Flera windows?

Avdelningen för spel och annan vardaglig mjukvara.
Post Reply
Hannes
Posts: 45
Joined: 2004-09-10 18:38:07

Flera windows?

Post by Hannes »

Är det möjligt att ha xp installerat på två olika hårddiskar samtidigt utan problem?

Anledningen till att jag frågar är att jag just köpt en ny hårddisk och ska installera windows på den, men jag vill formatera om den gamla efter det att jag installerat den nya hårddisken för att kunna för över dom viktigaste filerna.
User avatar
Mr.LeNo
Posts: 219
Joined: 2003-06-09 12:30:32
Location: Arlöv

Post by Mr.LeNo »

Installera den nya och bygla den som master och bygla om den gamla som slav. Installera därefter XP på den nya hårddisken. Sen kan du ju därefter flytta över dom filler som du vill ta vara på
User avatar
HLC
Posts: 2146
Joined: 2004-09-25 10:08:21
Location: Kista

Post by HLC »

Ja det går.. För att förenkla det hela kan du även senare när ditt nya OS är installerat lägga in ditt gamla OS i ntloadern så att du inte behöver byta vilken hårddisk den skall boota ifrån om du vill in i ditt gamla OS senare.
"Broadcom and Apple are the antithesis of free disclosure of information." - Theo de Raadt
"Unconditional love costs extra." - Sun Microsystems
Hannes
Posts: 45
Joined: 2004-09-10 18:38:07

Post by Hannes »

Jag glömde att nämna att den nya hårddisken är en sata, medans den gamla är en pata, antar att det där med master och slave inte behövs då...eller?
Fluffy
Hedersbit
Posts: 7384
Joined: 2002-02-13 23:56:00

Post by Fluffy »

Spelar ingen roll alls. Bara du väljer att maskinen skall boota på nya SATA-disken istället på gamla PATA-disken så skall det inte vara några som helst problem.

(Glöm inte att skapa en separat systempartition på nya disken då det underlättar vid ominstallationer väldigt mycket om man vill minska dataförluster. Mellan 10-20 GB brukar rekommenderas. Själv kör jag en systempartition på 10 GB.)
AphX
Posts: 711
Joined: 2004-06-11 13:29:23

Post by AphX »

du behöver inte bry dig om master/slave eller nånting, installera bara ditt nya windows på en egen partition, 10GB är väl att rekommendera som nämt ovan, sen behöver du inte bry dig mer, jag själv har 2st windows hela tiden, ett för spel och program och ett för musikproduktion, det funkar klockrent!
Hannes
Posts: 45
Joined: 2004-09-10 18:38:07

Post by Hannes »

Ok, tack för svaren. Nu har jag bara en fråga till.
Jag vill självklart att den nya hårddisken ska vara C, men om jag som sagt installerar den nya innan jag formaterar den gamla, borde inte den gamla fortfarande vara C och den nya bli typ D eller något?

Kanske lite svårt att förstå men jag försökte uttrycka mig så gott jag kunde.
User avatar
Oni
Posts: 1401
Joined: 2002-03-08 9:50:35
Location: Örebro
Contact:

Post by Oni »

Om du vill vara säker på att den nya ska bli c, bör du ha den gamla disken urkopplad medans du utför installationen.
Då kommer den fortsätta vara c, så länge det är den disken du bootar ifrån, i alla fall.
Datorer behöver i framtiden inte väga mer än 1,5 ton

- Popular mechanics 1949
AphX
Posts: 711
Joined: 2004-06-11 13:29:23

Post by AphX »

det går att ändra efteråt också...
User avatar
Oni
Posts: 1401
Joined: 2002-03-08 9:50:35
Location: Örebro
Contact:

Post by Oni »

AphX wrote:det går att ändra efteråt också...
Har inte provat själv, men jag har hört att det inte går att ändra enhetsbeteckning på den partition man kör operativsystemet ifrån.
Men du kanske syftar på metoder som körs "utanför windows"?
Rätta mig gärna om jag har fel, sånt kan vara bra att veta när man stöter på problemet.
Datorer behöver i framtiden inte väga mer än 1,5 ton

- Popular mechanics 1949
Hannes
Posts: 45
Joined: 2004-09-10 18:38:07

Post by Hannes »

Ok nu har jag installerat om windows. Jag kopplade ur den gamla medans jag installerade det på den nya. När jag ska sätta in den gamla igen för att föra över lite filer så dyker nästa problem upp.

