Musiktråden

Här får ni fråga, tipsa eller prata om det mesta.
User avatar
Xerbee
Posts: 1491
Joined: 2004-01-11 21:24:20
Location: Göteborg

Post by Xerbee »

Kan tipsa om bandet Passenger, vet inte hur jag ska beskriva deras stil men jag diggar det :)

Har även börjat lyssna lite på Cans skiva Beyond the gates. För de som inte vet är Joacim Cans sångare i Hammerfall och det här är hans ganska nya solo skiva.

Och det givna tipset som alltid bör vara med i musiktrådar är ju självklart Son of fire, We bait, I feel you och Xeper av Vader. De fyra klarar man sig på ett tag :)
Life, loathe it or ignore it, you can't like it.
Grim
Posts: 1645
Joined: 2002-03-08 0:54:57

Post by Grim »

jag kan tänka mig att en soloskiva med joacim cans låter precis som hammerfall
User avatar
Eruku
Posts: 2650
Joined: 2002-10-16 15:43:26
Location: Stockholm
Contact:

Post by Eruku »

Xerbee wrote:Kan tipsa om bandet Passenger, vet inte hur jag ska beskriva deras stil men jag diggar det :)
Melodisk/Death/Nu-Metal minus Rap plus synt, kanske? För övrigt är den sångaren ifrån In-Flames Anders Friden på vocals :)
Visst gör jag fel, men det är jävligt mycket mer jag gör rätt.
_______

How to ask a question
User avatar
egar
Hedersbit
Posts: 4192
Joined: 2002-02-18 0:01:59
Location: Göteborg
Contact:

Post by egar »

Grim wrote:jag kan tänka mig att en soloskiva med joacim cans låter precis som hammerfall
Det skulle man kunna säga förutom att det är lite hårdare och lite tyngre, samt att han håller tillbaka sin sång mycket mer (precis som han gör på senaste hammerfall-plattan).

Jag tycker att den är helt okej.
A fair judgement!
Two-way mirror in the hall
They like to watch everything you do
Transmitters hidden in the walls
So they know everything you say is true
User avatar
Dk
Posts: 93
Joined: 2004-11-02 18:16:46

Post by Dk »

egar wrote: Det skulle man kunna säga förutom att det är lite hårdare och lite tyngre, samt att han håller tillbaka sin sång mycket mer (precis som han gör på senaste hammerfall-plattan).

Jag tycker att den är helt okej.
Min kompis har hans autograf ;D. Har hört lite av skivan med, jag tyckte det påminde en hel del om Hammerfall ;).
"If you want to make an apple cake from scratch you must start by creating the universe"
User avatar
egar
Hedersbit
Posts: 4192
Joined: 2002-02-18 0:01:59
Location: Göteborg
Contact:

Post by egar »

Dk wrote:
egar wrote: Det skulle man kunna säga förutom att det är lite hårdare och lite tyngre, samt att han håller tillbaka sin sång mycket mer (precis som han gör på senaste hammerfall-plattan).

Jag tycker att den är helt okej.
Min kompis har hans autograf ;D. Har hört lite av skivan med, jag tyckte det påminde en hel del om Hammerfall ;).
Jag har också hans autograf! :o
Har till och med haft den ändå sedan 1998, vem vill ta på mig?

Ska vi skryta om autografer så har jag samtliga i DTs autografer förutom Jordans. Bäst i samlingen är Micke Å.
A fair judgement!
Two-way mirror in the hall
They like to watch everything you do
Transmitters hidden in the walls
So they know everything you say is true
User avatar
Dk
Posts: 93
Joined: 2004-11-02 18:16:46

Post by Dk »

egar wrote: Jag har också hans autograf! :o
Har till och med haft den ändå sedan 1998, vem vill ta på mig?

Ska vi skryta om autografer så har jag samtliga i DTs autografer förutom Jordans. Bäst i samlingen är Micke Å.
Själv har man Lars Winnerbäcks autograf på väggen 8). Nån här som gillar hans musik :)?
"If you want to make an apple cake from scratch you must start by creating the universe"
User avatar
palindrom
Posts: 594
Joined: 2005-01-05 13:28:03
Location: Örebro

Post by palindrom »

Dk wrote:
egar wrote: Jag har också hans autograf! :o
Har till och med haft den ändå sedan 1998, vem vill ta på mig?

