"Svenskar ska dö"

Här får ni fråga, tipsa eller prata om det mesta.
User avatar
Phobic
Posts: 2062
Joined: 2002-03-08 10:22:59
Location: Borås Stad

Post by Phobic »

Skulle det smälla i Stockholm så gagnar det knappast terroristernas sak, för då vaknar med största sannolikhet Europa till och lär inte som idag fortsättningsvis ifrågasätta USAs agerande i kriget mot terrorismen.

Jag menar.. Sverige är ju trots allt mer eller mindre ganska neutralt. Blir vi ett mål är det väl få länder som inte skulle kunna bli ett mål och världen vaknar till.
User avatar
lillis
Hedersbit
Posts: 6841
Joined: 2002-03-08 18:03:45

Post by lillis »

Jag tycker att sådant här är idiotiskt. De kommer aldrig spränga Skene ändå.
HLC wrote:De har redan hotat Norge eftersom vi skickade F16 till Afghanistan.
Var hon söt?
User avatar
syntetisk
Posts: 2708
Joined: 2002-03-28 23:48:58
Location: Uppsala

Post by syntetisk »

lillis wrote:
HLC wrote:De har redan hotat Norge eftersom vi skickade F16 till Afghanistan.
Var hon söt?
Inget ont om lunarstorm, men du har nog använt det lite för mycket ;)
User avatar
Bad_and_ugly
Posts: 2295
Joined: 2004-05-16 21:46:13
Contact:

Post by Bad_and_ugly »

GuessWho wrote:Om de nu innerligt vill att Runar ska dö, borde det inte vara mycket effektivare att skicka en krypskytt då? Framförallt så borde risken för någon internationell konflikt vara mycket mindre. Då får de inte lika mycket uppmärksamhet, men är det där skon klämmer så kan de söka till någon dokusåpa istället.

Bomba oskyldiga människor bara för att någon har uttryckt en åsikt man inte håller med om? Jag förstår mig inte på sånt.
Kollektiv bestraffning i syfte att skrämma och splittra. Jag bor tråkigt nära ett kärnkraftverk, dock har de gjort förebyggande åtgärder för att hindra terrorister, med det är fortfarande ett kärnkraftverk och det finns fortfarande terrorister, de hittar nog hit förr eller senare.
Kan inget om mycket
User avatar
Bad_and_ugly
Posts: 2295
Joined: 2004-05-16 21:46:13
Contact:

Post by Bad_and_ugly »

Nazister, kommunister whatever, terroristerna var det väl allt handlade om?

Är det bara jag som tycker araber verkar väldigt hetlevrade?

(herregud, han måste vara nasist och rasist, han sparkar säkert ner invandrare på stan!!1!1111)
Kan inget om mycket
User avatar
Andrej
Posts: 3465
Joined: 2005-05-01 7:56:58
Location: Stockholm

Post by Andrej »

Är det bara jag som upplever människosläktet som äckligt, ohygieniskt, våldsamt och krigshetsande.

Visst, Araber må vara hetlevrade men det beror dock snarare på att dom är Homo Sapiens snarare än den geografiska region där dom bor eller på grund av uppväxt och (för dem) sociala normer. Det är inte så att dom är mindre värdelösa än någon annan av oss.

Genom människans historia är det återkomande att vi alltid strävar efter att slå ihjäl varandra. Vi är helt enkelt ett roligt släkte, vars framgång alltid har stimulerats eller används i krig. Framgång? Ja det är väl ändå en relativ term...

Edit: Ändrade så att jag skrev att jag tycker att människosläktet är äckligt, ohygieniskt, våldsamt och krigshetsande, istället för att vi är äckliga, ohygieniskt våldsamma och krigshetsande. Vilken dålig ordvits det kan bli.
Ödmjuk är jag, det är inte mitt fel att ni har fel.
User avatar
Bad_and_ugly
Posts: 2295
Joined: 2004-05-16 21:46:13
Contact:

Post by Bad_and_ugly »

Själv tror jag att det handlar till stor del om religion när det är konflikter.

