Musiktråden

Här får ni fråga, tipsa eller prata om det mesta.
User avatar
Dk
Posts: 93
Joined: 2004-11-02 18:16:46

Musiktråden

Post by Dk »

Jag har just kommit till det här forumet, och jag blev förbluffad av att det inte fanns nån musiktråd i allmänt snack så nu skapar jag en :).

Här kan ni tipsa om bra musik, fråga efter nån sorts musik och liknande grejer ;).

Jag börjar med ett band som man nog hatar eller älskar: t.A.T.u ;D

Bästa låten är utan tvekan "Не верь не бойся не проси"(Don't belive it, don't be afraid, don't ask)

så, nu lämnar jag över till er :P.
"If you want to make an apple cake from scratch you must start by creating the universe"
Dissident
Posts: 4796
Joined: 2003-01-24 21:57:32

Re: Musiktråden

Post by Dissident »

Ska det handla om våra favorit-Tatu-låtar? Det får bli Nas ne dogonjat.
höken
Posts: 623
Joined: 2002-08-26 20:46:26

Post by höken »

Bästa banden: Burzum och Darkthrone!!!!!

\m/_(Ò_ó)_\m/
User avatar
Dk
Posts: 93
Joined: 2004-11-02 18:16:46

Re: Musiktråden

Post by Dk »

Dissident wrote:Ska det handla om våra favorit-Tatu-låtar? Det får bli Nas ne dogonjat.
Läs förstaposten?

Men ja, Нас не догонят(Nas ne dagniat) är grymt bra :) .
"If you want to make an apple cake from scratch you must start by creating the universe"
User avatar
Dk
Posts: 93
Joined: 2004-11-02 18:16:46

Post by Dk »

höken wrote:Bästa banden: Burzum och Darkthrone!!!!!

\m/_(Ò_ó)_\m/
Haha, jag har fina gamla minnnen av den från tiden man var en stenhård svartrockare :P.

Bästa Burzum låten: Tomhet
Bästa Darkthrone låten: Transilvaninan Hunger ( det mesta andra av dom är skit)
"If you want to make an apple cake from scratch you must start by creating the universe"
User avatar
bupp2
Posts: 577
Joined: 2002-03-07 23:18:16
Location: Falun
Contact:

Post by bupp2 »

Har du gått från Burzum och Darkthrone till TATU? Vilket nedköp... :D

Ang. Darkthrone så är låten Transilvanian Hunger långt ifrån det enda bra de har gjort. Frågan är om de överhuvudtaget har gjort något dåligt? Nej, jag tror inte det.
<bupp2> Axman, vad gör du?
<Axman> bupp2, vet inte.
User avatar
egar
Hedersbit
Posts: 4192
Joined: 2002-02-18 0:01:59
Location: Göteborg
Contact:

Post by egar »

Dk wrote:
höken wrote:Bästa banden: Burzum och Darkthrone!!!!!

\m/_(Ò_ó)_\m/
Haha, jag har fina gamla minnnen av den från tiden man var en stenhård svartrockare :P.

Bästa Burzum låten: Tomhet
Bästa Darkthrone låten: Transilvaninan Hunger ( det mesta andra av dom är skit)
Jag vet inte om jag ska, pardon my french, skratta eller slå in pannbenet på dig. Du har tur att jag har diskuterat litterärelitism med mina klasskamrater idag så jag ska lämna dig orörd eftersom elitism inte är snällt.

Nåja, får väl säga som jag brukar. Opeth är världens bästa band.
A fair judgement!
Two-way mirror in the hall
They like to watch everything you do
Transmitters hidden in the walls
So they know everything you say is true
User avatar
Slemh
Posts: 19
Joined: 2002-03-08 17:46:53
Contact:

Post by Slemh »

Eftersom jag är jag så måste jag säga BLACK LABEL SOCIETY
finns många bra låtar men BLS - mafia är en hit och även Rust om man är lite ballad lagd :)
-Jepp-
-Så-
-Är-
-Det-
User avatar
Dk
Posts: 93
Joined: 2004-11-02 18:16:46

Post by Dk »

egar wrote: Jag vet inte om jag ska, pardon my french, skratta eller slå in pannbenet på dig. Du har tur att jag har diskuterat litterärelitism med mina klasskamrater idag så jag ska lämna dig orörd eftersom elitism inte är snällt.

