QUAD SLI is the shit!

Här passar allt hårdvarurelaterat som inte faller under en annan kategori.
User avatar
ollax
Posts: 307
Joined: 2004-06-15 17:36:09
Contact:

Post by ollax »

Men snälla du, din så kallde kritik grundar sig inte på någonting annat än gnäll och avundsjuka. Var är objektiviteten och var är testerna? Såvitt jag vet är det ingen som testat quaden än, och ditt inlägg om "uppmärksamhet som barn" var kommer det ifrån och mindervärdeskomplex tillråga på allt! Är det objektivt?
Det luktar avundsjuka lång väg!
_ _ _ _ _ _ _ _ _ _
Athlon64 3200+ / Asus K8N-E Deluxe / Corsair TWINX1024-3200C2PRO 1024Mb /
6800GT "ULTRAT DOG" 256Mb DDR3 /
1* raptor 74 gig sata
2* barracuda 200 gig sata
staretsen
Avstängd
Posts: 5647
Joined: 2004-03-26 8:35:14

Post by staretsen »

Det grundar sig i att jag inte ser någon större anledning till att ha fyra grafikkort i en dator, utom för skrytfaktorn, när processorn redan idag är en flaskhals.

Och här är den del tester:

http://graphics.tomshardware.com/graphi ... ce-11.html
http://graphics.tomshardware.com/graphi ... ce-24.html
http://graphics.tomshardware.com/graphi ... ce-22.html

http://www.xbitlabs.com/articles/video/ ... li_19.html
http://www.xbitlabs.com/articles/video/ ... li_28.html

I många fall slår eller matchar ett ensamt X800XT PE eller X850XT PE två 6800 Ultra i SLI. Och då ska tilläggas att två 6800 Ultra kostar dubbelt så mycket. Därmed inte sagt att två 6800 Ultra ger mindre råprestanda än ett X800/850XT PE, men processorn begränsar prestandan.

Och som sagt, processorn är redan idag en flaskhals och jag ser inte att den skulle vara mindre av en flaskhals när man har fyra grafikkort och inte två.

Det ska också tilläggas att SLI fortfarande har många problem med kompabiliteten och du får fyra kort att försörja med ström och som också låter en hel del.

Jag tänker inte kalla mig genomobjektiv, det är ingen, men jag har i alla fall fakta som underbygger mina uttalanden.
Life's a joke, yuk it up.
User avatar
ollax
Posts: 307
Joined: 2004-06-15 17:36:09
Contact:

Post by ollax »

TinyTeeth wrote:Det grundar sig i att jag inte ser någon större anledning till att ha fyra grafikkort i en dator, utom för skrytfaktorn, när processorn redan idag är en flaskhals.

Och här är den del tester:

http://graphics.tomshardware.com/graphi ... ce-11.html
http://graphics.tomshardware.com/graphi ... ce-24.html
http://graphics.tomshardware.com/graphi ... ce-22.html

http://www.xbitlabs.com/articles/video/ ... li_19.html
http://www.xbitlabs.com/articles/video/ ... li_28.html

I många fall slår eller matchar ett ensamt X800XT PE eller X850XT PE två 6800 Ultra i SLI. Och då ska tilläggas att två 6800 Ultra kostar dubbelt så mycket. Därmed inte sagt att två 6800 Ultra ger mindre råprestanda än ett X800/850XT PE, men processorn begränsar prestandan.

Och som sagt, processorn är redan idag en flaskhals och jag ser inte att den skulle vara mindre av en flaskhals när man har fyra grafikkort och inte två.

Det ska också tilläggas att SLI fortfarande har många problem med kompabiliteten och du får fyra kort att försörja med ström och som också låter en hel del.

