SATA-disk, syns inte på Den här datorn

Här passar allt hårdvarurelaterat som inte faller under en annan kategori.
Post Reply
User avatar
R3X
Posts: 52
Joined: 2005-01-26 10:20:17

SATA-disk, syns inte på Den här datorn

Post by R3X »

Har byggt mig en dator med en SATA-disk i. Jag kunde inte instellera OS på den för XP hittade den inte. Jag satte då in en gammal 10 gb hårddisk. Så nu ligger XP på den men jag kan inte få fram SATA-disken i Den här datorn. Den finns i BIOS och i diskhanteraren och jag har installerat alla drivrutinerna till den, men funkar ändå inte. Hur gör jag?

Dessa grejer har jag: Asus A8V Deluxe, Seagate Barracuda 120Gb S-ATA
"Politisk skicklighet är att förutsäga vad som kommer att hända imorgon, nästa vecka, nästa månad och nästa år. Och efteråt förklara varför det inte inträffade." - Winston Churchill
Fluffy
Hedersbit
Posts: 7384
Joined: 2002-02-13 23:56:00

Post by Fluffy »

Skapa en partition på disken?
User avatar
Static
Posts: 52
Joined: 2004-09-22 17:10:48
Location: Torsby/Sweden
Contact:

Post by Static »

Leta fram en gammal Win98 bootdisk (de enda som var bra med 98'an) och starta upp på den. Men läs först på lite om hur du hanterar FDISK och hur du skapar och aktiverar partitioner med det.

//Johan
User avatar
R3X
Posts: 52
Joined: 2005-01-26 10:20:17

Post by R3X »

Det löste sig, jag gick in på Seagates hemsida, dem hade ngn Disc Wizard där, som fixade det.
"Politisk skicklighet är att förutsäga vad som kommer att hända imorgon, nästa vecka, nästa månad och nästa år. Och efteråt förklara varför det inte inträffade." - Winston Churchill
Fluffy
Hedersbit
Posts: 7384
Joined: 2002-02-13 23:56:00

Post by Fluffy »

Static wrote:Leta fram en gammal Win98 bootdisk (de enda som var bra med 98'an) och starta upp på den. Men läs först på lite om hur du hanterar FDISK och hur du skapar och aktiverar partitioner med det.

//Johan
FDISK skapar FAT32-partitioner, även äldre versioner. Det är absolut inget att föredra att köra.
User avatar
Static
Posts: 52
Joined: 2004-09-22 17:10:48
Location: Torsby/Sweden
Contact:

Post by Static »

Fluffy wrote:
Static wrote:Leta fram en gammal Win98 bootdisk (de enda som var bra med 98'an) och starta upp på den. Men läs först på lite om hur du hanterar FDISK och hur du skapar och aktiverar partitioner med det.

//Johan
FDISK skapar FAT32-partitioner, även äldre versioner. Det är absolut inget att föredra att köra.
Givetvis ska man inte köra FAT32 till WinXP, men för att skapa och aktivera partitioner som sedan kan avnändas utav XP's installationsprogram fungerar alldeles utmärkt... Även för att formatera om en partition till NTFS.
Post Reply