Data "läcker" ström

Här passar allt hårdvarurelaterat som inte faller under en annan kategori.
User avatar
Boffe
Posts: 297
Joined: 2005-01-03 19:52:42
Location: Dreamhack ?
Contact:

Data "läcker" ström

Post by Boffe »

hejsan, min dator läcker ström.
När man tar på mitt bord (Bordsbenen, som är av metall) får man stötar.
men det är bara ibland..
Kan man ådgärda detta problemet??
AMD Athlon 3200+, ASUS A7N8X-DELUXE Samsung 512 DDR, ASUS Radeon 9600 SE.
Samsung spinpoint 80 gig+IBM 40 gig
Qpad XXXL, Mx 510, Phlilips Lurar ;);)
User avatar
ADiS
Posts: 5732
Joined: 2003-04-04 22:24:03
Location: Gävle
Contact:

Post by ADiS »

Sitter du på stolen och gnider din röv mkt och sedan tar i något som inte är jordat så klart att du får stöt om du själv inte vart jordad genom stolen.
http://www.buildlog.eu - Din egna bygglogg på nätet
User avatar
Ghlargh
Posts: 10236
Joined: 2002-07-27 18:34:53
Location: Stockholm/Bromma
Contact:

Post by Ghlargh »

Använder du jordade uttag och jordade skarvdosor?

Om inte är det förklaringen, datorer och datorutrustning måste anslutas till jordade uttag, det finns inga undantag, så är det bara.
Ghlargh ska inte hållas lagligen eller annars ansvarig om en 64bitare eller dennes utrustning dör eller skadas allvarligt efter att ha följt Ghlarghs tips, tipsen är avsedda endast som vägledning och inte som en exakt instruktion. Kan du inte, rör inte!
User avatar
Boffe
Posts: 297
Joined: 2005-01-03 19:52:42
Location: Dreamhack ?
Contact:

Post by Boffe »

ALLA kontaker är jordade..
AMD Athlon 3200+, ASUS A7N8X-DELUXE Samsung 512 DDR, ASUS Radeon 9600 SE.
Samsung spinpoint 80 gig+IBM 40 gig
Qpad XXXL, Mx 510, Phlilips Lurar ;);)
User avatar
Ghlargh
Posts: 10236
Joined: 2002-07-27 18:34:53
Location: Stockholm/Bromma
Contact:

Post by Ghlargh »

Då har du nåt fel någon annan stans.
Ghlargh ska inte hållas lagligen eller annars ansvarig om en 64bitare eller dennes utrustning dör eller skadas allvarligt efter att ha följt Ghlarghs tips, tipsen är avsedda endast som vägledning och inte som en exakt instruktion. Kan du inte, rör inte!
User avatar
phastas
Posts: 1058
Joined: 2005-01-03 0:03:53
Location: Örebro
Contact:

Post by phastas »

Gummistövlar, diskhandskar och S/M kalsonger är då det enda som hjälper ;D
KTM + Akrapovic = [love]
User avatar
IronBull
Posts: 332
Joined: 2005-02-05 0:03:02
Location: Tierp
Contact:

Post by IronBull »

Min nya data startade inte ens när ja slängde in den i ett ojordat uttag :P
Game: MSI K8N SLI Platinum, AMD 64 3700+ "SanDiego", Corsair TWIX 2x1024, MSI GeForce 7900GT0 512MB, Tagan 480W, Cinergy 1400 DVB-T, Chieftec BH-02.

Logitech G15
Logitech MX 518 @ Icemat
SWIN
Posts: 9
Joined: 2004-11-26 8:01:19

Post by SWIN »

Hade ett Codegen nätagg på en dator, den mätte jag upp 110V AC mellan jord och databurken.
Det när den inte var ansluten till ett jordat uttag.

Gick bra, så länge man inte råkade sparka på ett element, samtidigt som man hade handen på burken.

Kan det vara fel på jordanslutningen i någon kabel eller eluttaget?
Sinclair ZX81 Tandberg 25" TV
User avatar
Ghlargh
Posts: 10236
Joined: 2002-07-27 18:34:53
Location: Stockholm/Bromma
Contact:

Post by Ghlargh »

SWIN wrote:Hade ett Codegen nätagg på en dator, den mätte jag upp 110V AC mellan jord och databurken.
Det när den inte var ansluten till ett jordat uttag.

Gick bra, så länge man inte råkade sparka på ett element, samtidigt som man hade handen på burken.