Religioner är av ondo IMO.
Kan inget om mycket
User avatar
Andrej
Posts: 3465
Joined: 2005-05-01 7:56:58
Location: Stockholm

Post by Andrej »

Jag skulle vilja skilja på Organiserad Religion och Religion i sig. Men man kan gott anta att när folk pratar om Religion så pratar dom oftast om Organiserad Religion.
Ödmjuk är jag, det är inte mitt fel att ni har fel.
User avatar
Bad_and_ugly
Posts: 2295
Joined: 2004-05-16 21:46:13
Contact:

Post by Bad_and_ugly »

Jag ser inte vitsen med att slaviskt följa/misstolka/utöva religioner, något som kanske inte ens inträffat, när jag ser bevis annat än texter och människors övertygelser kanske jag ändrar min syn på religioner.
Kan inget om mycket
User avatar
Andrej
Posts: 3465
Joined: 2005-05-01 7:56:58
Location: Stockholm

Post by Andrej »

Du har rätt B&U, att följa en organiserad religion kan vara ganska jobbigt för omvärden.

Bevis trotsar tro. Tro är tro. Bevis är bevis.

Bevisa att gud existerar så bör han försvinna i en puff av logik, ty bevis trotsar tro och utan tro finns ingen gud.
Ödmjuk är jag, det är inte mitt fel att ni har fel.
User avatar
Ghlargh
Posts: 10236
Joined: 2002-07-27 18:34:53
Location: Stockholm/Bromma
Contact:

Post by Ghlargh »

coin wrote:Då du inte är ens försöker, eller söker efter GUD lär du knappast finna honom heller. För övrigt har vi människor en fri vilja. Och de som tror på gud gör det för sin skalle och ingen annans.
Inte alla, vissa mördar folk som tror på fel gud, många blir misshandlade för att dom är ateister etc.
Ghlargh ska inte hållas lagligen eller annars ansvarig om en 64bitare eller dennes utrustning dör eller skadas allvarligt efter att ha följt Ghlarghs tips, tipsen är avsedda endast som vägledning och inte som en exakt instruktion. Kan du inte, rör inte!
staretsen
Avstängd
Posts: 5647
Joined: 2004-03-26 8:35:14

Post by staretsen »

coin wrote:Då du inte är ens försöker, eller söker efter GUD lär du knappast finna honom heller. För övrigt har vi människor en fri vilja. Och de som tror på gud gör det för sin skalle och ingen annans.
Absolut. Det visade korstågen, inkvisitionen, folkmordet i Rwanda med flera exempel.
Life's a joke, yuk it up.
User avatar
Fenix
Hedersbit
Posts: 6236
Joined: 2002-03-08 2:55:18
Location: Mölndal
Contact:

Post by Fenix »

religion och politik hör inte ihop
What is Odyssey5?

www.roaddogs.se
User avatar
Ghlargh
Posts: 10236
Joined: 2002-07-27 18:34:53
Location: Stockholm/Bromma
Contact:

Post by Ghlargh »

Fenix wrote:religion och politik hör inte ihop
Förr sa man samma sak om vatten och olja, men nu har forskare kommit på att man kan få vatten att blanda sig med olja om man använder ultraljud på vissa frekvenser. Undrar om man kan använda samma teknik på politik och religion...
Ghlargh ska inte hållas lagligen eller annars ansvarig om en 64bitare eller dennes utrustning dör eller skadas allvarligt efter att ha följt Ghlarghs tips, tipsen är avsedda endast som vägledning och inte som en exakt instruktion. Kan du inte, rör inte!
User avatar
Cappuccino
Posts: 674
Joined: 2004-01-25 2:20:00
Location: Göteborg

Post by Cappuccino »

