Penicillin och Amfetamin/MDMA ?

Här får ni fråga, tipsa eller prata om det mesta.
Dissident
Posts: 4796
Joined: 2003-01-24 21:57:32

Post by Dissident »

IronBull wrote:Nej fy fan håll er borta från allt vad droger heter!!!

Förlorade en polare för några veckor sen han tog en överdos..
Detta hände dagen innan han skulle fylla 17

Ska det vara värt risken ??

http://nichlas.hitcity.se/
Med all respekt, men bara för att din polare inte klarade av att hantera vilka droger det nu var på ett adekvat sätt så ger det dig ingen solid grund för att säga att alla andra ska hålla sig borta från dem. Hur skulle ni (ett grått konsortium av människor utan uppfattning om rekreationella drogers skadeverkningar) reagera om någon sade att eftersom han har en spelberoende brorson så ska nätpoker förbjudas?
User avatar
spyse
Posts: 646
Joined: 2002-03-08 7:56:24
Location: Västerås
Contact:

Post by spyse »

Rince wrote:
spyse wrote:
Så om man ger någon ett par bil nycklar så är det kriminelt eftersom personen i fråga kan skada sig själv och andra? även om risken inte är stor?
Hmm, det finns EN jättestor skillnad, det är itne olagligt att ge någon ett par bilnycklar (som har körkort då förstås).

Det finns inte ngt kort för att få ta ecstacy eller andra droger, det är olagligt hur som helst. Om de inte tas under läkares dokumentation och inrådan vill säga.
Det är hur du än ser på det kriminellt att ta och använda droger. Eller?
Jag pratade öht om det skulle vara kriminelt att sätta folks häla på spel även om personen är ansvarig för sina handlingar....känns som om du inte hängde med hur jag menade.....

Ser du verkligen inte det sjuka i det hela? Man har ett som argument mot droger för att det är farligt (vilket stämmer till vis del) samtidigt som man gör tvärtemot när det gäller bilar...det är betydligt farligare men ändå lagligt....
Driver http://www.deadshop.se en svensk smokeshop som säljer det mesta inom rökning, så som; pipor, papper, tändare, digitalvågar, och övriga tillbehör samt rökelser, till bra priser.
User avatar
Pinto
Posts: 4539
Joined: 2002-07-29 15:40:54

Post by Pinto »

Tex Marijuana, finns inte ett enda fall där någon har dött av just marijuana, inte av marijuana i sig i vart fall. Kombinerat med andra saker som tex att köra bil hög är väl inget som jag skulle rekomendera. Men den statestiken tycker jag talar för sig själv. Alkohol och tobak dödar ett par 1000 människor varje år.

Och ni är välkommna att googla efter det, jag har inte lyckats hitta någe än i alla fall.

(nu har det väl redan funnits en sån här tråd så jag ska väl hålla tyst, men ändå)
We dance to all the wrong songs
User avatar
Rince
Posts: 68
Joined: 2003-06-24 9:54:40
Contact:

Post by Rince »

spyse wrote:
Jag pratade öht om det skulle vara kriminelt att sätta folks häla på spel även om personen är ansvarig för sina handlingar....känns som om du inte hängde med hur jag menade.....

Ser du verkligen inte det sjuka i det hela? Man har ett som argument mot droger för att det är farligt (vilket stämmer till vis del) samtidigt som man gör tvärtemot när det gäller bilar...det är betydligt farligare men ändå lagligt....
Jodå, jag ser vad du menar och jag förstår det oxå, o visst är det farligt att köra bil, kolla bara på tv4. :-)

Men att du kallar att droger "till viss del" bara är farligt, så tycker jag ändå att det är nåt som känns jävligt missriktande. Jag vet itne om det går att jämföra antalet bilförare och missbrukare, men det känns som det är fler missbrukare som råkar illa ut och hamnar i i strul.

Det finns trots allt kurser i att lära sig att köra bil, men inte i att ta droger. Och jag för min del, tänker inte chansa på att ta någon form av drog,
"Alltså, jag ska berätta för er om min kuk. Jag var stolt över min kuk, jag kunde stå o titta på den i timmar, prata med den..."

Jalla Jalla
User avatar
FoxForceFive
Posts: 29
Joined: 2005-05-28 13:42:42

Post by FoxForceFive »

Självklart finns det en underliggande fara i att ta vissa typer av droger(det mesta förutom Hasch/Marijuana), men kan man hantera det(alltid är försiktig, aldrig tar mycket av något utan att testat det först, etc.) är chansen att något faktiskt händer relativt liten.