Nåja, får väl säga som jag brukar. Opeth är världens bästa band.
Vad är det nu? Är det nått fel på mina åsikter? ?!?
btw, Opeth's första skiva äger, de har dock bara blivit sämre och sämre :(
"If you want to make an apple cake from scratch you must start by creating the universe"
User avatar
Dk
Posts: 93
Joined: 2004-11-02 18:16:46

Post by Dk »

bupp2 wrote:Har du gått från Burzum och Darkthrone till TATU? Vilket nedköp... :D

Ang. Darkthrone så är låten Transilvanian Hunger långt ifrån det enda bra de har gjort. Frågan är om de överhuvudtaget har gjort något dåligt? Nej, jag tror inte det.
Äh jag antar att jag bara har tröttnat i allmänhet på allt vad extrem metal heter :( . Ang Darkthrone måste vara ett av det mest enformiga banden någonsin(då menar jag att deras låtar/album är väldigt lika).
"If you want to make an apple cake from scratch you must start by creating the universe"
User avatar
egar
Hedersbit
Posts: 4192
Joined: 2002-02-18 0:01:59
Location: Göteborg
Contact:

Post by egar »

Dk wrote:Vad är det nu? Är det nått fel på mina åsikter? ?!?
btw, Opeth's första skiva äger, de har dock bara blivit sämre och sämre :(
Nej, det är absolut inte något fel på dina åsikter men jag har haft en otroligt dålig dag med min universitetslärare som är en elitistisk fjant. Därför känner jag att jag måste avreagera mig på någon som inte kan slå mig, bupp2 har redan fått smaka på min vrede.

Men du får gärna förklara det här med att Opeth bara blivit sämre och sämre, det måste vara en intressant historia eftersom du enbart läser på gymnasiet och inte är speciellt gammal.
A fair judgement!
Two-way mirror in the hall
They like to watch everything you do
Transmitters hidden in the walls
So they know everything you say is true
User avatar
AntzZ|
Posts: 1529
Joined: 2005-02-15 21:48:32
Location: Göteborg

Post by AntzZ| »

Dk, är du tjej eller kille ?
The town where i was born...
User avatar
Dk
Posts: 93
Joined: 2004-11-02 18:16:46

Post by Dk »

egar wrote: Nej, det är absolut inte något fel på dina åsikter men jag har haft en otroligt dålig dag med min universitetslärare som är en elitistisk fjant. Därför känner jag att jag måste avreagera mig på någon som inte kan slå mig, bupp2 har redan fått smaka på min vrede.

Men du får gärna förklara det här med att Opeth bara blivit sämre och sämre, det måste vara en intressant historia eftersom du enbart läser på gymnasiet och inte är speciellt gammal.
Ok, det är lungt jag blev lite förvirrad bara :).

Angående Opeth så tycker jag deras första skiva är så otroligt bra och genuin att den helt enkelt inte går att jämföra med deras andra, men jag tycker ju inte de är dåliga direkt, skickligare musiker är svårt att få tag på :D. -
"If you want to make an apple cake from scratch you must start by creating the universe"
User avatar
Dk
Posts: 93
Joined: 2004-11-02 18:16:46

Post by Dk »

AntzZ| wrote:Dk, är du tjej eller kille ?
Kille :) , why?
"If you want to make an apple cake from scratch you must start by creating the universe"
User avatar
bupp2
Posts: 577
Joined: 2002-03-07 23:18:16
Location: Falun
Contact:

Post by bupp2 »