Jag tänker inte kalla mig genomobjektiv, det är ingen, men jag har i alla fall fakta som underbygger mina uttalanden.
Appropå processorn som flaskhals
Aegias fysikprocessor kommer förhoppningsvis att göra det argumentet till historia.
Jag har läst de tester du länkar till här, och jag förstår inte vad gamla tester utav sli har att göra med gigabits mobo för 4 kort, det faktum att drivrutinerna för sli utvecklas dagligen borde ju kanske förändra situationen något tills det blir tal om leverans sent i höst, eller?

http://www.extremetech.com/article2/0,1 ... X1K0000532
_ _ _ _ _ _ _ _ _ _
Athlon64 3200+ / Asus K8N-E Deluxe / Corsair TWINX1024-3200C2PRO 1024Mb /
6800GT "ULTRAT DOG" 256Mb DDR3 /
1* raptor 74 gig sata
2* barracuda 200 gig sata
staretsen
Avstängd
Posts: 5647
Joined: 2004-03-26 8:35:14

Post by staretsen »

ollax wrote:Appropå processorn som flaskhals
Aegias fysikprocessor kommer förhoppningsvis att göra det argumentet till historia.
Jag har läst de tester du länkar till här, och jag förstår inte vad gamla tester utav sli har att göra med gigabits mobo för 4 kort, det faktum att drivrutinerna för sli utvecklas dagligen borde ju kanske förändra situationen något tills det blir tal om leverans sent i höst, eller?

http://www.extremetech.com/article2/0,1 ... X1K0000532
Du har rätt i det med Aegia PhysX. Men jag anser att SLI med 2 grafikkort verkligen har att göra med SLI med 4 grafikkort. Om processorn redan idag är en flaskhals kommer inte 2 grafikkort till göra saken bättre. Men PhysX kan mycket väl förändra det, det har du rätt i.
Life's a joke, yuk it up.
User avatar
snigel
Hedersbit
Posts: 9632
Joined: 2002-03-08 15:06:33
Location: Göteborg

Post by snigel »

Jag kan göra det jättekonkret för dig

Hade SLI varit dubbelt så snabbt hade det varit skitball med fyra kort i sli.
Men eftersom sli har problem med vissa spel, går långsammare än singlekort i andra spel och dessutom inte ens går att köra med i alla spel känns det inte roligt.

Din liknelse med ferrarin är inte så jättebra, ferrarin är snabb oavsett om du kör i sverige eller i tyskland, på racerbana eller motorväg. Slikorten är snabba när det passar spelet OCH drivrutinerna.

Det har inte något som helst att göra med avundsjuka, utan mest att det inte känns värt det då det fortfarande finns tillfällen när ett kort kan slå det där.

När det dessutom är så att inga spel är flertrådade och ingen cpu kan maxa ett ensamt 6800ultra blir det än mindre attraktivt.

Jag har själv en dualburk här hemma, för den går näst intill dubbelt så snabbt i alla applikationer som stödjer det, och jag drar nytta av det annars med. Det är roligt, för man tjänar alltid på det.
det gör man inte med sli, jag har haft sli med voodookort, det var kul det med. Där var det också prestandavinst alltid.

Ge mig flertrådade spel, dualcore cpu och sli med bättre stöd för spelen, så kommer jag också att dregla efter det.

Nu är det mest siffror och stora prislappar, inget verkligt användningsområde, förutom för bencheliten.
http://sniglom.blogspot.com
Work |i5 760@4.2GHz|16GB|P55|GTX 670|850 500GB|Xonar D2|2TB
Extra |q9550@3.4GHz|8GB|P45|GTX 670|830 256GB|Audigy 2
MacB.|p8600@2.4GHz|8GB|320m|BX100 500GB
Serve|c1037@1.8GHz|8GB|NM70|X25-M 80GB|Seagate 4TB
User avatar
madr
Posts: 998
Joined: 2004-08-24 11:12:39
Contact:

Post by madr »

Ghlargh wrote:Är det bara jag som känner att SLI mer är tänkt för realtidsrendering i CAD-applikationer?
Jag är också övertygad om det.
antlion: 3,2 GHz i7 | 32GB | 180GB+120GB SSD SATA III | 2TB SATA III | Dell u2410 | GF 5600ti Arch linux + Win 7
User avatar
ollax
Posts: 307
Joined: 2004-06-15 17:36:09
Contact:

Post by ollax »

snigel wrote:Jag kan göra det jättekonkret för dig

Hade SLI varit dubbelt så snabbt hade det varit skitball med fyra kort i sli.
Men eftersom sli har problem med vissa spel, går långsammare än singlekort i andra spel och dessutom inte ens går att köra med i alla spel känns det inte roligt.

