Tv-seriesnack!

Här får ni fråga, tipsa eller prata om det mesta.
User avatar
benjamin
Posts: 6985
Joined: 2002-03-08 0:02:41
Location: Linnéstaden, Göteborg
Contact:

Tv-seriesnack!

Post by benjamin »

God afton,

Känns som att tv-serierna har fått börjat bli populärt igen - mycket tack vare serier på DVD och då också internet (att folk laddar ner avsnitt alltså). Tänkte det vore lite trevligt att snacka serier här! Vad kikar ni på? Vad gillar ni? Vad gillar ni inte? Vad går inte på TV men värt att kika på?

Själv säger jag så här;
24 - S1-S4, otroligt bra. Action 100% och känns välgjord. Sett alla fyra säsonger.

The 4400 - S1, sett tre avsnitt. Känns välgjord och bra mystik utan att det blir skrämmande. Bra story!

Lost - S1, såg precis första avsnittet. Jag är en riktig fegis när det gäller scary shit på TV. Var lite overkill för mig(!) - dock ska jag se vidare och se om man kan få någon klarhet. Jag pallar inte saker som är "overkliga". Blir för rädd ;-)

CSI Las Vegas (originalet) - S1+S3+S4. Grissom är the man! Skönt att han inte är någon actionhjälte utan bara sjukt smart. Warrick, Cathrine & CO är mycket bra. Välbalanserad.

CSI Miami - S4 (tror jag). Den nya Grissom är SÅÅÅ töntig. Är vidirigt smart och värsta actionhjälten - lite för mycket. Halvkassa roller annars också. Njea!

Nåå, vad säger ni?
Redskap: MacBook Pro och 24"-skärm
Server: Powermac Dual G4
-----------------------------------------------------------
Benis.se
Benjaminhasselgren.se
User avatar
kajs
Posts: 1025
Joined: 2003-12-29 13:34:00

Post by kajs »

serierna i kajsas liv:

OC - jag är svag för serier av den här typen, det sockersöta och skumma blandat med händelser att identifiera sig i (bara man använder fantasin lite) gör att det känns som någon hällt lim i soffan var gång det visas på tv.

Vänner - går inte att få för mycket av, även om de avsnitt som visas i repris på femman just nu är en aning svagare enligt mig.

CSI las vegas - helt lagom utan störande personer och tjaffs. miamin klarar jag verkligen inte av att se ett helt avsnitt av, och den i new york är betydligt svagare. men las vegas känns som om kriminaltekniken är i focus och inte bara en parantes.

LOST - det är en sådan serie som får mig att införskaffa bitmärken på mitt ena knä. riktigt spännande och en ordentlig urladdning blir det var gång man ser det. vare sig man vill eller inte glömmer man i stort sätt allt annat och slukas in i tvn.

Desperate housewives - underbar stämning! mår bra rakt igenom när jag ser den.
User avatar
linc
Administratör
Posts: 7602
Joined: 2002-02-13 22:22:11
Location: Skåneland
Contact:

Post by linc »

Efter att ha sett slut på alla startrekserier förutom TOS följer jag inte någon TV-serie direkt.

Jag tittar inte så mycket på TV, men TV-serier är dock oändligt mycket bättre än alla dokusåpor som sänds..
hej.
User avatar
Spidey
Posts: 7
Joined: 2004-12-14 6:39:50
Location: -=Sthlm=-

Post by Spidey »

Smallville ----> Finns ingen bättre serie ;D
User avatar
ballkula
Posts: 2473
Joined: 2002-05-03 23:42:04
Location: Västerbotten

Post by ballkula »

Lost - Helt ok serie, även om saker och ting blir rätt utdragna.

Kvinnofängelset - Kult, helt enkelt. Skön serie för den late, det gör inget om man missar 50 avsnitt ;)

OC - Sötsliskigt skräp, som av någon obegriplig anledning lockar även en massa killar... Don't get it.

Startrek TOS - Alltid underhållande, med rätt inställning...

The 4400 - kan bli nåt, lite segt dock.

24 - Ett ord: S E G T. Krystat och utdraget.