Folk verkar leva i någon illusion att Alkohol är helt ofarligt, etc. Har för mig att det dör fler människor pga. Alkohol (per miljon användare i England) än vad det är för Extacy (källa: thegoodrugsguide.com > ecstacy).

Något jag verkligen håller på är dock det att, enligt mig, har man inte testat någon form av drog utöver Alkohol/Nikotin så har man inte spec. stor rätt att utala sig. Främst eftersom berusningen, tillvägagångssättet, längden på ruset samt avtädning/naksmälla fungera väldigt olika.
Faster and faster, until the thrill of speed overcomes the fear of death.
User avatar
Ghlargh
Posts: 10236
Joined: 2002-07-27 18:34:53
Location: Stockholm/Bromma
Contact:

Post by Ghlargh »

FoxForceFive wrote:Folk verkar leva i någon illusion att Alkohol är helt ofarligt, etc. Har för mig att det dör fler människor pga. Alkohol (per miljon användare i England) än vad det är för Extacy (källa: thegoodrugsguide.com > ecstacy).
Hur kartlägger man alla som använder alkohol och alla som använder narkontika för att få upp en miljon användare?
Ghlargh ska inte hållas lagligen eller annars ansvarig om en 64bitare eller dennes utrustning dör eller skadas allvarligt efter att ha följt Ghlarghs tips, tipsen är avsedda endast som vägledning och inte som en exakt instruktion. Kan du inte, rör inte!
User avatar
FoxForceFive
Posts: 29
Joined: 2005-05-28 13:42:42

Post by FoxForceFive »

Ghlargh wrote:
FoxForceFive wrote:Folk verkar leva i någon illusion att Alkohol är helt ofarligt, etc. Har för mig att det dör fler människor pga. Alkohol (per miljon användare i England) än vad det är för Extacy (källa: thegoodrugsguide.com > ecstacy).
Hur kartlägger man alla som använder alkohol och alla som använder narkontika för att få upp en miljon användare?
Jag sa inte att jag hade gjort någon egen undersökning, om du vill veta fakta så kolla sidan jag pekade på?
Faster and faster, until the thrill of speed overcomes the fear of death.
User avatar
spyse
Posts: 646
Joined: 2002-03-08 7:56:24
Location: Västerås
Contact:

Post by spyse »

dpinto wrote:Tex Marijuana, finns inte ett enda fall där någon har dött av just marijuana, inte av marijuana i sig i vart fall. Kombinerat med andra saker som tex att köra bil hög är väl inget som jag skulle rekomendera. Men den statestiken tycker jag talar för sig själv. Alkohol och tobak dödar ett par 1000 människor varje år.

Och ni är välkommna att googla efter det, jag har inte lyckats hitta någe än i alla fall.

(nu har det väl redan funnits en sån här tråd så jag ska väl hålla tyst, men ändå)
Cannabis är Cancer framkallande, hur farligt det är tvistas det dock om, men att det är det är faststält.


Rince wrote:Jodå, jag ser vad du menar och jag förstår det oxå, o visst är det farligt att köra bil, kolla bara på tv4. :-)

Men att du kallar att droger "till viss del" bara är farligt, så tycker jag ändå att det är nåt som känns jävligt missriktande. Jag vet itne om det går att jämföra antalet bilförare och missbrukare, men det känns som det är fler missbrukare som råkar illa ut och hamnar i i strul.

Det finns trots allt kurser i att lära sig att köra bil, men inte i att ta droger. Och jag för min del, tänker inte chansa på att ta någon form av drog,
Nej det finns inga kurser (däremot kan du inhämta information på annat håll) i hur man ska ta droger, inte heller något statligt organ som testar droger så dom inte innehåller en massa skadligt skit....kanske därför så många dör av droger idag?

