sänka bensinpriset

Här får ni fråga, tipsa eller prata om det mesta.
User avatar
HLC
Posts: 2146
Joined: 2004-09-25 10:08:21
Location: Kista

Post by HLC »

Problemet är att energimässigt så är det billigare att skicka något med långtradarna än med tågen. Tåg är inte en kostnadseffektiv transportmetod vilket är problemet. Båt är väl det effektivaste vad jag minns, med problemet att det tar många år innan den enorma kostnaden för konstruktionen är avbetalad.

När till och med flypresor rent kostnadsmässigt är som de är i dagsläget relativt tåg, borde man inte börja undra? Problemet är nog vikten, om tåg byggdes ännu lättare än de görs idag skulle ett av problemen (alltså energiåtgången) vara mindre. Åsikter och teorier ifrån min sida om varför tåg ej används som en primär transportskälla iaf, har någon faktiskt fakta och statistik antingen för eller emot är jag intresserad av att se det, det är ett ämne som varit uppe i diskussion bland mig och några klasskammrater vid ett flertal tillfällen.
"Broadcom and Apple are the antithesis of free disclosure of information." - Theo de Raadt
"Unconditional love costs extra." - Sun Microsystems
User avatar
Big_Bird
Posts: 7003
Joined: 2002-03-08 21:44:32
Location: Göteborg
Contact:

Post by Big_Bird »

Det är ju fullt möjligt att välja något som är energimässigt mindre kostnadseffektivt om man kan garantera att energin som förbrukas är miljömässigt bättre.
Att tåg dessutom är säkrare än långtradare med fulla polacker som jobbar 18-timmars skift och däck som är så blankslitna att bosse bildoktorn skulle lägga sig i fosterställning och gråta är en aspekt som borde få komma in i planeringen.
Men som vanligt så är det mer fokus på priset än på konsekvenserna. Jag är beredd att betala mer för mina produkter om några av de dåliga konsekvenserna kan bekämpas.
Till den det berör: det som du ser skrivet ovan är min åsikt. Den är inte nödvändigtvis sann, objektiv eller absolut. Jag skiter fullständigt i vad du tycker om hur den är formulerad.
User avatar
Ghlargh
Posts: 10236
Joined: 2002-07-27 18:34:53
Location: Stockholm/Bromma
Contact:

Post by Ghlargh »

Tåg är energieffektivare per kilo gods då ett tåg har extremt liten friktion mot rälsen jämfört med bil eller lastbil som har extrem friktion mot asfalten på grund av mjuka gummidäck, dessutom är järnvägen rakare och har företräde vilket leder till färre onödiga stopp och nedsaktningar.

Vad jag har läst finns det 2 huvudanledningar till att järnväg inte används mer:
Järnvägen går inte överallt, men man kommer nästan överallt på vägar och grusvägar.
Järnvägen kostar astronomiska summor att underhålla.

Problem 2 skulle man komma undan om man utnyttjade järnvägen effektivare (större tåg, fler tåg) men där infaller ett moment 22. För att få billigare järnvägstransporter måste mer transporteras på järnväg, men anledningen till att inte mer transporteras på järnväg är att det är för dyrt.
Ghlargh ska inte hållas lagligen eller annars ansvarig om en 64bitare eller dennes utrustning dör eller skadas allvarligt efter att ha följt Ghlarghs tips, tipsen är avsedda endast som vägledning och inte som en exakt instruktion. Kan du inte, rör inte!
User avatar
Biograf
Posts: 362
Joined: 2003-12-13 16:21:19

Post by Biograf »

fisk wrote:Bensinpriserna är väl inte så jevla olika nu mot förr?

Förr drog bilarna mer bränsle än idag.

Lönerna är högre nu än förr.

http://www.spi.se/statistik.asp?art=56

---

Bilägare verkar vara födda till gnällspikar, glad att jag inte är bilägare.
Bilarna drog mer "förr" ja, men sen är ju läget så att alla inte kör runt i helt nya bilar.
User avatar
fisk
Posts: 7485
Joined: 2003-03-18 21:09:30
Location: Örebro / Sverige
Contact:

Post by fisk »

Biograf wrote:Bilarna drog mer "förr" ja, men sen är ju läget så att alla inte kör runt i helt nya bilar.
Då kanske man bör oroa sig mer över den miljöförstöring som äldre bilar orsakar, samt de ökade kostnader en äldre bil har, jämfört med en nyare.
Aotearoa - tino rangatiratanga
Grim
Posts: 1645
Joined: 2002-03-08 0:54:57

Post by Grim »

fisk wrote:Då kanske man bör oroa sig mer över den miljöförstöring som äldre bilar orsakar, samt de ökade kostnader en äldre bil har, jämfört med en nyare.
Har du jämfört försäkringspremierna mellan en ny bil och en äldre? Kollat upp servicekostnader för en ny bil i och med de numera obefintliga möjligheterna att reparera fel själv eftersom man behöver dyr specialutrustning för att laga många av bilens delar?

