Förstärkarbygge(remake)

Avdelningen för modifiering samt generell elektronik och teknik.
User avatar
ADiS
Posts: 5732
Joined: 2003-04-04 22:24:03
Location: Gävle
Contact:

Re: Förstärkarbygge(remake)

Post by ADiS »

criscros wrote:hur gör man en förstärkare?
Grunden är en transistor där man lägger en svag signal på mettenbenet (Basen) och sedan har så tar man ex det man vill förstärka på och kopplar det på Emitern (E) och man får en signal ut på Collector (C). hur mkt den förstårk beror på transistor och förstärkningen betäcknas med hfe
http://www.buildlog.eu - Din egna bygglogg på nätet
User avatar
Biograf
Posts: 362
Joined: 2003-12-13 16:21:19

Re: Förstärkarbygge(remake)

Post by Biograf »

criscros wrote:hur gör man en förstärkare?
Ptja... man börjar med nått enklare till att börja med, så slipper du bli besviken när du bränner ner lägenheten, eldar upp dig själv, elektrifierar dig själv, får lödtenn i ögat..... osv osv :P

för många okunniga som vill börja i fel ände... börja med nått lätt o arbeta dig uppåt, förarbetet är mycket viktigt om man vill få ett bra slutresultat, detta gäller även när man ska skaffa sig kunskaper.

om du ska lära dig cykla så sätter du dig väl inte på en enhjuling det första du gör? Nej.. du börjar med att träna upp balansen på en trehjuling av nått slag.



EDIT: AdiS förklaring var enormt bristfällig och den kan du lika gärna kasta i närmsta sopkorg, det är MYCKET mer invecklat än så...
AdiS bör ta det lungt ett tag och ha lite mer krut bakom sina inlägg imho :P
Last edited by Biograf on 2005-05-02 22:30:14, edited 3 times in total.
User avatar
MadModder
Posts: 3297
Joined: 2002-03-20 19:43:10
Location: Madland
Contact:

Post by MadModder »

Nu har någon fel igen... ;) (och det är inte Biograf...)
Det är signalen man vill förstärka man ska mata in på basen (B). Den sitter inte alltid i mitten. Beroende på typ av transistor kopplar man in en drivspänning på antingen emitter (E) eller kollektor (C), och sen plockar man ut den förstärkta signalen på det ben som är kvar. Lite enkelt förklarat. Eller mycket. Det är svårt att förklara nåt sånt här utan att det blir invecklat.

Här är en av de enklaste förstärkarkopplingarna som finns.
http://www.st-andrews.ac.uk/~www_pa/Sco ... page1.html
User avatar
ADiS
Posts: 5732
Joined: 2003-04-04 22:24:03
Location: Gävle
Contact:

Post by ADiS »

ahum, ok *thihi*

kopplar man en darlington koppling där så förstårks det ännu mer.

har aldrig testat att köra ljud genom darlington, borde inte det bli rätt så brusigt?
http://www.buildlog.eu - Din egna bygglogg på nätet
User avatar
Biograf
Posts: 362
Joined: 2003-12-13 16:21:19

Post by Biograf »

ADiS wrote:ahum, ok *thihi*

kopplar man en darlington koppling där så förstårks det ännu mer.

har aldrig testat att köra ljud genom darlington, borde inte det bli rätt så brusigt?
En darlingtonkoppling innebär att du får högre strömförstärkning ja, sen har du en hel del andra parametrar som bestämmer om den förstärkning du erhåller manipulerar signalintegriteten eller inte.
User avatar
ADiS
Posts: 5732
Joined: 2003-04-04 22:24:03
Location: Gävle
Contact:

Post by ADiS »

Men vanligtvis förstärks den 200-300ggr och det är jävligt mkt speciellt om man har darlington då det blir dubbelt. Och då borde det fan bli brusigt ändå om man inte filtrerar bort allt skit. Den analoga tekniken är inte lätt, mkt brud och skit som kommer med som man inte räknat med.
http://www.buildlog.eu - Din egna bygglogg på nätet
User avatar
Biograf
Posts: 362
Joined: 2003-12-13 16:21:19

Post by Biograf »

ADiS wrote:Men vanligtvis förstärks den 200-300ggr och det är jävligt mkt speciellt om man har darlington då det blir dubbelt. Och då borde det fan bli brusigt ändå om man inte filtrerar bort allt skit. Den analoga tekniken är inte lätt, mkt brud och skit som kommer med som man inte räknat med.
Saken är den att du förstärker det lilla brus/brum du har i insignalen, konsten är sådan att inte lägga på mer brus/brum.
User avatar
Ghlargh
Posts: 10236
Joined: 2002-07-27 18:34:53
Location: Stockholm/Bromma
Contact:

Post by Ghlargh »

ADiS wrote:Men vanligtvis förstärks den 200-300ggr och det är jävligt mkt speciellt om man har darlington då det blir dubbelt. Och då borde det fan bli brusigt ändå om man inte filtrerar bort allt skit. Den analoga tekniken är inte lätt, mkt brud och skit som kommer med som man inte räknat med.
ehm, darlington är inte dubbelt, det är upphöjt med 2.