Kan det vara fel på jordanslutningen i någon kabel eller eluttaget?
Du har alltid 110V AC mellan nätaggsjord och riktig jord om du inte har den ansluten till jord, det beror på hur nätaggets filter är uppbyggt.
Ghlargh ska inte hållas lagligen eller annars ansvarig om en 64bitare eller dennes utrustning dör eller skadas allvarligt efter att ha följt Ghlarghs tips, tipsen är avsedda endast som vägledning och inte som en exakt instruktion. Kan du inte, rör inte!
Lindfors
Posts: 640
Joined: 2002-03-09 16:26:52
Location: Fagersta
Contact:

Post by Lindfors »

Ghlargh wrote:
SWIN wrote:Hade ett Codegen nätagg på en dator, den mätte jag upp 110V AC mellan jord och databurken.
Det när den inte var ansluten till ett jordat uttag.

Gick bra, så länge man inte råkade sparka på ett element, samtidigt som man hade handen på burken.

Kan det vara fel på jordanslutningen i någon kabel eller eluttaget?
Du har alltid 110V AC mellan nätaggsjord och riktig jord om du inte har den ansluten till jord, det beror på hur nätaggets filter är uppbyggt.
Men 110V mellan dessa punkter upplevs väl sällan som stötar utan mest en obehagligt durrande i kroppen. drar man fingret längs metallen så brukar det kännas strävt.
User avatar
ADiS
Posts: 5732
Joined: 2003-04-04 22:24:03
Location: Gävle
Contact:

Post by ADiS »

Lindfors wrote:
Ghlargh wrote:
SWIN wrote:Hade ett Codegen nätagg på en dator, den mätte jag upp 110V AC mellan jord och databurken.
Det när den inte var ansluten till ett jordat uttag.

Gick bra, så länge man inte råkade sparka på ett element, samtidigt som man hade handen på burken.

Kan det vara fel på jordanslutningen i någon kabel eller eluttaget?
Du har alltid 110V AC mellan nätaggsjord och riktig jord om du inte har den ansluten till jord, det beror på hur nätaggets filter är uppbyggt.
Men 110V mellan dessa punkter upplevs väl sällan som stötar utan mest en obehagligt durrande i kroppen. drar man fingret längs metallen så brukar det kännas strävt.
Precis... och är det så så om man har en jordfelsbrytare så går den...
http://www.buildlog.eu - Din egna bygglogg på nätet
SWIN
Posts: 9
Joined: 2004-11-26 8:01:19

Post by SWIN »

Det nöp till ordentligt, var bra kräm med.

Just det aggregatet fick säljförbud p.g.a att det var farligt (SEMKO?)

Men fick det billigt...
Sinclair ZX81 Tandberg 25" TV
User avatar
Ghlargh
Posts: 10236
Joined: 2002-07-27 18:34:53
Location: Stockholm/Bromma
Contact:

Post by Ghlargh »

SWIN wrote:Det nöp till ordentligt, var bra kräm med.

Just det aggregatet fick säljförbud p.g.a att det var farligt (SEMKO?)

Men fick det billigt...
Men det är inte på grund av spänningen mot jord det har fått säljförbud då ALLA datornätagg med jordanslutning har en spänning på 110V mot jord.
Ghlargh ska inte hållas lagligen eller annars ansvarig om en 64bitare eller dennes utrustning dör eller skadas allvarligt efter att ha följt Ghlarghs tips, tipsen är avsedda endast som vägledning och inte som en exakt instruktion. Kan du inte, rör inte!
SWIN
Posts: 9
Joined: 2004-11-26 8:01:19

Post by SWIN »

OK, tror dig - men det gjorde ont, och var starkt obehagligt att sitta imellan jord & aggregatet.

Kommer inte ihåg hur många amper jag mätte upp, men inte dödligt iallafall.
Sinclair ZX81 Tandberg 25" TV
User avatar
Fenix
Hedersbit
Posts: 6236
Joined: 2002-03-08 2:55:18
Location: Mölndal
Contact:

Post by Fenix »

jag minns att ett tv-kort jag hade gav mig en sketing när jag råkade ta i antennuttaget
What is Odyssey5?

www.roaddogs.se
triton242
Hedersbit
Posts: 1133
Joined: 2002-03-07 22:34:51
Location: Nyköping Tystberga
Contact:

Post by triton242 »

Ingen som någonsin var med på den gamla goda tiden när BNC näten var standard på LAN.
150Pers uppkopplade på ett BNC nät med massor med datorer på olika jordpotensialler..
Var MYCKET! mysigt att ta i de kablarna när man skulle koppla in sig.
User avatar
ADiS
Posts: 5732
Joined: 2003-04-04 22:24:03
Location: Gävle
Contact:

Post by ADiS »

triton242 wrote:Ingen som någonsin var med på den gamla goda tiden när BNC näten var standard på LAN.
150Pers uppkopplade på ett BNC nät med massor med datorer på olika jordpotensialler..
Var MYCKET! mysigt att ta i de kablarna när man skulle koppla in sig.
Joo fan klart som fan! Finns sådanna kvar än idag och är livrädd att ta i dom ;D
http://www.buildlog.eu - Din egna bygglogg på nätet
User avatar
r0ck0
Posts: 384
Joined: 2003-11-13 11:57:10
Location: Vänersborg
Contact:

Post by r0ck0 »

Har suttit på ojordade kontakter sen jag köpte dator (vet om att det inte är bra eftersom jag gått elprogrammet, men vi har inga jordade kontakter i vårat 40 år gamla hus :[ ) och jag har inte upplevt några som helst problem.
Morpheus: Intel Core2Duo E8500 3.16GHz / 4GB / 2TB / DVD±RW / HD4850 512MB / 19"TFT+40"LCD
Smith: Athlon2600+ / 1024MB / 440GB /Geeforce 2MX32MB / 17"TFT
ASUS Eee PC 901: Atom 1.6GHz / 1GB / 20GB SSD / 8.9" TFT
User avatar
IronBull
Posts: 332
Joined: 2005-02-05 0:03:02
Location: Tierp
Contact:

Post by IronBull »

r0ck0 wrote:Har suttit på ojordade kontakter sen jag köpte dator (vet om att det inte är bra eftersom jag gått elprogrammet, men vi har inga jordade kontakter i vårat 40 år gamla hus :[ ) och jag har inte upplevt några som helst problem.
inte jag heller min P4a har inte gått på nått annat än ojordade (förutom på lan då) :P
och de har alltid funkat..
men som sakt tidigare så funkade inte min nya AMD 64 på ojordade fick dra ny kabel från elcentralen bara för att använda datan :P
Game: MSI K8N SLI Platinum, AMD 64 3700+ "SanDiego", Corsair TWIX 2x1024, MSI GeForce 7900GT0 512MB, Tagan 480W, Cinergy 1400 DVB-T, Chieftec BH-02.

Logitech G15
Logitech MX 518 @ Icemat
Wizze

Post by Wizze »

Min dator typ läcker också. Jag blir helskraj när man ska stoppa in elsladden efter man har gjort något i datorn. Det brukar nästan alltid knastra till med sånt där läskigt el-ljud. Jag kanske borde skaffa jordat ändå.
User avatar
HLC
Posts: 2146
Joined: 2004-09-25 10:08:21
Location: Kista

Post by HLC »

Jag fixade det genom att jorda mitt chassi till ett jordat element som stod i närheten i min gamla lägenhet. Man tar vad man har.
"Broadcom and Apple are the antithesis of free disclosure of information." - Theo de Raadt
"Unconditional love costs extra." - Sun Microsystems
User avatar
Ghlargh
Posts: 10236
Joined: 2002-07-27 18:34:53
Location: Stockholm/Bromma
Contact:

Post by Ghlargh »

HLC wrote:Jag fixade det genom att jorda mitt chassi till ett jordat element som stod i närheten i min gamla lägenhet. Man tar vad man har.
Den metoden är inte helt laglig, vidare förklaring här:
http://ghlargh.com/lanel/jordhemma.txt
Ghlargh ska inte hållas lagligen eller annars ansvarig om en 64bitare eller dennes utrustning dör eller skadas allvarligt efter att ha följt Ghlarghs tips, tipsen är avsedda endast som vägledning och inte som en exakt instruktion. Kan du inte, rör inte!
User avatar
HLC
Posts: 2146
Joined: 2004-09-25 10:08:21
Location: Kista

Post by HLC »

Det var jag medveten om när jag gjorde det också, hade kollat så att elementet var jordat och kopplade ur det den gången de fixade med vattenledningarna.
"Broadcom and Apple are the antithesis of free disclosure of information." - Theo de Raadt
"Unconditional love costs extra." - Sun Microsystems
User avatar
Ghlargh
Posts: 10236
Joined: 2002-07-27 18:34:53
Location: Stockholm/Bromma
Contact:

Post by Ghlargh »

Lika bra att påpeka det iallafall så ingen annan med mindre kunskap tar efter ditt exempel och dödar någon.
Ghlargh ska inte hållas lagligen eller annars ansvarig om en 64bitare eller dennes utrustning dör eller skadas allvarligt efter att ha följt Ghlarghs tips, tipsen är avsedda endast som vägledning och inte som en exakt instruktion. Kan du inte, rör inte!
User avatar
HLC
Posts: 2146
Joined: 2004-09-25 10:08:21
Location: Kista

Post by HLC »

Sant.. Sen har jag inga planer på att göra det igen om det går att undvika och att jag faktiskt hade konsulterat en (iofs nyutbildad men ändå) elektriker innan jag gjorde det. Man glömmer lätt bort det som är uppenbart för en själv :-X

En fråga till er som har problemet dock, hur många av er har problemet att ni får konstiga ljud ur era högtalare? Ett svagt brummande eller dylikt?
"Broadcom and Apple are the antithesis of free disclosure of information." - Theo de Raadt
"Unconditional love costs extra." - Sun Microsystems
Post Reply