Måste ha bättre kylning?

Avdelningen för dig som skall överklocka eller kyla din dator.
Post Reply
User avatar
Boffe
Posts: 297
Joined: 2005-01-03 19:52:42
Location: Dreamhack ?
Contact:

Måste ha bättre kylning?

Post by Boffe »

Min AMD Athlon 3200+ ligger på 61 grader celcius i idle :-[
Är inte det lite mycket?
jag har en ADDA 80*80 mm fläkt i mitt chasi (har inte plats för fler fläktar)


min kylare på AMD'n är en Arctic coolng silentium t1 eller t2 ser ut ugnefär såhär

Vad ska jag göra för att få ner temperaturen i dator-lådan? bättre kylning till processorn?
Jag har ett Miditower så ingen fet Zalman kylare får plats i min låda (Syftar på denna)

PLS help me!
AMD Athlon 3200+, ASUS A7N8X-DELUXE Samsung 512 DDR, ASUS Radeon 9600 SE.
Samsung spinpoint 80 gig+IBM 40 gig
Qpad XXXL, Mx 510, Phlilips Lurar ;);)
User avatar
<skalman>
Posts: 2302
Joined: 2003-04-02 19:02:49

Post by <skalman> »

Du borde nog ha bättre genomströmning av luft i lådan :-/ , vet inte om en ny kylare komr hjälpa mycket annars.
Stacker:X2 4200+/DFI ultra-D/1024mb/37gb raptor/7800gt/1TB
User avatar
Rose Brass
Posts: 462
Joined: 2004-06-07 22:37:16

Post by Rose Brass »

Såga upp några nya fläkthål och montera 120mm-fläktar...
User avatar
Boffe
Posts: 297
Joined: 2005-01-03 19:52:42
Location: Dreamhack ?
Contact:

Post by Boffe »

Vad ska man ha för såg för att såga upp ett 120X120 mm hål i sidan på datorn?
(Metallchassi)
AMD Athlon 3200+, ASUS A7N8X-DELUXE Samsung 512 DDR, ASUS Radeon 9600 SE.
Samsung spinpoint 80 gig+IBM 40 gig
Qpad XXXL, Mx 510, Phlilips Lurar ;);)
User avatar
phastas
Posts: 1058
Joined: 2005-01-03 0:03:53
Location: Örebro
Contact:

Post by phastas »

Man kan komma mycket långt med.
1. Borrmaskin med lämplig borr (4-5 mm och en 13mm)
2. Ett bågfilsblad som du sågar upp emellan hålen med.
3. Metallfil som du tar bort det sista och jämnar till ditt nya fina hål.

Andvänd gott med maskeringtape oxå så slipper du repa upp chassit om du slinter med borr/såg/fil. Märk ut ett stort runt fint hål där du vill ha det, borra upp en massa hål innanför, kom ihåg att ta en bit in om kör med 5 mm först för att sen ta 13mm (det går fortare att borra en massa småhål för att sedan ta den stora borren istället för att ge sig på allt med den stora först). Såga upp mellan hålen...det kommer att se ut som skit, men det fixar du lätt med filen sen. 4 små hål till sen för att fästa fläkten och allt är klart :D

Och kom ihåg regeln: Mät två gånger, såga en gång.

Info: Jag decimerade ett av dina två identiska inlägg.
/elvenman
KTM + Akrapovic = [love]
User avatar
mkk
Posts: 5084
Joined: 2002-03-08 0:04:08
Location: Gefle
Contact:

Post by mkk »

Under tiden medans du funderar på bästa sätt att förbättra luftflödet genom lådan så skulle du även kunna prova ett litet program vid namn S2kCtl. Det fungerar med de flesta moderkort i AthlonXP -klassen och gör enkelt uttryckt så att processorn kan arbeta i ett mer energisnålt läge de stunder då den arbetar under låg belastning. Något som AhtlonXP är sämre på än Pentium4 och Athlon64. Även om det sedan inte gör någon nytta under stunder av hög belastning så är det heller inte ivägen, bland annat då man efter att ha ställt in det en gång kan låta programmet avsluta sig självt efter att det gjort sitt med hjälp av växeln /e i genvägen. Inställningen som ändras ligger aktiv tills nästa omstart utan att programmet behöver vara igång. Kanske är det inte till någon nytta på just ditt system men det kan vara värt att prova.