Och det finns inget som säger att en darlington skulle förstärka brus mer än ett annat steg som har samma nivå in och ut.
Ghlargh ska inte hållas lagligen eller annars ansvarig om en 64bitare eller dennes utrustning dör eller skadas allvarligt efter att ha följt Ghlarghs tips, tipsen är avsedda endast som vägledning och inte som en exakt instruktion. Kan du inte, rör inte!
User avatar
MadModder
Posts: 3297
Joined: 2002-03-20 19:43:10
Location: Madland
Contact:

Post by MadModder »

Ja om brudarna är med i leken blir man lätt distraherad... ;)
Men angående darlingtonkoppling så blir det inte dubbelt. Låt säga att du kopplar två småsignaltransistorer med hfe 300 i en darlingtonkoppling. Du får då inte en total hfe på 600, utan 90000.

[edit]
Jaha, Ghlargh var före...
User avatar
ADiS
Posts: 5732
Joined: 2003-04-04 22:24:03
Location: Gävle
Contact:

Post by ADiS »

Ja men en vanlig signal, men lite brus/brum som man inte hör i vanliga fall... borde höras mkt mkt tydligare efter.

Ghlargh, det va så ja menade, var tydligen otydlig där...
http://www.buildlog.eu - Din egna bygglogg på nätet
User avatar
Biograf
Posts: 362
Joined: 2003-12-13 16:21:19

Post by Biograf »

ADiS wrote:Ja men en vanlig signal, men lite brus/brum som man inte hör i vanliga fall... borde höras mkt mkt tydligare efter.

Ghlargh, det va så ja menade, var tydligen otydlig där...
Ja precis som jag sa, självklart så förstärks bruset/brummet i signalen också...
User avatar
MadModder
Posts: 3297
Joined: 2002-03-20 19:43:10
Location: Madland
Contact:

Post by MadModder »

naturligtvis blir bruset och brummet starkare, men det blir även det övriga ljudet, så jag vet inte om det upplevs som tydligare jämförelsevis...
criscros
Posts: 787
Joined: 2005-01-20 15:34:58

Post by criscros »

sorry mern jag fatta inte så mycket av den dära hemsidan. bara det att pilarna å linjerna betyder att strömmen åker genom dom
Pentium D 930 3ghz 2x512mb xms5400 seagate 7200.10 250gb ESC 19-a SLI xe msi7600gt
User avatar
MadModder
Posts: 3297
Joined: 2002-03-20 19:43:10
Location: Madland
Contact:

Post by MadModder »

Nej, det betyder de inte. De blå pilarna betyder att mellan de två punkter som en linje pekar på är det en särskild potential.
Det står ju förklarat i texten undertill efter "Note:"

Försök förstå det där enkla schemat innan du försöker förstå något mer avancerat ;)
criscros
Posts: 787
Joined: 2005-01-20 15:34:58

Post by criscros »

MadModder wrote:Nej, det betyder de inte. De blå pilarna betyder att mellan de två punkter som en linje pekar på är det en särskild potential.
Det står ju förklarat i texten undertill efter "Note:"

Försök förstå det där enkla schemat innan du försöker förstå något mer avancerat ;)

JAHA :) okej lol jag kolla bara på schemat och inget annat . tack tack.ska kolla lite när jag kommer hem från rugby träningen :P
Pentium D 930 3ghz 2x512mb xms5400 seagate 7200.10 250gb ESC 19-a SLI xe msi7600gt
criscros
Posts: 787
Joined: 2005-01-20 15:34:58

Post by criscros »

sorry gubbs, fattar noll
Pentium D 930 3ghz 2x512mb xms5400 seagate 7200.10 250gb ESC 19-a SLI xe msi7600gt
User avatar
Biograf
Posts: 362
Joined: 2003-12-13 16:21:19