Sedan kan jag hålla med om att det är fler missbrukare än bilförare som hamnar i "Strul" men det beror till stor del att det är kriminela element som har att göra med droger och deras moral är inte den bästa.....tror att droger/narkotika skulle vara mindra farlig om den skulle legaliseras. Och man införde en statlig kontroll av den..
Driver http://www.deadshop.se en svensk smokeshop som säljer det mesta inom rökning, så som; pipor, papper, tändare, digitalvågar, och övriga tillbehör samt rökelser, till bra priser.
Dissident
Posts: 4796
Joined: 2003-01-24 21:57:32

Post by Dissident »

spyse wrote:Cannabis är Cancer framkallande, hur farligt det är tvistas det dock om, men att det är det är faststält.
Det där har du nog fått om bakfoten du..
User avatar
spyse
Posts: 646
Joined: 2002-03-08 7:56:24
Location: Västerås
Contact:

Post by spyse »

Dissident wrote:
spyse wrote:Cannabis är Cancer framkallande, hur farligt det är tvistas det dock om, men att det är det är faststält.
Det där har du nog fått om bakfoten du..

Orsakar marijuana lungsjukdomar/cancer?
Tobaks- och marijuanarök innehåller i stort sett samma sak förutom skillnaden nikotin och cannabinoider. Påståendet att cannabisrök innehåller betydligt mer skadliga ämnen än tobaksrök (siffor mellan 50 och 500 procent) är baserat på en studie som mätte innehållet i röken från de äldre stora löven på cannabisplantan. Dessa används i praktiken aldrig utan det är blomställningarna och de mindre bladen i toppen som röks, vilka oftast innehåller mindre eller likvärdiga mängder skadliga ämnen som tobak (1).

Det avgörande för att utveckla rökrelaterade sjukdomar är dock konsumtionsmönstret. Eftersom de mest inbitna marijuanarökarna som mest röker 3-5 "joints" per dag (dessa utgör ca 1% av det totala antalet) medan tobaksrökare konsumerar 10-40 cigaretter per dag är riskerna avsevärt mindre för marijuanarökarna. Detta gör att cancer i luftvägarna och bronkit är mycket sällsynt bland marijuanarökarna, till skillnad från tobaksrökarna, men det står helt klart att det finns en risk. Denna risk kan dock undvikas helt genom att äta cannabis istället för att röka det.


(1) Jack Herer - "The Emperor Wears no Clothes"
Saxat från http://www.swecan.org/modules.php?name= ... rea=faq#19
Driver http://www.deadshop.se en svensk smokeshop som säljer det mesta inom rökning, så som; pipor, papper, tändare, digitalvågar, och övriga tillbehör samt rökelser, till bra priser.
Dissident
Posts: 4796
Joined: 2003-01-24 21:57:32

Post by Dissident »

spyse wrote:
Dissident wrote:
spyse wrote:Cannabis är Cancer framkallande, hur farligt det är tvistas det dock om, men att det är det är faststält.
Det där har du nog fått om bakfoten du..

Orsakar marijuana lungsjukdomar/cancer?
Tobaks- och marijuanarök innehåller i stort sett samma sak förutom skillnaden nikotin och cannabinoider. Påståendet att cannabisrök innehåller betydligt mer skadliga ämnen än tobaksrök (siffor mellan 50 och 500 procent) är baserat på en studie som mätte innehållet i röken från de äldre stora löven på cannabisplantan. Dessa används i praktiken aldrig utan det är blomställningarna och de mindre bladen i toppen som röks, vilka oftast innehåller mindre eller likvärdiga mängder skadliga ämnen som tobak (1).

Det avgörande för att utveckla rökrelaterade sjukdomar är dock konsumtionsmönstret. Eftersom de mest inbitna marijuanarökarna som mest röker 3-5 "joints" per dag (dessa utgör ca 1% av det totala antalet) medan tobaksrökare konsumerar 10-40 cigaretter per dag är riskerna avsevärt mindre för marijuanarökarna. Detta gör att cancer i luftvägarna och bronkit är mycket sällsynt bland marijuanarökarna, till skillnad från tobaksrökarna, men det står helt klart att det finns en risk. Denna risk kan dock undvikas helt genom att äta cannabis istället för att röka det.


(1) Jack Herer - "The Emperor Wears no Clothes"
Saxat från http://www.swecan.org/modules.php?name= ... rea=faq#19
Ja nu förstår jag hur du menar. För det första tror jag aldrig att någon tvivlat på att det är skadligt att dra ner rök i lungorna. För det andra säger du ju själv att den del av cannabisplantan som används har mindre eller samma halt skadliga ämnen som tobak. 3-5 jollar om dagen är en absurd konsumtion, genomsnittsanvändaren röker det på en månad. Därför tror jag att risken, som du säger, är minimal.
Post Reply