Sveriges 112 pinsammaste artister

Här får ni fråga, tipsa eller prata om det mesta.
User avatar
dystopin
Posts: 280
Joined: 2004-04-13 20:38:35

Post by dystopin »

Klart som fan att nedladdningar är ett hot mot dessa artister! Inte för att man laddar hem deras musik utan snarare för att genom fildelning upptäcker människor bättre musik, vilket är ett direkt hot mot dessa talanglösa girigbukar.
User avatar
HLC
Posts: 2146
Joined: 2004-09-25 10:08:21
Location: Kista

Post by HLC »

dystopin wrote:Klart som fan att nedladdningar är ett hot mot dessa artister! Inte för att man laddar hem deras musik utan snarare för att genom fildelning upptäcker människor bättre musik, vilket är ett direkt hot mot dessa talanglösa girigbukar.
Det är en hård värld men enligt mig rättfärdigar detta bara ännu mer ett karriärbyte i deras fall. Eller åtminstone att de accepterar att de aldrig kommer bli stora och spela musik för att de gillar musik istället, det senare kan jag iaf respektera.
GuessWho
Posts: 1650
Joined: 2004-01-09 22:01:48

Post by GuessWho »

Big_Bird: Angående att artisterna skriver på denna lista så kan jag väl hålla med dig. Det leder inte till något, förutom möjligtvis att någon tar avstånd från någon artist de tidigare gillat.

Men jag måste säga att jag tycker ditt första inlägg lägger den här debatten på en låg nivå. Låt oss summera vad någon som eventuellt skulle tycka om någon av dessa 112 artisters låtar är enligt dig.
De är:
dumma
för dumma för att starta en dator
efterblivna
för gammla för att ha en dator - "Har någon som är i generationen som lyssnar på Göran Fristorp ens en dator? "


Många av artisterna har jag inte ens hört talas om och det finns definitivt artister som jag inte tycker är bra på den listan. Men bara för det så innebär det inte att samtliga artister där har producerat enbart dynga. För att nämna ett exempel så tycker jag att Uno Svenningsson är okej när man känner för lyssna på lungnare musik och jag har någon av hans lite äldre skivor.
Sen så hoppas jag att du inser att det här med musik är subjektivt, bara för att jag tycker något är skräp behöver det inte betyda att någon annan inte tycker det är bra eller vice versa. Eller är alla som inte har samma musiksmak som dig idioter?


Jag är alltså inte för själva listan som sådan och jag kan också tycka att många av artisterna gör skräp, men jag tycker att det är lite lågt att börja debatten med att förolämpa de som tycker att någon av de 112 gör eller har gjort bra musik. Om jag inte minns fel så ska du dessutom vara en av de som ska vara relativt bra debattörer, kan man inte då hålla det lite sakligare?

Nu får du väl skriva en spaltmeter om hur avskyvärd jag är efter det här inlägget. ::)
User avatar
Big_Bird
Posts: 7003
Joined: 2002-03-08 21:44:32
Location: Göteborg
Contact:

Post by Big_Bird »

Tja, jag kände väl lite att ett långt inlägg om att "jag tycker det här är lite tråkigt och jag vet inte riktigt om jag tycker de här artisterna ska uttrycka sig om att bli rånade. Var inte arga på mig nu men jag tycker verkligen inte som dem och jag tycker nog inte om dem heller, men det är inget fel på det och jag är så rädd att någon ska ta illa vid sig så jag vet inte om jag vågar trycka på 'skicka'-knappen... uj uj uj... bli inte arga nu hörrni." var inte riktigt vad jag behövde få ur mig.

Håll med om att ett ilsket och raljerande inlägg är roligare att läsa en ett välbalanserat där man tar hänsyn till allas känslor.

Jag står dock fast vid min åsikt att folk som bidrar till att Per Gessle blir rikare är dumma.
Till den det berör: det som du ser skrivet ovan är min åsikt. Den är inte nödvändigtvis sann, objektiv eller absolut. Jag skiter fullständigt i vad du tycker om hur den är formulerad.
Bury
Posts: 106
Joined: 2004-05-14 16:45:23
Location: Ramlösa

Post by Bury »

dom ska fan va glada att folk laddar ner deras musik, annars hade de inte varit i närheten av den "stjärn"-statusen som de har idag...jävla nötter som tror att folk hade gått och köpt deras verk om man inte haft möjlighet att ladda ner den gratis... förresten, kul att dom enbart pratar om nerladdning, det är trots allt tillåtet och ladda ner deras sketna musik ett tag till, dom kunde ju iaf gråtit över dom som sprider musiken, inte dom som laddar ner...