Din liknelse med ferrarin är inte så jättebra, ferrarin är snabb oavsett om du kör i sverige eller i tyskland, på racerbana eller motorväg. Slikorten är snabba när det passar spelet OCH drivrutinerna.

Det har inte något som helst att göra med avundsjuka, utan mest att det inte känns värt det då det fortfarande finns tillfällen när ett kort kan slå det där.

När det dessutom är så att inga spel är flertrådade och ingen cpu kan maxa ett ensamt 6800ultra blir det än mindre attraktivt.

Jag har själv en dualburk här hemma, för den går näst intill dubbelt så snabbt i alla applikationer som stödjer det, och jag drar nytta av det annars med. Det är roligt, för man tjänar alltid på det.
det gör man inte med sli, jag har haft sli med voodookort, det var kul det med. Där var det också prestandavinst alltid.

Ge mig flertrådade spel, dualcore cpu och sli med bättre stöd för spelen, så kommer jag också att dregla efter det.

Nu är det mest siffror och stora prislappar, inget verkligt användningsområde, förutom för bencheliten.
Ok! Dualcore cpu finns att köpa till hösten, Ageis fysikprocessor finns att köpa till hösten, gigabit quad sli finns att köpa till hösten, flertrådade spel är på gång och sli blir bättre och bättre, vad är problemet?

Att ett visst spel inte stöder sli betyder inte att du inte kan spela det, det betyder bara att du får normal 6800 ultra prestanda!

Doom 3 (Afr Sli)
Hl2 (Afr Sli)
Far cry (Sfr Sli

Tre utav de fetaste spelen genom tiderna stöder sli!
Här har du 70 till!
http://www.slizone.com/content/slizone/game.html
_ _ _ _ _ _ _ _ _ _
Athlon64 3200+ / Asus K8N-E Deluxe / Corsair TWINX1024-3200C2PRO 1024Mb /
6800GT "ULTRAT DOG" 256Mb DDR3 /
1* raptor 74 gig sata
2* barracuda 200 gig sata
staretsen
Avstängd
Posts: 5647
Joined: 2004-03-26 8:35:14

Post by staretsen »

ollax wrote:Ok! Dualcore cpu finns att köpa till hösten, Ageis fysikprocessor finns att köpa till hösten, gigabit quad sli finns att köpa till hösten, flertrådade spel är på gång och sli blir bättre och bättre, vad är problemet?
Att det inte finns idag. Det är lönlöst att debattera SLI om man inte utgår från hur det ser ut idag. Man kan prata hur länge som helst om hur det enligt Nvidias marknadsföringsavdelning kommer se ut om ett halvår, men det spelar ingen som helst roll.
Life's a joke, yuk it up.
User avatar
ollax
Posts: 307
Joined: 2004-06-15 17:36:09
Contact:

Post by ollax »

TinyTeeth wrote:
ollax wrote:Ok! Dualcore cpu finns att köpa till hösten, Ageis fysikprocessor finns att köpa till hösten, gigabit quad sli finns att köpa till hösten, flertrådade spel är på gång och sli blir bättre och bättre, vad är problemet?
Att det inte finns idag. Det är lönlöst att debattera SLI om man inte utgår från hur det ser ut idag. Man kan prata hur länge som helst om hur det enligt Nvidias marknadsföringsavdelning kommer se ut om ett halvår, men det spelar ingen som helst roll.
Jag vet inte vad du menar, sli stöder redan idag 70 spel och fler blir det!
Och var det inte du som brukade tala dig varm om att Ati's kort var så mycket vassare än nvidias trots att de inte fanns i handeln?
_ _ _ _ _ _ _ _ _ _
Athlon64 3200+ / Asus K8N-E Deluxe / Corsair TWINX1024-3200C2PRO 1024Mb /
6800GT "ULTRAT DOG" 256Mb DDR3 /
1* raptor 74 gig sata
2* barracuda 200 gig sata
staretsen
Avstängd
Posts: 5647
Joined: 2004-03-26 8:35:14

Post by staretsen »

Att produkten inte finns och att korten inte finns i handeln är inte riktigt samma sak.

