En fråga ang. Moderkort

Här passar allt hårdvarurelaterat som inte faller under en annan kategori.
Post Reply
SamuelR
Posts: 3
Joined: 2005-07-07 17:28:05

En fråga ang. Moderkort

Post by SamuelR »

Jo jag undrar vad står socket för på moderkorten jag fattar att man måste ha en Cpu med samma socket men vad är det för direkt skillnad mellan de olika moderkorten? tex. Socket 478 intel och 479?
User avatar
Boffe
Posts: 297
Joined: 2005-01-03 19:52:42
Location: Dreamhack ?
Contact:

Re: En fråga ang. Moderkort

Post by Boffe »

SamuelR wrote:Jo jag undrar vad står socket för på moderkorten jag fattar att man måste ha en Cpu med samma socket men vad är det för direkt skillnad mellan de olika moderkorten? tex. Socket 478 intel och 479?



Skillnaden är egentligen bara socketen, (heter det så?) Tex socket 478 har 478 hål i Socketen eller sockeln om det låter bättre medans Socket 775 har 775 hål som Tex en P4 socket 775 passar i, alltså en processor har 775 "piggar" som ska sitta i en sockel med 775 hål. Thats it, men socket på socket 775 är det lättare att sätta dit en ny fläkt för man klickar bara fast den på moderkortet, medans på socket 478 får man skruva fast det.

Ja, det var väl allt, kommer inte på mer grejor att säga ;)
AMD Athlon 3200+, ASUS A7N8X-DELUXE Samsung 512 DDR, ASUS Radeon 9600 SE.
Samsung spinpoint 80 gig+IBM 40 gig
Qpad XXXL, Mx 510, Phlilips Lurar ;);)
SamuelR
Posts: 3
Joined: 2005-07-07 17:28:05

Post by SamuelR »

Men har hur många piggaar det är nåt med prestanda att göra?
User avatar
Illuwatar
Hedersbit
Posts: 2116
Joined: 2002-02-21 11:14:49
Location: Haninge
Contact:

Post by Illuwatar »

Inte direkt - det styr vilken CPU du kan sätta i avsedd sockel. Inte bara pinantal styr, även dess placering har betydelse. Sedan brukar nyare processorer få fler pinnar pga nyare finesser som kräver fler anslutningar. Nyare processorer brukar ha bättre prestanda än sina föregångare (fast inte alltid).
Born to mod..
Inget är omöjligt, det omöjliga tar bara lite längre tid.
Quad Core - som fyrhjulsdrift för datorer: Du kommer alltid vidare även när det tar emot...
Post Reply