Sött att dom jämnför falukorv med sin musik förresten :)
Moo
User avatar
Ramza
Posts: 2002
Joined: 2002-10-03 20:35:40
Location: Göteborg
Contact:

Post by Ramza »

Invoker wrote:Alcazar? En lam mainstreamgrupp vars enda inkomst är beroende av överkåta fjortisar som tycker att Magnus är ZÅÅÅ ZNYGG! AHMAGAAAWD!11!11

DJ Aligator? Que?

Allvarligt talat. Merparten av listan består ju av artister som man aldrig har hört talas om eller som ändå aldrig hade något att komma med i första taget. Istället för att bitcha om att "vi blir bestulna" kanske det vore på plats och försöka inse varför folk hellre laddar ner era skivor (om ens det) istället för att köpa dem och göra något åt saken.
Hur kommer det sig att du tror att någon flicka skulle säga så om en bög?
"Liksom Giraffen har lång hals kan man inte svänga vänster med ett kylskåp"
User avatar
Pinto
Posts: 4539
Joined: 2002-07-29 15:40:54

Post by Pinto »

Ramza wrote:Hur kommer det sig att du tror att någon flicka skulle säga så om en bög?
Jag har hört det. Och det man inte kan få är oftast det som lockar mest.
;)
We dance to all the wrong songs
User avatar
Ramza
Posts: 2002
Joined: 2002-10-03 20:35:40
Location: Göteborg
Contact:

Post by Ramza »

Vi ska passa oss för att kalla Per Gessle för något nedvärderande.
Tänk på att han är rikare än er och att han faktiskt förtjänar det av den enkla anledningen att han har någon sorts talang. (Jag påstår inte att talangen har något med musikalitet att göra.)
"Liksom Giraffen har lång hals kan man inte svänga vänster med ett kylskåp"
User avatar
Ramza
Posts: 2002
Joined: 2002-10-03 20:35:40
Location: Göteborg
Contact:

Post by Ramza »

dpinto wrote:
Ramza wrote:Hur kommer det sig att du tror att någon flicka skulle säga så om en bög?
Jag har hört det. Och det man inte kan få är oftast det som lockar mest.
;)
Han är dessutom gammal och har svåra hårtappningsproblem.
"Liksom Giraffen har lång hals kan man inte svänga vänster med ett kylskåp"
User avatar
Invoker
Posts: 767
Joined: 2004-09-06 19:13:32
Location: Göteborg
Contact:

Post by Invoker »

Ramza wrote:
dpinto wrote:
Ramza wrote:Hur kommer det sig att du tror att någon flicka skulle säga så om en bög?
Jag har hört det. Och det man inte kan få är oftast det som lockar mest.
;)
Han är dessutom gammal och har svåra hårtappningsproblem.
So? Det hindrar knappast folk (läs: fjortisar) från att tycka att han är snygg.
AMD Athlon XP 3000+ | 2xSeagate Barracuda | HIS Excalibur X800 Pro 256 Mb ICE-Q II | ND-2500A | Corsair 2x512
”Jag använder sunt förnuft när jag slår på "köra som en idiot"-läge.” - borz
GuessWho
Posts: 1650
Joined: 2004-01-09 22:01:48

Post by GuessWho »

Big_Bird wrote:Tja, jag kände väl lite att ett långt inlägg om att "jag tycker det här är lite tråkigt och jag vet inte riktigt om jag tycker de här artisterna ska uttrycka sig om att bli rånade. Var inte arga på mig nu men jag tycker verkligen inte som dem och jag tycker nog inte om dem heller, men det är inget fel på det och jag är så rädd att någon ska ta illa vid sig så jag vet inte om jag vågar trycka på 'skicka'-knappen... uj uj uj... bli inte arga nu hörrni." var inte riktigt vad jag behövde få ur mig.
Okay, Fair enough.

Big_Bird wrote:Håll med om att ett ilsket och raljerande inlägg är roligare att läsa en ett välbalanserat där man tar hänsyn till allas känslor.
kanske det ;)
User avatar
Ramza
Posts: 2002
Joined: 2002-10-03 20:35:40
Location: Göteborg
Contact:

Post by Ramza »

Invoker wrote:
Ramza wrote:
dpinto wrote:
Ramza wrote:Hur kommer det sig att du tror att någon flicka skulle säga så om en bög?
Jag har hört det. Och det man inte kan få är oftast det som lockar mest.
;)
Han är dessutom gammal och har svåra hårtappningsproblem.
So? Det hindrar knappast folk (läs: fjortisar) från att tycka att han är snygg.
Men det bidrar inte med några pengar.
"Liksom Giraffen har lång hals kan man inte svänga vänster med ett kylskåp"
User avatar
lither
Hedersbit
Posts: 9507
Joined: 2002-03-09 21:12:13
Location: Göteborg
Contact:

Post by lither »

dystopin wrote:Klart som fan att nedladdningar är ett hot mot dessa artister! Inte för att man laddar hem deras musik utan snarare för att genom fildelning upptäcker människor bättre musik, vilket är ett direkt hot mot dessa talanglösa girigbukar.
Många av dem där är rätt stora, men då ska de knappast börja böla för att nerladdningar blir en ny lag och sänds i var och varannan nyhet på tv.
Nerladdning fick sitt genombrott via Napster, dessa artister vågar bara inte erkänna att de är sent ute, måste acceptera faktum och ta sig en titt på "hur kan jag bäst lösa detta problem?" i stället för att skriva under en lista som majoriteten bara tycker är löjlig.
Amerika har redan tänkt efter. Det är dags att artist-Sverige också gör det. Vi lever inte på 1900-talet längre.
1. Nigger guy, two words which by themselves are harmless, but when combined they form a verbal missile of hate.
2. Vivaldi
3. Buffalos ...
User avatar
lurvy
Posts: 331
Joined: 2002-07-02 0:08:58

Post by lurvy »

fisk wrote:Väl rutet Biggie!

Jag slogs av att jag inte hade en enda låt av någon av artisterna i min ägo.

Undrar om det är ett tecken på att jag har bra, eller dålig smak ;)
Nej, det är ett tecken på att du piratkopierar.
staretsen
Avstängd
Posts: 5647
Joined: 2004-03-26 8:35:14

Post by staretsen »

lurvy wrote:Nej, det är ett tecken på att du piratkopierar.
Jaha. Att man inte har någon låt från ett gäng artister är ett tecken på att man piratkopierar?
Life's a joke, yuk it up.
User avatar
lurvy
Posts: 331
Joined: 2002-07-02 0:08:58

Post by lurvy »

TinyTeeth wrote:
lurvy wrote:Nej, det är ett tecken på att du piratkopierar.
Jaha. Att man inte har någon låt från ett gäng artister är ett tecken på att man piratkopierar?
Självklart.
User avatar
lither
Hedersbit
Posts: 9507
Joined: 2002-03-09 21:12:13
Location: Göteborg
Contact:

Post by lither »

Rensat.
Håll er borta från barnfasonerna eller hitta en sandlåda.
1. Nigger guy, two words which by themselves are harmless, but when combined they form a verbal missile of hate.
2. Vivaldi
3. Buffalos ...
User avatar
Addson
Posts: 145
Joined: 2004-10-20 10:24:15
Location: Göteborg

Post by Addson »

Ghlargh wrote:...den enda branch som jag tror skulle få ökade intäkter är videouthyrarna, och hittils har jag inte hört någon av dom klaga...
Du, säg det till turken på min gata som konka för en månad sen... ;)
"My mother never saw the irony in calling me a son-of-a-bitch."
Jack Nicholson
User avatar
Pinto
Posts: 4539
Joined: 2002-07-29 15:40:54

Post by Pinto »

Ramza wrote:Han är dessutom gammal och har svåra hårtappningsproblem.
Det sitter inte i håret, det vet du väl?
We dance to all the wrong songs
User avatar
Kame_boy
Posts: 591
Joined: 2002-03-08 8:23:28
Location: Chile!
Contact:

Post by Kame_boy »

som jag sagt tidigare lite här o var.
Artister och företag (av mindre sorten främst) borde leva i symbios.

Artister behöver pengar och företag behöver reklam. Artister behöver också reklam men det tar P2P-nätverken hand om.

Om artisten har talang så kommer ett företag att sponsra honom och i utbyte så får artisten lägga in nån slags 5sekunders reklam i början eller slutet av låten, eller tacka personligen för företaget i allra första låten... eller motsvarande, eller döpa sin skiva till något med företagets namn i.

Resultat:

alla får gratis musik (med lite reklam dock, men det är något man kan leva med)

företag får ut budskap/reklam

vi slipper alla 112 artisterna eftersom inte ett enda företag skulle vara dumt nog att satsa på en sån artist.


Sen så tycker jag att riktiga artister som gör musik för musikens skull borde sprida sin musik på nätet utan hjälp av skivbolag. Bara öppna en sida och börja dela med sig. Är det bra så sprider det sig.

Någon som ser några som helst problem med systemet?
Antagligen så finns det något helt idiotiskt i det här systemet eftersom det inte har börjat användas än... eller så är artister bara en dum skara människor.
Barton 2500+ @ 2,3 ghz/ 9800pro/ Maxtor 160gb/ Twinmos bh5 1gb /Abit NF7-S
User avatar
HLC
Posts: 2146
Joined: 2004-09-25 10:08:21
Location: Kista

Post by HLC »

Att lägga reklam i låtarna tror jag inte på. Dels för att de flesta låtar jag lyssnar på iaf passar verkligen inte med reklam, dels för att folk skulle rippa låtarna, skära bort reklamen och fildelningen skulle vara värre än förut då ingen vill ha orginalet alls.

