Köksrenovering [bildtråd & dagbok]

Här får ni fråga, tipsa eller prata om det mesta.
User avatar
lither
Hedersbit
Posts: 9507
Joined: 2002-03-09 21:12:13
Location: Göteborg
Contact:

Post by lither »

Viscum wrote:Vi ska också göra om vårt kök tänkte vi. Har du någon aning om vad ditt kök kommer att kosta dig i slutändan? Och gör du nått av arbetet själv el. är det bara den inhyrde mystiske killen ? :)

Vi tror att det som kommer kosta oss mest är elektrikern (man måste tydligen ha en sån) och ev. rörmokaren (om vi bestämmer oss för att flytta på nått sånt )
Tja, vi har lånat 150 000, där ~90 000 har gått på en Toyota Prius. 60 000 kostar det då inte, men möblerna tror jag gick på 20 000-30 000. Nånstans i den häraden i alla fall.
1. Nigger guy, two words which by themselves are harmless, but when combined they form a verbal missile of hate.
2. Vivaldi
3. Buffalos ...
User avatar
lither
Hedersbit
Posts: 9507
Joined: 2002-03-09 21:12:13
Location: Göteborg
Contact:

Post by lither »

Dag 4

Den bästa hittills då man känner att nu är det inte allt för långt borta. Vaknade upp, lite smågrinig efter bara fem timmar sömn, och möttes av ett skafferi. "Läckert"-tanken slog mig direkt, men det skulle komma mer ...
Har dessutom gjort ett besök på Ikea och Elgiganten. Skåpsluckan som vi sökte fanns dock inte på lager, så den får allt vänta. Fläkt införskaffades också – vilken måste vara världens tystaste fläkt. Någon Electroluxe Super Ultra Silencer Special 4000 ... whatever. Ju fler namnadditioner, desto bättre.
Dessutom har spisen kopplats in och fått börja bekanta sig med resten av möblerna, bland annat diskbänken.

Image

Som sagt, första synen när jag äntrade "köket" i dag. Jag börjar känna mer och mer vilket kanonval vi gjorde med färg och träslag.

Image

Imponerande laserteknik som sprider sig i alla riktningar. Tänk vad 2000-talet kan erbjuda.

Image

Arbetet fortskrider för den kaffesugna, jourhavande renoveringsekvilibristen Hans. Hålet ni ser ska snart täckas igen av en spis.

Image

Mycket av diskbänken är på plats ...

Image

... och här är den close-up. Och, nej, bilden är ej manipulerad. Kromningen är äckligt stark.

Image

Här har vi den! Invigning har ej ännu skett, men den som väntar på något gott (från spisen), väntar aldrig för länge.
1. Nigger guy, two words which by themselves are harmless, but when combined they form a verbal missile of hate.
2. Vivaldi
3. Buffalos ...
User avatar
Explorer
Posts: 2285
Joined: 2004-09-19 22:33:07
Location: Vimmerby

Post by Explorer »

vad är det för träslag på Luckorna Björk?
PC#1: Intel E6750, Asus P5K-E/WIFI-AP iP35, PNY 8800gts 640mb, 3x500gb sata Samsung 1x74gb WD raptor sata 1x 640gb sata Samsung 4x1gb Corsair CL4
mattlos
Posts: 905
Joined: 2004-09-17 11:32:02
Location: Knorrköping

Post by mattlos »

Ser ut att bli jäkligt fint det där lither. Vi ska snart renovera vårat kök tror jag med.
User avatar
andersson
Posts: 1144
Joined: 2004-10-24 21:48:34

Post by andersson »

Mmm.. Laserpassen är en dröm att jobba med.. :)
Parental Advisory - Explicit Content
User avatar
EZA
Posts: 872
Joined: 2002-04-07 3:31:48
Location: Avesta
Contact:

Post by EZA »

Det är väll inte så att du lagt ut bilder på en svartjobbare hoppas jag?

Verkar ju itne bli någon super skillnad i layouten direkt men en ansiktslyftning är ju aldrig fel.
User avatar
lither
Hedersbit
Posts: 9507
Joined: 2002-03-09 21:12:13
Location: Göteborg
Contact:

Post by lither »

Träslag ska jag kolla upp, inte min kopp kaffe direkt.
Svartjobbare är han verkligen inte. Har egen firma, Safe Bygg.
Gällande layouten kommer du att få se mer skillnad när det väl är klart. Svårt att omstrukturera med den lilla ytan vi har, men effektiviteten ligger i lådorna och placering av skåp. Bedöm sen själva när allt är klart. :)
1. Nigger guy, two words which by themselves are harmless, but when combined they form a verbal missile of hate.
2. Vivaldi
3. Buffalos ...
User avatar
Anzy
Posts: 2271
Joined: 2004-12-29 16:22:34
Location: Skellefteå

Post by Anzy »

Får man fråga..
Anlitade du en hantverkare till att riva ut hela det gamla köket!?
Om det var så.. WHY?? ;D
Där hadde du kunnat spara in ett par tusingar på att riva stället själv... ::)
User avatar
lither
Hedersbit
Posts: 9507
Joined: 2002-03-09 21:12:13
Location: Göteborg
Contact:

Post by lither »

Inte jag som tog det beslutet, men jag gissar att taktiken var "lika bra att låta honom göra rubbet". Det arbetet kan jag, med bakbundna händer, säga att det inte kostade tusingar att göra.
1. Nigger guy, two words which by themselves are harmless, but when combined they form a verbal missile of hate.
2. Vivaldi
3. Buffalos ...
User avatar
lither
Hedersbit
Posts: 9507
Joined: 2002-03-09 21:12:13
Location: Göteborg
Contact:

Post by lither »

Dag 5

Vatten! Äntligen vatten!
Diskhon är redo, spisen har utnyttjats genom stekning av Oxpytt och diskmaskinen har installerats. Den måste dock köras igenom med lite rengöring först.
Även bänkskivorna är på plats nu. De fick dock sågas till då vårt kök inte visade sig vara det rakaste man kan hitta. Många skåp har nu hamnat på sin plats.

Image

Bänkskivan är på sin plats och arbetet fortskrider i ett sjuhelvetes tempo.

Image

Ny diskmaskin som självklart måste vara bredare än den tidigare. Hittar ni en diskmaskin som är mindre än den vi hade innan så blir jag impad!

Image

Kylskåpet är också det på plats och insidan är ... väldigt 2000-tal.
Last edited by lither on 2005-07-06 15:27:17, edited 1 time in total.
1. Nigger guy, two words which by themselves are harmless, but when combined they form a verbal missile of hate.
2. Vivaldi
3. Buffalos ...
User avatar
Xerbee
Posts: 1491
Joined: 2004-01-11 21:24:20
Location: Göteborg

Post by Xerbee »

Kanske har missat det men vad blir de för bänkskiva? Tycker att en snygg skiva är halva köket ;)
Life, loathe it or ignore it, you can't like it.
User avatar
lither
Hedersbit
Posts: 9507
Joined: 2002-03-09 21:12:13
Location: Göteborg
Contact:

Post by lither »

Xerbee wrote:Kanske har missat det men vad blir de för bänkskiva? Tycker att en snygg skiva är halva köket ;)
Björk, bilder kommer. Fixar garanterat i morgon, precis som dagens dagbok.
1. Nigger guy, two words which by themselves are harmless, but when combined they form a verbal missile of hate.
2. Vivaldi
3. Buffalos ...
User avatar
lither
Hedersbit
Posts: 9507
Joined: 2002-03-09 21:12:13
Location: Göteborg
Contact:

Post by lither »

Dag 6

Klockan är runt 12 och jag går upp. I köket får jag en såndäringa härliga "Wow!"-känsla som man inte upplever allt för ofta i sitt liv. Kaklet är där det ska vara och jag börjar undra om vi har renoverat eller om vi bytt hus.
Alla skåp är också på plats nu och snart kommer belysningen också. Spotlights för tusan!

Image

Spisen var tvungen att flytta lite på sig för att kaklingen skulle gå till på ett så smidigt sätt som möjligt.

Image

Alla handtag har skruvats fast och kaklet ... ja, bedöm själva. :)

Image

Köket som det ser ut klockan 15:32 onsdag den 6:e juli. Tada!
1. Nigger guy, two words which by themselves are harmless, but when combined they form a verbal missile of hate.
2. Vivaldi
3. Buffalos ...
Mig med
Posts: 2336
Joined: 2005-06-17 10:33:09

Post by Mig med »

Riktigt snyggt!! Bättre än vårat som vi renoverade förraförra året (tror jag), vi är fortfarande inte klara med listerna än :-/
User avatar
egar
Hedersbit
Posts: 4192
Joined: 2002-02-18 0:01:59
Location: Göteborg
Contact:

Post by egar »

Diskmaskinen är söt, vi har en sådan nämligen. Den klarar av sitt jobb mycket bra, och är ganska tyst i min mening.
A fair judgement!
Two-way mirror in the hall
They like to watch everything you do
Transmitters hidden in the walls
So they know everything you say is true
User avatar
lither
Hedersbit
Posts: 9507
Joined: 2002-03-09 21:12:13
Location: Göteborg
Contact:

Post by lither »

egar wrote:Diskmaskinen är söt, vi har en sådan nämligen. Den klarar av sitt jobb mycket bra, och är ganska tyst i min mening.
Ja, vi har testkört den (sköljmedel och diskmaskinsalt) och den lät ju ingenting.
1. Nigger guy, two words which by themselves are harmless, but when combined they form a verbal missile of hate.
2. Vivaldi
3. Buffalos ...
User avatar
Ola
Posts: 610
Joined: 2002-03-08 11:57:57
Location: Stockholm - Älvsjö
Contact:

Post by Ola »

Juste Kök och snabbt jobbat!
Vi håller själva på här hemma med en köksrenovering men har inte bestämt vilken sorts kakel vi ska ha. Det lutar åt något blåaktigt - i stil med ert. Vad är det för sorts kakel, var finns det att köpa osv? Ser grymt bra ut iaf!
User avatar
lither
Hedersbit
Posts: 9507
Joined: 2002-03-09 21:12:13
Location: Göteborg
Contact:

Post by lither »

Ola wrote:Juste Kök och snabbt jobbat!
Vi håller själva på här hemma med en köksrenovering men har inte bestämt vilken sorts kakel vi ska ha. Det lutar åt något blåaktigt - i stil med ert. Vad är det för sorts kakel, var finns det att köpa osv? Ser grymt bra ut iaf!
Skicka mig ett PM som påminnelse, så har jag den infon i morgon.
1. Nigger guy, two words which by themselves are harmless, but when combined they form a verbal missile of hate.
2. Vivaldi
3. Buffalos ...
User avatar
xianze
Posts: 1350
Joined: 2002-03-08 15:02:08
Location: Göteborg
Contact:

Post by xianze »

snyggt snyggt lither :)
ser lite härligt charmigt ut sådär =)
själv håller jag på att renovera mitt rum, nya tapeter.. nytt golv... nya lister.. jordad el.. tja typ allt :D bilder kanske kommer upp senare i någon annan tråd.
Workstation: Intel C2D 3ghz, 4gb ram, 20" pivot, 80gb ssd + 2x320gb raid1. Win 7
AtomRoger: Intel Atom 1,66ghz, 2gb ram, 250gb raid1, 2tb lagring, debian.
Laptop: Macbook sötnos (Felicia) 2,4 ghz C2D
User avatar
MadModder
Posts: 3297
Joined: 2002-03-20 19:43:10
Location: Madland
Contact:

Post by MadModder »

Efter avlagt prov efter endagskurs i arbete och säkerhet är då mina frågor:
Gjorde hantverkaren sig illa någon gång i ditt kök?
Hade du skrivit ihop en arbetsmiljöplanering och delgivit denna till hantverkaren?
Om inte kan du bli ersättningskyldig om det visar sig att hantverkaren fått skador och han kan härröra dem till dig och din obefintliga arbetsmiljöplanering...

Heh... undrar hur ofta detta händer egentligen. Inget jag hört talas om, i Sverige iaf. ;D
User avatar
Hocce
Posts: 80
Joined: 2002-11-16 19:52:38
Location: Halmstad
Contact:

Post by Hocce »

Ser ju onekligen mysigt ut! Fortsätt så, och massvis med bilder! :)
The real purpose of books is to trap the mind into doing its own thinking - Christopher Morley
User avatar
-SE-
Posts: 2783
Joined: 2004-12-06 18:40:11
Location: R-by
Contact:

Post by -SE- »

Känner igen några av vitvarorna.. har nämligen dem också. Det är IKEA som gjort möblerna och luckorna är i björk som sagt och serien tror jag heter nexus.

Lither: Jag gillar inte ert sätt att dra elkablar.. ta ett stämjärn och hacka i väggen = dålig metod ;)
"Inget kräver så mycket förberedelse som ett improviserat tal."
- Winston Churchill
User avatar
lither
Hedersbit
Posts: 9507
Joined: 2002-03-09 21:12:13
Location: Göteborg
Contact:

Post by lither »

MadModder wrote:Efter avlagt prov efter endagskurs i arbete och säkerhet är då mina frågor:
Gjorde hantverkaren sig illa någon gång i ditt kök?
Hade du skrivit ihop en arbetsmiljöplanering och delgivit denna till hantverkaren?
Om inte kan du bli ersättningskyldig om det visar sig att hantverkaren fått skador och han kan härröra dem till dig och din obefintliga arbetsmiljöplanering...

Heh... undrar hur ofta detta händer egentligen. Inget jag hört talas om, i Sverige iaf. ;D
1. Nej
2. Nej, jag ansvarar inte för detta ^^
-SE- wrote:Känner igen några av vitvarorna.. har nämligen dem också. Det är IKEA som gjort möblerna och luckorna är i björk som sagt och serien tror jag heter nexus.
Serien heter Askerum, inget annat.
1. Nigger guy, two words which by themselves are harmless, but when combined they form a verbal missile of hate.
2. Vivaldi
3. Buffalos ...
User avatar
Explorer
Posts: 2285
Joined: 2004-09-19 22:33:07
Location: Vimmerby

Post by Explorer »

Nice
PC#1: Intel E6750, Asus P5K-E/WIFI-AP iP35, PNY 8800gts 640mb, 3x500gb sata Samsung 1x74gb WD raptor sata 1x 640gb sata Samsung 4x1gb Corsair CL4
User avatar
elvenman
Hedersbit
Posts: 12572
Joined: 2002-03-17 21:42:06
Location: Mora
Contact:

Post by elvenman »

-SE- wrote:Lither: Jag gillar inte ert sätt att dra elkablar.. ta ett stämjärn och hacka i väggen = dålig metod ;)
Var har de gjort det?
Fråga smart "Den som spar han har, men inte roligt"
Praxidike: Q9550/8GB/5180GB/DVD±RW/GTX760/24"TFT
Io: P-M 1,73/2GB/1000GB/DVD±RW/15"TFT
U32U: E-450 1,65/8GB/64GB SSD/HD6320/13,3"TFT
Kale: E6550/4GB/640GB/46"LED
Post Reply