AMD vs Intel skillnad?

Här passar allt hårdvarurelaterat som inte faller under en annan kategori.
User avatar
elvenman
Hedersbit
Posts: 12572
Joined: 2002-03-17 21:42:06
Location: Mora
Contact:

Post by elvenman »

ballkula wrote:Jag rekommenderar Asus moderkort, stabila och med allt lull-lull man kan önska.
*hålla med*
Fråga smart "Den som spar han har, men inte roligt"
Praxidike: Q9550/8GB/5180GB/DVD±RW/GTX760/24"TFT
Io: P-M 1,73/2GB/1000GB/DVD±RW/15"TFT
U32U: E-450 1,65/8GB/64GB SSD/HD6320/13,3"TFT
Kale: E6550/4GB/640GB/46"LED
User avatar
Exige
Posts: 248
Joined: 2004-11-30 11:11:32
Location: Skövde

Post by Exige »

ballkula wrote: Jag rekommenderar Asus moderkort, stabila och med allt lull-lull man kan önska.
Än så har de väl inte led:s på baksidan av mobot (såsom tex Abit på vissa modeller)?

Btw hatar sånt med led:s på mobot, jag rekommenderar också moderkort från Asus, de "andas" kvalié och prestanda.
“../ But it is hard to stay mad when there is so much beauty in the world. /..”
User avatar
_JesteR_
Posts: 2437
Joined: 2004-02-28 16:26:27
Location: Gavle
Contact:

Post by _JesteR_ »

ballkula wrote:
_JesteR_ wrote:Hoppas du har rätt.

Kan någon annan bekräfta detta? (No offense, ja vill va 100% säker) ;)

PS. Om jag köper Inteln, vilket moderkort är det som passar isåfall?
Intel vinner aldrig "lätt" över AMD, skillnaderna är små. Du kan välja både AMD och Intel, och vara säker på att du får bra prestanda.

Jag rekommenderar Asus moderkort, stabila och med allt lull-lull man kan önska.
Tack så mycke, så länge de är socket 775 så kan man köra med Dual Core eller?
When you pirate MP3s, you are downloading COMMUNISM
Lacolper
User avatar
ADiS
Posts: 5732
Joined: 2003-04-04 22:24:03
Location: Gävle
Contact:

Post by ADiS »

Men herregud. Köper man ett moderkort bara för det finns LEDs på den eller köper man för funktion och prestanda?
http://www.buildlog.eu - Din egna bygglogg på nätet
User avatar
_JesteR_
Posts: 2437
Joined: 2004-02-28 16:26:27
Location: Gavle
Contact:

Post by _JesteR_ »

ADiS wrote:Men herregud. Köper man ett moderkort bara för det finns LEDs på den eller köper man för funktion och prestanda?
Folk kanske gillar bling bling ;D
When you pirate MP3s, you are downloading COMMUNISM
Lacolper
User avatar
Invoker
Posts: 767
Joined: 2004-09-06 19:13:32
Location: Göteborg
Contact:

Post by Invoker »

LGA775 CPU?! Jag hoppas att du har en bra kylningslösning till den CPUn för den blir hiskeligt varm och throttlar innan du vet ordet av det. Vattenkylning att rekommendera för att hålla den på "normala" temperaturer.
AMD Athlon XP 3000+ | 2xSeagate Barracuda | HIS Excalibur X800 Pro 256 Mb ICE-Q II | ND-2500A | Corsair 2x512
”Jag använder sunt förnuft när jag slår på "köra som en idiot"-läge.” - borz
GuessWho
Posts: 1650
Joined: 2004-01-09 22:01:48

Post by GuessWho »

_JesteR_ wrote:
ballkula wrote:
_JesteR_ wrote:Hoppas du har rätt.

Kan någon annan bekräfta detta? (No offense, ja vill va 100% säker) ;)

PS. Om jag köper Inteln, vilket moderkort är det som passar isåfall?
Intel vinner aldrig "lätt" över AMD, skillnaderna är små. Du kan välja både AMD och Intel, och vara säker på att du får bra prestanda.

Jag rekommenderar Asus moderkort, stabila och med allt lull-lull man kan önska.
Tack så mycke, så länge de är socket 775 så kan man köra med Dual Core eller?
Saxat från Intel.com

Intel® Pentium® D Processor
Processor Number: 840, 830, 820
Socket: LGA775
Chipset:
Intel® 955X Express chipset
Intel® 945P Express chipset
Intel® 945G Express chipset


Om jag inte är helt ute och cycklar så måste du ha något av 955 eller 945 chipset:ena. Av vad jag hört så ska det inte fungera med 915 och 925 chipset moderkort.
(Det kanske finns andra än Intel som har chipset för Pentium D ?)


