvis sann, objektiv eller absolut. Jag skiter fullständigt i vad du tycker om hur den är formulerad.
User avatar
HLC
Posts: 2146
Joined: 2004-09-25 10:08:21
Location: Kista

Post by HLC »

Såg jag någon där vars musik jag lyssnar på? erhm...
User avatar
whiz
Hedersbit
Posts: 5154
Joined: 2002-02-14 22:43:32
Contact:

Post by whiz »

Det här kändes mer som Allmänt Prat (tråd flyttad).
» the empire never ended
User avatar
lither
Hedersbit
Posts: 9507
Joined: 2002-03-09 21:12:13
Location: Göteborg
Contact:

Post by lither »

De kan ju ringa 112 och lipa för krossade ekonomiska hjärtan.

Buhu, cry me a river! Det var sista gången jag tog någon av dem på allvar.
1. Nigger guy, two words which by themselves are harmless, but when combined they form a verbal missile of hate.
2. Vivaldi
3. Buffalos ...
User avatar
Ibis
Posts: 814
Joined: 2002-03-08 15:07:11
Location: Göteborg
Contact:

Post by Ibis »

Åh nej, de vill ha betalt för sin musik :O Eller har jag missat nåt nu? Hur bra eller dåliga du nu tycker att de är har väl inget med deras rätt till att ta betalt för sitt arbete att göra?
Big_Bird wrote:Ibis, om jag inte vore så jävla hetrosexuell skulle jag kyssa dig dirket på munnen. Men det säger jag bara för att det är nyårsafton och jag är full som ett dretsvin.
User avatar
fisk
Posts: 7485
Joined: 2003-03-18 21:09:30
Location: Örebro / Sverige
Contact:

Post by fisk »

Väl rutet Biggie!

Jag slogs av att jag inte hade en enda låt av någon av artisterna i min ägo.

Undrar om det är ett tecken på att jag har bra, eller dålig smak ;)
Aotearoa - tino rangatiratanga
User avatar
Invoker
Posts: 767
Joined: 2004-09-06 19:13:32
Location: Göteborg
Contact:

Post by Invoker »

Alcazar? En lam mainstreamgrupp vars enda inkomst är beroende av överkåta fjortisar som tycker att Magnus är ZÅÅÅ ZNYGG! AHMAGAAAWD!11!11

DJ Aligator? Que?

Allvarligt talat. Merparten av listan består ju av artister som man aldrig har hört talas om eller som ändå aldrig hade något att komma med i första taget. Istället för att bitcha om att "vi blir bestulna" kanske det vore på plats och försöka inse varför folk hellre laddar ner era skivor (om ens det) istället för att köpa dem och göra något åt saken.
AMD Athlon XP 3000+ | 2xSeagate Barracuda | HIS Excalibur X800 Pro 256 Mb ICE-Q II | ND-2500A | Corsair 2x512
”Jag använder sunt förnuft när jag slår på "köra som en idiot"-läge.” - borz
User avatar
HLC
Posts: 2146
Joined: 2004-09-25 10:08:21
Location: Kista

Post by HLC »

Ibis wrote:Åh nej, de vill ha betalt för sin musik :O Eller har jag missat nåt nu? Hur bra eller dåliga du nu tycker att de är har väl inget med deras rätt till att ta betalt för sitt arbete att göra?
Mitt uttalande talade mer åt att detta snarare är artister som skulle självdött även om fildelning inte fanns, mest för att dåliga band klarar sig antingen på deltidsjobb eller inte alls.
User avatar
Xerbee
Posts: 1491
Joined: 2004-01-11 21:24:20
Location: Göteborg

Post by Xerbee »

Bäst av alla måste ju Rotebergs-Raggarn vara :)

Vem fasen har ens hört en låt av Rotebergs-Raggarn??
Han lär ju känna sig rånad och allt vad de nu gråter för, ingen jäkel lyssnar nog på hans musik ändå...
Life, loathe it or ignore it, you can't like it.
staretsen
Avstängd
Posts: 5647
Joined: 2004-03-26 8:35:14