TinyTeeth wrote:Absolut. Det visade korstågen, inkvisitionen, folkmordet i Rwanda med flera exempel.
Även om jag inte skulle säga att Korstågens rykte är oförtjänt, då krig alltid är grymma, så vill jag ändå påpeka det enkla faktum att t.ex. Spanien var ockuperat av muslimer. Att man sedan använde Kristendomen som orsak till att slå tillbaka var ju bara taktiskt riktigt. Att gnälla om Korstågen som religiös extremism eller intolerans tycker jag ger en felaktig bild av dåtida Europa och orsak och verkan. Muslimernas ockupation av Spanien förhärligas medan de kristna smutskastas som del i någon slags arvskuld.

Detta leder också till en konstant brist på självkritik och självrannsakan hos muslimer då dessa i allt kan framställa sig som offer, även när de själva bär skulden. Korstågen kanske var förutsättningen för den västerländska kulturens bestående.
Abit K9N - AMD Athlon 64 X2 4600+, 2048MB PC4600 - SB XFi Extreme Gamer - sata 160Gb/ide 80Gb/ - dvd/cdrw - Radeon 1950Pro 512MB - Xp.proSP2 - Vista Ultimate 64 -
User avatar
HLC
Posts: 2146
Joined: 2004-09-25 10:08:21
Location: Kista

Post by HLC »

Fenix wrote:religion och politik hör inte ihop
Håller inte alls med. Religion är i allra högsta grad relevant då denne styr den moral en människa förväntas ha, medan politiken försöker reglera vad personen och andra i dennes omgivning förväntas ge till varandra och vilka "lagar" de förväntas följa. Att följa lagar som man inte tycker är moraliskt försvarbara håller inte i längden.
User avatar
Ghlargh
Posts: 10236
Joined: 2002-07-27 18:34:53
Location: Stockholm/Bromma
Contact:

Post by Ghlargh »

Religion och politik behöver inte höra ihop, men det finns inget som säger att dom inte kan det, se på alla muslimska länder som baserar sina lagar på Koranen. Se på den svenska samhället för något hundratal år sedan och vad våra lagar var baserade på...
Ghlargh ska inte hållas lagligen eller annars ansvarig om en 64bitare eller dennes utrustning dör eller skadas allvarligt efter att ha följt Ghlarghs tips, tipsen är avsedda endast som vägledning och inte som en exakt instruktion. Kan du inte, rör inte!
User avatar
nem
Hedersbit
Posts: 4678
Joined: 2002-04-12 15:48:33
Location: Lund

Post by nem »

Ghlargh wrote:Religion och politik behöver inte höra ihop, men det finns inget som säger att dom inte kan det, se på alla muslimska länder som baserar sina lagar på Koranen. Se på den svenska samhället för något hundratal år sedan och vad våra lagar var baserade på...
Vad tror du våra lagar bygger på nu?

Kristen etik. That's it.
"Rightful liberty is unobstructed action according to our will within limits drawn around us by the equal rights of others."- Thomas Jefferson
User avatar
Ghlargh
Posts: 10236
Joined: 2002-07-27 18:34:53
Location: Stockholm/Bromma
Contact:

Post by Ghlargh »

nem wrote:Vad tror du våra lagar bygger på nu?

Kristen etik. That's it.
Vi har dock tagit bort och lagt till en del som inte står med i bibeln. Vissa delar av kristen etik är ju helt chysst medan det saknas delar och vissa delar är helt åt skogen.
Ghlargh ska inte hållas lagligen eller annars ansvarig om en 64bitare eller dennes utrustning dör eller skadas allvarligt efter att ha följt Ghlarghs tips, tipsen är avsedda endast som vägledning och inte som en exakt instruktion. Kan du inte, rör inte!
User avatar
mitnic
Posts: 173
Joined: 2002-12-28 0:48:41
Location: Malmö

Post by mitnic »