Ska vi skryta om autografer så har jag samtliga i DTs autografer förutom Jordans. Bäst i samlingen är Micke Å.
Själv har man Lars Winnerbäcks autograf på väggen 8). Nån här som gillar hans musik :)?
Jag har gått på två konserter.
There is a disease out there. Some of the symptoms include confrontation avoidance, approval addiction and disingenuous agreement. They call it mankind.
User avatar
Xerbee
Posts: 1491
Joined: 2004-01-11 21:24:20
Location: Göteborg

Post by Xerbee »

Eruku wrote:
Xerbee wrote:Kan tipsa om bandet Passenger, vet inte hur jag ska beskriva deras stil men jag diggar det :)
Melodisk/Death/Nu-Metal minus Rap plus synt, kanske? För övrigt är den sångaren ifrån In-Flames Anders Friden på vocals :)
Tyckte jag kände igen rösten men kunde inte bestämma vart :)

För övrigt håller jag med Egar om Cans skiva, den är lite tyngre. Klarar inte riktigt Hammerfall men Cans skiva går iaf att lyssna på.
Life, loathe it or ignore it, you can't like it.
User avatar
lither
Hedersbit
Posts: 9507
Joined: 2002-03-09 21:12:13
Location: Göteborg
Contact:

Post by lither »

egar wrote:
Dk wrote:
egar wrote: Det skulle man kunna säga förutom att det är lite hårdare och lite tyngre, samt att han håller tillbaka sin sång mycket mer (precis som han gör på senaste hammerfall-plattan).

Jag tycker att den är helt okej.
Min kompis har hans autograf ;D. Har hört lite av skivan med, jag tyckte det påminde en hel del om Hammerfall ;).
Jag har också hans autograf! :o
Har till och med haft den ändå sedan 1998, vem vill ta på mig?

Ska vi skryta om autografer så har jag samtliga i DTs autografer förutom Jordans. Bäst i samlingen är Micke Å.
Jag blir inte avis förrän du får Jordans. ;)
1. Nigger guy, two words which by themselves are harmless, but when combined they form a verbal missile of hate.
2. Vivaldi
3. Buffalos ...
User avatar
Dk
Posts: 93
Joined: 2004-11-02 18:16:46

Post by Dk »

palindrom wrote: Jag har gått på två konserter.
Ahh fan va jag blir avis :P. Jag har en live dvd av honom, och där lirar dom låtarna skitbra live :D. Dock så är publiken grymt tråkig :(.
"If you want to make an apple cake from scratch you must start by creating the universe"
User avatar
palindrom
Posts: 594
Joined: 2005-01-05 13:28:03
Location: Örebro

Post by palindrom »

Dk wrote:
palindrom wrote: Jag har gått på två konserter.
Ahh fan va jag blir avis :P. Jag har en live dvd av honom, och där lirar dom låtarna skitbra live :D. Dock så är publiken grymt tråkig :(.
Det var ett par år sedan, men konserten i Stockholm hade en grym publik.
Nu är jag mer för synth, även om jag kan dra på några låtar för nostalgins och gitarrens skull.
There is a disease out there. Some of the symptoms include confrontation avoidance, approval addiction and disingenuous agreement. They call it mankind.
User avatar
egar
Hedersbit
Posts: 4192
Joined: 2002-02-18 0:01:59
Location: Göteborg
Contact:

Post by egar »

lither wrote:
egar wrote:
Dk wrote:
egar wrote: Det skulle man kunna säga förutom att det är lite hårdare och lite tyngre, samt att han håller tillbaka sin sång mycket mer (precis som han gör på senaste hammerfall-plattan).

Jag tycker att den är helt okej.
Min kompis har hans autograf ;D. Har hört lite av skivan med, jag tyckte det påminde en hel del om Hammerfall ;).
Jag har också hans autograf! :o
Har till och med haft den ändå sedan 1998, vem vill ta på mig?

