Diskussion om Oändlighet

Här får ni fråga, tipsa eller prata om det mesta.
EverEst
Posts: 101
Joined: 2003-11-25 17:09:46
Location: Göteborg
Contact:

Diskussion om Oändlighet

Post by EverEst »

Jag och ett par kompisar stod idag och pratade om oändlighet.
Oändlighet är något alldeles speciellt som egenterligen ingen människa förstår sig på. Finns det något som inte har nåt slut, som inte heller har nån början, för et har ALLTID funnits?


Vad är oändlighet?

Här är en typ av oändlighetsprincip:
Du står för ex. 3m från en vägg och hela tiden skall gå halva sträckan in mot väggen tills du nuddar den.
Resultatet blir:
300cm - startar vi
150cm - 1:a steget
75cm - 2:a steget
37,5 - 3:e steget
18,75- 4:e steget
9,375 - 5:e steget

# Oavsett hur många gånger du delar sträckan som är kvar till väggen, så komemr den aldrig att bli 0, vilket resulterar i att du aldrig kommer att nå fram till väggen på detta sätt.

Kan du några fler oändlighetsprinciper som kan ge inblick i vad oändlighet är, skriv ner dem här!

Vi pratade om att universum är oändligt. Men kan något som håller på att utvecklas vara oändligt?
Om universum är oändligt så har det ALLTID funnits, det har inte skapats, det har bara ALLTID funnits.


Engergi borde vara oändligt, då det aldrig kan försvinna; bara ändra form.

Det sägs att 2 paralella linjer skall vara oändliga då de aldrig korsar varandra, men har inte Albert Einstein en gång listat ut att två linjer som är helt raka, till slut börjar böja sig?

Många talar om oändlighet i tid, jag väljer att inte göra det, då tid är något väldigt abstrakt för oss människor (även om vi själv har "uppfunnit" tiden). Då är avstånd lättare att begripa.

Funderingar?, tankar?.
Skriv ner dem.

Jag ser fram emot en livlig diskussion.
EverEst----> Evert ------> Christian
Besök www.welan.se
RAMPKORV
Posts: 8
Joined: 2005-05-17 16:45:23

Post by RAMPKORV »

Ta talet 1, och dela detta med x. Säg att x är lika med 1, detta ger kvoten 1.
Om du istället minkar x och låter det gå mot noll, då kommer kvoten öka i rask takt. I det ögonblick då x når noll så har man nått oändligheten.

Men, det är något som är underligt i sammanhanget. Tänk istället om man hade valt -1 som täljare, och x som nämnare, då hade kvoten gått mot negativ oändlighet istället. Inte så konstigt kanske, men om man låter x passera 0 och bli ett pyttelitet negativt tal istället, då skulle det istället bli positiv oändlighet.

Positiv oändlighet och negativ oändlighet är alltså samma sak. Det är en och samma punkt i vårt koordinatsystem.
Engergi borde vara oändligt, då det aldrig kan försvinna; bara ändra form.
Mängden energi är inte oändlig.
User avatar
nem
Hedersbit
Posts: 4678
Joined: 2002-04-12 15:48:33
Location: Lund

Post by nem »

Oändlighet är till största delen ett matematiskt-filosofiskt begrepp som förlorar större delen av sin mening när du försöker överföra det på den verkliga världen.

Vad gäller exempelvis Einsteins teori att rummet är krökt så påverkar det på intet sätt linjernas möjlighet att vara raka. Det är definitionsmässigt så att det är rummet som kröker sig, inte linjerna (tex ljusstrålar).

Likaså finns det ett svar på ditt tankeexperiment med att hela tiden dela avståndet tills det blir nästan noll. (Det är ett klassiskt problem som formulerades redan i Grekland under antiken, då illustrerat av Achilles och en sköldpadda.) Det finns ett matematiskt begrepp som heter limes som används för sådana situationer. Man säger att limes för avståndet antar värdet noll när antalet delningar går mot oändligheten. Återigen är vi tillbaka i att det är ett matematiskt begrepp som inte är överförbart på världen.