Och det handlar inte bara om spel, utan om alla de problem som snigel radat upp. Kompabilitet, flaskhalsar, m.m.
Life's a joke, yuk it up.
User avatar
ollax
Posts: 307
Joined: 2004-06-15 17:36:09
Contact:

Post by ollax »

TinyTeeth wrote:Att produkten inte finns och att korten inte finns i handeln är inte riktigt samma sak.

Och det handlar inte bara om spel, utan om alla de problem som snigel radat upp. Kompabilitet, flaskhalsar, m.m.
Ehh! Produkten finns, dock inte i handeln så jag antar att mitt argument står sig! I övrigt så har jag radat upp lösningar på snigels problem, du har bara svårt att ta dom till dig!
_ _ _ _ _ _ _ _ _ _
Athlon64 3200+ / Asus K8N-E Deluxe / Corsair TWINX1024-3200C2PRO 1024Mb /
6800GT "ULTRAT DOG" 256Mb DDR3 /
1* raptor 74 gig sata
2* barracuda 200 gig sata
staretsen
Avstängd
Posts: 5647
Joined: 2004-03-26 8:35:14

Post by staretsen »

Ageias fysikprocessor är mig veterligen inte lanserad. Athlon 64 X2 lanseras imorgon. Flertrådiga spel är ännu inte lanserade.

Ehh! Det verkar som att mitt argument står sig.

Ja. Lösningar som inte finns idag eller är rena optimistiska prognoser från Nvidias marknadsavdelning.
Life's a joke, yuk it up.
User avatar
ollax
Posts: 307
Joined: 2004-06-15 17:36:09
Contact:

Post by ollax »

TinyTeeth wrote:Ageias fysikprocessor är mig veterligen inte lanserad. Athlon 64 X2 lanseras imorgon. Flertrådiga spel är ännu inte lanserade.

Ehh! Det verkar som att mitt argument står sig.

Ja. Lösningar som inte finns idag eller är rena optimistiska prognoser från Nvidias marknadsavdelning.
Så saker som inte är lanserade existerar alltså inte?
Rent filosofiskt så måste din värld te sig rätt begränsad!

Desutom så pratar vi omi höst! I höst, försök och få in det!
Skall vi prata om optimistiska prognoser från marknadsavdelningar så är ju Ati praktexemplet!
_ _ _ _ _ _ _ _ _ _
Athlon64 3200+ / Asus K8N-E Deluxe / Corsair TWINX1024-3200C2PRO 1024Mb /
6800GT "ULTRAT DOG" 256Mb DDR3 /
1* raptor 74 gig sata
2* barracuda 200 gig sata
staretsen
Avstängd
Posts: 5647
Joined: 2004-03-26 8:35:14

Post by staretsen »

ollax wrote:Så saker som inte är lanserade existerar alltså inte?
För att använda lite logik så kan man väl säga att saker som inte är lanserade inte kan ses som lanserade. With me so far?

Och vad spelar det för roll om det är i höst?

ATI har heller ingenting med saken att göra. Jag trodde i alla fall att vi diskuterade SLI.
Life's a joke, yuk it up.
User avatar
ollax
Posts: 307
Joined: 2004-06-15 17:36:09
Contact:

Post by ollax »

TinyTeeth wrote:
ollax wrote:Så saker som inte är lanserade existerar alltså inte?
För att använda lite logik så kan man väl säga att saker som inte är lanserade inte kan ses som lanserade. With me so far?

Och vad spelar det för roll om det är i höst?

