Pride-festivaler

Här får ni fråga, tipsa eller prata om det mesta.
User avatar
tkh
Hedersbit
Posts: 3901
Joined: 2002-03-08 0:41:22
Location: Landskrona (Umeå)
Contact:

Pride-festivaler

Post by tkh »

I lördags var det en pride-festival i Umeå centrum. Jag och två kompisar var där och kollade läget en kort stund... Det gick ett litet tåg genom stan där deltagarna hade färgglada balonger och skrek och tjoade till "It's rainging men". Därefter hölls det något tal varpå gänget gick vidare.

Orden "Vi måste synas för att bryta fördomarna" yttrades, och när jag hör detta och tänker på vad jag såg, skapar det en viss förvirring i mitt huvud. Om jag ser två tjejer som är utkädda till bögar... så skapar det väl fler fördomar än vad de försöker motverka?

Bästa sättet att få bort fördomar är väl att vara sig själv - och stå för det? Tycker jag i alla fall. Om jag är den jag är, och står för det i de sammanhang jag hamnar i, borde det väl räcka för att min omgivning ska respektera mig - oavsett läggning? Jag har några bekanta (manlig lärare, kvinnlig arbetskamrat och en kvinnlig kompis kan jag komma på nu) som är homo-/bi-, och jag har aldrig sett konstigt på dem för det. Och de har aldrig skrikit "jag är en flata/bög" för att få mig att acceptera, respektera eller tycka om dem.

Folk är olika, självklart, men är detta verkligen rätt väg att gå? Inte för min skull, jag behöver ingen pride-festival för att tycka om människor - oavsett läggning. Detta gjorde snarare att jag fick en konstigare syn på "dem".

Var lite tankar bara, vad tänker ni om detta ämne?

Bild från Umeås parad på de två tjejerna jag skrev om (från http://www.vk.se):

Image
"Just because you are unique does not mean you are useful."
Dissident
Posts: 4796
Joined: 2003-01-24 21:57:32

Re: Pride-festivaler

Post by Dissident »

Jag tror att mitt ogillande mot homosexuella stammar främst ur just dessa parader.
User avatar
naken^
Posts: 345
Joined: 2003-01-30 7:34:28
Location: Anfield

Re: Pride-festivaler

Post by naken^ »

Dissident wrote:Jag tror att mitt ogillande mot homosexuella stammar främst ur just dessa parader.
Du är bara avundsjuk ;)
[~^ ABIT AN7 ~^ XP2500+ @ XP3200+ ~^ 2x512 Wb CH-5 @ 11-2-3-2 ~^ PC 9800 PRO @ 412/730 ~^ LIAN LI PC65B ~^ Chieftech 360W ~^] <-- Prime95 stabil
-LIVERPOOL FC || YOU´LL NEVER WALK ALONE || LIVERPOOL FC-
User avatar
syntetisk
Posts: 2708
Joined: 2002-03-28 23:48:58
Location: Uppsala

Re: Pride-festivaler

Post by syntetisk »

tkh wrote:Image
Men det där är ju från NSF parad, inte pride. Det är ju hitler-bruttorna. Du har ju fått allt om bakfoten. Kära nån.
User avatar
EZA
Posts: 872
Joined: 2002-04-07 3:31:48
Location: Avesta
Contact:

Post by EZA »

Är ju som på dom flesta festivaler helt plötsligt är alla hårdrockare, synthare, eller mega homo eller allt samtidigt.
User avatar
fisk
Posts: 7485
Joined: 2003-03-18 21:09:30
Location: Örebro / Sverige
Contact:

Post by fisk »

När kön och sexualitet blir en image har man verkligen tatuerat "stolpskott" i pannan.
Aotearoa - tino rangatiratanga
User avatar
Fenix
Hedersbit
Posts: 6236
Joined: 2002-03-08 2:55:18
Location: Mölndal
Contact:

Re: Pride-festivaler

Post by Fenix »

Dissident wrote:Jag tror att mitt ogillande mot homosexuella stammar främst ur just dessa parader.
jag håller med.