Miljöförstöringen kan jag dock hålla med om
User avatar
fisk
Posts: 7485
Joined: 2003-03-18 21:09:30
Location: Örebro / Sverige
Contact:

Post by fisk »

Grim wrote:Men är du mindre gnällspik för det...?
Ja, är du?
Aotearoa - tino rangatiratanga
User avatar
fisk
Posts: 7485
Joined: 2003-03-18 21:09:30
Location: Örebro / Sverige
Contact:

Post by fisk »

Grim wrote:Har du jämfört försäkringspremierna mellan en ny bil och en äldre?
Ja, och överlag var det dyrare med en äldre.
Kollat upp servicekostnader för en ny bil
Japp, och eftersom nyare bilar för det mesta inte behöver lika mycket service så behöver de inte repareras lika ofta. Dock är det relevant vilket bilmärke man väljer.
Aotearoa - tino rangatiratanga
Grim
Posts: 1645
Joined: 2002-03-08 0:54:57

Post by Grim »

fisk wrote:
Grim wrote:Men är du mindre gnällspik för det...?
Ja, är du?
Nej, det hade jag antagligen inte varit :)
fisk wrote:Ja, och överlag var det dyrare med en äldre.
Vilka bilar kan detta tänkas vara?
User avatar
Biograf
Posts: 362
Joined: 2003-12-13 16:21:19

Post by Biograf »

fisk wrote:
Biograf wrote:Bilarna drog mer "förr" ja, men sen är ju läget så att alla inte kör runt i helt nya bilar.
Då kanske man bör oroa sig mer över den miljöförstöring som äldre bilar orsakar, samt de ökade kostnader en äldre bil har, jämfört med en nyare.
Förutom att min bil (en BMW 520I) drar i snitt 1.3lit/mil i stan och runt litern landsväg så är annars kostnaderna relativt små, behöver ett kamremsbyte snart, 1500kr samt byte av olje och luftfilterinsatser annars är det inte mycket service som behövs, jämfört med nya bilar där dessa servicear ofta är bökiga att göra själv och mer kostsamma, jag byter spännrullar och rem själv och justerar, detta är inte särskilt lätt att göra på nyare bilar, så då lär man in på en verkstad.

nu har jag inte gått in på djupet i det här men åtminstone så är min gamla bil billigare i drift än min fars S60 från 05..
User avatar
Mind
Posts: 1032
Joined: 2002-12-26 22:22:04
Contact:

Post by Mind »

Big_Bird wrote:Tänk så här. Det svider hårdast åt SUV-ägarna.
Då värmer det i mitt hjärta i alla fall :)
Nah, dom som kör SUV har råd med svindyr bensin.
User avatar
Anzy
Posts: 2271
Joined: 2004-12-29 16:22:34
Location: Skellefteå

Post by Anzy »

SUV är förbannat trevliga bilar!
Krossar nästan allt motstånd på väg och i terräng! ;D
*squachhh*
User avatar
Big_Bird
Posts: 7003
Joined: 2002-03-08 21:44:32
Location: Göteborg
Contact:

Post by Big_Bird »

Anzy wrote:SUV är förbannat trevliga bilar!
Krossar nästan allt motstånd på väg och i terräng! ;D
*squachhh*
De är trevliga för de som kör dem. Förutsatt att inte alla kör SUV. För oss andra är de ett otyg på alla sätt och vis. 8)
Till den det berör: det som du ser skrivet ovan är min åsikt. Den är inte nödvändigtvis sann, objektiv eller absolut. Jag skiter fullständigt i vad du tycker om hur den är formulerad.
User avatar
Vash
Posts: 105
Joined: 2004-01-13 12:01:10
Location: Sundsvall

Post by Vash »

fisk wrote:
Biograf wrote:Bilarna drog mer "förr" ja, men sen är ju läget så att alla inte kör runt i helt nya bilar.
Då kanske man bör oroa sig mer över den miljöförstöring som äldre bilar orsakar, samt de ökade kostnader en äldre bil har, jämfört med en nyare.
Dröjer många år innan servicekostnaderna för en gammal bil kommer upp i pengarna det kostar att köpa en ny...
I may be wrong, but I am not uncertain.
User avatar
lord_vasagos
Posts: 4075
Joined: 2002-11-01 6:23:59
Location: falun

Post by lord_vasagos »

fisk wrote:
Biograf wrote:Bilarna drog mer "förr" ja, men sen är ju läget så att alla inte kör runt i helt nya bilar.
Då kanske man bör oroa sig mer över den miljöförstöring som äldre bilar orsakar, samt de ökade kostnader en äldre bil har, jämfört med en nyare.
beror ju mycket på vad man har för gammal bil jag har en gamma merca 190E 88a den drar ca 0.7-0.8 per mil och har katalysator
kör man en 240/740 med insprutning och katalysator så drar inte heller dom så mycket och är relativt miljö vänliga

sen om man ska reparera bilarna så blir det billigare med en gammal
än om man lämnar in någon ny bil för reparation
så är delarna dyrare på dom
kör man en gammal volvo kan man få jävla billiga delar beg t.o.m
då åter använder man t.o.m delar

sen är det mycket mer saker folk kan göra själv på en äldre bil än en nyare så man tjänar pengar på det med
Asus mobbo fx 8120 8gb ram ati 7850 oc
User avatar
DJ_SEVEN_7_
Posts: 112
Joined: 2002-04-02 3:56:15
Location: Götet ! - ja utanför iaf :-)
Contact:

Post by DJ_SEVEN_7_ »

Höj bensinpriset till 40 spänn litern, då har folk inte råd att köra bil, Sverige kommer att stanna och helvetet brakar löst och vi får en ny regering!

