XP Lite?

Avdelningen för spel och annan vardaglig mjukvara.
Post Reply
Ponte
Posts: 301
Joined: 2003-05-06 23:09:32
Location: Lycksele
Contact:

XP Lite?

Post by Ponte »

Nånstans har jag läst att det ska finnas en mini version av XP, som bara tar upp ett par mb. Har också för mig att det var en svensk kille som gjort det. Har letat runt i forumet utan att hitta något som verkar rätt.

Nån som vet? Tacksam för svar!
Vill köpa bärbar :)
User avatar
eskil
Posts: 863
Joined: 2005-02-06 19:40:11
Location: Nyköping

Post by eskil »

Jag har inte hört något om XP på några MB men det jag däremot har hört är några killar som gjorde en modifiering av Windows 98 så de kunde installera operativsystemet på bara 8MB !!
Hittade en länk : http://embeddingwindows.com/8mb_windows98.html

//ELias
|Mobil| Eten M500 @ 400Mhz 192MB ram Windows mobile 2003
|Dator| Athlon64 3000+ s939 6600GT Arctic cooling T2 | 1x AC Silencer 64 Ultra TC | 5x Arctic Fan 3 TC
|Äger| En lödkolv lite sladd och en bunt lysdioder
User avatar
AngryTino
Posts: 496
Joined: 2003-02-06 20:20:07

Post by AngryTino »

Slowfly wrote:Jag har inte hört något om XP på några MB men det jag däremot har hört är några killar som gjorde en modifiering av Windows 98 så de kunde installera operativsystemet på bara 8MB !!
Hittade en länk : http://embeddingwindows.com/8mb_windows98.html

//ELias
finns det något liknande för Win2k?? skulle vara väldigt intressant isåfall :)
User avatar
eskil
Posts: 863
Joined: 2005-02-06 19:40:11
Location: Nyköping

Post by eskil »

Jag har ingen aning...fick bara syn på sidan en dag när jag va ute och surfade ;)

//Elias
|Mobil| Eten M500 @ 400Mhz 192MB ram Windows mobile 2003
|Dator| Athlon64 3000+ s939 6600GT Arctic cooling T2 | 1x AC Silencer 64 Ultra TC | 5x Arctic Fan 3 TC
|Äger| En lödkolv lite sladd och en bunt lysdioder
User avatar
trappski
Posts: 2310
Joined: 2004-09-25 23:53:15
Location: Örebro

Post by trappski »

det finns en version av XP some heter Embedded.
Stod en artikel om det i förra numret av DatorMagzin.
enligt den artikeln skulle man kunna få ner en installation av XP till 7mb.
Blir förmodligen något innehållslöst då men.
User avatar
smorgar
Posts: 2091
Joined: 2002-06-10 22:21:38
Location: Göteborg
Contact:

Post by smorgar »

annras finns programmet xp-lite där du kan avinstallera och städa upp det mesta krimskramset i windows xp.
Sonny: What the hell is this?
Clemenza: It's a Sicilian message. It means Luca Brasi sleeps with the fishes.
E8200 @ 3,8GHz 1,42V | Gigabyte EP35 DS4 | OCZ Reaper 4-4-4-15 @ 2,2V | XFX Radeon 4890 Black 1GB
User avatar
Ibis
Posts: 814
Joined: 2002-03-08 15:07:11
Location: Göteborg
Contact:

Post by Ibis »

smorgar wrote:annras finns programmet xp-lite där du kan avinstallera och städa upp det mesta krimskramset i windows xp.
nlite finner jag själv dock bättre, där tar man bort saker före installationen av OS.
www.nliteos.com
Big_Bird wrote:Ibis, om jag inte vore så jävla hetrosexuell skulle jag kyssa dig dirket på munnen. Men det säger jag bara för att det är nyårsafton och jag är full som ett dretsvin.
User avatar
-SE-
Posts: 2783
Joined: 2004-12-06 18:40:11
Location: R-by
Contact:

Post by -SE- »

Kan man med de 3 sista förslagen, behålla Fjärrskrivbordet i XP?

Då är XP-Lite ett måste i min server.
"Inget kräver så mycket förberedelse som ett improviserat tal."
- Winston Churchill
User avatar
Halvarsson
Posts: 850
Joined: 2004-05-15 11:59:49
Location: Norrland

Post by Halvarsson »

-SE- wrote:Kan man med de 3 sista förslagen, behålla Fjärrskrivbordet i XP?

Då är XP-Lite ett måste i min server.
Lånar tråden lite bara.

NEJ, -SE- Windows XP är absolut INGENTING för din server.
Att du ens kommer på tanken. Nu är jag nu ingen hacker, men en "kompis" till mig visade precis hur lätt det är att komma in på en oskyddad XP burk (nämligen min föredetta).
Och att ens tänka tanken att köra XP som server OS, ja. Du får nog läsa på *nix ifall du vill säga i ditt CV att du kan sätta upp en Web/FTP server.



Btw, antar att jag är sååå långt från trådens uppgift så jag slutar nog nu.

*poff*
"En leder, resten följer" - Steve Jobs
User avatar
smorgar
Posts: 2091
Joined: 2002-06-10 22:21:38
Location: Göteborg
Contact:

Post by smorgar »

mex xpl-lite kan du ställa in vad du vill ta bort och ha kvar, jag eller rättare sagt snigel fick xp pro att gå riktigt snabbt på min celeron 333 med 128mb ram (laptop).