I övrigt kan jag instämma med ballkula och elvenman om att Asus moderkorten brukar vara bra.

Detta bör vara en förhållandevis prisvärd Dualcore lösning:
Moderkort: Asus P5LD2, I945P, Socket-775, ATX GbLAN, SATAII, Ljud, DDR2, PCI-Ex16
Processor: Intel Pentium D 830 3.0GHz Socket LGA775, 2MB, EM64T, BOXED m/fläkt

Det finns även en Deluxe version av P5LD2 moderkortet, men det kostar lite drygt 400kr extra.


Att även en billig dualcore lösning inte är så billig beror mest på att det är så pass nytt och ovanligt ännu. Att köpa det nyaste på marknaden är sällan billigt.
User avatar
_JesteR_
Posts: 2437
Joined: 2004-02-28 16:26:27
Location: Gavle
Contact:

Post by _JesteR_ »

GuessWho wrote:Saxat från Intel.com

Intel® Pentium® D Processor
Processor Number: 840, 830, 820
Socket: LGA775
Chipset:
Intel® 955X Express chipset
Intel® 945P Express chipset
Intel® 945G Express chipset


Om jag inte är helt ute och cycklar så måste du ha något av 955 eller 945 chipset:ena. Av vad jag hört så ska det inte fungera med 915 och 925 chipset moderkort.
(Det kanske finns andra än Intel som har chipset för Pentium D ?)


I övrigt kan jag instämma med ballkula och elvenman om att Asus moderkorten brukar vara bra.

Detta bör vara en förhållandevis prisvärd Dualcore lösning:
Moderkort: Asus P5LD2, I945P, Socket-775, ATX GbLAN, SATAII, Ljud, DDR2, PCI-Ex16
Processor: Intel Pentium D 830 3.0GHz Socket LGA775, 2MB, EM64T, BOXED m/fläkt

Det finns även en Deluxe version av P5LD2 moderkortet, men det kostar lite drygt 400kr extra.


Att även en billig dualcore lösning inte är så billig beror mest på att det är så pass nytt och ovanligt ännu. Att köpa det nyaste på marknaden är sällan billigt.
Dom där priserna verkar ehemmm....lite småbilliga *not*. Sånt man får ta antagligen.

Då kommer min nästa fråga:
Som ja nämnde tidigare så blir det nästan ett komplett system. Förrutom åvanstående blir det en ny GPU, och mer RAM-minne.
GPUn blir en Hightech Excalibur ATI Radeon X850XT 256Mb DDR3 TV-out DVI RETAIL PCI Express som kostar 4295 SEK på Datorbutiken och RAM-minnet blir Kingston KVR533D2N4/1G 1024Mb DDR2 PC4200 533MHz som kostar 1095 SEK på Datorbutiken

Vad säger ni? Blir det bra eller bör jag ändra något?
When you pirate MP3s, you are downloading COMMUNISM
Lacolper
triton242
Hedersbit
Posts: 1133
Joined: 2002-03-07 22:34:51
Location: Nyköping Tystberga
Contact:

Post by triton242 »

Vill man ha en KALL och SNABB cpu köper man Intel Pentium M
Vill man ha en SPEL cpu köper man AMD 64.
Vill man ha en ALLROUND cpu köper man Intel P4 Gärna med ETM64.

Mottevering:
Pentium M har ruskigt bra IPC, bättre än AMD och är utvecklar en sissådär 21w lite beroende på modell.
AMD som speldator är ju ett självklart val. Duger gött till det mesta andra också.
Intel P4. Tja HT är en jäkligt mysig detalj. spec om man som du skall köra renderingsprogram som ja DEFENETIVT är multi-trådade och kanske samtidigt bill ha lite andra bollar i luften utan att behöva få en dator som stannar till lite onödigt mycket.
User avatar
_JesteR_
Posts: 2437
Joined: 2004-02-28 16:26:27
Location: Gavle
Contact:

Post by _JesteR_ »

triton242 wrote: Vill man ha en ALLROUND cpu köper man Intel P4 Gärna med ETM64.
ETM64?
When you pirate MP3s, you are downloading COMMUNISM
Lacolper
User avatar
Ibis
Posts: 814
Joined: 2002-03-08 15:07:11
Location: Göteborg
Contact:

Post by Ibis »

triton242 wrote:Vill man ha en KALL och SNABB cpu köper man Intel Pentium M
Vill man ha en SPEL cpu köper man AMD 64.
Vill man ha en ALLROUND cpu köper man Intel P4 Gärna med ETM64.