Rampkorv (?) har upptäckt en liknande sak men drar fel slutsats. Oändligheten finns inte som någon punkt i ett koordinatsystem (däremot i ett Smith-diagram). Istället talar man om asymptoter, i det exemplet som han nämner finns det för funktionen 1/x en asymptot när x går mot noll. Limes för 1/x säges vara positiva oändligheten när x går mot 0 från den positiva sidan, och motsvarande för negativa.

Funktionen har också en asymptot när x går mot oändligheten, limes för 1/x = 0 när x går mot positiva eller negativa oändligheten. Det illustreras enklast med en bild:

Image
"Rightful liberty is unobstructed action according to our will within limits drawn around us by the equal rights of others."- Thomas Jefferson
User avatar
Niklas Berggren
Hedersbit
Posts: 3524
Joined: 2002-03-08 17:53:04
Location: Göteborg (Skövde)
Contact:

Re: Diskussion om Oändlighet

Post by Niklas Berggren »

EverEst wrote:Vi pratade om att universum är oändligt. Men kan något som håller på att utvecklas vara oändligt?
Om universum är oändligt så har det ALLTID funnits, det har inte skapats, det har bara ALLTID funnits.
Bara för att universum är oändligt behöver inte materian i universum vara det. Jag kan mycket väl tänka mig att utrymmet i universum är oändligt, medan materia i allra högsta grad är begränsad.
EverEst wrote:Många talar om oändlighet i tid, jag väljer att inte göra det, då tid är något väldigt abstrakt för oss människor (även om vi själv har "uppfunnit" tiden). Då är avstånd lättare att begripa.
Tänk dig ett universum utan energi (och därmed materia). Om tiden inte har något att påverka och det inte finns något som kan röra sig, finns då tid?
"How about the government sticks to courts, police, defense and corruption and leave compassion to the people who have it?" - Penn Jillette.
EverEst
Posts: 101
Joined: 2003-11-25 17:09:46
Location: Göteborg
Contact:

Re: Diskussion om Oändlighet

Post by EverEst »

Nicke wrote:
EverEst wrote:Vi pratade om att universum är oändligt. Men kan något som håller på att utvecklas vara oändligt?
Om universum är oändligt så har det ALLTID funnits, det har inte skapats, det har bara ALLTID funnits.
Bara för att universum är oändligt behöver inte materian i universum vara det. Jag kan mycket väl tänka mig att utrymmet i universum är oändligt, medan materia i allra högsta grad är begränsad.
EverEst wrote:Många talar om oändlighet i tid, jag väljer att inte göra det, då tid är något väldigt abstrakt för oss människor (även om vi själv har "uppfunnit" tiden). Då är avstånd lättare att begripa.
Tänk dig ett universum utan energi (och därmed materia). Om tiden inte har något att påverka och det inte finns något som kan röra sig, finns då tid?
Tid är ju något som vi männsikor har kommit på.
Det är iofs likadant med matematikens 0 och 1.

Men 0 kan väl inte vara oändlighet?
oändlighet kan inte vara ingenting.
EverEst----> Evert ------> Christian
Besök www.welan.se
User avatar
lyckegard
Posts: 2190
Joined: 2002-03-11 20:30:35

Post by lyckegard »

Universum är inte oändligt, det kröker sig. Angående parella linjer som böjer sig så tror jag det beskrivs med formeln:
sT/sP>0 eller något liknande. [/code]
User avatar
fisk
Posts: 7485
Joined: 2003-03-18 21:09:30
Location: Örebro / Sverige
Contact:

Post by fisk »

När människor försöker formulera uttryck för att definiera kosmos blir det alltid litetgrand som att titta på gamla avsnitt av Charlie Chaplin, där han går in i lyktstolpar på en svartvit skrammelbandare till ett skränande klaviatur.
Aotearoa - tino rangatiratanga
User avatar
lither
Hedersbit
Posts: 9507
Joined: 2002-03-09 21:12:13
Location: Göteborg
Contact:

Post by lither »

Oändlighet är för abstrakt för att existera.
Så ser jag på det hela.
1. Nigger guy, two words which by themselves are harmless, but when combined they form a verbal missile of hate.
2. Vivaldi
3. Buffalos ...
EverEst
Posts: 101
Joined: 2003-11-25 17:09:46
Location: Göteborg
Contact:

Post by EverEst »

lither wrote:Oändlighet är för abstrakt för att existera.
Så ser jag på det hela.
En människa kan inte själv föreställa sig vad oändlighet är. Just för att kanske ordet oändlighet sätter en gräns.
EverEst----> Evert ------> Christian
Besök www.welan.se
User avatar
lither
Hedersbit
Posts: 9507
Joined: 2002-03-09 21:12:13
Location: Göteborg
Contact:

Post by lither »

Just efter att jag har sagt oändligt, så tar det slut. Så på så sätt är oändligheten oändlig.
Men i teorin bör inte oändlighet sätta några som helst gränser.
1. Nigger guy, two words which by themselves are harmless, but when combined they form a verbal missile of hate.
2. Vivaldi
3. Buffalos ...
User avatar
fisk
Posts: 7485
Joined: 2003-03-18 21:09:30
Location: Örebro / Sverige
Contact:

Post by fisk »

Tid? Tar tid slut?
Kommer någonsin "vakuum" att upphöra att existera? Eller är själva vakuumet oändligt (alltså inte vakuum i den semantiska meningen).

Universialiteter, existerar de - eller inte? En nominalist säger troligtvis "Nej".

Så länge vi överlåter dessa begrepp åt människorna, kommer det vara Chaplin av alltihopa, det är min övertygelse.
Aotearoa - tino rangatiratanga
User avatar
lyckegard
Posts: 2190
Joined: 2002-03-11 20:30:35

Post by lyckegard »

lither wrote:Oändlighet är för abstrakt för att existera.
Så ser jag på det hela.
Gud syns inte alltså finns han inte. Ditt förstånd syns inte alltså finns det inte.
Einstein wrote:Tiden är det man mäter med klockan.
User avatar
trappski
Posts: 2310
Joined: 2004-09-25 23:53:15
Location: Örebro

Post by trappski »

allting har en ände utom korven den har två.
User avatar
Big_Bird
Posts: 7003
Joined: 2002-03-08 21:44:32
Location: Göteborg
Contact:

Post by Big_Bird »

Eftersom tid är ett relativt begrepp så blir det rätt så meningslöst att tala om tid före det finns något att vara i relation till. Om vi utgår från att Big Bang-teorin stämmer så finner vi att vi inte kan passera singulariteten i begynnelsen.
Det är inte heller meningsfullt att tala om något före singulariteten. Universum har alltid funnits och kommer alltid att finnas eftersom det är först när vi har ett universum som tid blir en dimension som har något innehåll.

På samma sätt är universum oändligt, inte för att det inte har något "slut" utan för att det inte finns någonting som tar vid vid universums slut.
Den mest trovärdiga teorin innebär ett universum som kröker sig in i sig självt och på så sätt, liksom möbiusbandet bara har en kant och en yta, inte har någon utsida.

Det är i alla fall hur jag har förstått saken.

Man får skilja på den mattematiska oändligheten och den fysiska som egentligen bara är en form av synonym för "allomfattande".
Till den det berör: det som du ser skrivet ovan är min åsikt. Den är inte nödvändigtvis sann, objektiv eller absolut. Jag skiter fullständigt i vad du tycker om hur den är formulerad.
User avatar
lither
Hedersbit
Posts: 9507
Joined: 2002-03-09 21:12:13
Location: Göteborg
Contact:

Post by lither »

lyckegard wrote:
lither wrote:Oändlighet är för abstrakt för att existera.
Så ser jag på det hela.
Gud syns inte alltså finns han inte. Ditt förstånd syns inte alltså finns det inte.
Jag kan aldrig vara riktigt säker på att något existerar förrän jag väl ser det, nej. Alltså stämmer min teori.
Men vi ser väl på olika sätt av elefanten, helt enkelt.
1. Nigger guy, two words which by themselves are harmless, but when combined they form a verbal missile of hate.
2. Vivaldi
3. Buffalos ...
User avatar
fisk
Posts: 7485
Joined: 2003-03-18 21:09:30
Location: Örebro / Sverige
Contact:

Post by fisk »

lyckegard wrote:
Einstein wrote:Tiden är det man mäter med klockan.
Jag gillar det där uttrycket, det är lite Ockhams rakkniv över det.
Aotearoa - tino rangatiratanga
User avatar
MadModder
Posts: 3297
Joined: 2002-03-20 19:43:10
Location: Madland
Contact:

Post by MadModder »

Tiden som "fenomen" är inget som vi har hittat på. Allt har alltid gått framåt. Oändligt långt tillbaks. Och för all framtid. Vi har däremot uppfunnit sätt att mäta och benämna den. Precis som vi har "hittat på" språket vi talar.
Om det av någon outgrundlig anledning händer något så att all materia i hela universum försvinner, så att det bara är tomt kvar, inga atomer, inga kvarkar, inga fotoner, ingar radiovågor, supersträngar, ingenting, så kommer tiden ändå att gå framåt. Om tiden någon gång skulle ha stått still skulle den fortfarande ha gjort det, och inget skulle ha funnits till idag.
User avatar
trappski
Posts: 2310
Joined: 2004-09-25 23:53:15
Location: Örebro

Post by trappski »

lyckegard wrote:
Einstein wrote:Tiden är det man mäter med klockan.
så innan klockan var uppfunnen fanns alltså inte tiden heller?
User avatar
lither
Hedersbit
Posts: 9507
Joined: 2002-03-09 21:12:13
Location: Göteborg
Contact:

Post by lither »

Mephisto wrote:
lyckegard wrote:
Einstein wrote:Tiden är det man mäter med klockan.
så innan klockan var uppfunnen fanns alltså inte tiden heller?
Inte på samma sätt, skulle jag gissa på.
1. Nigger guy, two words which by themselves are harmless, but when combined they form a verbal missile of hate.
2. Vivaldi
3. Buffalos ...
User avatar
MadModder
Posts: 3297
Joined: 2002-03-20 19:43:10
Location: Madland
Contact:

Post by MadModder »

Jag måste säga att jag inte finner oändligheten konstig på något sätt...

[edit] Läs vad fisk skriver här nedanför. Jag kunde inte sagt det bättre själv :)
Last edited by MadModder on 2005-05-17 20:44:51, edited 2 times in total.
User avatar
fisk
Posts: 7485
Joined: 2003-03-18 21:09:30
Location: Örebro / Sverige
Contact:

Post by fisk »

Ni missförstår, "tiden" är en konstant, den existerar oberoende av människans futila uppfinningar för att mäta den ;)
Aotearoa - tino rangatiratanga
User avatar
ADiS
Posts: 5732
Joined: 2003-04-04 22:24:03
Location: Gävle
Contact:

Post by ADiS »

Fy satan va intressant ämne detta var! Ni får inte sluta prata...
http://www.buildlog.eu - Din egna bygglogg på nätet
EverEst
Posts: 101
Joined: 2003-11-25 17:09:46
Location: Göteborg
Contact:

Post by EverEst »

ADiS wrote:Fy satan va intressant ämne detta var! Nu får inte sluta prata...
Varför annars skulle jag ha startat tråden?
Jag tycker det är intressant, man kan se allt på hur vrickade sätt som helst...
EverEst----> Evert ------> Christian
Besök www.welan.se
User avatar
ADiS
Posts: 5732
Joined: 2003-04-04 22:24:03
Location: Gävle
Contact:

Post by ADiS »

EverEst wrote:
ADiS wrote:Fy satan va intressant ämne detta var! Nu får inte sluta prata...
Varför annars skulle jag ha startat tråden?
Jag tycker det är intressant, man kan se allt på hur vrickade sätt som helst...
Det är också kul att se hur fålk ser oändligheten, för alla tänker inte likadant...
http://www.buildlog.eu - Din egna bygglogg på nätet
User avatar
MadModder
Posts: 3297
Joined: 2002-03-20 19:43:10
Location: Madland
Contact:

Post by MadModder »

Nu får du ta och ge oss din version av oändligheten, Adis. Det är en order! ;)
Post Reply