Post by staretsen »

Big_Bird for president!
Life's a joke, yuk it up.
User avatar
Big_Bird
Posts: 7003
Joined: 2002-03-08 21:44:32
Location: Göteborg
Contact:

Post by Big_Bird »

whiz wrote:Det här kändes mer som Allmänt Prat (tråd flyttad).
Skrev jag den inte i allmän?
Sorry... my bad.
Till den det berör: det som du ser skrivet ovan är min åsikt. Den är inte nödvändigtvis sann, objektiv eller absolut. Jag skiter fullständigt i vad du tycker om hur den är formulerad.
User avatar
Big_Bird
Posts: 7003
Joined: 2002-03-08 21:44:32
Location: Göteborg
Contact:

Post by Big_Bird »

Ibis wrote:Åh nej, de vill ha betalt för sin musik :O Eller har jag missat nåt nu? Hur bra eller dåliga du nu tycker att de är har väl inget med deras rätt till att ta betalt för sitt arbete att göra?
Frågan är om 1) de verkligen lider så stor ekonomisk skada av nedladdningen 2) om de verkligen tänkt ut dessa åsikter själva eller bara signerat pappret IFPI stack under näsan på dem 3) Är de artister i sverige som bör prata mest om att få dåligt betalt för sina insatser.

Hur mycket tror du Per Gessle tjänat bara på T-shirt-försäljning från i somras? Kan han verkligen inte se några alternativa metoder för att kassera in pengar istället för att bli rik på skivförsäljningen som det brukade vara?

Dessutom, som jag alltid ansett om intellektuellt skapande. Det kommer alltid att finnas någon som är beredd att skapa något likvärdigt utan ekonomisk ersättning. En del har musik som måste ut, andra spelar musik för att de älskar att spela live och älskar kontakten med publiken. För dem är skivförsäljningen ointressant.

Jag blir inte rik på att sitta här och kräka ur mig mina åsikter och inte har jag någonsin fått en spänn för att jag skriver i Bulldozer. Ändå gör jag det, för att kräka ur mig mina åsikter och skriva är det enda jag kan och något jag måste göra.
Vill ni inte ha dem så behöver ni dem inte, men jag bjuder på dem gratis :)
Hollywood-action kan man inte skapa gratis, men som jag tror det var Nem sa i en tidigare tråd, de har redan fixat sin finanisering genom alternativa inkomstkällor.
Last edited by Big_Bird on 2005-04-18 22:21:32, edited 1 time in total.
Till den det berör: det som du ser skrivet ovan är min åsikt. Den är inte nödvändigtvis sann, objektiv eller absolut. Jag skiter fullständigt i vad du tycker om hur den är formulerad.
User avatar
Eruku
Posts: 2650
Joined: 2002-10-16 15:43:26
Location: Stockholm
Contact:

Post by Eruku »

Härlig rapport Big_Bird, denna lista hade ju bara glidit förbi fullkomligt ouppmärksammat annars.

Apropå medelmåttor och lamskallar så har jag slutat att stödja aftonbladet genom att INTE surfa in på deras hemsida så tack Biggie för att du summerade innehållet.

Edit: öhmm, jag tappade ord.
Last edited by Eruku on 2005-04-18 22:34:46, edited 1 time in total.
Visst gör jag fel, men det är jävligt mycket mer jag gör rätt.
_______

How to ask a question
User avatar
Big_Bird
Posts: 7003
Joined: 2002-03-08 21:44:32
Location: Göteborg
Contact:

Post by Big_Bird »

Svenskan hade också tagit upp den såg jag, men aftonbladet är ett så härligt säkert kort om man vill läsa skivbranchens propaganda så man kan ju inte undvika att surfa in dit då och då :)
Till den det berör: det som du ser skrivet ovan är min åsikt. Den är inte nödvändigtvis sann, objektiv eller absolut. Jag skiter fullständigt i vad du tycker om hur den är formulerad.
User avatar
elvenman
Hedersbit
Posts: 12572
Joined: 2002-03-17 21:42:06
Location: Mora
Contact:

Post by elvenman »

Är det bara jag som inte känner till flertalet av artisterna på listan ?!?
Fråga smart "Den som spar han har, men inte roligt"
Praxidike: Q9550/8GB/5180GB/DVD±RW/GTX760/24"TFT
Io: P-M 1,73/2GB/1000GB/DVD±RW/15"TFT
U32U: E-450 1,65/8GB/64GB SSD/HD6320/13,3"TFT
Kale: E6550/4GB/640GB/46"LED
User avatar
Marabou_Man
Posts: 1328
Joined: 2002-03-08 14:07:58
Location: Henån

Post by Marabou_Man »

elvenman wrote:Är det bara jag som inte känner till flertalet av artisterna på listan ?!?
Nej, och det är jag stolt över :D
(19:31:08) <Punisher> argh. satans buggigt bajs..
(19:31:41) <Marabou_Man> :(
(19:33:18) <Punisher> *svär*
User avatar
Big_Bird
Posts: 7003
Joined: 2002-03-08 21:44:32
Location: Göteborg
Contact:

Post by Big_Bird »

elvenman wrote:Är det bara jag som inte känner till flertalet av artisterna på listan ?!?
Är du grymt förvånad ;)
Till den det berör: det som du ser skrivet ovan är min åsikt. Den är inte nödvändigtvis sann, objektiv eller absolut. Jag skiter fullständigt i vad du tycker om hur den är formulerad.
Dissident
Posts: 4796
Joined: 2003-01-24 21:57:32

Post by Dissident »

Det är nästan ett hån när Alcazar, Lena Philipsson och Per Gessle säger att de vill kunna "försörja sig". Jag hade accepterat om de hade sagt "vi vill tjäna snuskigt mycket pengar och samla i högar", men detta är ju bara deprimerande.
User avatar
Big_Bird
Posts: 7003
Joined: 2002-03-08 21:44:32
Location: Göteborg
Contact:

Post by Big_Bird »

Dissident wrote:Det är nästan ett hån när Alcazar, Lena Philipsson och Per Gessle säger att de vill kunna "försörja sig". Jag hade accepterat om de hade sagt "vi vill tjäna snuskigt mycket pengar och samla i högar", men detta är ju bara deprimerande.
Men du vet hur det är, när du är tillräckligt rik så krävs det inte längre att du är ärlig. Då måste du "försörja dig" trots att du äter och dricker gratis nästan 200 dagar om året och att du bor i en bostad som kostar mer än vad tio ensamstående trebarnsmorsor med vick på långvården kan lägga ut på boende tillsammans.
Om Per Gessle flyttade till en tvåa på laholmssidan av järnvägsspåren så skulle han kunna leva gott på de stim-pengar han får varje gång P4 av misstag slänger in "Flickorna på TV2" i musikmixen.
Till den det berör: det som du ser skrivet ovan är min åsikt. Den är inte nödvändigtvis sann, objektiv eller absolut. Jag skiter fullständigt i vad du tycker om hur den är formulerad.
User avatar
Pinto
Posts: 4539
Joined: 2002-07-29 15:40:54

Post by Pinto »

Det jag reagerade på först var, DJ Aligator är han svensk? :P

I övrigt så är det väldigt pinsamt. Per gessle, Dhani (ifrån A-teens) och Lena PH ska vara glada att folk ens vill tanka deras verk som dom vågar kalla musik.
We dance to all the wrong songs
User avatar
Tha_Hool
Posts: 278
Joined: 2002-03-08 22:41:06
Location: Ersboda - Umeå
Contact:

Post by Tha_Hool »

Det mesta av de där "artisterna" är ju slöseri av både bandbredd, hårdiskutrymme samt tid...


Peps Persson är inte han proggare? De är ju anti kapital å grejer..