Windows säger att den gamla disken är oformaterad och ligger på 31.4Gb, fast den är formaterad och ligger på 120 gig.
staretsen
Avstängd
Posts: 5647
Joined: 2004-03-26 8:35:14

Post by staretsen »

Life's a joke, yuk it up.
Hannes
Posts: 45
Joined: 2004-09-10 18:38:07

Post by Hannes »

Det är inte problemet, den totala mängd jag får ut av mina hårddiskar blir bara ca 100gb
Hannes
Posts: 45
Joined: 2004-09-10 18:38:07

Post by Hannes »

löste problemet, det var att jag hade byglat den gamla som slave.
När jag byglade om den till master så fungerade det.
AphX
Posts: 711
Joined: 2004-06-11 13:29:23

Post by AphX »

Oni wrote:
AphX wrote:det går att ändra efteråt också...
Har inte provat själv, men jag har hört att det inte går att ändra enhetsbeteckning på den partition man kör operativsystemet ifrån.
Men du kanske syftar på metoder som körs "utanför windows"?
Rätta mig gärna om jag har fel, sånt kan vara bra att veta när man stöter på problemet.
Det kan stämma, har aldrig försökt ändra på systempartitionen.
Ampo
Posts: 39
Joined: 2005-05-05 19:44:23

Post by Ampo »

men kan man kopiera hela operativ systemet mellan två diskar?

Har en IDE och en SATA. ME på IDE och XP på SATA. Eftersom att SATA inte funkar i ME så måste jag ju installera om ME förstpå ide och sedan uppgradera och sedan kopiera över allt om det går?
User avatar
elvenman
Hedersbit
Posts: 12572
Joined: 2002-03-17 21:42:06
Location: Mora
Contact:

Post by elvenman »

Ampo wrote:Har en IDE och en SATA. ME på IDE och XP på SATA. Eftersom att SATA inte funkar i ME så måste jag ju installera om ME förstpå ide och sedan uppgradera och sedan kopiera över allt om det går?
Varför uppgradera från ME? Jag försöker för det mesta alltid undvika att uppgradera/migrera detta av den enkla anledningen att det lätt hänger med med "skit" från den tidigare OS-installen. En "ren" installation av operativsystemet är alltid att föredra, är väl bara att installera XP på sata-disken och sen kopiera över allt från pata-disken (som du kallar för IDE).

Både SATA och PATA är en typ av IDE (som i sin tur bara är en de factostandard).
Fråga smart "Den som spar han har, men inte roligt"
Praxidike: Q9550/8GB/5180GB/DVD±RW/GTX760/24"TFT
Io: P-M 1,73/2GB/1000GB/DVD±RW/15"TFT
U32U: E-450 1,65/8GB/64GB SSD/HD6320/13,3"TFT
Kale: E6550/4GB/640GB/46"LED
Ampo
Posts: 39
Joined: 2005-05-05 19:44:23

Post by Ampo »

elvenman wrote:
Ampo wrote:Har en IDE och en SATA. ME på IDE och XP på SATA. Eftersom att SATA inte funkar i ME så måste jag ju installera om ME förstpå ide och sedan uppgradera och sedan kopiera över allt om det går?
Varför uppgradera från ME? Jag försöker för det mesta alltid undvika att uppgradera/migrera detta av den enkla anledningen att det lätt hänger med med "skit" från den tidigare OS-installen. En "ren" installation av operativsystemet är alltid att föredra, är väl bara att installera XP på sata-disken och sen kopiera över allt från pata-disken (som du kallar för IDE).

Både SATA och PATA är en typ av IDE (som i sin tur bara är en de factostandard).
Men jag har bara uppgradering av XP Home.
Post Reply