Båtmototer

Här får ni fråga, tipsa eller prata om det mesta.
Post Reply
fruxo
Posts: 94
Joined: 2005-02-22 22:24:09

Båtmototer

Post by fruxo »

Hur lär man sig hur en båtmotor fungerar? Förutom att meka med den då. :)
User avatar
Ghlargh
Posts: 10236
Joined: 2002-07-27 18:34:53
Location: Stockholm/Bromma
Contact:

Post by Ghlargh »

hur grundligt vill du lära dig det?

Nog för att förstå principen, eller tillräkligt för att kunna laga en?
Ghlargh ska inte hållas lagligen eller annars ansvarig om en 64bitare eller dennes utrustning dör eller skadas allvarligt efter att ha följt Ghlarghs tips, tipsen är avsedda endast som vägledning och inte som en exakt instruktion. Kan du inte, rör inte!
User avatar
eskil
Posts: 863
Joined: 2005-02-06 19:40:11
Location: Nyköping

Post by eskil »

Om det är hur de är uppbygga så går det väl att få tag på sprängskisser på motorer...

//Elias
|Mobil| Eten M500 @ 400Mhz 192MB ram Windows mobile 2003
|Dator| Athlon64 3000+ s939 6600GT Arctic cooling T2 | 1x AC Silencer 64 Ultra TC | 5x Arctic Fan 3 TC
|Äger| En lödkolv lite sladd och en bunt lysdioder
fruxo
Posts: 94
Joined: 2005-02-22 22:24:09

Post by fruxo »

Jag skulle vilja kunna laga en men principen hade jag tänkt lära mig. Liksom veta ungefär hur det ser ut i motorn och vad vissa delar heter o.s.v.

Finns det någon bok, eller är det att meka som gäller? Jag har tyvärr ingen tillgång till en motor jag kan meka med.
User avatar
Ghlargh
Posts: 10236
Joined: 2002-07-27 18:34:53
Location: Stockholm/Bromma
Contact:

Post by Ghlargh »

biblioteket bör ha åtminstone nån bok med grundläggande förklaringar över hur explosionsmotorer fungerar, båtmotorer fungerar som alla andra vattenkylda småmotorer, den enda skillnaden är att dom tar kylvatten ur sjön/havet istället för att ha radiator.
Ghlargh ska inte hållas lagligen eller annars ansvarig om en 64bitare eller dennes utrustning dör eller skadas allvarligt efter att ha följt Ghlarghs tips, tipsen är avsedda endast som vägledning och inte som en exakt instruktion. Kan du inte, rör inte!
Konto
Posts: 1450
Joined: 2005-02-16 22:22:51

Re: Båtmototer

Post by Konto »

fruxo wrote:Hur lär man sig hur en båtmotor fungerar? Förutom att meka med den då. :)
Det beror på vad det är för båtmotor. T ex utombordare eller inombordare etcetera.
User avatar
Explorer
Posts: 2285
Joined: 2004-09-19 22:33:07
Location: Vimmerby

Post by Explorer »

Om du Säger vilken motor det handlar om så blir d lättare att hjälpa dig, Märke,Årsmodell,Modell
PC#1: Intel E6750, Asus P5K-E/WIFI-AP iP35, PNY 8800gts 640mb, 3x500gb sata Samsung 1x74gb WD raptor sata 1x 640gb sata Samsung 4x1gb Corsair CL4
fruxo
Posts: 94
Joined: 2005-02-22 22:24:09

Post by fruxo »

Det enda jag vet nu är att det är en Mercury, 40Hk, tror den är någonstans från 95. Om det säger er något...

Men jag vill mer vet hur båtmotorer fungerar i allmänhet. Typ, kunna meka med dom sedan.
User avatar
trappski
Posts: 2310
Joined: 2004-09-25 23:53:15
Location: Örebro

Post by trappski »

enklast är att skruva isär en redan trasig och kika lite på den och jämföra. en sprängskiss bredvid gör att man enkelt kan lära sig delar och dyl.
men en handbok är alltid bra att ha om man ska lära sig själv också.
fruxo
Posts: 94
Joined: 2005-02-22 22:24:09

Post by fruxo »

Hittar ni någon bok på typ bokus.com? Jag letar men, jag vet inte vad en bok med bra fakta finns.
corre
Posts: 659
Joined: 2002-03-08 10:49:39
Location: Kristianstad

Post by corre »

Fördet första så tycker jag att du ska leta på internet efter svenska mopedhemsidor. Båtmotorer och mopedmotorer fungerar enligt samma princip. Tvåtakt och luftkylning är vanligast på moped, tvåtakt ,med vattenkylning är dito på båtmotorer.

Om du börjar med att lära dig hur förgasare/magnet fungerar på en moped, så är du ett stort steg mot att förstå även andra motorer. Dock så är det lättare att testköra en moped än en båtmotor. Börja med att skruva sänder en fungarade motor och lär dig vad som bli fel och hur en fungerade sak fungerar. Därefter kan du försöka ge dig på att laga en trasig. Att skruva på en fungerade för att byta delar eller liknande är lätt. Men att förstå hur man ska felsöka och vilka symtom som kan härhöras till vilka fel är desto svårare och ifall man inte har grunden så kan man inte heller avancera.

/erik
fruxo
Posts: 94
Joined: 2005-02-22 22:24:09

Post by fruxo »

Jag har hittat lite sprängskisser men inte mycket mer. Och jag fattar nada när jag ser lite skisser på olika delar :P

Men jag funderar på att börja meka med någon motor och lära mig på det viset. Någon som har tips på hur man kan få tag i en gammal båtmotor? Ska man köpa billigt eller ska man fråga någon skrot?

Sen, undrar jag om det är relativt onödigt att meka med en ganska gammal dålig motor, eller förstår man principen och kan gå på en ny maffig båtmotor och meka med den sen? :D
GooZ
Posts: 24
Joined: 2003-03-01 12:08:51
Location: Linköping

Post by GooZ »

asså... varför just båtmotorer? Lär dig hur en simpel förgasarmotor fungerar och börja med nån gammal moppemotor. Sen kan du lättare gå vidare till hur mer avancerade motorer och tillbehör, som växellådor och propellrar fungerar.
Som alltid är det övning som ger färdighet
Man kan aldrig bromsa sej ur en uppförsbacke!
fruxo
Posts: 94
Joined: 2005-02-22 22:24:09

Post by fruxo »

Jag har nu fått tag i en 2-takts båtmotor på 2 hk...

Jag har tänkt att börja meka med den men, kan man lära sig hur allt fungerar bara genom att meka med den?

Sen undrar jag om jag som inte har mekat nånting innan kommer att kunna klara av greja utan att göra sönder något...
GooZ
Posts: 24
Joined: 2003-03-01 12:08:51
Location: Linköping

Post by GooZ »

Leta upp en sprängskiss på just din motor och börja meka isär den, men försök komma ihåg hur den såg ut från början. om du vill veta hur det fungerar med de olika takterna och försöka förstå hur den fungerar när den är igång så kan du kolla om du hittar nån bok om motorer.. jag har en som jag fick när jag var liten, där det står extremt lättbegripligt, men det är du som lägger ribban.
Man kan aldrig bromsa sej ur en uppförsbacke!
triton242
Hedersbit
Posts: 1133
Joined: 2002-03-07 22:34:51
Location: Nyköping Tystberga
Contact:

Post by triton242 »

motorer är den andra lik. kan man mekka med en har man klar fördel på nästa variant.
Post Reply