För inte så länge sedan kom Windows XP x64 till handeln och många blev förväntasfulla inför detta. I veckan skrev Anandtech en recension om spelprestanda i just 64-bitars miljö. Recensionen inriktar sig på spelet Far Cry i vilket tillverkaren AMD har lovat hela 20 procents prestandaökning med den nya 64-bitars patchen. Det visade sig att prestandaökningen knappt var märkbar samt att en 32-bitars processor lika gärna skulle kunna hantera den. Vidare visar testet att spelet blir oerhört mycket mer detaljrikt och att texturerna och objekten blir skarpare med 64-bitars patchen.
Gå till recensionen här.
Spelprestanda i 64-bitars-miljö
Spelprestanda i 64-bitars-miljö
Last edited by z1nQ on 2005-05-12 21:35:26, edited 1 time in total.
"Vidare visar testet att spelet blir oerhört mycket mer detaljrikt och att texturerna och objekten blir skarpare av 64-bitars användandet. "
Har väl knappast något med stödet för en 64-bitars cpu att göra
Har väl knappast något med stödet för en 64-bitars cpu att göra
Ordbehandlare|C2D E8400@4.0Ghz| 8800GTS 640MB| Trackball!
NES|6502@1.79mhz|2KB|2KB Vram|Huge joypad
NES|6502@1.79mhz|2KB|2KB Vram|Huge joypad
- Jonas Axman
- Übertomte
- Posts: 8138
- Joined: 2002-02-13 22:25:41
- Location: Göteborg
- Contact:
Beror på, kan man köra med beräkningar som trivs i 64 bitar så man man ju utan prestandaförlust öka på allt detta. Jag tror inte man pratar grafikkort och skärpa mm där nu.nissse wrote:"Vidare visar testet att spelet blir oerhört mycket mer detaljrikt och att texturerna och objekten blir skarpare av 64-bitars användandet. "
Har väl knappast något med stödet för en 64-bitars cpu att göra
"I have come here to chew bubblegum and kick ass"
"... and I am all out of bubblegum"
"... and I am all out of bubblegum"
Offsetmappingen och de andra funktionerna som de lagt till sköts iofs helt av GPUn.
Anandtech skriver samma sak i den artikel ni länkar till.
"AMD's goals are quite admirable, but the fact of the matter is that none of the visual improvements enabled by the Far Cry patches had anything to do with AMD64 or EM64T. They are artificially limited to run on those platforms alone, but could work just as well on a 32-bit platform. "
Kort sagt, de har snyggat till spelet med den nya patchen för att få 64-bits stödet att se häftigare ut än vad det egentligen är.
Anandtech skriver samma sak i den artikel ni länkar till.
"AMD's goals are quite admirable, but the fact of the matter is that none of the visual improvements enabled by the Far Cry patches had anything to do with AMD64 or EM64T. They are artificially limited to run on those platforms alone, but could work just as well on a 32-bit platform. "
Kort sagt, de har snyggat till spelet med den nya patchen för att få 64-bits stödet att se häftigare ut än vad det egentligen är.
Last edited by nissse on 2005-05-12 22:36:09, edited 1 time in total.
Ordbehandlare|C2D E8400@4.0Ghz| 8800GTS 640MB| Trackball!
NES|6502@1.79mhz|2KB|2KB Vram|Huge joypad
NES|6502@1.79mhz|2KB|2KB Vram|Huge joypad