Problem med ati-grafikkort och tv-ut

Här passar allt hårdvarurelaterat som inte faller under en annan kategori.
Post Reply
Carro
Posts: 12
Joined: 2004-10-02 23:48:10

Problem med ati-grafikkort och tv-ut

Post by Carro »

Hej!

Jag har fått problem med kontakten dator-tv, och det konstiga är att det fram till för ett kort tag sedan fungerade perfekt. Har försökt hitta hjälp via några av de tidigare trådarna, men tyvärr nada.

Har ett ATI 9600radeon grafikkort som fram tills nyligen fungerade perfekt. När jag häromdagen skulle kolla på film som vanligt, dvs utöka skrivbordet till tv-skärmen efter det att jag kopplat in tv:n med en scart-adapter och kompositsladd (från datorn sitter det ett s-video med en kompositadapter) så fungerade kopplingen inte längre, dvs ingen bild på tv:n. Det verkade inte som om utökning av skrivbordet fungerade. Tvingade då att tv:n skulle hittas, men inte heller det hjälpte. Har sedan dess bytt både sladd och scartadapter, men det fungerar fortfarande inte.
Vidare kan jag berätta att jag installerat om programvaran för grafikkortet, men fortfarande nada. Har även märkt att den vy som jag får upp inne på Egenskaper för skärmen saknar vissa detaljer jämfört med samma vy i hjälpavsnitt. Tex så blir aldrig on/off "knappen" på tv:n grön (det blev den tidigare) inte heller dyker de blå markeringarna för kloning upp varken på den vanliga bildskärmen eller på tvn.

Vad ska jag göra nu? Är det grafikkortet som gått sönder? Är det någon som haft samma problem eller som ändå vet vad som kan gått fel?

Tacksam för all hjälp.
/Caroline ?!?
User avatar
lord_vasagos
Posts: 4075
Joined: 2002-11-01 6:23:59
Location: falun

Post by lord_vasagos »

jag körde med ett radeon 9600 pro förut och hade med lite tv-out problem
då var det drivrutinerna som gjorde det vissa drivrutiner flippade ur tv-out helt

vet inte om det är ditt problem men det kan vara värt att testa med några andra drivrutiner
Asus mobbo fx 8120 8gb ram ati 7850 oc
Carro
Posts: 12
Joined: 2004-10-02 23:48:10

Post by Carro »

Och bättre drivrutiner kan jag hitta på ati:s hemsida, eller?

Jag har misstänkt att det skulle kunna vara något åt det hållet, men eftersom de fungerat tidigare och inga förändringar gjorts känns det lite skumt.

Tack för ditt svar :)
Post Reply