"tänka med pitten" får ju en helt ny betydelse
What is Odyssey5?

www.roaddogs.se
User avatar
EZA
Posts: 872
Joined: 2002-04-07 3:31:48
Location: Avesta
Contact:

Post by EZA »

Har aldrig varit på någon pride men jag kan tänka mig att alla inte är så som dom på bilden det är nog jävligt mycke vanliga människor oxå.
User avatar
fisk
Posts: 7485
Joined: 2003-03-18 21:09:30
Location: Örebro / Sverige
Contact:

Post by fisk »

EZA wrote:vanliga människor
::)
Aotearoa - tino rangatiratanga
User avatar
Cappuccino
Posts: 674
Joined: 2004-01-25 2:20:00
Location: Göteborg

Post by Cappuccino »

Vad de flesta inte tänker på är att homo- och bisexuella människor är perversa i ordets rätta mening.

Om det är rättigheter det handlar om, varför inte demonstrera?

Uppenbarligen är det något som inte stämmer.
Att säga att "det bara är en sexuell läggning" är som att säga att "det bara är en kniv i huvudet". Vå sexualitet påverkar vår karaktär på ett avgörande sätt.

För övrigt: Homo- och bisexuella har i dag fler rättigheter än heterosexuella. Varför ställa till med något slags homosexuellt utsvävande jippo - och provocera folk - när allt gått nästan lite för bra? :P
Abit K9N - AMD Athlon 64 X2 4600+, 2048MB PC4600 - SB XFi Extreme Gamer - sata 160Gb/ide 80Gb/ - dvd/cdrw - Radeon 1950Pro 512MB - Xp.proSP2 - Vista Ultimate 64 -
User avatar
Big_Bird
Posts: 7003
Joined: 2002-03-08 21:44:32
Location: Göteborg
Contact:

Post by Big_Bird »

Om de vill gå ut och dansa på gatorna och vifta med flaggor så unnar jag dem det. Som jag ser det så skiter du antingen i det eller så förbjuder du folk att festa efter en vunnen fotbollmatch, vilket är precis lika jävla stolpskottigt.

Sen kan jag hålla med om att "vi måste ha queerparader för att bryta ner fördomarna" är kandidat till "årets mest efterblivna slogan". Kan de inte bara säga: "Vi vill ha kul, supa och klä ut oss!" vilket är vad det egentligen går ut på.
Till den det berör: det som du ser skrivet ovan är min åsikt. Den är inte nödvändigtvis sann, objektiv eller absolut. Jag skiter fullständigt i vad du tycker om hur den är formulerad.
User avatar
core
Posts: 73
Joined: 2002-10-23 10:32:38

Post by core »

Jag kommer att börja gå ut på gatan, klä ut mig till mig sälv och ta med mig min flickvän så kan vi ha en hetero festival.

Skulle det vara acceptabelt i andras åsikt?
AMD 64 3000 @ 1810Mhz, 19" ViewSonic, Chieftec fulltower, 1024 DDR, SB Live, 160GB HD + 160GB HD, MSI NX6600GT 128mb,
User avatar
Big_Bird
Posts: 7003
Joined: 2002-03-08 21:44:32
Location: Göteborg
Contact:

Post by Big_Bird »

Tja, om ni är tillräckligt många som vill gå ut på gatorna och fira att ni är hetro, och lyckas göra det på ett sätt som inte uppfattas som en provokation mot de som är homo så tycker jag det är en bra idé.

Problemet är väl att många homosexuella är i "argt försvarsläge" och kommer bli provocerade. Å andra sidan är rätt så många hetrosexuella i argt försvarsläge när det gäller homoparader.

Själv kunde jag bry mig mer, men det skulle formodligen kräva en pulsökning på ett slag i minuten, och då är jag inte intresserad av extraarbetet.
Till den det berör: det som du ser skrivet ovan är min åsikt. Den är inte nödvändigtvis sann, objektiv eller absolut. Jag skiter fullständigt i vad du tycker om hur den är formulerad.
User avatar
syntetisk
Posts: 2708
Joined: 2002-03-28 23:48:58
Location: Uppsala

Post by syntetisk »

Nijon wrote:Jag kommer att börja gå ut på gatan, klä ut mig till mig sälv och ta med mig min flickvän så kan vi ha en hetero festival.

Skulle det vara acceptabelt i andras åsikt?
Fast du och din flickvän har inte fått höra skällsord på gatan efter er, blivit misshandlade, utstötta och diskriminerade p.g.a. eran sexuella läggning!?!

