Grafikkortsproblem

Här passar allt hårdvarurelaterat som inte faller under en annan kategori.
Post Reply
redeye
Posts: 8
Joined: 2005-06-25 20:12:12

Grafikkortsproblem

Post by redeye »

Jag köpte häromveckan ett Leadtek Winfast A6200TD och har fått lite problem. När jag installerade det först så när jag startade datorn började skärmen blinka. Först var det som vanligt i två minuter, så slocknade skärmen i ngra sek o sen tändes den igen, sen gick det ngn minut igen o samma sak hände och efter typ 5 ggr så slocknade skärmen helt utan att gå igång igen.

Så jag provade o göra om allt igen, avinstallera det o lägga dit det igen, ominstallerade monitorn, hämtade andra drivrutiner på nvidias sida men d var samma sak osv. Det här fick jag göra i safe mode där det fungerade okej, kör win2000 btw.

Till sist fick jag det o fungera någorlunda efter många om o men. Som det är nu så vissa ggr när jag startar datorn får jag en blue screen, och dessutom kan jag inte spela upp några filmer. Först tar det lång tid innan det händer ngt alls när jag försöker spela upp, och sen ser jag bara en grön bild. Det här är om jag använder MPlayer, i typ media player o classic versionen går det inte att se ngt alls utan den står o "laddar" bara. I MPlayer står det något om "bad colorspace". Har provat o installera om codecs oså men det gör ingen skillnad. Jag får inte igång Quake heller så antar att det är ngt med grafikkortet.

Dessutom så slutade DVD-brännaren att fungera i samband med allt det här, det står att den fungerar felfritt men den kan inte läsa ngra skivor. Kan det ha blivit någon krock på ngt sätt med grafikkortet? Har provat o ominstallera dvdn men det gjorde ingen skillnad.

Mycket tacksam för hjälp..
User avatar
Spixx
Posts: 1613
Joined: 2004-03-20 16:47:34
Contact:

Post by Spixx »

har haft samma problem med fars dator, (det löste sig aldrig) testa först om graffet är defekt genom att sätta in det i en annan dator... sedan testar du med att ta ett graffe som du vet funkar och sätter in det i din dator. Då får du se om det är graffe eller datorn (mobot) som strular för dig.
redeye
Posts: 8
Joined: 2005-06-25 20:12:12

Post by redeye »

det känns lite som att det skulle fixa sig om man installerade om windows elr ngt men har inte riktigt tid...

tycker det borde vara ngt specifikt problem eftersom grafiken funkar perfekt i övrigt, är inte direkt haj på grafiken men typ ngn opengl elr directx grej? har provat o ominstallera directx men blev ingen skillnad..

sen har jag haft lite funderingar på ett program man fick med för o greja med inställningar, överklocka o liknande på grafikkort..Winfox heter det, läste något om att man kan köra ngn liveupdate grej för att uppdatera BIOS men vet inte om det skulle kunna vara något..?
User avatar
Clearion
Posts: 94
Joined: 2005-06-02 13:58:13

Post by Clearion »

om du har bytit ut ett annat graffe behöver du avinstallera gammla drivisarna innan du byter graffet och installera nya drivisar, kan bro på annat åsso, men det kan bero på drivis problem ;)
Jag är unreal fanatiker och det är jag stolt över!
Post Reply