Vad är åt skogen?
Att det står att det är fel att vara homosexuell kanske?
User avatar
Fenix
Hedersbit
Posts: 6236
Joined: 2002-03-08 2:55:18
Location: Mölndal
Contact:

Post by Fenix »

HLC wrote:
Fenix wrote:religion och politik hör inte ihop
Håller inte alls med. Religion är i allra högsta grad relevant då denne styr den moral en människa förväntas ha, medan politiken försöker reglera vad personen och andra i dennes omgivning förväntas ge till varandra och vilka "lagar" de förväntas följa. Att följa lagar som man inte tycker är moraliskt försvarbara håller inte i längden.
ok, så bara för jag är ateist så har jag ingen moral? Är det det du vill få fram?
Religion är den största orsaken till krig i världen, och här sitter du och försvarar det?
What is Odyssey5?

www.roaddogs.se
User avatar
HLC
Posts: 2146
Joined: 2004-09-25 10:08:21
Location: Kista

Post by HLC »

Fenix wrote:ok, så bara för jag är ateist så har jag ingen moral? Är det det du vill få fram?
Religion är den största orsaken till krig i världen, och här sitter du och försvarar det?
ack.. för det första, var "försvarar" jag religion? Jag anser att politik och religion hör ihop, som en matematisk funktion, det har inget att göra med att jag försvarar någon specifik religion eller deras direkta inflytande att göra.

Var har jag sagt att ateister inte har moral? Jag är själv till större delen ateist och jag har helt klart mina egna hårda värderingar.

Att religioner skulle vara en av de största orsakerna till krig i världen kan jag kanske acceptera men knappast den största. Girighet kommer alltid förbli den största.

Sen tror jag vi har olika åsikter om vad religion i sig är.. Jag har iaf fått för mig att en persons religion är denne personens samling livsåskådning, moral, etik osv.. Om dessa ganska så väl sammanfaller med någon känd "religion" så verkar det ganska så troligt att man anser sig tillhöra denna religionen.

Du säger det själv, religioner har under hela människans historia varit en av de starkaste politiska makterna. Jag skulle dock vilja ändra erat påstående till att politik inte borde färgas av en enda religion, vilket är en enorm skillnad ifrån att den inte skall färgas av någon religion alls!
staretsen
Avstängd
Posts: 5647
Joined: 2004-03-26 8:35:14

Post by staretsen »

nem wrote:Vad tror du våra lagar bygger på nu?

Kristen etik. That's it.
Den "kristna etik" som finns kvar i Sveriges lag finns i nästan alla andra religioner också.
Life's a joke, yuk it up.
User avatar
Fenix
Hedersbit
Posts: 6236
Joined: 2002-03-08 2:55:18
Location: Mölndal
Contact:

Post by Fenix »

@ hlc

Låt oss ta ett exempel. Ett religiöst parti tar makten och stiftar en lag att alla måste gå i söndagsskola. Är inte det påtvingat för de som är ateister?

jag har inget problem med religion så länge det inte påtvingas.

fråga vanligt folk i t.ex. Israel (alltså inte religiöst insnöade personer) och de säger säkerligen att religion och politik inte hör ihop.. det finns ingen lösning om båda sidor blint skriker "min pappa e starkare än din pappa".

Ser man på kristendomen och katolismen så har det inte vart något annat än ett verktyg för de styrande att kontrollera massan
What is Odyssey5?

www.roaddogs.se
User avatar
nem
Hedersbit
Posts: 4678
Joined: 2002-04-12 15:48:33
Location: Lund

Post by nem »

TinyTeeth wrote:Den "kristna etik" som finns kvar i Sveriges lag finns i nästan alla andra religioner också.
I vart fall alla religioner som bygger på kristendomen. ;)
"Rightful liberty is unobstructed action according to our will within limits drawn around us by the equal rights of others."- Thomas Jefferson
Post Reply