Båtmototer
Båtmototer
Hur lär man sig hur en båtmotor fungerar? Förutom att meka med den då.
hur grundligt vill du lära dig det?
Nog för att förstå principen, eller tillräkligt för att kunna laga en?
Nog för att förstå principen, eller tillräkligt för att kunna laga en?
Ghlargh ska inte hållas lagligen eller annars ansvarig om en 64bitare eller dennes utrustning dör eller skadas allvarligt efter att ha följt Ghlarghs tips, tipsen är avsedda endast som vägledning och inte som en exakt instruktion. Kan du inte, rör inte!
Om det är hur de är uppbygga så går det väl att få tag på sprängskisser på motorer...
//Elias
//Elias
|Mobil| Eten M500 @ 400Mhz 192MB ram Windows mobile 2003
|Dator| Athlon64 3000+ s939 6600GT Arctic cooling T2 | 1x AC Silencer 64 Ultra TC | 5x Arctic Fan 3 TC
|Äger| En lödkolv lite sladd och en bunt lysdioder
|Dator| Athlon64 3000+ s939 6600GT Arctic cooling T2 | 1x AC Silencer 64 Ultra TC | 5x Arctic Fan 3 TC
|Äger| En lödkolv lite sladd och en bunt lysdioder
biblioteket bör ha åtminstone nån bok med grundläggande förklaringar över hur explosionsmotorer fungerar, båtmotorer fungerar som alla andra vattenkylda småmotorer, den enda skillnaden är att dom tar kylvatten ur sjön/havet istället för att ha radiator.
Ghlargh ska inte hållas lagligen eller annars ansvarig om en 64bitare eller dennes utrustning dör eller skadas allvarligt efter att ha följt Ghlarghs tips, tipsen är avsedda endast som vägledning och inte som en exakt instruktion. Kan du inte, rör inte!
Re: Båtmototer
Det beror på vad det är för båtmotor. T ex utombordare eller inombordare etcetera.fruxo wrote:Hur lär man sig hur en båtmotor fungerar? Förutom att meka med den då.
Fördet första så tycker jag att du ska leta på internet efter svenska mopedhemsidor. Båtmotorer och mopedmotorer fungerar enligt samma princip. Tvåtakt och luftkylning är vanligast på moped, tvåtakt ,med vattenkylning är dito på båtmotorer.
Om du börjar med att lära dig hur förgasare/magnet fungerar på en moped, så är du ett stort steg mot att förstå även andra motorer. Dock så är det lättare att testköra en moped än en båtmotor. Börja med att skruva sänder en fungarade motor och lär dig vad som bli fel och hur en fungerade sak fungerar. Därefter kan du försöka ge dig på att laga en trasig. Att skruva på en fungerade för att byta delar eller liknande är lätt. Men att förstå hur man ska felsöka och vilka symtom som kan härhöras till vilka fel är desto svårare och ifall man inte har grunden så kan man inte heller avancera.
/erik
Om du börjar med att lära dig hur förgasare/magnet fungerar på en moped, så är du ett stort steg mot att förstå även andra motorer. Dock så är det lättare att testköra en moped än en båtmotor. Börja med att skruva sänder en fungarade motor och lär dig vad som bli fel och hur en fungerade sak fungerar. Därefter kan du försöka ge dig på att laga en trasig. Att skruva på en fungerade för att byta delar eller liknande är lätt. Men att förstå hur man ska felsöka och vilka symtom som kan härhöras till vilka fel är desto svårare och ifall man inte har grunden så kan man inte heller avancera.
/erik
Jag har hittat lite sprängskisser men inte mycket mer. Och jag fattar nada när jag ser lite skisser på olika delar
Men jag funderar på att börja meka med någon motor och lära mig på det viset. Någon som har tips på hur man kan få tag i en gammal båtmotor? Ska man köpa billigt eller ska man fråga någon skrot?
Sen, undrar jag om det är relativt onödigt att meka med en ganska gammal dålig motor, eller förstår man principen och kan gå på en ny maffig båtmotor och meka med den sen?
Men jag funderar på att börja meka med någon motor och lära mig på det viset. Någon som har tips på hur man kan få tag i en gammal båtmotor? Ska man köpa billigt eller ska man fråga någon skrot?
Sen, undrar jag om det är relativt onödigt att meka med en ganska gammal dålig motor, eller förstår man principen och kan gå på en ny maffig båtmotor och meka med den sen?
asså... varför just båtmotorer? Lär dig hur en simpel förgasarmotor fungerar och börja med nån gammal moppemotor. Sen kan du lättare gå vidare till hur mer avancerade motorer och tillbehör, som växellådor och propellrar fungerar.
Som alltid är det övning som ger färdighet
Som alltid är det övning som ger färdighet
Man kan aldrig bromsa sej ur en uppförsbacke!
Leta upp en sprängskiss på just din motor och börja meka isär den, men försök komma ihåg hur den såg ut från början. om du vill veta hur det fungerar med de olika takterna och försöka förstå hur den fungerar när den är igång så kan du kolla om du hittar nån bok om motorer.. jag har en som jag fick när jag var liten, där det står extremt lättbegripligt, men det är du som lägger ribban.
Man kan aldrig bromsa sej ur en uppförsbacke!