Barnen väljer prylar till hemmet

Vårt gamla nyhetsforum. Nyheter ska postas på framsidan istället, men för det behövs ett konto. Vill du skriva hos oss, hör av dig till Fredrik Ågren.
Locked
z1nQ
Hedersbit
Posts: 77
Joined: 2005-02-20 15:17:08
Location: Västervik

Barnen väljer prylar till hemmet

Post by z1nQ »

Enligt IDG.se står gruppen barn i åldrarna 8-12 år för de teknikinköp som görs i hemmet. Föräldrarna frågar ofta sina barn om goda råd när det gäller inköp av ny dator, mobiltelefon, tv och liknande. Men varför är det så här? Är vi för lata för att sätta oss in i marknaden eller handlar det om ren kunskap hos barnen? Barnens veckopeng har också ökat på senare år, hela 35% högre de senaste fyra åren. Antal timmar ett barn sitter vid datorn per dag har också ökat, och de flesta sitter minst en halvtimma om dagen och chattar med sina kompisar.

Läs mer hos IDG.se.
User avatar
Fenix
Hedersbit
Posts: 6236
Joined: 2002-03-08 2:55:18
Location: Mölndal
Contact:

Post by Fenix »

Orsaken att många ungar har mobiler är ju att föräldrar är oroliga och vill kunna nå dem..
What is Odyssey5?

www.roaddogs.se
User avatar
Najze
Hedersbit
Posts: 4992
Joined: 2002-03-09 13:14:24
Location: Mölndal

Post by Najze »

Fenix wrote:Orsaken att många ungar har mobiler är ju att föräldrar är oroliga och vill kunna nå dem..
Varför ska de börja strålas tidigt när det det inte behövts mobiltelefoner innan? (t.ex. när jag var liten). *klassiskt uttalande*
GuessWho
Posts: 1650
Joined: 2004-01-09 22:01:48

Post by GuessWho »

Fenix wrote:Orsaken att många ungar har mobiler är ju att föräldrar är oroliga och vill kunna nå dem..
Jepp. Innan mobiltelefoner blev så vanliga så fick jag ha personsökare. Det går inte att svara i dem eller att ringa upp med dem, men om man var hemma hos någon kompis så kunda man låna deras telefon.
Klart det fanns mobiltelefoner då också, men de var dyrare och det fanns inga kontantkort då. Åtminstånde till föräldrar så funkar det att ringa och säga "Hej far/mor, ring mig" och sen lägga på.
User avatar
nem
Hedersbit
Posts: 4678
Joined: 2002-04-12 15:48:33
Location: Lund

Post by nem »

Najze wrote:
Fenix wrote:Orsaken att många ungar har mobiler är ju att föräldrar är oroliga och vill kunna nå dem..
Varför ska de börja strålas tidigt när det det inte behövts mobiltelefoner innan? (t.ex. när jag var liten). *klassiskt uttalande*
Utvecklingen går framåt. Världen är ett bättre ställe nu. ;)
"Rightful liberty is unobstructed action according to our will within limits drawn around us by the equal rights of others."- Thomas Jefferson
User avatar
trappski
Posts: 2310
Joined: 2004-09-25 23:53:15
Location: Örebro

Post by trappski »

jag var fanimej 16 innan jag fick min första mobil (då fick jag dessutom min fars begagnade).
Bortskämda Barn i dagens samhälle. Usch!
User avatar
Niklas Berggren
Hedersbit
Posts: 3524
Joined: 2002-03-08 17:53:04
Location: Göteborg (Skövde)
Contact:

Post by Niklas Berggren »

Najze wrote:Varför ska de börja strålas tidigt när det det inte behövts mobiltelefoner innan? (t.ex. när jag var liten). *klassiskt uttalande*
Hur ska vi annars få tag i en stor grupp människor att testa cancerbehandlingar på?
"How about the government sticks to courts, police, defense and corruption and leave compassion to the people who have it?" - Penn Jillette.
User avatar
IronBull
Posts: 332
Joined: 2005-02-05 0:03:02
Location: Tierp
Contact:

Post by IronBull »

Mephisto wrote:jag var fanimej 16 innan jag fick min första mobil (då fick jag dessutom min fars begagnade).
Bortskämda Barn i dagens samhälle. Usch!
Håller med ja var 14-15 när ja fick min första å den mobilen va jag den tredje ägeren på
Game: MSI K8N SLI Platinum, AMD 64 3700+ "SanDiego", Corsair TWIX 2x1024, MSI GeForce 7900GT0 512MB, Tagan 480W, Cinergy 1400 DVB-T, Chieftec BH-02.

Logitech G15
Logitech MX 518 @ Icemat
User avatar
trappski
Posts: 2310
Joined: 2004-09-25 23:53:15
Location: Örebro

Post by trappski »

IronBull wrote:
Mephisto wrote:jag var fanimej 16 innan jag fick min första mobil (då fick jag dessutom min fars begagnade).
Bortskämda Barn i dagens samhälle. Usch!
Håller med ja var 14-15 när ja fick min första å den mobilen va jag den tredje ägeren på
Men du fick säkert inte en Rosa Panasonic
User avatar
lyckegard
Posts: 2190
Joined: 2002-03-11 20:30:35

Post by lyckegard »

Det är så ointressant vilken mobil/dator/stereo man skall ha. För det är inte en sanning utan en rörelse. "Idag är NVIDA bäst i 2500 kronorsklassen, medan ATI är bättre i 1000 kronorsklassen. Men efter sommaren är NVIDIA bättre i båda kategorierna och ATI är bäst i 500 kronorsklassen".
Man vinner inga krig eller erövrar länder genom att känna till sådant.
User avatar
Eruku
Posts: 2650
Joined: 2002-10-16 15:43:26
Location: Stockholm
Contact:

Post by Eruku »

lyckegard wrote:Det är så ointressant vilken mobil/dator/stereo man skall ha. För det är inte en sanning utan en rörelse. "Idag är NVIDA bäst i 2500 kronorsklassen, medan ATI är bättre i 1000 kronorsklassen. Men efter sommaren är NVIDIA bättre i båda kategorierna och ATI är bäst i 500 kronorsklassen".
Man vinner inga krig eller erövrar länder genom att känna till sådant.
Man får inga brudar heller.
Visst gör jag fel, men det är jävligt mycket mer jag gör rätt.
_______

How to ask a question
z1nQ
Hedersbit
Posts: 77
Joined: 2005-02-20 15:17:08
Location: Västervik

Post by z1nQ »

Eruku wrote:
lyckegard wrote:Det är så ointressant vilken mobil/dator/stereo man skall ha. För det är inte en sanning utan en rörelse. "Idag är NVIDA bäst i 2500 kronorsklassen, medan ATI är bättre i 1000 kronorsklassen. Men efter sommaren är NVIDIA bättre i båda kategorierna och ATI är bäst i 500 kronorsklassen".
Man vinner inga krig eller erövrar länder genom att känna till sådant.
Man får inga brudar heller.
men man kan tjäna pengar :)
User avatar
Jonas Axman
Übertomte
Posts: 8138
Joined: 2002-02-13 22:25:41
Location: Göteborg
Contact:

Post by Jonas Axman »

z1nQ wrote:men man kan tjäna pengar :)
Och därmed få brudar? ;)
"I have come here to chew bubblegum and kick ass"
"... and I am all out of bubblegum"
Sture

Post by Sture »

Många föräldrar har varken tid eller intresse till att hålla koll på teknik... Tittar man på min generation, runt 40 så var vi inte många som hade dator 15års åldern, det vara bara geeksen som höll på med sånt. Spectrum, Vic-20, C64, hur många känner du som hade såna maskiner och är runt 40?
Locked