Mottevering:
Pentium M har ruskigt bra IPC, bättre än AMD och är utvecklar en sissådär 21w lite beroende på modell.
AMD som speldator är ju ett självklart val. Duger gött till det mesta andra också.
Intel P4. Tja HT är en jäkligt mysig detalj. spec om man som du skall köra renderingsprogram som ja DEFENETIVT är multi-trådade och kanske samtidigt bill ha lite andra bollar i luften utan att behöva få en dator som stannar till lite onödigt mycket.
Äh, Athlon 64 x2 ;P

EDIT: EMT64: Intels version av AMDs x86-64-instruktioner, 64bits stöd alltså. Dock är vad jag vet AMDs A64 ett bättre val om du vill ha en snabb 64bitare.
Big_Bird wrote:Ibis, om jag inte vore så jävla hetrosexuell skulle jag kyssa dig dirket på munnen. Men det säger jag bara för att det är nyårsafton och jag är full som ett dretsvin.
User avatar
_JesteR_
Posts: 2437
Joined: 2004-02-28 16:26:27
Location: Gavle
Contact:

Post by _JesteR_ »

Är inte Intel P4 D en 64bits provessor? Iaf från vad ja har läst.
When you pirate MP3s, you are downloading COMMUNISM
Lacolper
User avatar
ADiS
Posts: 5732
Joined: 2003-04-04 22:24:03
Location: Gävle
Contact:

Post by ADiS »

Intel har ju precis nyligen lanserad 64bits processor.
http://www.buildlog.eu - Din egna bygglogg på nätet
User avatar
_JesteR_
Posts: 2437
Joined: 2004-02-28 16:26:27
Location: Gavle
Contact:

Post by _JesteR_ »

LÄNK!!!

Om man scrollar längre ner så ser man specifikationerna, där står de att P4 D är en 64 bitars CPU
When you pirate MP3s, you are downloading COMMUNISM
Lacolper
GuessWho
Posts: 1650
Joined: 2004-01-09 22:01:48

Post by GuessWho »

Det stämmer bra att Pentium D har EM64T, alltså Intels motsvarighet till AMDs x86-64 (även kallat AMD64). Intels Pentium 4 600 serie har också EM64T. Skillnaden är att Pentium 4 D har högre klockfrekvens och Hyperthreading, medans Pentium D har Dualcore.

HyperThreading innebär att man har två virtuella kärnor, men att de flesta resurser i processorn är delade mellan de två virtuella kärnorna. Jag kommer inte ihåg alla de tekniska detaljerna, men jag har för mig att det var två saker som var duplicerade jämförst med en Pentium 4 utan Hyperthreading. Dels var det något register och någon enhet till. Men fortfarande så är de mesta resurserna delade mellan de två virtuella kärnorna. Resultatet är att prestandan mellan en Pentium 4 med eller utan Hyperthreading är ganska likvärdig. I vissa fall får man t.o.m. sämre prestanda med Hyperthreading än utan, även om det är vanligare med en mindre prestanda vinst.
Poängen med Hyperthreading är inte att öka beräkningskapaciteten, utan att bättre utnytja den kapacitet som finns.


Med Dualcore så har man två fysiska kärnor som fungerar liknande som om man har en dator med två separata processorer. Fördelen är att förutom att kunna köra två trådar samtidigt så har man faktiskt mer beräkningskapacitet.

Vid multitasking är Hyperthreading ofta okej, när det handlar om program som vardera inte kräver så mycket processortid, men om man kör två eller flera program som vardera kräver mycket processorkraft så är multicore en bättre lösning.

Skulle man jämnföra en Pentium 4 HT 3.2GHz med mot en Pentium D 3.2GHz så skulle Pentium D vara lika snabb eller snabbare i allt. Men single core Pentium 4:orna finns i högre klockfrekvenser. Vilket som är snabbast av att ha två kärnor eller en lite snabbare kärna beror på vad man kör.


AMD har också 64bitars dualcore processorer, Athlon 64 X2 heter de. Nackdelen med dem är att de än så länge är ganska dyra. Kanske inte så konstigt med tanke på att de introducerades på marknaden den 1:a Juni 2005.
Intels Pentium D 800 serie har ett betydligt lägre introduktionspris.
User avatar
_JesteR_
Posts: 2437
Joined: 2004-02-28 16:26:27
Location: Gavle
Contact:

Post by _JesteR_ »

Än en gång, tack för infon.

