Spelprestanda i 64-bitars-miljö

Vårt gamla nyhetsforum. Nyheter ska postas på framsidan istället, men för det behövs ett konto. Vill du skriva hos oss, hör av dig till Fredrik Ågren.
Locked
z1nQ
Hedersbit
Posts: 77
Joined: 2005-02-20 15:17:08
Location: Västervik

Spelprestanda i 64-bitars-miljö

Post by z1nQ »

För inte så länge sedan kom Windows XP x64 till handeln och många blev förväntasfulla inför detta. I veckan skrev Anandtech en recension om spelprestanda i just 64-bitars miljö. Recensionen inriktar sig på spelet Far Cry i vilket tillverkaren AMD har lovat hela 20 procents prestandaökning med den nya 64-bitars patchen. Det visade sig att prestandaökningen knappt var märkbar samt att en 32-bitars processor lika gärna skulle kunna hantera den. Vidare visar testet att spelet blir oerhört mycket mer detaljrikt och att texturerna och objekten blir skarpare med 64-bitars patchen.

Gå till recensionen här.
Last edited by z1nQ on 2005-05-12 21:35:26, edited 1 time in total.
User avatar
nissse
Hedersbit
Posts: 911
Joined: 2002-06-04 13:49:01
Location: Nyköping
Contact:

Post by nissse »

"Vidare visar testet att spelet blir oerhört mycket mer detaljrikt och att texturerna och objekten blir skarpare av 64-bitars användandet. "

Har väl knappast något med stödet för en 64-bitars cpu att göra :P
Ordbehandlare|C2D E8400@4.0Ghz| 8800GTS 640MB| Trackball!
NES|6502@1.79mhz|2KB|2KB Vram|Huge joypad
User avatar
Jonas Axman
Übertomte
Posts: 8138
Joined: 2002-02-13 22:25:41
Location: Göteborg
Contact:

Post by Jonas Axman »

nissse wrote:"Vidare visar testet att spelet blir oerhört mycket mer detaljrikt och att texturerna och objekten blir skarpare av 64-bitars användandet. "

Har väl knappast något med stödet för en 64-bitars cpu att göra :P
Beror på, kan man köra med beräkningar som trivs i 64 bitar så man man ju utan prestandaförlust öka på allt detta. Jag tror inte man pratar grafikkort och skärpa mm där nu.
"I have come here to chew bubblegum and kick ass"
"... and I am all out of bubblegum"
User avatar
nissse
Hedersbit
Posts: 911
Joined: 2002-06-04 13:49:01
Location: Nyköping
Contact:

Post by nissse »

Offsetmappingen och de andra funktionerna som de lagt till sköts iofs helt av GPUn.
Anandtech skriver samma sak i den artikel ni länkar till.

"AMD's goals are quite admirable, but the fact of the matter is that none of the visual improvements enabled by the Far Cry patches had anything to do with AMD64 or EM64T. They are artificially limited to run on those platforms alone, but could work just as well on a 32-bit platform. "

Kort sagt, de har snyggat till spelet med den nya patchen för att få 64-bits stödet att se häftigare ut än vad det egentligen är.
Last edited by nissse on 2005-05-12 22:36:09, edited 1 time in total.
Ordbehandlare|C2D E8400@4.0Ghz| 8800GTS 640MB| Trackball!
NES|6502@1.79mhz|2KB|2KB Vram|Huge joypad
z1nQ
Hedersbit
Posts: 77
Joined: 2005-02-20 15:17:08
Location: Västervik

Post by z1nQ »

nissse wrote:Kort sagt, de snyggat till spelet med den nya patchen för att få 64-bits stödet att se häftigare ut än vad det egentligen är.
så kan man säga, ja.
Zydeco

Post by Zydeco »

Kan man inte säga att det har gjort det snyggare utan att påverka prestandan?
z1nQ
Hedersbit
Posts: 77
Joined: 2005-02-20 15:17:08
Location: Västervik

Post by z1nQ »

Zydeco wrote:Kan man inte säga att det har gjort det snyggare utan att påverka prestandan?
nej för enligt Anandtech så är prestandaförbättringen på 4% och inte 20% som AMD sa.
Locked