Post by Biograf »

criscros wrote:sorry gubbs, fattar noll
inte helt oväntat tyvärr ;)

inse att du måste börja med något enklare, som vi alla sa från början.
Last edited by Biograf on 2005-05-03 20:35:31, edited 1 time in total.
criscros
Posts: 787
Joined: 2005-01-20 15:34:58

Post by criscros »

Biograf wrote:
criscros wrote:sorry gubbs, fattar noll
inte helt oväntat..
hur orkar du?
Pentium D 930 3ghz 2x512mb xms5400 seagate 7200.10 250gb ESC 19-a SLI xe msi7600gt
criscros
Posts: 787
Joined: 2005-01-20 15:34:58

Post by criscros »

Biograf wrote:
criscros wrote:sorry gubbs, fattar noll
inte helt oväntat tyvärr ;)

inse att du måste börja med något enklare, som vi alla sa från början.
men okej då da biograf , hur blev du så kunnig inom detta område?

du kan väll ge tips,hemsidor ,beskrivningar m.m
Pentium D 930 3ghz 2x512mb xms5400 seagate 7200.10 250gb ESC 19-a SLI xe msi7600gt
User avatar
Biograf
Posts: 362
Joined: 2003-12-13 16:21:19

Post by Biograf »

criscros wrote:
Biograf wrote:
criscros wrote:sorry gubbs, fattar noll
inte helt oväntat tyvärr ;)

inse att du måste börja med något enklare, som vi alla sa från början.
men okej då da biograf , hur blev du så kunnig inom detta område?

du kan väll ge tips,hemsidor ,beskrivningar m.m
Trial and error och ett gediget intresse, började när jag var i krypåldern o pillade på stereoapparater typ... sen började jag skruva isär saker(känner säkert många igen) sen började jag bygga lite diverse.... o på den vägen är det, inga särskilda guider riktigt.... så jag har inga särskilt bra hemsidor , finns väl massa scheman på typ www.commlinx.com.au/schematics.html där har du massa godis.

annars kan jag väl rekomendera att du skaffar dig nån bok om analog elektronik o ellära, det är nog en bra början.
Konto
Posts: 1450
Joined: 2005-02-16 22:22:51

Post by Konto »

ADiS wrote:Japp, som jag sa. Men sedan hur mkt sanning som finns i det är en annan sak. Detta är en efterföljare till en som dom tidigare byggt och som fått mkt bra kriterier och med denna där dom byggt om samt valt bättre komponeter så är det klart att det är bra ljud i den.

EDIT: Blir nog jag! därför skrev jag ut det ;)
Säljer min Pick-n-Place maskin så nu kommer man ha råd med massa saker som ska göras klar ;)
Varför har du en Pick-n-Place hemma?
mattlos
Posts: 905
Joined: 2004-09-17 11:32:02
Location: Knorrköping

Post by mattlos »

Stiligt.
Snygga tofflor by the way ;)
User avatar
Biograf
Posts: 362
Joined: 2003-12-13 16:21:19

Post by Biograf »

mattlos wrote:Stiligt.
Snygga tofflor by the way ;)
hehe tack... dom är sköna också :P
User avatar
ADiS
Posts: 5732
Joined: 2003-04-04 22:24:03
Location: Gävle
Contact:

Post by ADiS »

PilotPencil wrote:
ADiS wrote:Japp, som jag sa. Men sedan hur mkt sanning som finns i det är en annan sak. Detta är en efterföljare till en som dom tidigare byggt och som fått mkt bra kriterier och med denna där dom byggt om samt valt bättre komponeter så är det klart att det är bra ljud i den.

EDIT: Blir nog jag! därför skrev jag ut det ;)
Säljer min Pick-n-Place maskin så nu kommer man ha råd med massa saker som ska göras klar ;)
Varför har du en Pick-n-Place hemma?
Har inte den hemma, har den på farsans jobb, fick den från Syntronic...
http://www.buildlog.eu - Din egna bygglogg på nätet
User avatar
Ghlargh
Posts: 10236
Joined: 2002-07-27 18:34:53
Location: Stockholm/Bromma
Contact:

Post by Ghlargh »

ADiS wrote:Har inte den hemma, har den på farsans jobb, fick den från Syntronic...
Man säljer inte en Pick&Place, man sätter den i arbete :D
Ghlargh ska inte hållas lagligen eller annars ansvarig om en 64bitare eller dennes utrustning dör eller skadas allvarligt efter att ha följt Ghlarghs tips, tipsen är avsedda endast som vägledning och inte som en exakt instruktion. Kan du inte, rör inte!
Post Reply