För den delen blir de mer kända artisterna redan grovt sponsrade fast då i form av materiella saker, så systemet är redan beprövat.
User avatar
Ramza
Posts: 2002
Joined: 2002-10-03 20:35:40
Location: Göteborg
Contact:

Post by Ramza »

dpinto wrote:
Ramza wrote:Han är dessutom gammal och har svåra hårtappningsproblem.
Det sitter inte i håret, det vet du väl?
the root?
"Liksom Giraffen har lång hals kan man inte svänga vänster med ett kylskåp"
User avatar
Invoker
Posts: 767
Joined: 2004-09-06 19:13:32
Location: Göteborg
Contact:

Post by Invoker »

Kame_boy wrote: Sen så tycker jag att riktiga artister som gör musik för musikens skull borde sprida sin musik på nätet utan hjälp av skivbolag. Bara öppna en sida och börja dela med sig. Är det bra så sprider det sig.

Någon som ser några som helst problem med systemet?
Det kostar en fin summa pengar att spela in en skiva för att inte tala om att skicka runt den i X antal tusen exemplar till diverse musikaffärer och liknande så att folk kan köpa denna.

Hellre att priset på skivor sjunker något rejält. Då lär ju garanterat fler gå ut och köpa den istället för att tanka ner. Så som det är nu är ju priset på tok för högt. Nästan 200 spänn för en skiva. Löjligt dyrt. Bättre vore det om priset sattes till runt 80 spänn.

Kan ju lova dig att fler skulle gå ut och inhandla skivor från sina favoritartister då. Jag skulle det, iallafall.
AMD Athlon XP 3000+ | 2xSeagate Barracuda | HIS Excalibur X800 Pro 256 Mb ICE-Q II | ND-2500A | Corsair 2x512
”Jag använder sunt förnuft när jag slår på "köra som en idiot"-läge.” - borz
User avatar
egar
Hedersbit
Posts: 4192
Joined: 2002-02-18 0:01:59
Location: Göteborg
Contact:

Post by egar »

Invoker wrote: Hellre att priset på skivor sjunker något rejält. Då lär ju garanterat fler gå ut och köpa den istället för att tanka ner. Så som det är nu är ju priset på tok för högt. Nästan 200 spänn för en skiva. Löjligt dyrt. Bättre vore det om priset sattes till runt 80 spänn.

Kan ju lova dig att fler skulle gå ut och inhandla skivor från sina favoritartister då. Jag skulle det, iallafall.
Jag gör det redan men jag håller mig nästintill enbart till second hand-butiker numera. Runt 90kr brukar en helt nylanserad skiva ligga på och det tycker jag är ett utmärkt pris för en nyligen släppt skiva, även om den är begagnad så brukar dessa skivor vara i väldigt fint skick.
A fair judgement!
Two-way mirror in the hall
They like to watch everything you do
Transmitters hidden in the walls
So they know everything you say is true
User avatar
Big_Bird
Posts: 7003
Joined: 2002-03-08 21:44:32
Location: Göteborg
Contact:

Post by Big_Bird »

Problemet uppstår när folk får för sig att de har rättigheten att leva på sin musik. De har inte rättigheten att leva på sin musik. De har tur om de kan det, men om de inte kan det och då inte vill göra musik så är det ingen som tvingar dem.
Det är samma sak med allt konstnärligt skapande (alla tjänster egentligen).

Vad alla de här 112 personerna glömmer är att det finns mängder med musiker som inte får en spänn för sitt musicerande. Och som aldrig kommer få en spänn, eftersom musikindustrin inte är intresserade av att pusha fram många nya band. Det är för dyrt. En sån åtgärd skulle skära in på champange och kaviar-budgeten både för Bert Karlsson och Per Gessle.

Så vad det här dokumentet egentligen säger är:
"Vi vill fortsätta vara priviligerade och vi är inte intresserade av någon som helst strukturförändring i en orättvis branch. Dessutom har vi kommit fram till att den bästa distributionsmetoden för små och okända band som inte spelas på Ztv och MTV har en potential att skada våra pekuniära intressen, därför vill vi att alla tar avstånd för den. Helst vill vi att den kriminaliseras.
Det är vår förbannade rätt att dra in motsvarande flera årslöner för en normalarbetare för det vi gör är så viktigt."

Tyvärr, det funkar inte så. Tiden då man blev rik på musik är förbi. Det vi ser nu är krampaktiga dödsryckningar som kommer förbli till den sista musikern av den gamla generationen har lämnat banan.
Skivbolagen kommer att gå i graven, artisterna kommer ställas på bar backe men musiken kommer att bestå.
Till den det berör: det som du ser skrivet ovan är min åsikt. Den är inte nödvändigtvis sann, objektiv eller absolut. Jag skiter fullständigt i vad du tycker om hur den är formulerad.
Post Reply