Visst booten tog ett tag men efter det så var det inga fördröjjningar i menyer eller liknande (med diverse annan tweaking med då)
Sonny: What the hell is this?
Clemenza: It's a Sicilian message. It means Luca Brasi sleeps with the fishes.
E8200 @ 3,8GHz 1,42V | Gigabyte EP35 DS4 | OCZ Reaper 4-4-4-15 @ 2,2V | XFX Radeon 4890 Black 1GB
User avatar
AngryTino
Posts: 496
Joined: 2003-02-06 20:20:07

Post by AngryTino »

när jag har installerat nlite på win2k så blir jag tillfrågad att
"Select Location Of Windows Installation Files"???

vad menas med det?? jag vet att på installationsskivan så finns det en mapp som heter i386 och att i C:\WINNT\Driver Cache\i386 finns också en sån mapp, men inget händer när jag browsar till den....vad ska man göra?? ?!?
Xhargh
Posts: 1177
Joined: 2002-10-21 15:05:32
Contact:

Post by Xhargh »

Slowfly wrote:Jag har inte hört något om XP på några MB men det jag däremot har hört är några killar som gjorde en modifiering av Windows 98 så de kunde installera operativsystemet på bara 8MB !!
Hittade en länk : http://embeddingwindows.com/8mb_windows98.html

//ELias
Annars har jag gjort en modifiering av Win98 som gör att det tar 4.38MB ;-)
http://www.etek.chalmers.se/~e8gus/nano98
Windows 98 på 4.38 MB, Nano98
User avatar
tkh
Hedersbit
Posts: 3901
Joined: 2002-03-08 0:41:22
Location: Landskrona (Umeå)
Contact:

Post by tkh »

Xhargh wrote:Annars har jag gjort en modifiering av Win98 som gör att det tar 4.38MB ;-)
http://www.etek.chalmers.se/~e8gus/nano98
Kan du köra den på en ramdrive, eller CD-skiva eller nått? (skippa hårddisk alltså)
"Just because you are unique does not mean you are useful."
Xhargh
Posts: 1177
Joined: 2002-10-21 15:05:32
Contact:

Post by Xhargh »

tkh wrote:
Xhargh wrote:Annars har jag gjort en modifiering av Win98 som gör att det tar 4.38MB ;-)
http://www.etek.chalmers.se/~e8gus/nano98
Kan du köra den på en ramdrive, eller CD-skiva eller nått? (skippa hårddisk alltså)
Provade att boota en cd, skapa en ramdrive, packa upp nano98 till ramdrive och starta därifrån... snabbare start än så av något windowsliknande har jag nog inte sett ;)
Windows 98 på 4.38 MB, Nano98
User avatar
grimwag
Posts: 6
Joined: 2005-06-29 7:54:48

Post by grimwag »

Ibis wrote:
smorgar wrote:annras finns programmet xp-lite där du kan avinstallera och städa upp det mesta krimskramset i windows xp.
nlite finner jag själv dock bättre, där tar man bort saker före installationen av OS.
www.nliteos.com
Är novis på detta, men hur tar man bort saker med nlite, innan man installerar. ?!?
Har idag windows 2000, men ska snart testa XP och har tänkt prova
xp-lite för att rensa bort en del onödiga program-typ Outlook Express, Internet Explorer mfl.
User avatar
Niklas Berggren
Hedersbit
Posts: 3524
Joined: 2002-03-08 17:53:04
Location: Göteborg (Skövde)
Contact:

Post by Niklas Berggren »

grimwag wrote:Är novis på detta, men hur tar man bort saker med nlite, innan man installerar. ?!?
Har idag windows 2000, men ska snart testa XP och har tänkt prova
xp-lite för att rensa bort en del onödiga program-typ Outlook Express, Internet Explorer mfl.
what is nLite? wrote:nLite is a GUI for permanent Windows component removal by your choice. After removal there is an option to make bootable image ready for burning on cd or testing in virtual machines. With nLite you will be able to have Windows installation which on install doesn't include, or even contain on cd, unwanted components.
Du kan dvs. skapa en ny CD/DVD utifrån den du har med de komponenter du vill den ska innehålla, och installerar med den.
"How about the government sticks to courts, police, defense and corruption and leave compassion to the people who have it?" - Penn Jillette.
User avatar
grimwag
Posts: 6
Joined: 2005-06-29 7:54:48

Post by grimwag »

Nicke wrote:
grimwag wrote:Är novis på detta, men hur tar man bort saker med nlite, innan man installerar. ?!?
Har idag windows 2000, men ska snart testa XP och har tänkt prova
xp-lite för att rensa bort en del onödiga program-typ Outlook Express, Internet Explorer mfl.
what is nLite? wrote:nLite is a GUI for permanent Windows component removal by your choice. After removal there is an option to make bootable image ready for burning on cd or testing in virtual machines. With nLite you will be able to have Windows installation which on install doesn't include, or even contain on cd, unwanted components.
Du kan dvs. skapa en ny CD/DVD utifrån den du har med de komponenter du vill den ska innehålla, och installerar med den.
Tack! Men hur går man till väga? Laddar jag ned nlite(vilken version?) på pc min, med windows 2000 och sedan sätter in xp-cd:n och med nlite-programmet redigerar och sedan bränner ut? ?!?
User avatar
Niklas Berggren
Hedersbit
Posts: 3524
Joined: 2002-03-08 17:53:04
Location: Göteborg (Skövde)
Contact:

Post by Niklas Berggren »

"How about the government sticks to courts, police, defense and corruption and leave compassion to the people who have it?" - Penn Jillette.
User avatar
grimwag
Posts: 6
Joined: 2005-06-29 7:54:48

Post by grimwag »

Post Reply