CSI - Intressant i början, sen repeterar sig det mesta.
Processor: Core 2 Quad QX9650
Grafikkort: Asus Geforce 8800GTS 512MB
Minne: 8192MB DDR2-800MHz
HD: 2xRaptor 150GB, 2x1TB Samsung F1
Moderkort: Asus P5E X38
User avatar
fisk
Posts: 7485
Joined: 2003-03-18 21:09:30
Location: Örebro / Sverige
Contact:

Post by fisk »

The Shield - stenhård polisserie i Los Angeles.

Farscape - Den bästa Sci-Fi-serien genom tiderna.

Babylon 5 - En annan av de bättre Sci-Fi-serierna.

Jeremiah - Post-apokalyptisk serie som utspelar sig i USA, som gammal Fallout-fantast så är den här serien ganska trevlig, även om den har vissa svagheter.

X the series - Anime-serie som handlar om 7 änglar mot 7 fallna änglar - jag står ut med ytterst lite japansk populärkultur, men det här är ett exempel som jag gillar.

Rorouni Kenshin OVA - En handfull avsnitt vacker dramaserie, allt annat Kenshin är larvigt och ointressant (imho) - men det här är bra.
Aotearoa - tino rangatiratanga
User avatar
borz
Posts: 2893
Joined: 2002-10-18 21:17:26
Location: Hässleholm
Contact:

Post by borz »

Babylon 5 - den är slut ;( , vilken underbar serie!

Nip/Tuck - tuff som fan!

Charmed - skratta inte, den är kass! Men har man väl börjat titta på den så måste man se klart.

Simpsons - varför glömmer alla bort världens bästa serie?



EDIT: Tycker inte anime ska räknas hit för då kan jag rada upp minst 10 st anime som jag för närvarande tittar på.
DDS for life!
User avatar
Xmel
Posts: 1874
Joined: 2003-04-11 21:36:59
Location: Stockholm

Post by Xmel »

LOST - Bästa TV-Serien jag sett på länge.

Jack & Bobby - Gjort av samma snubbe som gjorde vita huset. Serien handlar om bröderna Jack & Bobby(no shit! ;)) och deras uppväxt. Bobby blir senare i sitt liv USA´s president. Detta får man dock inte se i serien men man får hela tiden se frammåtblickar med folk som komenterar Bobbys presidentskap.

Scrubs - Får mig att skratta varje gång.
#mac.se @ EFnet
User avatar
Eruku
Posts: 2650
Joined: 2002-10-16 15:43:26
Location: Stockholm
Contact:

Post by Eruku »

Lost - Ja, ni vet.

That 70s Show - Stundtals så roligt att man nästan pissar på sig.

Futurma - Bender gör hela serien :)

Family Guy - Stewie gör hela serien ;p
Visst gör jag fel, men det är jävligt mycket mer jag gör rätt.
_______

How to ask a question
User avatar
Big_Bird
Posts: 7003
Joined: 2002-03-08 21:44:32
Location: Göteborg
Contact:

Post by Big_Bird »

Babylon 5 - en klassiker. Hyggligt smart SF med en bra storyline och karaktärsutveckling. Håller en högre lägstanivå än Star Trek även om specialeffekterna inte alltid är så snygga och ett riktigt bra Star Trek-avsnitt krossar.

Buffy - Roligare än jag först trodde. Härliga karaktärer och full av nördig referenshumor. Vi har äntligen samlat alla sju boxarna.

Jeremiah - Baserad på en cool tecknad serie som jag har för mig gick i Jonah Hex. Man får nytt hopp om Luke Perry när man ser den här. Härligt med en efter-katastrofen-serie. Givetvis skapad och producerad av den store MJS.
Till den det berör: det som du ser skrivet ovan är min åsikt. Den är inte nödvändigtvis sann, objektiv eller absolut. Jag skiter fullständigt i vad du tycker om hur den är formulerad.
User avatar
egar
Hedersbit
Posts: 4192
Joined: 2002-02-18 0:01:59
Location: Göteborg
Contact:

Post by egar »

Detta är min specialitet. :)