ATI har heller ingenting med saken att göra. Jag trodde i alla fall att vi diskuterade SLI.
Ok och dessa regler för vad man får skriva om sätts av dig då eller?
_ _ _ _ _ _ _ _ _ _
Athlon64 3200+ / Asus K8N-E Deluxe / Corsair TWINX1024-3200C2PRO 1024Mb /
6800GT "ULTRAT DOG" 256Mb DDR3 /
1* raptor 74 gig sata
2* barracuda 200 gig sata
staretsen
Avstängd
Posts: 5647
Joined: 2004-03-26 8:35:14

Post by staretsen »

ollax wrote:Ok och dessa regler för vad man får skriva om sätts av dig då eller?
Nej, av dig faktiskt. Det var du som öppnade debatten och den var om SLI, ingenting annat.
Life's a joke, yuk it up.
User avatar
ollax
Posts: 307
Joined: 2004-06-15 17:36:09
Contact:

Post by ollax »

TinyTeeth wrote:Nej, av dig faktiskt. Det var du som öppnade debatten och den var om SLI, ingenting annat.
Men du hävdar ju att man inte får skriva om saker som inte är lanserade!

Ehh, det här går inte, att gå i polimik med en 14 åring är är som att masturbera med en osthyvel!
_ _ _ _ _ _ _ _ _ _
Athlon64 3200+ / Asus K8N-E Deluxe / Corsair TWINX1024-3200C2PRO 1024Mb /
6800GT "ULTRAT DOG" 256Mb DDR3 /
1* raptor 74 gig sata
2* barracuda 200 gig sata
staretsen
Avstängd
Posts: 5647
Joined: 2004-03-26 8:35:14

Post by staretsen »

ollax wrote:Men du hävdar ju att man inte får skriva om saker som inte är lanserade!

Ehh, det här går inte, att gå i polimik med en 14 åring är är som att masturbera med en osthyvel!
Jag säger inte att man inte får skriva om det. Jag säger att produkter som inte är lanserade inte har något som helst att göra med hur SLI fungerar idag.

Och jag är 13, inte 14. Förresten, vad har det med saken att göra?

Edit: Vad är polimik förresten?
Life's a joke, yuk it up.
User avatar
Massive
Posts: 184
Joined: 2004-08-27 12:31:14
Location: Många ställen
Contact:

Post by Massive »

ollax wrote:
TinyTeeth wrote:Nej, av dig faktiskt. Det var du som öppnade debatten och den var om SLI, ingenting annat.
Men du hävdar ju att man inte får skriva om saker som inte är lanserade!

Ehh, det här går inte, att gå i polimik med en 14 åring är är som att masturbera med en osthyvel!
Han debatterar mycket bättre än dig förövrigt, så du skjuter dig mest i foten.

Angående hela den debatten förövrigt så verkar det som om företagen måste fokusera på fler dual/quadro lösningar på kort och processorer då framförallt processorerna nått en smärtgräns vid klockfrekvens.
Men jag betvivlar att SLI kommer att bli en standard då kundkretsen blir väldigt liten. Tvärtom så är det mer billiga och funktionella kort som verkar attrahera marknaden mer. I och med detta så tror även jag att en quadro lösning på grafikkort inte fyller någon annan funktion än att en del grafikiskat applicationer såsom renderingar arbetar smidigare. Spelen lär det nog inte bli en revolution i.
AthlonXP 2800+ | 1024 MB RAM | Seagate Barracuda 160 GB | GeForce 6600 GT | SoundBlaster LIVE
User avatar
ollax
Posts: 307
Joined: 2004-06-15 17:36:09
Contact:

Post by ollax »

TinyTeeth wrote:
ollax wrote:Men du hävdar ju att man inte får skriva om saker som inte är lanserade!

Ehh, det här går inte, att gå i polimik med en 14 åring är är som att masturbera med en osthyvel!
Jag säger inte att man inte får skriva om det. Jag säger att produkter som inte är lanserade inte har något som helst att göra med hur SLI fungerar idag.

Och jag är 13, inte 14. Förresten, vad har det med saken att göra?