Så i grund och botten, vad är det ni vill få ut?
User avatar
core
Posts: 73
Joined: 2002-10-23 10:32:38

Post by core »

Varför ska det behöva finnas Gay-parader? ska inte ens sexualitet hållas för en själv? Jag ser ju inte själva anledningen till att det skulle hjälpa mot alla fördomar om man har stora parader där folk klär ut sig, hånglar på gator, springer med löspenisar osv. Kanske man borde lägga all den energi och pengar till att upplysa om sex och hur man skyddar sig?
AMD 64 3000 @ 1810Mhz, 19" ViewSonic, Chieftec fulltower, 1024 DDR, SB Live, 160GB HD + 160GB HD, MSI NX6600GT 128mb,
User avatar
syntetisk
Posts: 2708
Joined: 2002-03-28 23:48:58
Location: Uppsala

Post by syntetisk »

Nijon wrote:Varför ska det behöva finnas Gay-parader? ska inte ens sexualitet hållas för en själv? Jag ser ju inte själva anledningen till att det skulle hjälpa mot alla fördomar om man har stora parader där folk klär ut sig, hånglar på gator, springer med löspenisar osv. Kanske man borde lägga all den energi och pengar till att upplysa om sex och hur man skyddar sig?
Försöker du säga att man ska behöva gömma sin sexuellaläggning? Jag påstår inte att det här är den bästa metoden att få bort fördomar, men det är en metod att visa att det finns flera som är homosexuella och att dom kan stå för det. Eftersom att det en längre tid har varit väldigt svårt för homosexuella att komma ut så tycker jag att det är ganska bra att det finns dom som visar att dom inte är ensamma.
User avatar
core
Posts: 73
Joined: 2002-10-23 10:32:38

Post by core »

Kan inte fallet bli så att folk får ännu mer fördomar från gay-parader? Och nej jag säger inte att man ska behöva gömma sin läggning, men det borde väl finnas andra alternativ till att få bort fördomar. Själv har man aldrig varit på en gay-festival och kommer nog aldrig att gå heller, men vad ger det för budskap om det är som på bilden högst upp?
Bästa sättet att få bort fördomar är väl att vara sig själv - och stå för det? Tycker jag i alla fall. Om jag är den jag är, och står för det i de sammanhang jag hamnar i, borde det väl räcka för att min omgivning ska respektera mig - oavsett läggning?
Kan bara hålla med.
AMD 64 3000 @ 1810Mhz, 19" ViewSonic, Chieftec fulltower, 1024 DDR, SB Live, 160GB HD + 160GB HD, MSI NX6600GT 128mb,
User avatar
syntetisk
Posts: 2708
Joined: 2002-03-28 23:48:58
Location: Uppsala

Post by syntetisk »

Nijon wrote:Kan inte fallet bli så att folk får ännu mer fördomar från gay-parader? Och nej jag säger inte att man ska behöva gömma sin läggning, men det borde väl finnas andra alternativ till att få bort fördomar. Själv har man aldrig varit på en gay-festival och kommer nog aldrig att gå heller, men vad ger det för budskap om det är som på bilden högst upp?



Kan bara hålla med.
Så vad föreslår du att man ska göra när det faktiskt finns grupper som är emot homsexuaitet och grupper som verkligen hatar homosexuella? När dessa grupper va en majoritet, vilket det iofs inte är nu, så kan det inte ha varit lätt som homsexuell att veta hur de skulle gå till väga.

En bra början, imo, är att få alla homsexuella att inse att det finns många där ute.

Sen förstår jag inte exakt vad det är som är så provocerande med just det här. Är det allt naket? Det nakna som redan finns överallt i medierna i reklam, dokusåpor och musikindustrin. Är det att dom klär ut sig? Som på, redan nämda, fotbollsfiranden.
User avatar
core
Posts: 73
Joined: 2002-10-23 10:32:38

Post by core »

Nej det har inget med naket att göra, men kan man inte hålla med om att det blir liksom lite för extremistiskt? Nu har vi höger extremister, vänster extremister och gay extremister osv.
AMD 64 3000 @ 1810Mhz, 19" ViewSonic, Chieftec fulltower, 1024 DDR, SB Live, 160GB HD + 160GB HD, MSI NX6600GT 128mb,
User avatar
Big_Bird
Posts: 7003
Joined: 2002-03-08 21:44:32
Location: Göteborg
Contact:

Post by Big_Bird »

Det är ju att di är sånadärringa Beugar! De vill ju knulla våra döttrar och fruar och röva bort dem! Det vet ju varenda människa! 8)
Till den det berör: det som du ser skrivet ovan är min åsikt. Den är inte nödvändigtvis sann, objektiv eller absolut. Jag skiter fullständigt i vad du tycker om hur den är formulerad.
User avatar
Big_Bird
Posts: 7003
Joined: 2002-03-08 21:44:32
Location: Göteborg
Contact:

Post by Big_Bird »

Nijon wrote:Nej det har inget med naket att göra, men kan man inte hålla med om att det blir liksom lite för extremistiskt? Nu har vi höger extremister, vänster extremister och gay extremister osv.
Extremism kommer oftast som en backlash på rådande norm. Homoextremisterna är mest troligt sprugna ur den bristande acceptans de mött i samhället sen roms fall.
Till den det berör: det som du ser skrivet ovan är min åsikt. Den är inte nödvändigtvis sann, objektiv eller absolut. Jag skiter fullständigt i vad du tycker om hur den är formulerad.
User avatar
syntetisk
Posts: 2708
Joined: 2002-03-28 23:48:58
Location: Uppsala

Post by syntetisk »

Nijon wrote:Nej det har inget med naket att göra, men kan man inte hålla med om att det blir liksom lite för extremistiskt? Nu har vi höger extremister, vänster extremister och gay extremister osv.
Men vad är det du tycker är extremt? ...jag tycker iofs inte att vänster/höger -extremisterna kan gemföras med de s.k. gayextremisterna.
User avatar
Bad_and_ugly
Posts: 2295
Joined: 2004-05-16 21:46:13
Contact:

Post by Bad_and_ugly »

Paraderna är säkert bara för att göra det populärt och modernt att vara boeg, lite som "titta på mig!!1!111 jag är homo!!1 och det är skitnormalt!!" för att då locka ett intresse vilket i sin tur ska höja acceptansen, men jag tycker bara det är löjligt, varför ska dom spexa och synas så mycket, det blir knappast bättre av det. Ordet "trendbög" säger ganska mycket.
Kan inget om mycket
User avatar
<skalman>
Posts: 2302
Joined: 2003-04-02 19:02:49

Post by <skalman> »

Bad_and_ugly wrote:Paraderna är säkert bara för att göra det populärt och modernt att vara boeg, lite som "titta på mig!!1!111 jag är homo!!1 och det är skitnormalt!!" för att då locka ett intresse vilket i sin tur ska höja acceptansen, men jag tycker bara det är löjligt, varför ska dom spexa och synas så mycket, det blir knappast bättre av det. Ordet "trendbög" säger ganska mycket.
word
Stacker:X2 4200+/DFI ultra-D/1024mb/37gb raptor/7800gt/1TB
User avatar
egar
Hedersbit
Posts: 4192
Joined: 2002-02-18 0:01:59
Location: Göteborg
Contact:

Post by egar »

Bad_and_ugly wrote:Paraderna är säkert bara för att göra det populärt och modernt att vara boeg, lite som "titta på mig!!1!111 jag är homo!!1 och det är skitnormalt!!" för att då locka ett intresse vilket i sin tur ska höja acceptansen, men jag tycker bara det är löjligt, varför ska dom spexa och synas så mycket, det blir knappast bättre av det. Ordet "trendbög" säger ganska mycket.
Anledningen till att de homosexuella håller på med sådana här festivaler måste väl vara ursprunget utifrån det motstånd de mött av samhället? Visst, det är alltid kul att provocera (80-talets "satanistiska" hårdrockare någon?) men samtidigt så måste man på något sätt slå sönder normen om att det endast finns en sexuell läggning. Så länge man möter folk som gör motstånd mot homosexualitet så behövs det väl ändå arbetas på hur man ser på den mänskliga sexualiteten.

Jag hoppas verkligen att Nijon menade att den sexuella läggningen inte är samhällets sak utan den egna individens sak och inte att man ska gömma sexualiteten i en garderob på vinden. Vad är det för skillnad om ett heterosexuellt par grovhånglar på stan än om ett homosexuellt par gör det?
A fair judgement!
Two-way mirror in the hall
They like to watch everything you do
Transmitters hidden in the walls
So they know everything you say is true
Post Reply