Den absolut bästa serien jag sett i år är Veronica Mars, ett helt fantastisk serie. Det handlar om high school-eleven Veronica Mars som extraknäcker som privatdetektiv på sin pappas byrå. Seriens huvudhandling är ett mord på Veronicas bästa vän (Lilly) där Keith Mars (Veronicas far) har aningar om att Lillys föräldrar har mörklagt hela händelsen. Samtidigt finns det en mängd olika sidohandlingar och ja, det är fruktansvärt spännande hela tiden! Kanske kan detta intressera dem som följer The O.C. :)

Sedan har vi Gilmore Girls som jag följer men eftersom jag missat senare delen av säsong tre samt säsong fyra så får jag snällt vänta på att tjäna lite pengar så att jag kan köpa säsong 3 eller kanske börjar Kanal 5 visa repriserna igen (jag missade dem senast när det började om)? Annars ser jag på säsong 2 just nu, TV på DVD ROX!

Sedan har vi ett gäng andra serier som jag följer:
Desperate Housewives
Lost
70's Show
Family Guy
American Dad
Grey's Anatomy
CSI: Las Vegas (säsongsavslutningen på år5 var helt makalöst grym!)
CSI: New York (Mycket bättre än Miami)
Joey (Jag gillar det, inte lika bra som Vänner men det är lättsamt och kul)
+ En massa andra serier. Jag är ett tv-seriefreak!
A fair judgement!
Two-way mirror in the hall
They like to watch everything you do
Transmitters hidden in the walls
So they know everything you say is true
User avatar
linc
Administratör
Posts: 7602
Joined: 2002-02-13 22:22:11
Location: Skåneland
Contact:

Post by linc »

fisk wrote:Rorouni Kenshin OVA - En handfull avsnitt vacker dramaserie, allt annat Kenshin är larvigt och ointressant (imho) - men det här är bra.
Håller med, OVA:erna (om man kan skriva så) är helt underbara. Har sett alla TV-avsnitt också, men det känns som om de mest är gjorda för barn.
hej.
User avatar
egar
Hedersbit
Posts: 4192
Joined: 2002-02-18 0:01:59
Location: Göteborg
Contact:

Post by egar »

coin wrote:Sun of the beach - är väll det jag följt mest,,, men jag vet inte om det går längre.
Du menar Sunset Beach? ;)
A fair judgement!
Two-way mirror in the hall
They like to watch everything you do
Transmitters hidden in the walls
So they know everything you say is true
User avatar
xerxes
Posts: 835
Joined: 2002-03-08 21:48:21
Location: Lund
Contact:

Post by xerxes »

Förstår inte varför ingen nämner Alias?
Underbar serie. Sen har självklart Futurama (och även Simpsons till viss del) en stor plats i mitt hjärta.
There are 2 kinds of people in the world: Those who understand hexadecimal, and those who don't.
User avatar
Oni
Posts: 1401
Joined: 2002-03-08 9:50:35
Location: Örebro
Contact:

Post by Oni »

Förutom redan nämnda Lost, CSI Las Vegas, och the 4400, vill jag gärna nämna:

Battlestar Galactica - sjysst remake på en sci-fi serie från det glada 70-talet.
Bra effekter, skapliga skådespelarinsatser, och en tankvärd handling.

Firefly - Sci/Fi-serie med en rejäl portion vilda western.
Kan tänka mig att den kan uppfattas som larvig, men jag tycker den är fenomenal. Sen har den den charmigaste musiken i en tv-serie någonsin.
Datorer behöver i framtiden inte väga mer än 1,5 ton

- Popular mechanics 1949
User avatar
<skalman>
Posts: 2302
Joined: 2003-04-02 19:02:49

Post by <skalman> »

seinfeld
sopranos
family guy
simpsons
the office

m.m.
Stacker:X2 4200+/DFI ultra-D/1024mb/37gb raptor/7800gt/1TB
User avatar
egar
Hedersbit
Posts: 4192
Joined: 2002-02-18 0:01:59
Location: Göteborg
Contact:

Post by egar »

Så snart jag är klar med studierna för den här terminen så har jag planer på att plöja genom Oz, The Shield och West Wing. Tre serier som min bror har köpt från USA på DVD. Han har fem säsonger av Oz (hans absoluta favoritserie genom tiderna), två av Shield (det finns tre på dvd tror jag) och han har även de tre första av West Wing.