Edit: Vad är polimik förresten?
Polimik betyder nog inte ett smack(my bad), polemik skall det vara och betyder skarpt meningsutbyte!
_ _ _ _ _ _ _ _ _ _
Athlon64 3200+ / Asus K8N-E Deluxe / Corsair TWINX1024-3200C2PRO 1024Mb /
6800GT "ULTRAT DOG" 256Mb DDR3 /
1* raptor 74 gig sata
2* barracuda 200 gig sata
User avatar
Thalagor
Posts: 271
Joined: 2002-03-20 17:08:05

Post by Thalagor »

Jag håller med de flesta här. Men mest med ollax. Jag menar, visst så kommer det att finnas flaskhalsar, och det kommer inte alltid att löna sig. Men herregud, det hade varit fräckt att ha 4x6800 Ultra i maskinen. Har man pengarna så...
Nu har jag knappast råd för att köpa det, och jag tror inte att det lönar sig; det är nog bättre att köpa 2x6800 Ultra och sen uppgradera då nästa generations grafikkort kommer. Men screw that, det är en dröm, eller hur? Varför då döma och påstå att det inte är värt det? Det är som då folk köper ferraris för att skjutsa barnen till skolan. Man kan roa sig, utnyttja dess acceleration efter rödljus och verkligen dregla över den. Gör det den till en "bra" investering? Definitivt inte ur ekonomisk synpunkt. Eller hur den kommer användas. Men ollax har sagt att det inte är ekonomin som dryftas här, därför känns det ganska meningslöst att jämföra hur mycket bättre det är att köra 2x6800 Ultra i pris/prestanda vy, eller?

Mitt babblande betyder kort och gott; den som dör med flest leksaker vinner! ;) :P
mattlos
Posts: 905
Joined: 2004-09-17 11:32:02
Location: Knorrköping

Post by mattlos »

Ollax är ju en Nvidia fanboy. Kom ju fram klart och tydligt i en del andra trådar som finns på forumet. SLI är hans kall...
User avatar
ollax
Posts: 307
Joined: 2004-06-15 17:36:09
Contact:

Post by ollax »

mattlos wrote:Ollax är ju en Nvidia fanboy. Kom ju fram klart och tydligt i en del andra trådar som finns på forumet. SLI är hans kall...
Jovars, visst gillar jag nvidia men jag kan också tänka mig ati's nya crossfire om den visar sig hålla måttet! Mitt största problem med ati är att dom aldrig lyckas släppa något i tid, dom ligger alltid 6 mån efter vilket gör att jag hellre köper utav den tillverkare som kan leverera!
_ _ _ _ _ _ _ _ _ _
Athlon64 3200+ / Asus K8N-E Deluxe / Corsair TWINX1024-3200C2PRO 1024Mb /
6800GT "ULTRAT DOG" 256Mb DDR3 /
1* raptor 74 gig sata
2* barracuda 200 gig sata
User avatar
Invoker
Posts: 767
Joined: 2004-09-06 19:13:32
Location: Göteborg
Contact:

Post by Invoker »

ollax wrote:Jovars, visst gillar jag nvidia men jag kan också tänka mig ati's nya crossfire om den visar sig hålla måttet! Mitt största problem med ati är att dom aldrig lyckas släppa något i tid, dom ligger alltid 6 mån efter vilket gör att jag hellre köper utav den tillverkare som kan leverera!
Bara för att en tillverkare levererar först betyder det inte automagiskt att det är bäst.
AMD Athlon XP 3000+ | 2xSeagate Barracuda | HIS Excalibur X800 Pro 256 Mb ICE-Q II | ND-2500A | Corsair 2x512
”Jag använder sunt förnuft när jag slår på "köra som en idiot"-läge.” - borz
User avatar
<skalman>
Posts: 2302
Joined: 2003-04-02 19:02:49

Post by <skalman> »

Invoker wrote:
ollax wrote:Jovars, visst gillar jag nvidia men jag kan också tänka mig ati's nya crossfire om den visar sig hålla måttet! Mitt största problem med ati är att dom aldrig lyckas släppa något i tid, dom ligger alltid 6 mån efter vilket gör att jag hellre köper utav den tillverkare som kan leverera!
Bara för att en tillverkare levererar först betyder det inte automagiskt att det är bäst.
han orkar kanske inte vänta bara.
Stacker:X2 4200+/DFI ultra-D/1024mb/37gb raptor/7800gt/1TB
Post Reply