"vae faen aae höeg standard"

Da buzz med flera "Återvinner" väl mest gamla dängor och lägger på lama beats..

Nåja..

"Jag har bott vid en informations landsvääg heela mitt liv och sett fjantar komma och gåååå"..

Copyright Edward Persson tror jag.. ( Remix by Tha_Hool ) ;D
...Gubbe....
dmh
Posts: 55
Joined: 2004-05-21 17:18:53
Location: Stockholm

Post by dmh »

Heh.. ganska lustigt att dessa så kallade "artister" skriver på nåt så korkat och meningslöst som detta. Om jag ska vara ärlig tycker jag de ska va glada att någon ens orkar ladda ner deras skitmusik, för att inte nämna att lyssna på den. Massutpumpade schlager-artister som inte är någon mer än ett namn och ett ansikte tycker jag speciellt att man ska skratta åt. Men om vi nu skulle påstå att dessa artister var kända och tjänade massor med pengar på sina album och whatever, så tycker jag de ska hålla igen när det gäller att "försörja sig". Är väl snarare så att de vill köpa fler dyra bilar och privatjet osv osv. Usch och fy för snåla B-artister (enligt mig iaf).

Som parodi borde man svara med Sveriges 112 Fattigaste Fildelare som berättar om deras plågsamma liv och hur de inte kan leva om de inte får ladda ner Lena Phs eller DJ Aligators nya låtar.
-------------------------------------
Antec Sonata | Intel Q9550 2.83GHz | Corsair TwinX 4GB /w Dominator fan | Sapphire Radeon 4870 512MB | Samsung Spinpoint F1 750GB | Asus P5Q Deluxe | Windows x64 Pro
User avatar
mitnic
Posts: 173
Joined: 2002-12-28 0:48:41
Location: Malmö

Post by mitnic »

Merparten av de här artisterna tror jag gör sådan musik som folk laddar ner, lyssnar på ett par gånger och sedan slänger. De flesta av de som sitter och tankar deras musik hade antaligen inte köpt den om inte fildelning hade existerat, därför tror jag absolut inte att det är någon förlust för artisterna att folk laddar ner deras musik.
User avatar
Ghlargh
Posts: 10236
Joined: 2002-07-27 18:34:53
Location: Stockholm/Bromma
Contact:

Post by Ghlargh »

mitnic wrote:Merparten av de här artisterna tror jag gör sådan musik som folk laddar ner, lyssnar på ett par gånger och sedan slänger. De flesta av de som sitter och tankar deras musik hade antaligen inte köpt den om inte fildelning hade existerat, därför tror jag absolut inte att det är någon förlust för artisterna att folk laddar ner deras musik.
Frågan är om skivbranchen någonsin kommer lyssna på det argumentet dock, alltså att saker som ändå bara skulle ha sålt ett fåtal kopior även om fildelning inte fanns, är det inte värt att slåss för.

Jag undrar när dom ska inse att det inte finns mer pengar, dom kan aldrig tjäna nåt på att stoppa piratkopierningen eftersom nästan ingen kommer sluta köpa mat, möbler eller bensin för att kunna köpa fler filmer och musikCD, den enda branch som jag tror skulle få ökade intäkter är videouthyrarna, och hittils har jag inte hört någon av dom klaga...
Ghlargh ska inte hållas lagligen eller annars ansvarig om en 64bitare eller dennes utrustning dör eller skadas allvarligt efter att ha följt Ghlarghs tips, tipsen är avsedda endast som vägledning och inte som en exakt instruktion. Kan du inte, rör inte!
User avatar
FotoBullen
Posts: 9
Joined: 2005-03-29 3:34:11
Location: Götheborg
Contact:

Post by FotoBullen »

Det som tar något så enormt emot ändå är att självaste Peps står namngiven på listan. ;(
Där gick spelningen på MH garanterat bort och Peps plattorna skall ut från samlingen redan imorgon.

//En besviken FotoBullen
Here´s no peace.
Post Reply