Jag har sett ett par avsnitt av Oz på ZTV och det var verkligen fräckt, vad är det som gör fängelsedramor så intressanta?
A fair judgement!
Two-way mirror in the hall
They like to watch everything you do
Transmitters hidden in the walls
So they know everything you say is true
User avatar
Rince
Posts: 68
Joined: 2003-06-24 9:54:40
Contact:

Post by Rince »

Serienörd = Ja, jag börjar bli

Deadwood Skön serie faktiskt om ett guldgrävarsamhälle North Dakota. Samhället är laglöst och mkt våld.

CSI Har följt sporadiskt, och gillar. Miami verkar väl dock vara sämst av de som finns.

West Wing Har bara sett en del i början, men är imponerad.

Stargate SG-1 BÄSTA sci fi/action jag sett, ursäkta Farscape fans, men den serien är inte ens i närheten :-). Kanske ändrar mig när jag sett mer Star Trek.



LOST Började bra, men är inte lika bra som jag förväntat mig. Det är för seeeegt

24 Bra om inte lite segt, men sparar man några avsnitt så är det riktigt riktigt bra.

Joey Funkar som komedi, trodde inte det efter Vänner, men sköna karakatärer håller serien vid liv

The 4400 Har börjat förbannat bra, vill se mer innan man bedöma hur bra serien är.

Numb3rs Helt ok serie om FBI agent som tar hjälp av sin bror matte professorn i olika fall
"Alltså, jag ska berätta för er om min kuk. Jag var stolt över min kuk, jag kunde stå o titta på den i timmar, prata med den..."

Jalla Jalla
AndersC
Posts: 32
Joined: 2005-01-05 4:27:40
Location: Stockholm

Post by AndersC »

Hmm,,,

Seinfeld är fortfarande störtskön.

Frasier har jag alltid gillat.

Vita Huset (The West Wing) var väldigt bra i början men har spårat ur lite sedan Aaron Sorkin slutat skriva den.

Par i brott (Moonlighting) är en gammal klassiker som fortfarande står sig.

Smallville följer jag just nu. Lite sviktande nivå på avsnitt/story men jag gillar konceptet.

Vi hörs,,
"You're entering into a world of pain"
User avatar
egar
Hedersbit
Posts: 4192
Joined: 2002-02-18 0:01:59
Location: Göteborg
Contact:

Post by egar »

Just ja, glömde Numb3rs. En underbar serie, även om jag inte gillar matematik annars. ;)
A fair judgement!
Two-way mirror in the hall
They like to watch everything you do
Transmitters hidden in the walls
So they know everything you say is true
User avatar
Xmel
Posts: 1874
Joined: 2003-04-11 21:36:59
Location: Stockholm

Post by Xmel »

För er som ser West Wing så är mitt tips att kolla på Jack & Bobby.. Extremt trevlig serie. Speciellt om man diggar West Wing.
#mac.se @ EFnet
User avatar
Pinto
Posts: 4539
Joined: 2002-07-29 15:40:54

Post by Pinto »

Den enda serien som jag följer nu är Family Guy S04.
We dance to all the wrong songs
anotherusername
Posts: 1027
Joined: 2002-03-15 20:07:32

Post by anotherusername »

Lost: En av de bättre serierna jag sett på länge.Fruktansvärt spännande. Synd att första säsongen är slut.

Vänner: Den bästa komediserien någonsin.

Joey: När jag fick höra om serien Joey trodde jag den skulle floppa. Men nu tycker jag att det är en av de roligaste serierna jag sett.

The Simpsons: Riktigt rolig serie.
Account removal-requested!
User avatar
lillis
Hedersbit
Posts: 6841
Joined: 2002-03-08 18:03:45

Post by lillis »

TV är för svaga människor som inte vågar slåss.
User avatar
lither
Hedersbit
Posts: 9507
Joined: 2002-03-09 21:12:13
Location: Göteborg
Contact:

Post by lither »

CSI de gånger jag har tillgång till kanaler utanför SVT1/2 och TV 4.
Annars blir det en hel del Futurama och That '70s show.
1. Nigger guy, two words which by themselves are harmless, but when combined they form a verbal missile of hate.
2. Vivaldi
3. Buffalos ...
Post Reply