Ska vi skryta om autografer så har jag samtliga i DTs autografer förutom Jordans. Bäst i samlingen är Micke Å.
Jag blir inte avis förrän du får Jordans. ;)
Men Jordan är en fjolla som inte passar in i DT. Han har en fin synth med massor med fina ljud men ändå låter hans instrument som en Casiosynth, vad gör han för fel? Du bör veta som är keyboardist.
A fair judgement!
Two-way mirror in the hall
They like to watch everything you do
Transmitters hidden in the walls
So they know everything you say is true
User avatar
syntetisk
Posts: 2708
Joined: 2002-03-28 23:48:58
Location: Uppsala

Post by syntetisk »

Dk wrote:Ahh fan va jag blir avis :P. Jag har en live dvd av honom, och där lirar dom låtarna skitbra live :D. Dock så är publiken grymt tråkig :(.
...men då lär du ju åka till hultsfred, han ska lira där alla tre kvällar.

Depeche Mode är bra, likaså Sneaker Pimps och Dizzie Rascal.
User avatar
lither
Hedersbit
Posts: 9507
Joined: 2002-03-09 21:12:13
Location: Göteborg
Contact:

Post by lither »

egar wrote:Men Jordan är en fjolla som inte passar in i DT. Han har en fin synth med massor med fina ljud men ändå låter hans instrument som en Casiosynth, vad gör han för fel? Du bör veta som är keyboardist.
Passar inte in? Jag tycker att han ger en skön feeling till DT. Han skriver inte i helhet bättre låtar än Derek gjorde (som var med och skrev de bästa), men han lyfte helt klart DT, enligt mig.
Hans Kurzweil låter på många ställen väldigt plastigt, framförallt pianoljuden. Han experimenterar en hel del med sina ljud, gör massa egna, så han väljer väl själv vad som passar. Casiosynth vill jag verkligen inte kalla det, mer än på just pianoljudet.
Nu har han dock bytt till en Korg, så hoppas på lite lyft på den fronten. Men många av ljuden kom från Korg innan, då han både har rack och en Korg Karma som han kör MIDI-ljud via på liveframträdanden.
1. Nigger guy, two words which by themselves are harmless, but when combined they form a verbal missile of hate.
2. Vivaldi
3. Buffalos ...
User avatar
Andrej
Posts: 3465
Joined: 2005-05-01 7:56:58
Location: Stockholm

Post by Andrej »

Favoritmusik?

Pink Floyd
Nick Cave & The Bad Seeds
Thåström i 3 av 4 former
Metallica
Laibach
TKU
Red Warzawa

Lite halvblandat, eller inte, beror på hur man ser det.
Ödmjuk är jag, det är inte mitt fel att ni har fel.
User avatar
Adriano
Posts: 145
Joined: 2005-01-30 14:27:35

Post by Adriano »

Många bra låtar man hittar i denna tråd!:)

Jag måste bara tipsa om en fransk artist som jag har lyssnat väldigt mycket på senaste månaderna. JAg kan inte beskriva stilen men snälla ni gör mig en tjänst och lyssna på någon låt av denna artist!

Artisten heter Kyo. Jag älskar musiken! Att alla låtar är på franska höjer musiken rejält då det låter så rent och mjukt!

Kan tipsa om "Pardonné" och "Sad day". :D
P4 3,0 Ghz, ATI Radeon 9800 PRO 256 Mb 1024 Mb RAM

Acer Ferarri 3200
User avatar
Dk
Posts: 93
Joined: 2004-11-02 18:16:46

Post by Dk »

Andrej wrote:Favoritmusik?