Btw. Ja va nämligen nere på Tricom idag och frågade dom just angående processorer. Dom sa att ska man ha en allround dator så är AMD 64 att föredra, med tanke på prestandan och priset. Ska man upp ett snäpp så är det Dual Core som gäller. Enligt dom så ska även AMD vara bättre där, fast då är de priset som sänker. Dom sa även att inom en 2-3 månaders peroid så kommer priset på de "lägre" serierna av AMD Dual Core att gå ner, vilket passar rätt bra med tanke på att de blir ungefär då ja ska uppgradera burken ;D
When you pirate MP3s, you are downloading COMMUNISM
Lacolper
User avatar
trappski
Posts: 2310
Joined: 2004-09-25 23:53:15
Location: Örebro

Post by trappski »

Exige wrote:
ballkula wrote: Jag rekommenderar Asus moderkort, stabila och med allt lull-lull man kan önska.
Än så har de väl inte led:s på baksidan av mobot (såsom tex Abit på vissa modeller)?

Btw hatar sånt med led:s på mobot, jag rekommenderar också moderkort från Asus, de "andas" kvalié och prestanda.
det finns två små leds på abits NF7 serie och dom märks inte såvida man inte har ett jävla fönster på Chassit.
User avatar
Exige
Posts: 248
Joined: 2004-11-30 11:11:32
Location: Skövde

Post by Exige »

Mephisto wrote:det finns två små leds på abits NF7 serie och dom märks inte såvida man inte har ett jävla fönster på Chassit.
He he jag överdrev där märker jag, inget ont om Abit heller de gör bra moderkort, och klockar bra gör dom med.
“../ But it is hard to stay mad when there is so much beauty in the world. /..”
User avatar
Invoker
Posts: 767
Joined: 2004-09-06 19:13:32
Location: Göteborg
Contact:

Post by Invoker »

Exige wrote:inget ont om Abit heller de gör bra moderkort, och klockar bra gör dom med.
Sen när då?
AMD Athlon XP 3000+ | 2xSeagate Barracuda | HIS Excalibur X800 Pro 256 Mb ICE-Q II | ND-2500A | Corsair 2x512
”Jag använder sunt förnuft när jag slår på "köra som en idiot"-läge.” - borz
User avatar
Exige
Posts: 248
Joined: 2004-11-30 11:11:32
Location: Skövde

Post by Exige »

Invoker wrote:
Exige wrote:inget ont om Abit heller de gör bra moderkort, och klockar bra gör dom med.
Sen när då?
Alltså om jag inte fått helt fel bild så kännetecknar väl tex Abit "överklockningsvänliga" moderkort, och de har väl flera värsting-modeller för entusiaster. (?)
“../ But it is hard to stay mad when there is so much beauty in the world. /..”
User avatar
madr
Posts: 998
Joined: 2004-08-24 11:12:39
Contact:

Post by madr »

För s478 har de sannerligen inga tåliga kort. Mitt IC7-G (som kostade 1400kr) dog efter två månader - utan att ens överklocka.
antlion: 3,2 GHz i7 | 32GB | 180GB+120GB SSD SATA III | 2TB SATA III | Dell u2410 | GF 5600ti Arch linux + Win 7
User avatar
HLC
Posts: 2146
Joined: 2004-09-25 10:08:21
Location: Kista

Post by HLC »

Söndagsexemplar finns överallt Mars. Tillsåvida du inte kan påvisa att samma fel hänt med minst 4kort ser jag på det om orellevant.

Själv håller jag med Exige, Abit är bland de bättre märkena där ute.
"Broadcom and Apple are the antithesis of free disclosure of information." - Theo de Raadt
"Unconditional love costs extra." - Sun Microsystems
triton242
Hedersbit
Posts: 1133
Joined: 2002-03-07 22:34:51
Location: Nyköping Tystberga
Contact:

Post by triton242 »

Alltså DualCore ÄR trevligt men tjafsar ni inte just nu om cpuer som IDAG kostar riktigt mycket pengar.. 5kkr om man idag ens får tag i de. Samt tyvärr är de inte värda de pengarna de kostar idag för den prestanda man får.
triton242
Hedersbit
Posts: 1133
Joined: 2002-03-07 22:34:51
Location: Nyköping Tystberga
Contact:

Post by triton242 »

Mars wrote:För s478 har de sannerligen inga tåliga kort. Mitt IC7-G (som kostade 1400kr) dog efter två månader - utan att ens överklocka.
ETT av hur många kort tror du inte Abit har tillverkat i den serien..

Jag efter lyser större perspektiv.
User avatar
Stuggi
Posts: 1157
Joined: 2005-02-24 20:04:04
Location: Jakobstad, Finland

Post by Stuggi »

I finland kostar en amd athlon 64 FX-51 med en klock på 2,2 Ghz 8400 kr :D
Main: A64 3800+ Venice med AC Freezer 64 Pro | 1 Gb RAM | X850XT/2HDTV med Zalman VF700-Cu | 4x 250 Gb WD Caviar SataII
Laptop: Hp Nx6125 | Amd Turion ML-32 1,8 Ghz | 512 Mb RAM |Radeon X300 | 60 Gb
Post Reply