Inför biltullar - 100 spänn enkel väg, höj fordonsskatten 300% precis som dom gjorde med kassettersättningen.

Inför syreskatt så kanske folk slutar att andas helt, och se då till också att dom jävlarna inte har råd med vare sig sjukvård ej heller begravningskostnader.

Inför mediaskatt på tv och internet med 1000% så får vi ett slut på nya förlorade generationer som inte annat gör än att titta på totalt idiotförklarade program samt laddar olagligheter på nätet. Och då kanske det finns ett hopp för framtiden, för nu är det rena skämtet.

Barnskatt, mer än två barn och du förlorar rätten till bidrag.

Slopa systembolaget, för man kan ju faktiskt dö av att kröka, göka, röka
allt hänger ihop, först krökar man sedan gökar man och till slut tänder man en cigg.

Livstids isolering för misslyckade politiker. skicka dom till en öde ö med yxmördare och andra missanpassade individer.

Totalförbjud all racing i någon form, gynnar inte någon, allra helst miljön, att se en bunt dårar susa runt en bana i jakt på första platsen.

Det är inte meningen att du skall kunna utmärka dig som individ, vare sig det gäller kunskap, kunnande eller färdighet, ej heller skall du ges möjligheten till ett drägligt liv, inte utan att ständigt heckals av div myndigheter.

Du sitter kättrad i dina bojor och ändå kallar dig fri, för att du tillåts betala för rättigheten som kallas demokrati, och till vilken nytta ?

Ett land vars namn och fana tidigare vajade högt i skyn, men som nu inte är mer värt än skiten du har under dina skor.

*SARKASM*

Lönerna är högre nu än förr?, ööh det var nog ta mig fan bland det dummaste jag har hört .

Visst jämfört med förr om åren så tjänar man mer idag, men vad man tydligen inte betänker är att kronan var fan så mycket mer värd + att man fick mer för sina surt förvärvade slantar.

Politiker patrasket roffade inte åt sig på det viset man gör idag, ungdomar kunde skriva, räkna och läsa, idag kan man fråga sig hur det står till med dom bitarna.

Korruption var inte i närheten av vad den är idag, likaså invandring, svart arbetskraft samt arbetstillfällen.

Någon skall betala för kalaset, men det hjälper inte att skatta ihjäl sina medborgare.

Men det går ju an för en eller annan sossemoderat att smörja kråset, då det är skattebetalarna som betalar notan.

Skulle vilja se minen på dom äldre herrarna som byggde detta land, om dom såg grodan boll slanta upp 18 mille för en herrgård.

folkhem my ass!

*100% galla*
Last edited by DJ_SEVEN_7_ on 2005-08-15 18:48:46, edited 1 time in total.
-----------------* Superdator *---------------------
****************************************
**** http://www.musicv2.com/artist/djseven ****
****************************************
User avatar
syntetisk
Posts: 2708
Joined: 2002-03-28 23:48:58
Location: Uppsala

Post by syntetisk »

DJ_SEVEN_7_ wrote:*SARKASM*
...mycket dålig sådan. Tog det dig en månad att komma på det där eller varför drog du upp den här gamla tråden?
User avatar
DJ_SEVEN_7_
Posts: 112
Joined: 2002-04-02 3:56:15
Location: Götet ! - ja utanför iaf :-)
Contact:

Post by DJ_SEVEN_7_ »

Vet inte vilket som är värst, att man är syntetisk eller att man över huvudtaget tänker *gameboy*
-----------------* Superdator *---------------------
****************************************
**** http://www.musicv2.com/artist/djseven ****
****************************************
User avatar
übermensch
Hedersbit
Posts: 3190
Joined: 2002-03-08 0:03:05
Location: Kista
Contact:

Post by übermensch »

Och där skärpte vi tonen lite.
In cars several processors are connected by a bus
User avatar
Bad_and_ugly
Posts: 2295
Joined: 2004-05-16 21:46:13
Contact:

Post by Bad_and_ugly »

Själv tror jag på förhalad kollaps om 5-15 år
Kan inget om mycket
User avatar
Phobic
Posts: 2062
Joined: 2002-03-08 10:22:59
Location: Borås Stad

Post by Phobic »

Bad_and_ugly wrote:Själv tror jag på förhalad kollaps om 5-15 år
Det trodde man på 70-talet också. "Det var alltid bättre förr.."
Post Reply