Dk wrote:Äh jag antar att jag bara har tröttnat i allmänhet på allt vad extrem metal heter :( . Ang Darkthrone måste vara ett av det mest enformiga banden någonsin(då menar jag att deras låtar/album är väldigt lika).
Enformiga, ja - det brukar faktiskt black metal vara. På både gott och ont. Sen vet jag inte om jag kan hålla med dig riktigt. De har ju utvecklats rejält från Soulside Journey upp till Sardonic Wrath. Började som dödsmetallband, sedan black metal med väldigt satanistiska texter till black metal med mycket mer välutvecklade och texter med mer självdistans.
<bupp2> Axman, vad gör du?
<Axman> bupp2, vet inte.
User avatar
egar
Hedersbit
Posts: 4192
Joined: 2002-02-18 0:01:59
Location: Göteborg
Contact:

Post by egar »

Dk wrote:Angående Opeth så tycker jag deras första skiva är så otroligt bra och genuin att den helt enkelt inte går att jämföra med deras andra, men jag tycker ju inte de är dåliga direkt, skickligare musiker är svårt att få tag på :D. -
Okej, det där var en konstig åsikt men jag ska inte få den här tråden låst eller rensad så vi lämnar det därhän. Däremot är det inga problem att få tag på bättre musiker det är bara att leta bland lite jazzfolk eller Dream Theater, fast de kanske ska skriva bra låtar också för att få kallas bra musiker?
A fair judgement!
Two-way mirror in the hall
They like to watch everything you do
Transmitters hidden in the walls
So they know everything you say is true
User avatar
AntzZ|
Posts: 1529
Joined: 2005-02-15 21:48:32
Location: Göteborg

Post by AntzZ| »

Dk wrote:
AntzZ| wrote:Dk, är du tjej eller kille ?
Kille :) , why?
Undrade pga din bild ! man vet ju aldrig ! (har inte det minsta emot tjejer så att du inte misstolkar det) :D:D

EDIT: hoppas att det inte är du på bilden så att jag har gjort bort mig TOTALT :-/
Last edited by AntzZ| on 2005-04-25 23:25:38, edited 1 time in total.
The town where i was born...
User avatar
Dk
Posts: 93
Joined: 2004-11-02 18:16:46

Post by Dk »

egar wrote: Okej, det där var en konstig åsikt men jag ska inte få den här tråden låst eller rensad så vi lämnar det därhän. Däremot är det inga problem att få tag på bättre musiker det är bara att leta bland lite jazzfolk eller Dream Theater, fast de kanske ska skriva bra låtar också för att få kallas bra musiker?
Det där med "duktiga" musiker är ju väldigt svårdefenierat iofs... Jag menar folk kan ju vara väldigt duktiga musiktekniskt så att säga, utan att jag för den skull gillar deras låtar (ok nu har jag totaltförvirrat migsjälv). Kan kännas så grymt överdrivert med Yngwie och hans extremt avancerade låtar. För övrigt måste jag säga att solon är överskattat i de flesta låtar.

snälla slå inte för mycker på mig nu egar :P
"If you want to make an apple cake from scratch you must start by creating the universe"
User avatar
Dk
Posts: 93
Joined: 2004-11-02 18:16:46

Post by Dk »

AntzZ| wrote: Undrade pga din bild ! man vet ju aldrig ! (har inte det minsta emot tjejer så att du inte misstolkar det) :D:D
Aha ok, lungt :)

Nej det är Лена Катина (Lena Katina). Jag tror du kan gissa vilket band hon sjunger i ;).
"If you want to make an apple cake from scratch you must start by creating the universe"
User avatar
egar
Hedersbit
Posts: 4192
Joined: 2002-02-18 0:01:59
Location: Göteborg
Contact:

Post by egar »

Dk wrote:
AntzZ| wrote: Undrade pga din bild ! man vet ju aldrig ! (har inte det minsta emot tjejer så att du inte misstolkar det) :D:D
Aha ok, lungt :)