Pink Floyd
Nick Cave & The Bad Seeds
Thåström i 3 av 4 former
Metallica
Laibach
TKU
Red Warzawa

Lite halvblandat, eller inte, beror på hur man ser det.
vad spelar Red Warzawa för musik :)?
"If you want to make an apple cake from scratch you must start by creating the universe"
User avatar
Dk
Posts: 93
Joined: 2004-11-02 18:16:46

Post by Dk »

syntetisk wrote:
Dk wrote:Ahh fan va jag blir avis :P. Jag har en live dvd av honom, och där lirar dom låtarna skitbra live :D. Dock så är publiken grymt tråkig :(.
...men då lär du ju åka till hultsfred, han ska lira där alla tre kvällar.

Depeche Mode är bra, likaså Sneaker Pimps och Dizzie Rascal.
För det första så är det nog bara han av banden som spelar där som jag vill se, och för det andra så är det nog lite sent att beställa biljetter.
"If you want to make an apple cake from scratch you must start by creating the universe"
User avatar
syntetisk
Posts: 2708
Joined: 2002-03-28 23:48:58
Location: Uppsala

Post by syntetisk »

Dk wrote:
syntetisk wrote:
Dk wrote:Ahh fan va jag blir avis :P. Jag har en live dvd av honom, och där lirar dom låtarna skitbra live :D. Dock så är publiken grymt tråkig :(.
...men då lär du ju åka till hultsfred, han ska lira där alla tre kvällar.

Depeche Mode är bra, likaså Sneaker Pimps och Dizzie Rascal.
För det första så är det nog bara han av banden som spelar där som jag vill se, och för det andra så är det nog lite sent att beställa biljetter.
För det första så finns det tusen andra saker att göra där förutom att gå på konserter, för det andra så finns det säkert något mer du vill se och för det tredje, det är aldrig försent att beställa biljett :)
User avatar
Andrej
Posts: 3465
Joined: 2005-05-01 7:56:58
Location: Stockholm

Post by Andrej »

Red Warzawa skulle väl vara Dansk Hårdrock om jag inte missminner mig.
Med klassiker som "Julemandens Selvmordsbrev", "Amok" och "Satanisk Kommunisme" är dom näst intill oslagbara. Är man intreserad vidare av RW så är det bara att PM'a mig så kan jag om möjligt hjälpa en att införskaffa denna musik.
Ödmjuk är jag, det är inte mitt fel att ni har fel.
User avatar
Dk
Posts: 93
Joined: 2004-11-02 18:16:46

Post by Dk »

syntetisk wrote:
Dk wrote:
syntetisk wrote:
Dk wrote:Ahh fan va jag blir avis :P. Jag har en live dvd av honom, och där lirar dom låtarna skitbra live :D. Dock så är publiken grymt tråkig :(.
...men då lär du ju åka till hultsfred, han ska lira där alla tre kvällar.

Depeche Mode är bra, likaså Sneaker Pimps och Dizzie Rascal.
För det första så är det nog bara han av banden som spelar där som jag vill se, och för det andra så är det nog lite sent att beställa biljetter.
För det första så finns det tusen andra saker att göra där förutom att gå på konserter, för det andra så finns det säkert något mer du vill se och för det tredje, det är aldrig försent att beställa biljett :)
okej men för det tredje, jag har ingen att gå med :/
"If you want to make an apple cake from scratch you must start by creating the universe"
User avatar
palindrom
Posts: 594
Joined: 2005-01-05 13:28:03
Location: Örebro

Post by palindrom »

Nine Inch Nails kommer ju till Hultsfred...sniff.
There is a disease out there. Some of the symptoms include confrontation avoidance, approval addiction and disingenuous agreement. They call it mankind.
User avatar
Dk
Posts: 93
Joined: 2004-11-02 18:16:46

Post by Dk »

nån som kommer ihåg Blümchen förresten? Hon hade typ tv hitlåtar '99

Heut ist main tag och Nur Geträumt ;D. Sjukt härligt tysk pop/techno :).
"If you want to make an apple cake from scratch you must start by creating the universe"
höken
Posts: 623
Joined: 2002-08-26 20:46:26

Post by höken »

Dk wrote:nån som kommer ihåg Blümchen förresten? Hon hade typ tv hitlåtar '99

Heut ist main tag och Nur Geträumt ;D. Sjukt härligt tysk pop/techno :).
Blümchen for teh win!
Post Reply