Programmets sida
Exempelbild
Tyst dator: i5-3570K @ 4.1GHz, HR-02 Macho, Sapphire HD7950 boost, MSI Z77A-G45, Fractal Design Define R4 chassi, medföljande fläktar som insug och TY-140 som utblås, 2st SSD + 1st Seagate 4TB. Seasonic X-650.
User avatar
WipeClean
Posts: 403
Joined: 2004-09-10 9:15:37
Location: Dalarna

Post by WipeClean »

Kolla så att kylarn sitter ordentligt och att du har rätt mängd med kylpasta.

Min AMD 3200+ ligger på ca: 34 grader, idle. Med Zalman fläkt! ;D
zzplutozz
Posts: 57
Joined: 2004-04-10 18:23:48

Re: Måste ha bättre kylning?

Post by zzplutozz »

Boffe wrote:Min AMD Athlon 3200+ ligger på 61 grader celcius i idle :-[
Är inte det lite mycket?
jag har en ADDA 80*80 mm fläkt i mitt chasi (har inte plats för fler fläktar)


min kylare på AMD'n är en Arctic coolng silentium t1 eller t2 ser ut ugnefär såhär

Vad ska jag göra för att få ner temperaturen i dator-lådan? bättre kylning till processorn?
Jag har ett Miditower så ingen fet Zalman kylare får plats i min låda (Syftar på denna)

PLS help me!
Köp en Thermalright XP-120 alt XP-90 och montera en fläkt med hög cfm
typ Panaflow, Titan etc...
Då får du en bra kylare som håller värmen borta från kärnan! ..Se till att du ha lite flås även i chassifläkten (ADDA) är inget att rekomendera, dom är ju helt kass att hålla bort värmen ur lådan...Satsa på fläktar som blåser bra och sätt istället in en fanmate så ljudnivån blir behaglig!
mattlos
Posts: 905
Joined: 2004-09-17 11:32:02
Location: Knorrköping

Re: Måste ha bättre kylning?

Post by mattlos »

Boffe wrote:Min AMD Athlon 3200+ ligger på 61 grader celcius i idle :-[
Är inte det lite mycket?
jag har en ADDA 80*80 mm fläkt i mitt chasi (har inte plats för fler fläktar)


min kylare på AMD'n är en Arctic coolng silentium t1 eller t2 ser ut ugnefär såhär

Vad ska jag göra för att få ner temperaturen i dator-lådan? bättre kylning till processorn?
Jag har ett Miditower så ingen fet Zalman kylare får plats i min låda (Syftar på denna)

PLS help me!
Jag har en sonata(minitower) och kör på zalmans ännu större fläkt med 120mm så det är bara snack. Snarare om moderkortet kan ha den än lådan.

Gör som phastas sagt.
Fluffy
Hedersbit
Posts: 7384
Joined: 2002-02-13 23:56:00

Re: Måste ha bättre kylning?

Post by Fluffy »

Boffe wrote:Min AMD Athlon 3200+ ligger på 61 grader celcius i idle :-[
Är inte det lite mycket?
jag har en ADDA 80*80 mm fläkt i mitt chasi (har inte plats för fler fläktar)


min kylare på AMD'n är en Arctic coolng silentium t1 eller t2 ser ut ugnefär såhär

Vad ska jag göra för att få ner temperaturen i dator-lådan? bättre kylning till processorn?
Jag har ett Miditower så ingen fet Zalman kylare får plats i min låda (Syftar på denna)

PLS help me!
Gör den enkla varianten... Om systemet inte är ostabilt så varför bry sig? Min ligger nu under dessa varma dagar nära 60 grader i idle. Om du har lite ork, blås i burken så lite damm försvinner. Kanske är en dammig processorkylare? Gör luftvägarna fria från kablar. Vik flatkablarna fint i chassit och jöm (..? aldrig skrivit det ordet innan. Stavas det verkligen så?) strömkablar på alla möjliga ställen där luft inte springer omkring så mycket, 5,25"-fack samt bakom 3,5"-facken kan rekommenderas starkt.

En fläkt i burken? En i nätagget, och resterande fläktlöst... Inte konstigt att det är varmt. Eller menar du att du har en extra chassifläkt som du har som insug? Om, kapa bort lite onödig luftstoppare vid den, samma i nätagget.

Du får tänka på att Arctic Cooling satsar på lite tystare kylningar och då lite högre temperaturvärden.
User avatar
phastas
Posts: 1058
Joined: 2005-01-03 0:03:53
Location: Örebro
Contact:

Post by phastas »

Göm ;)

Fan vilket knepigt ord....nu blev jag ju själv osäker på hur det stavas. Jojo, tycker du det är lätt så säg det högt 10 ggr i rad så får du se hur dumt det låter ;D
KTM + Akrapovic = [love]
Post Reply