Nej det är Лена Катина (Lena Katina). Jag tror du kan gissa vilket band hon sjunger i ;).
Jag måste ärligt säga att jag finner det otroligt humoristiskt att du har gått från att digga första Opethskivan till att älska Tatu. Grattis!
A fair judgement!
Two-way mirror in the hall
They like to watch everything you do
Transmitters hidden in the walls
So they know everything you say is true
User avatar
Dk
Posts: 93
Joined: 2004-11-02 18:16:46

Post by Dk »

egar wrote: Jag måste ärligt säga att jag finner det otroligt humoristiskt att du har gått från att digga första Opethskivan till att älska Tatu. Grattis!
Tack ;D
"If you want to make an apple cake from scratch you must start by creating the universe"
User avatar
HLC
Posts: 2146
Joined: 2004-09-25 10:08:21
Location: Kista

Post by HLC »

Bara för att hoppa musikstil helt och hållet så gör norrmannen/polacken Jan Garbarek klart imponerande musikstycken. Så om man vågar så kan jag helt klart rekommendera allt han gjort faktiskt. Varningen torde dock ligga i att eftersom låtarna är annerlunda på sitt egna speciella sätt kan man lätt bli rastlös av att lyssna på dem (speciellt om man normalt lyssnar på metal som jag) och det finns även de som har svårt för den där lätta growlingen som många saxofonister gör i det ljusa spektrat.

Jag håller med Dk om att det är svårt att definera vad som är en bra musiker. Jag vet dock hur jag själv definerar ett bra band och det är ett band som alla spelar på en jämn nivå så att man kan njuta av musiken utan att störa sig på att någon utav bandmedlemmarna inte håller samma klass som de andra. Sen har jag lite känsla för rena toner vilket tyvärr helt kan döda upplevelsen att lyssna på vissa band.
User avatar
Dk
Posts: 93
Joined: 2004-11-02 18:16:46

Post by Dk »

HLC wrote:Bara för att hoppa musikstil helt och hållet så gör norrmannen/polacken Jan Garbarek klart imponerande musikstycken. Så om man vågar så kan jag helt klart rekommendera allt han gjort faktiskt. Varningen torde dock ligga i att eftersom låtarna är annerlunda på sitt egna speciella sätt kan man lätt bli rastlös av att lyssna på dem (speciellt om man normalt lyssnar på metal som jag) och det finns även de som har svårt för den där lätta growlingen som många saxofonister gör i det ljusa spektrat.

Jag håller med Dk om att det är svårt att definera vad som är en bra musiker. Jag vet dock hur jag själv definerar ett bra band och det är ett band som alla spelar på en jämn nivå så att man kan njuta av musiken utan att störa sig på att någon utav bandmedlemmarna inte håller samma klass som de andra. Sen har jag lite känsla för rena toner vilket tyvärr helt kan döda upplevelsen att lyssna på vissa band.
Vad spelar han för slags musik då? Kanske svårt att definiera ;).
"If you want to make an apple cake from scratch you must start by creating the universe"
User avatar
HLC
Posts: 2146
Joined: 2004-09-25 10:08:21
Location: Kista

Post by HLC »

Dk wrote:Vad spelar han för slags musik då? Kanske svårt att definiera ;).
Aff, jag visste att någon skulle fråga :-/

Det skulle väll kunna kallas typ melodiös lugn natur jazz? Med detta som någon sorts skum utgångspunkt så kan jag endast hänvisa till.. erhm.. Det fanns en sida med lite musikklipp på men det fungerar visst inte.. Europeiska Jazz unionen har dock gjort en småvacker sammanfattning av hans musikstil så läs och förundras (och försök lyssna på någon låt, det är värt att ha hört, hehe) länk
User avatar
xxKRILLE-THE-KILLERxx
Posts: 1318
Joined: 2002-11-03 21:29:46
Location: Västerås

Post by xxKRILLE-THE-KILLERxx »

Är det inte helt meningslöst att skriva de ryska namnen? Vi varken kan eller vill läsa ryska. Skulle någon vilja veta hur man stavar namnen på ryska så får du pm.
Post Reply